برنامه یاد بعضی نفرات
 
«تركمن» اركسترال
اجراي جديد قطعه تركمن حسين عليزاده؛
«تركمن» اركسترال
موسيقي ما- به نقل از پايگاه خبري «فرهنگ و آهنگ» در كنسرت دي ماه حسين عليزاده و محمد‌رضا درويشي قطعه تركمن از جمله آثاري است كه در بخش دوم برنامه كه به آثار حسين عليزاده اختصاص دارد، اجرا خواهد شد. در اين اجرا علاوه بر بخش زهي اركستر سمفونيك ناسيونال اكراين، مسعود شعاري و بهداد بابايي نيز به عنوان نوازندگان سه‌تار به همراه حسين عليزاده روي صحنه خواهند رفت. در اجراي اين قطعه عليزاده خود نوازندگي شور انگيز را به عهده خواهد داشت.
حسين عليزاده در سال 67 كه براي نخستين بار نسخه‌اي از قطعه تركمن را در قالب تك‌ نوازي منتشر كرد، در توضيح اين قطعه گفته است: در اين تك‌نوازي به پيوند موسيقي محلي (يا تصوري از موسيقي محلي) و موسيقي سنتي توجه شده است و به نوعي موسيقي ملي را دنبال مي‌كند. قطعه تركمن در انتها قطعه‌اي است براي سه‌تار و اركستر. اين قطعه برداشتي ذهني از موسيقي سرزمين و مردم تركمن است.
بنابراين گزارش، مسعود شعاري از كه شاگردان حسين عليزاده بوده در سال‌هاي آغازين دهه شصت در كانون چاووش تئوري موسيقي را از عليزاده فرا گرفته و بعد‌ها و در سال‌هاي 66-67 در حوزه نوازندگي تحت آموزش عليزاده قرار مي‌گيرد. شعاري پيشتر و در سال 69 ازجمله نوازندگاني بود كه در كنسرت حسين عليزاده براي همدردي با مصيبت زدگان زلزله رودبار در تالار وحدت با او روي صحنه رفت. همچنين در ضبط آلبوم «راز و نياز» نيز به عنوان نوازنده حضور داشته است.
شعاري درباره ويژگي‌هاي قطعه تركمن مي‌گويد: به عنوان يك شاگرد، نوازنده و موزيسين مي‌توانم قطعه تركمن را در دو وجه بررسي كنم. اول به لحاظ تاثيرگذاري، اين قطعه در زمان خود يك شوك بزرگ در شيوه‌ سه‌تارنوازي محسوب مي‌شد. تركمن در آن دوران سبك خاصي را ايجاد كرد كه از لحاظ فرم و مضراب‌بندي بي‌مانند محسوب مي‌شد. در وجه دوم هم مي‌توان به شكل آهنگسازي اين قطعه توجه كرد. تركمن بي‌ارتباط به موسيقي دستگاهي ايران نيست اما نشانه‌هايي از موسيقي محلي و فولكلوريك منطقه تركمن را نيز در خود دارد. نحوه ارايه لهجه و جمله‌ها به گونه‌اي است كه ارتباط موسيقي تركمن با موسيقي دستگاهي را به واسطه آن مي‌توان اثبات كرد.
مسعود شعاري در ادامه با اشاره به ويژگي‌هاي تنظيم جديد اين قطعه مي‌افزايد: ملودي‌هاي جديدي به قطعه اضافه شده است. همچنين با توجه به ويژگي‌هاي نوازندگي ما سه‌نفر، قطعه به نحوي تنظيم شده است كه بهترين صدادهي را در اجرا داشته باشيم. 15 سال پيش هم كه از آقا‌ي عليزاده درس مي‌گرفتم قرار بود اين قطعه را به شكل گروهي اجرا كنيم كه با توجه تعدد كارهاي ايشان تا به امروز امكان آن پيش نيامد.
