مصطفی کمال پورتراب:
کسانی که امروزه مدعی خوانندگی هستند، اصلا ربطی به این حرفه ندارند
موسیقی ما - لیلا رضایی: خوانندگی نیاز به تخصص دارد که متاسفانه به جرات می توان گفت قریب به ۹۹ درصد کسانی که مدعی خوانندگی در ایران هستند، اصلا با این تکنیک ها آشنا نبوده و نهایتا خواننده نیستند.مصطفی کمال پورتراب با بیان این مطلب گفت: برای خواندن و خواننده شدن نیاز به رعایت یک سری اصول و قواعد است و کسی که مدعی خوانندگی است باید با اصولی آشنا باشد که او را به تکنیک وادار کند. این در حالی است که کسانی که خود را به جامعه ، به عنوان یک خواننده معرفی می کنند از حداقل این تکنیک ها برخوردار نبوده و به طور کلی خواننده نیستند.
به گفته این استاد، صرف داشتن صدای خوب، کسی را خواننده نمی کند ، بلکه در کنار یک صدای خوب، باید تکنیک های آوازی را هم فرا بگیرد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد:دلیل نمی شود که چون من تئوریسین بوده و با اصول این حرفه آشنا هستم، خودم را به خوانندگی بزنم و مدعی آن شوم.متاسفانه کسانی که امروزه مدعی خوانندگی هستند، اصلا ربطی به این حرفه نداشته و اصل موضوع را درک نکرده اند.
پورتراب با اشاره به اینکه در خوانندگی ایرانی آنچه بیش از هرچیزی مشهود است، حس فرد است، گفت: وقتی خوانندگی علمی نباشد، به مرور زمان از بین می رود وبه این ترتیب نمی توان مدعی شد که کسی خواننده است. به اعتقاد من کسی خواننده حرفه ای است که علاوه بر این که با تئوری موسیقی آشنایی دارد، چند دوره آوازی را نزد کسی که واقعا اینکاره است، گذرانده باشد. و متاسفانه باید بگویم که ما در ایران چینین خواننده ای نداریم.
وی ادامه داد: به این ترتیب کسی که آشنایی کامل با این قضیه نداشته باشد وصرفا از روی حس می خواند، نمی تواند حق مطلب را ادا کند.
وی همچنین گفت: یک خوانده باید ضمن آشنایی با موسیقی کشور خودش، موسیقی دنیا را بشناسد و تکنیک ها و شیوه های آوازی را نیز گذرانده باشد، در غیر اینصورت حق ندارد مدعی خوانندگی شود. علاوه بر این خوانندگی خلاقیت و ابتکار می خواهد و هنگامی که کسی خود را بیش از حد درگیر مشائل فنی و تکنیکی کند، فرصت هرگونه خلاقیتی را از خود می گیرد.
پورتراب گفت: در ایران کمتر خواننده ای است که فواصل را بشناسد ، با ریتم آشنا بوده و اصول کلی موسیقی و خوانندگی را بداند. متاسفانه به همین دلیل است که معتقدم در ایران، خواننده خوب به معنای واقعی نداریم.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: تحقیق در خواننده های ایران جایی ندارد. بر فرض مثال آقای xاز کودکی به دلیل علاقه اش به خوانندگی ، دنبال آموزش بوده و نزد مدرسان مختلف،آموزش دیده است. ولی نهایتا کمبودهایی دارد که نمی شود با این همه آموزش؛ جبرانش کرد.
وی همچینین یادآور شد: از یک ادم بی سواد نمی شود توقع تحقیق در علم شیمی کرد. دیدگاه یک دانشمند از آب، با دیدگاه یک فرد بی سواد متفاوت است. فرد بی سواد فرد بی شعوری نیست، بلکه فقط با علم د ر ارتباط نبوده است. این کمبودهایی که گفتم توسط افراد تحصیل کرده قابل به جبران هست ، اما افراد بی سواد قادر به جبران آن نخواهند بود. به همین دلیل است که معتقدم خواننده باید سواد داشته باشد و بس!در غیر اینصورت خواننده نیست.
به گفته این استاد، صرف داشتن صدای خوب، کسی را خواننده نمی کند ، بلکه در کنار یک صدای خوب، باید تکنیک های آوازی را هم فرا بگیرد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد:دلیل نمی شود که چون من تئوریسین بوده و با اصول این حرفه آشنا هستم، خودم را به خوانندگی بزنم و مدعی آن شوم.متاسفانه کسانی که امروزه مدعی خوانندگی هستند، اصلا ربطی به این حرفه نداشته و اصل موضوع را درک نکرده اند.
