نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
گفتوگوی پرتیتر سایت موسیقی ما با آهنگساز و نوازندهی برجستهی سنتور
مجید کیانی: خیالم راحت است و دیگر نگرانِ این موسیقی نیستم
موسیقی ما - استاد «مجید کیانی»؛ از آن آدم هایی است که با خیالِ راحت میتوان استاد صدایش کرد؛ هر چند خودش این واژه را دوست نداشته باشد و حق هم داشته باشد که این روزها، این واژهی دستمالیشده را دوست نداشته باشد. استادِ پیشکسوت و برجستهی سنتور، ردیفِ صبا را نزد علینقی وزیری و روحالله خالقی فرا گرفت؛ اما این برومند و دوامی بودند که در او بیش از هر کسِ دیگری تاثیر گذاشتند تا استاد کیانی، حالا اینی شود که هست. او را باید اصیلترین مدافعِ موسیقی ردیف- دستگاهی ایران دانست و شاید تنهاترین. خودش اما میگوید این موسیقی اصیل، والاترین همدمش است و احساسِ تنهایی نمیکند؛ همینکه او برخلافِ بخشِ مهمی از همکارانش، به اصولی که به آن پایبند بوده، پایبند مانده؛ به خودی خود عجیب است؛ اما میدانید عجیبتر چیست؟ اینکه وقتی با او دربارهی نوآوری حرف میزنیم؛ دربارهی کارهایی که این روزها نسلِ جوان انجام میدهند؛ دربارهی فریاد وااسفای عدهای از اهالی موسیقی که: «کجایید که موسیقی اصیل از بین رفته و دیگر چیزی از اصالتها نمانده است»؛ با سعهی صدری غریب میگوید که هیچ مخالفتی با هیچ حرکتی در موسیقی ندارد و به نظر هر کسی که در این حوزه فعالیت میکند، احترام میگذارد. او میگوید اقتصاد موسیقی هماناندازهای اهمیت دارد و باید به آن توجه کرد که به اصالتها. هماناندازه که نگرانِ موسیقی اصیل است؛ دلش برای مخاطبانی میتپد که شاید سوادِ چندانی در موسیقی ندارند و خوراکِ مناسبی میخواهند؛ میگوید آنان هم موسیقی خودشان را میخواهند. او به تازگی کتابی منتشر کرده است که 25 سال از حیاتش را به خود اختصاص داده است؛ کتابی با نامِ «شناخت هنر موسیقی»؛ همین کتاب بهانهی گفت وگو با او شد؛ از آن معاشرتهای دلنشینِ کیمیا در این روزگار. از آن معاشرتهایی که حالِ آدم را خوش میکند و در عینِ حال ناخوش که چرا آدمهای مثلِ او این روزها اینهمه کماند؟ نیستند؟ چه اتفاقی افتاد که آدمها این همه تغییر کردند. میدانید گفتوگو با «مجید کیانی» شبیه هیچکسِ دیگر نیست؛ چون او خودش مثلِ هیچکس است.
- از کتاب «شناخت هنر موسیقی» شروع کنیم که شما به تازگی آن را منتشر کردهاید؛ به نظر میرسد این کتاب، عقاید و نظریاتِ شما در حوزهی موسیقی ردیف- دستگاهی را این بار به شکلی دقیقتر و روشنتر بیان میکند. هدف از نگارش این کتاب چه بود؟
- این کتاب شامل 18 دفتر است که هر کدام موضوعی متفاوت را بیان میکند؛ پژوهش دربارهی هر کدام از این موضوعات چقدر طول کشیده است؟
- پیش از این استادانی مثل «ملاح» و «دهلوی» دربارهی پیوند شعر و موسیقی آثاری را نگاشتهاند؛ اما مباحثی چون موسیقی و طبیعت که در این کتاب آمده است؛ برای اولین بار به عنوان نظریه مطرح میشود؛ اگرچه پژوهشهایی دربارهی موسیقی و معماری نیز داشتهایم.
- این پژوهش در همین جا تمام میشود؟
- با توجه به تحقیقِ گستردهای که روی هر کدام از این دفترها انجام دادهاید؛ نگارش این کتاب چند سال طول کشید؟
- و چه انگیزهای سبب میشود که هنرمندی در حد و اندازهی شما 25 سال صرف نگارشِ اثری کند که به قولِ خودتان هدفش شناساندنِ این موسیقی به مخاطبان است؟
- این مسایل امروز هم، همچنان مطرح میشود.
