برنامه یاد بعضی نفرات
 
jeff
تنها صداست که می‌ماند (1)؛
فردی مرکوری، ون موریسون، جف باکلی و...

موسیقی ما - جواد رهبر: نگاهی کوتاه داریم به زندگی و آثار چندین چهره مشهور و چند خواننده متفاوت و ماندگار از فهرست 126‌تایی رادیوی عمومی ملی برای انتخاب پنجاه صدای برتر تاریخ موسیقی.

فردی مرکوری / انگلستان (متولد تانزانیا)
(1991 - 1946)
فعالیت‌های موسیقیایی‌اش را از همان زمان تحصیل در مدرسه‌ای در هندوستان با تشکیل گروهی به نام «هِکتیکز» شروع کرد؛ او در این گروه پیانو می‌زد. بعدها در انگلستان ضمن تحصیل در رشته موسیقی، همراه همکلاسی‌هایش گروه «کویین» را پایه‌گذاری کرد و با هم به قله‌های موسیقی راک رسیدند. مرکوری استاد اجرای زنده بود؛ با صدایی قرص و محکم درست مثل هنرپیشه‌ای همه فن حریف روی صحنه استادیوم‌های ورزشی نگاه‌ها را به سمت خود خیره می‌ساخت.

ون موریسون / ایرلند
متولد 1945
منتقدان موسیقی درباره موریسون گفته‌اند که با وجود این که سالها از ورود او به دنیای موسیقی می‌گذرد و آلبوم‌های بسیاری به بازار داده اما هنوز وقتی برمی‌گردیم و به ترانه‌های اولیه او که با آنها به شهرت رسید، گوش می‌کنیم احساس می‌کنیم آنها را برای اولین بار می‌شنویم. موریسون، ترانه‌نویس و موزیسین کهنه‌کار ایرلندی در سبک‌های متفاوتی مثل بلوز و جز می‌خواند و تا به امروز شش جایزه گرمی برده است.

جف باکلی / امریکا
(1997 – 1966)
باکلی عمر کوتاهی داشت اما صدای گرم و دلنشین‌ او که با گیتارنواختن‌هایش همراه می‌شد، نام او را ماندگار ساخت. بسیاری از کارهای او پس از مرگش به بازار آمدند. او ترانه «هاله لویا» نوشته لئونارد کوهن را طوری بازخوانی کرد که خیلی‌ها معتقدند از اجرای شخص کوهن هم بهتر است؛ اجرای باکلی (1994) در نظرسنجی سایت تایمز‌ آنلاین به عنوان بهترین اجرای این ترانه شناخته شد.

باب مارلی / جامائیکا
(1981 - 1945)
یکی از اسطوره‌های موسیقی جامائیکا؛ موزیسین و ترانه‌نویسی که در دهه‌های شصت و هفتاد به عنوان یکی از نمادهای اعتراض از قاره افریقا ظهور کرد. مارلی سردمدار سبک رگی است، صدایی نازک دارد و با شور و حرارتی خودجوش می‌خواند. مرگ زودهنگام‌اش در 36 سالگی پس از گفتن یک جمله رقم خورد: «پول نمی‌تواند زندگی بخرد.»

نصرت فتح علی خان / پاکستان
(1997 - 1948)
استاد مسلم موسیقی قوالی با صدایی جادویی که به گوش غربی‌ها آشناست و الیور استون هم در فیلم «قاتلین بالفطره» (1994) از آن استفاده کرده است. می‌گویند استاد پاکستانی این توانایی را داشته که لحظه‌ای چون رودی آرام و به لحنی طنازانه بخواند و لحظه‌ای دیگر چون اقیانوسی خروشان به اوج برود. از او تا سال 2001، 125 آلبوم موسیقی منتشر شده؛ به همین خاطر رکورددار گینس است.

عکس: جف باکلی

تاریخ انتشار : دوشنبه 16 فروردین 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فردی مرکوری، ون موریسون، جف باکلی و... | موسیقی ما