اين گزارش مي‌افزايد: بهداد بابايي كه در سال‌هاي اخير اجراهاي متفاوتي را با گروه عارف داشته است، به عنوان يكي ديگر از سه‌تارنوازان اين كنسرت، درباره ويژگي‌هاي قطعه تركمن مي‌گويد:اولين بار قطعه تركمن را در كنسرت شورانگيز شنيدم. پس از آن در سفري به شمال از طريق يكي از دوستان جناب عليزاده و اندكي پيش از به بازار آمدنش ضبطي از آن به دستم رسيد كه از همان ابتدا مجذوب و مبهوت عظمت و شكوه قطعه تركمن شدم وبه بديع، پرحركت و سرشار بودنش از شور وشعور پي بردم. تركمن قطعه‌اي است كه هم تكنيك دارد و هم احساس را به‌طور بي‌سابقه‌اي در خدمت گرفته و گواهي است بر ذهن خلاق توانمند و نبوغ آميز خالقش.
او ادامه مي‌دهد: در كنار تمامي ويژگي‌هاي تكنيكي تركمن، جمله‌پردازي در فضايي كاملا جديد و انتزاعي ، مستقل و فارغ از جمله‌هاي معمول و بر آمده از رديف مهم‌ترين شاخصه آن محسوب مي‌شود. بر اين باورم كه اجراي تركمن نقطه‌ عطفي است در كارنامه سه‌تار نوازي اين سرزمين و چون ستاره‌اي بر تارك هنر موسيقي اين سرزمين به شايستگي مي‌درخشد.
بابايي درباره تنظيم جديد قطعه تركمن مي‌گويد: قطعاً اجراي تركمن با دو ساز سه‌تار،يك شور انگيز و اركستر زهي روايتي جديد است. اجراي اين‌چنيني تركمن تجربه بسياري را در زمينه كار گروهي مي‌طلبد چرا كه با توجه به روح پرشور قطعه كه عنان اختيار را از نوازنده سلب كرده و مي‌كشدش آنجا كه خاطرخواه اوست،اگر خود را رها كني ديگر مي‌روي و ممكن است هماهنگي در نظام گروه فرو بپاشد. پس لازمه‌ دقيق اجراي اين كار در چارچوب گروه، همانا تمركز، وقت و گوش دادن فراوان به نواي يكديگر است تا حالت‌ها و نوانس‌ها و همه‌ي عناصر زيبايي‌شناسي اثر چنانچه مورد نظر جناب عليزاده است از كار در آيد. ضمناً يك قطعه‌ي ده ضربي با آكسان‌هاي متغير به عنوان كادانس در مجموعه لحاظ گرديده كه از ساخته‌هاي اخير جناب عليزاده است.
اين نوازنده سه‌تار درباره تمرينات اين قطعه در كنار حسين عليزاده مي‌گويد:همكاري با استاد عليزاده با توجه به تجربه، جديت و كارداني ايشان بسيار جذاب و پربار است. لحظه‌ تمرينات در فضايي جدي و كاملاً حرفه‌اي سپري مي‌گردد.
شعاري نيز جديت عليزاده در تمرينات را مورد تاكيد قرار مي‌دهد و مي‌افزايد: عليزاده به هنگام كار به هيچ چيز جز موسيقي فكر نمي‌كند. مهمترين چيزي كه از عليزاده مي‌توان آموخت نگاه خالصانه به موسيقي است. روحيه خستگي ناپذير او ستودني است. هركسي به هنگام نوازندگي در كنار او باشد مي‌تواند عشق به موسيقي را در چشمان و مضراب‌هاي او درك كند.
كنسرت مشترك محمدرضا درويشي و حسين عليزاده در دي‌ماه سال جاري به همت نشريه فرهنگ و آهنگ و انجمن موسيقي ايران در تهران برگزار مي‌شود. در بخش نخست اين كنسرت اثر كليدر بر اساس رمان محمود دولت آبادي از ساخته‌هاي محمدرضا درويشي و در بخش دوم قطعات عصيان، ني‌نوا و تركمن از ساخته‌هاي حسين عليزاده با همراهي اركستر سمفونيك ناسيونال اكراين اجرا خواهد شد.
منبع: 
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آبان 1387 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «تركمن» اركسترال | موسیقی ما