- چه کتابهایی؟
- چرا؟
- آقای کیانی شما عمرتان را روی موسیقی ردیف- دستگاهی گذاشتهاید، امروز اگر بخواهید این موسیقی را به طور خلاصه بیان کنید، دربارهاش چه میگویید؟
- اما به نظر میرسد که شما در این راه خیلی تنها بودهاید.
- که تعدادشان بسیار اندک است.
- البته که میکنید و همچنان این سوال برای من مطرح است که این علاقه به موسیقی ردیف چطور میتواند باعث شود که یک هنرمند؛ از تمام امکاناتی که میتواند در اختیار داشته باشد؛ برای آن بگذرد.
- شما زمانی که در مرکز حفظ و اشاعه بودید، همپیمانانی داشتید؛ بعد از انقلاب در حالی که تصور میشد این موسیقی باید بیش از گذشته مورد حمایت قرار گیرد، مورد بیمهریهای گسترده قرار گرفت و حتی بیانیههایی موسیقایی علیه ردیف اعلام شد و بسیاری به ضرورت نوآوری بیش از گذشته اشاره کردند. شما اما استوار به راهی که اعتقاد داشتید، ادامه دادید.
- اما این دعواها در شاعرانِ نو نیز دیده میشد و همچنان هم میشود.
- وقتی از فرهنگ صحبت میکنید، از چه صحبت میکنید؛ موسیقی در این میان چه جایگاهی دارد؟
- پس این همه فریاد وااسفا که این روزها برای موسیقی ایران سر داده میشود؛ برای چیست؟
- آقای کیانی این نگاهِ شما برای من بسیار عجیب است؛ ما شما را نماینده – و شاید تنها نماینده-ی موسیقیای میدانیم که در حدِ اعتلا به موسیقی ردیف دستگاهی وفادار است و با این همه اینچنین با سعهی صدر از نوآوری دفاع میکنید؛ این در حالی است که من میتوانم برای شما اظهارنظرهای بسیار زیادی بیاورم توسط کسانی که خودشان روزگاری نوآوری کرده بودند و حالا با هر نوع نگاهِ دیگر به این موسیقی مشکل دارند و هر نوع نوآوری را به عنوانِ یک مشکل در موسیقی ایران مطرح میکنند .
- استاد؛ خیلیها میگویند آنچه امروز به اسمِ موسیقی اصیل ارایه میشود؛ دیگر اصلا موسیقی سنتی ما به آن شیوه و شمایلِ گذشتهاش نیست و کاملا پاپ است.
- هیچوقت احساس نگرانی کردهاید که مبادا این موسیقی از بین برود؟
- اتفاقا یکی از دفترهای این کتاب دربارهی موسیقی و طبیعت است؛ در این باره توضیح میدهید؟
- حالا این موسیقی را چطور باید شنید؟ این سوال را از این جهت میپرسم که یکی از دفترهای این کتابِ اخیر شما هم هست.
- اما ما هماکنون در شنیدنِ موسیقی هم دچار مشکل هستیم چه برسد به ادراکِ آن.
- اما در گذشته اینطور نبود.
- به نظر میرسد ارتباط هیچ جامعهای با موسیقی گذشتهاش به اندازهی ما قطع نشده است.
- چه اتفاقی افتاده؟
- شاید بخشی از این ماجرا هم اجتنابناپذیر است؛ به هر حال شکل زندگی امروز مقتضیاتِ خودش را دارد؛ مثلا سرعتِ زندگی امروز خیلی هم یک ساز و آوازِ 40 دقیقهای را بر نمیتابد.
- استاد شما خودتان چه نوع موسیقیای گوش میکنید؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 تیر 1397 - 13:43
دیدگاهها
دگرانت عشق میخوانند و من سلطان عشق
موسیقیدانان اصیل و استادان واقعی موسیقی چه نگاه خوب و خوشبینانه دارن نسبت به بعضیا که ادعای کارشناسی موسیقی دارن و موسیقی رو فنا شده و از دست رفته میدونن
لذت بردم از خوندن این مصاحبه، تبریک میگم
بسیار عالی
درود بر استاد مسلم موسيقي و حافظ بزرگ فرهنگ و هنر
عالی بود... گلچین حرفاشون...
افزودن یک دیدگاه جدید