پورتراب با اشاره به اینکه در خوانندگی ایرانی آنچه بیش از هرچیزی مشهود است، حس فرد است، گفت: وقتی خوانندگی علمی نباشد، به مرور زمان از بین می رود وبه این ترتیب نمی توان مدعی شد که کسی خواننده است. به اعتقاد من کسی خواننده حرفه ای است که علاوه بر این که با تئوری موسیقی آشنایی دارد، چند دوره آوازی را نزد کسی که واقعا اینکاره است، گذرانده باشد. و متاسفانه باید بگویم که ما در ایران چینین خواننده ای نداریم.
وی ادامه داد: به این ترتیب کسی که آشنایی کامل با این قضیه نداشته باشد وصرفا از روی حس می خواند، نمی تواند حق مطلب را ادا کند.
وی همچنین گفت: یک خوانده باید ضمن آشنایی با موسیقی کشور خودش، موسیقی دنیا را بشناسد و تکنیک ها و شیوه های آوازی را نیز گذرانده باشد، در غیر اینصورت حق ندارد مدعی خوانندگی شود. علاوه بر این خوانندگی خلاقیت و ابتکار می خواهد و هنگامی که کسی خود را بیش از حد درگیر مشائل فنی و تکنیکی کند، فرصت هرگونه خلاقیتی را از خود می گیرد.
پورتراب گفت: در ایران کمتر خواننده ای است که فواصل را بشناسد ، با ریتم آشنا بوده و اصول کلی موسیقی و خوانندگی را بداند. متاسفانه به همین دلیل است که معتقدم در ایران، خواننده خوب به معنای واقعی نداریم.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: تحقیق در خواننده های ایران جایی ندارد. بر فرض مثال آقای xاز کودکی به دلیل علاقه اش به خوانندگی ، دنبال آموزش بوده و نزد مدرسان مختلف،آموزش دیده است. ولی نهایتا کمبودهایی دارد که نمی شود با این همه آموزش؛ جبرانش کرد.
وی همچینین یادآور شد: از یک ادم بی سواد نمی شود توقع تحقیق در علم شیمی کرد. دیدگاه یک دانشمند از آب، با دیدگاه یک فرد بی سواد متفاوت است. فرد بی سواد فرد بی شعوری نیست، بلکه فقط با علم د ر ارتباط نبوده است. این کمبودهایی که گفتم توسط افراد تحصیل کرده قابل به جبران هست ، اما افراد بی سواد قادر به جبران آن نخواهند بود. به همین دلیل است که معتقدم خواننده باید سواد داشته باشد و بس!در غیر اینصورت خواننده نیست.
منبع:
فرهنگخانه
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1389 - 00:00
دیدگاهها
چرا آقای پور تراب انقدر در پرده سخن میگه.این که یه صدای خوب برای خوانندگی کافی نیستو حس کافی نیستو تئوری دانستن هم کافی نیست و باید نزد استاد دوره بگذرونیم میشه جسارتآ بپرسم این دوره شامل چه موضوعاتی میشه.مگه استاد جز این سه آموزش میده.دوستان عزیز جواب کسانی که سال ها وقت و پول و انگیزشونو صرف این کار کردند این نیست که:« کسانی که امروزه مدعی خوانندگی هستند، اصلا ربطی به این حرفه نداشته و اصل موضوع را درک نکرده اند» پس چه کسی ربطی به این حرفه دارد؟.
پس اون چیزی که تصور میکردم درست بود دوستانی که در زمینه ی موسیقی فعالیت میکنند حتما با جناب دکتر پورتراب و افتخارات ایشون در زمینه ی موسیقی اشنایی دارند و اگه ندارند که بسی مایه اقسوس .براستی که علم و دانش روح و پیکر خسته ی انسانیت را از پوسیدگی نجات میدهد و تنها راه همین است.
ایشون حتما دلایلی هم دارند
لابد دوستانی که دانشگاه آزاد شاگرد ایشون بودند، مثل من، از ایشون شنیدند که افرادی مثل شجریان و ناظری هم اصلا خواننده نیستند!
این حرف از دهن خود دکتذ بیرون اومده و البته بعضی دلایلش هم یه کمی منطقی هستند!
مثلا عیبهایی در کار خود شجریان و یا ناظری پیدا می شه که به نسبت شهرت و اعتباری که دارند، خیلی بزرگ هستن!
افزودن یک دیدگاه جدید