برنامه یاد بعضی نفرات
 
نیم نگاهی به مجموعه تصویری کنسرت یادباد
بخش اول؛
نیم نگاهی به مجموعه تصویری کنسرت یادباد
موسیقی ما - محمد جواد صحافی: اخیرا مجموعه تصویری با نام کنسرت گروه گوشه و با عنوان «یاد باد» با هنرمندی سیامک آقایی نوازنده سنتور، پدرام خاور زمینی نوازنده سازهای کوبه‌ای و سالار عقیلی وارد بازار موسیقی گشته است که شامل دو عدد دی وی دی تصویری و یک عدد سی دی صوتی می‌باشد.

در دی وی دی شماره یک، موسیقی در دستگاه شور و نوا ودر دی وی دی شماره دو که تنها در یک بخش منتشر گردیده، موسیقی در دستگاه نوا اجرا شده است. در کنسرت «یاد باد» که در ۲۱ و ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۸۸ در سوگ استاد پرویز مشکاتیان در تالار وحدت برگزار شد و اکنون ضبط صوتی و تصویری آن به شکل دو DVD و یک Audio CD در یک بسته ارائه می‌شود. از سیستم‌ها ی تصویر برداری حرفه‌ای و دوربین‌های متعدد در کنسرت و ضبط برنامه کنسرت به صورت اچ دی (HD) استفاده شده وهمین امر باعث گردیده است تا کیفیت صوت و تصویر در این بسته موسیقایی بسیار بالا‌تر از حد انتظار گردد.

سیامک آقایی در کنسرت «ز بعد ما» که با گروه سنتور نوازان در سال ۸۴ در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار گردید با ارائه با کیفیت کنسرت تصویری خود در قالب دی وی دی و با تصویر و صدای بسیار عالی رضایت مخاطبین خود را از خرید این دی وی دی جلب نمود، آمار فروش این محصول در کشور آنقدر بالا بود که نایاب گشته و فروشندگان نیز با توجه به در خواستهای مشتریان سفارشات بیشتری جهت خرید این محصول می‌دادند. گذشته از کیفیت بالای کنسرت و ارائه سبکی در نو موسیقی، بیشترین دلیل علاقه مردم به خرید این محصول را در آن زمان می‌توان تمایل آنان به مشاهده کنسرتی تصویری با کیفیتی بالا عنوان نمود، استفاده از چهار دوربین برای فیلمبرادی و نیزاستفاده از فیلتر‌های بسیار زیبا لذت بینندگان را از تماشای این بسته بیش از پیش می‌نمود.

اما کنسرت یاد باد، با کنسرت قبل سیامک آقایی تفاوتهایی داشت. اجرای آثار مرحوم مشکاتیان وسیله شاگردش سیامک آقایی، هدف اجرای این کنسرت بود و چندان از نو آوری‌هایی که در «ز بعد ما» دیدیم خبری نبود. اگر چند هنر نمایی مثال زدنی سالار عقیلی و نوازندگی ماهرانه سیامک آقایی و پدرام خاور زمینی ستودنی بود.

اما انتشار دی وی دی تصویری کنسرت گروه گوشه بهانه‌ای گشت تا نقد گونه نگاشته‌ای بر پخش کننده این اثر و ناشر آن نگارم.

در متفاوت بودن آقایی و کنسرت‌هایش هیچ شکی نیست، او امتحانش را در زبعد ما با نمره بسیار بالایی با موفقیت گذراند و موجب تشویق استادش گردید، بزرگی که در آن زمان با حضورش در سالن کنسرت هنر نمایی شاگردانش را به نظاره نشسته بود و این زمان، شاگرد ممتازش در سوگش غمگنانه می‌نواخت...

 اما آیا این خوب نواختن و بهتر خواندن دلیل موجهیست برای فروش این اثر به گران‌ترین قیمت ممکن؟ اگر چند خود نیز بر آن واقفم که این مبلغ در مقایسه با مبلغی که در سایر کشور‌ها برای خرید چنین آثاری فرهنگی پرداخت می‌گردد بسیار ناچیز است، اما باید به این نکته واقف بود که برای احیای موسیقی اصیل ایرانی، همه باید دست بکار شویم، جز مخاطبین، هنرمندان، ناشران و پخش کنندگان نیز در این دایره هستند، ناشران و پخش کنندگان موسیقی‌های اصیل ایرانی شایسته است کمتر به فکر سودهای آنچنانی و درآمدهای بسیار ناشی از انتشار اثری در موسیقی اصیل نمایند. تا مخاطبین نیز با خرید بیشتر این محصولات هم در بالا رفتن منافع مالی اشخاص ایفای نقش نمایند و هم از نسخه‌های کپی شده قاچاق استفاده ننمایند.

حقیر اطمینان دارم از آنجایی که درصد بالایی از علاقه مندان به موسیقی اصیل، جوانان هستند و از قدرت خرید اندکی برخوردارند، بسیاری از این عزیزان با توجه به بالا بودن قیمت این بسته از خرید آن منصرف گشته‌اند.

ناشران و دست اندرکاران باید بدانند که برای فروش محصولاتشان و جلوگیری از تکثیر غیر قانونی آثار فرهنگی بایستی بستری را فراهم نمایند تا علاقه مندان به خرید محصولات اصلی و قانونی ترغیب شوند. مهم‌ترین و اولین شاخصه‌ای که مخاطب برای خرید محصولی قانونی آن را مد نظر قرار می‌دهد قیمت مناسب است، با توجه به نبود سازمانی برای نظارت بر قیمت چنین بسته‌های فرهنگی متاسفانه دست اندرکاران نیز تا آنجا که در توان دارند محصولات خود را به گران‌ترین قیمت ممکن به بازار عرضه نموده و نتیجتاً با افزایش تکثیر غیر قانونی محصولات فرهنگی مواجه می‌گردیم. مسئله‌ای بار‌ها و بار‌ها بیان گردیده اما هیچ حرکتی از سوی هیچ کدام از عوامل دولتی و خصوصی صورت نگرفته است.

پیشنهادات بسیاری نیز تاکنون به دست اندرکاران گردیده است چون اعمال تغییرات بر روی بسته بندی محصولات خود برای کاستن قیمت‌ها تا همگان بتوانند با خرید نسخه‌های اصلی این محصولات، لذت کافی را برده باشند. البته باید توجه داشت هدف نگارنده صرفاً بهای گران دی وی دی کنسرت گروه گوشه نبوده است و بار‌ها چنین مبالغی از مشتریان برای خرید ویدئوهای موسیقی اصیل ایرانی دریافتی گردیده است، در حالی که اگر به مبالغی که‌‌ همان ناشر برای فروش محصولات موسیقی‌های پاپ از مشتریان دریافت می‌نماید توجه داشته باشیم، با تفاوت فاحش قیمت‌ها مواجه می‌شویم. به عنوان مثال شما به راحتی می‌توانید سی دی صوتی یک خواننده پاپ را که ناشر آن آوای باربد است ۱۳۰۰۰ ریال تهیه نمائید اما همین قیمت برای سی دی صوتی خواننده موسیقی اصیل ۴۹۰۰۰ ریال می‌باشد.

در انتها امید است ناشران محترم و پخش کنندگان آثار صوتی و تصویری با برنامه ریزی بهتر نسبت به پخش آثار فرهنگی علی الخصوص موسیقی اصیل ایرانی و بستر سازی برای ترویج فرهنگ خرید محصولات موسیقی اصیل ایرانی، با پائین‌تر آوردن قیمت‌ها، همه دوستداران موسیقی اصیل را از دسترسی به این آثار سیراب سازند.
منبع: 
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 اردیبهشت 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

با نظرتون کاملا موافقم . روی قیمت محصولات موسیقی سنتی باید تجدید نظر جدی شود . اینطوری یک علاقه مند با دیدن قیمت های بالا خیلی زود عقب نشینی می کند . بهتر نیست قیمت ارزانتر و تیراژ بالاتر شود تا هم علاقه مندان کار با کیفیت تر را داشته باشند و هم هنرمندان شناخته تر شوند . آیا این راهی بهتر برای زنده نگه داشتن موسیقی ایرانی نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

yek bamo sad hava yani hamin,az yek taraf modirano masooline hamin sherkathaye pakhshe mahsulate farhangi vaghti be ye microphon miresan az copy righto adame raayate oon dar irano etelaye musighie asil dam mizanan,bad injoori mellato ba gheimathaye kazaei noghre dagh mikonan!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

کار سیامک آقایی ارزش این هزینه کردن را دارد من نه شاگردش هستم و نه دوستش ! بسیار توانا و خلاق ساز می زند و نو آوری های خوبی در صدا دهی سنتور داشته است.
حداقل هزینه خرید این مجموعه از رفتن به کنسرت خیلی کمتر و ارزان تره ضمن اینکه اثر رو می توانید چندین بار بشنوید و ببینید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

چرا آوای شیدا را نمی گید، 1 عدد dvd رو 13 تا 15 هزار تومن می فروشه، 1 dvd استا لطفی تکنوازی با کیفیت صدا و تصویر پایین، اما این کار با 15 دوربین ، کیفیت صدابرداری عالی، که شامل 1 سی دی و 2 تا دی وی د ی و بسته بندی شکیل 15 تومنه، قبول دارم گرونه اما نسبت به بقیه کارا قیمتش معقوله، قطعن اگه آوای شیدا این کار رو با همچین کیفیتی برون میداد زیز 50 تومن نبود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

بنده نیز هنگام خرید این مجموعه زمانی که با قیمت 15 هزار تومانی آن مواجه شدم از خرید منصرف شدم. کاش می شد این اثر را با بهای کمتری خریداری کرد.

A
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

هیچکس به فکر مصرف کننده بیچاره نیست!!!

«««از آنجایی که درصد بالایی از علاقه مندان به موسیقی اصیل، جوانان هستند و از قدرت خرید اندکی برخوردارند، بسیاری از این عزیزان با توجه به بالا بودن قیمت این بسته از خرید آن منصرف گشته‌اند.»»»

به شدت موافقم!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

مصرف کنندۀ بیچاره تو مملکتیکه پیتزا میخوره 7000 تومان , باید بتونه 15000 تومان هم پول یک اثر به این ارزش بالا رو بده , مسئله اینه که ما یاد نگرفتیم برای هنر و فرهنگ پول خرج کنیم , ایرانی ها در جایی که من زندگی میکنم برای کنسرت شهرام شب پره معادل 75000 تومان میدن و راضی اند ولی وقتی به یکیشون میگفتم بلیط 45 هزار تومانی همایون شجریان رو داشتم که ردیف جلو باشم میگفت وااااااااااااای چه خبره؟ تولید کننده و نوازنده هم باید زندگیشون تامین باشه و این راه امرار معاش اونهاست , شما در نظر بگیرید که وقتی یک سی دی پاپ 1300 تومان فروش میره ازش چند هزار نسخه به فروش میرسه و شما تو ماشین همه یک نسخه ازش میبینی ولی مگر کارهایی اصیل در بهترین حالت چند نفر خریدار داره , همون عدۀ اندک باید بهای بد سلیقگی موسیقیایی جامعۀ ایرانی رو بپردازن و الّا ایرادی به ناشر , پخش کننده و صاحب اثر از نظر من وارد نیست

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نیم نگاهی به مجموعه تصویری کنسرت یادباد | موسیقی ما