نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
خواننده آلبوم «مدارا» شش سال پس از آغاز روند حرفهای کارش، درباره سکوت درازمدت و برنامهریزیهای آینده خود گفت
شهرام شکوهی: از مخاطب جدی خودمان غافل شدهایم
موسیقی ما – بهمن بابازاده: کاری به یکی دو سال گذشته ندارم ولی شهرام شکوهی از همان اولین ماههای رسمی شدناش، به طرز ویژهای مورد توجه قرار گرفت. آثارش با سرعت دست به دست شد نخستین آلبوم رسمی این خواننده با فروشی بالا، به یک باره نوید حضور چهرهای جدید با کاراکتر و سبکی متفاوت را به بازار موسیقی کشور در سالهای ابتدایی دهه نود را داد.
شهرام شکوهی با حاشیههایی که حضورش در یک مسابقه خوانندگی خارج از کشور بوجود آورده بود، حالا با نخستین آلبوم رسمیاش انتخاب اول بسیاری از مخاطبان موسیقی بود. حواستان باشد که درباره اوایل دهه نود صحبت میکنیم و شهرام شکوهی یک ستاره پرطرفدار موسیقی است. کنسرتهایش خیلی خوب مورد توجه قرار میگیرد و سیل پیشنهادهای مختلف به سویش روانه میشوند. او برخلاف بسیاری از همکارانش روی صحنه هم بسیار توانمند و قوی ظاهر شده است و تحریرهایش همه جا مورد توجه قرار گرفته است. روزهای باشکوه دو سه سال نخست دهه نود آرام آرام میگذرند و شهرام شکوهی دو سه آلبوم را منتشر کرده است. بیشتر از همیشه از سبک و سیاق اولیهاش فاصله گرفته و حتی شش و هشت خواندن هم دیگر برایش اتفاقی غیرممکن نیست. مشاورینی دارد که بازار و نظر مخاطب را اولویت اکید برای او میدانند تا کاراکتر صدا زخمی شهرام شکوهی آرام آرام سر از مهمانیها در آورد. حالا سقوط را به خوبی تجربه کرده و خیلی زود جلو فجایع بزرگتر را میگیرد. به غار خود میرود و نزدیک دوسال است بیرون نیامده. فقط فکر میکند و برنامه ریزی میکند. باز هم به فکر همان کاراکتر سازی است و اینکه چقدر میتواند همه را غافلگیر کند.
به غارش رفتهایم و درباره همه این فراز و نشیبها با او گپ زدهایم. تندی این لید را هم به این حساب بگذارید که خاطرات زیادی از سالهای نخست کاریاش داشته و داریم و حالا با یک انگیزه بالا آثار جدیدش را انتظار میکشیم. آثاری که بیشتر «مدارا» و «دیوونهم صدا میدهد تا....
شهرام شکوهی با حاشیههایی که حضورش در یک مسابقه خوانندگی خارج از کشور بوجود آورده بود، حالا با نخستین آلبوم رسمیاش انتخاب اول بسیاری از مخاطبان موسیقی بود. حواستان باشد که درباره اوایل دهه نود صحبت میکنیم و شهرام شکوهی یک ستاره پرطرفدار موسیقی است. کنسرتهایش خیلی خوب مورد توجه قرار میگیرد و سیل پیشنهادهای مختلف به سویش روانه میشوند. او برخلاف بسیاری از همکارانش روی صحنه هم بسیار توانمند و قوی ظاهر شده است و تحریرهایش همه جا مورد توجه قرار گرفته است. روزهای باشکوه دو سه سال نخست دهه نود آرام آرام میگذرند و شهرام شکوهی دو سه آلبوم را منتشر کرده است. بیشتر از همیشه از سبک و سیاق اولیهاش فاصله گرفته و حتی شش و هشت خواندن هم دیگر برایش اتفاقی غیرممکن نیست. مشاورینی دارد که بازار و نظر مخاطب را اولویت اکید برای او میدانند تا کاراکتر صدا زخمی شهرام شکوهی آرام آرام سر از مهمانیها در آورد. حالا سقوط را به خوبی تجربه کرده و خیلی زود جلو فجایع بزرگتر را میگیرد. به غار خود میرود و نزدیک دوسال است بیرون نیامده. فقط فکر میکند و برنامه ریزی میکند. باز هم به فکر همان کاراکتر سازی است و اینکه چقدر میتواند همه را غافلگیر کند.
به غارش رفتهایم و درباره همه این فراز و نشیبها با او گپ زدهایم. تندی این لید را هم به این حساب بگذارید که خاطرات زیادی از سالهای نخست کاریاش داشته و داریم و حالا با یک انگیزه بالا آثار جدیدش را انتظار میکشیم. آثاری که بیشتر «مدارا» و «دیوونهم صدا میدهد تا....
- * با انتشار آلبوم «مدارا» تا امروز مدت زمان زیادی از رسمی شدن شما نمیگذرد. از آن زمان تا به امروز اگر قرار باشد این مسیر هنری را با دور تند مرور کنیم آیا خودت از اتفاقاتی که در این چند سال افتاده راضی هستی؟ اگر قرار باشد به عقب برگردیم چه کارهایی را انجام نمیدهی؟
- * این جمله آخر شعار است یا واقعیت؟
- * بعضیها اعتقاد دارند مخاطبشناسی یک از اصلیترین وجوه هنری یک هنرمند است. اینکه آیا تو براساس خواست مخاطب اثری را منتشر کنی یا نه. اولین اتفاقی که باعث شد شهرام شکوهی همه گیر و هیت شود این بود که روی ایدئولوژی خود ایستاد و گفت من اینم و کسی که دوست دارد بیاید و من را گوش کند. ولی به مرور وارد فضایی شدی که مخاطب برای تو تعیین و تکلیف کرد.
- * تو جز معدود خوانندههای صاحب سبک موسیقی پاپ هستی. آیا خودت دلبستگی به این فضا داشتی که به دلایل مختلف مجبور شدی از دلبستگی خودت کنار بکشی؟
- * درباره فرازونشیبهای این مسیر با هم صحبت کنیم. تو در مقاطعی از مسیر هنریات دوباره اوج گرفتی مثل تک آهنگ «هوس». این اتفاق و روند مثبت و فرازونشیبهای مختلف چگونه بود؟ سعی میکردی براساس تجربه و آزمون و خطا جلو بروی؟ درمورد این ازمون و خطا و دلایل آن و ذهنیات شخصی خودت صحبت کنیم.
- * من اعتقاد دارم قشر وسیع مخاطب شهرام شکوهی قشر فرهیخته و مخاطب جدی است. سبک و صدا وکاراکتر تو بیشتر به فضای مخاطب فرهیخته و کافه نشین حوزه موسیقی میخورد و به قول خودت در بعضی مواقع به گونهای آنها را پس زدی و نادیده گرفتهای که شاید خیلی به آنها برخورده است. چقدر با من موافق هستی؟
- * درحوزه موسیقی پاپ بعد از انقلاب نمونههای زیادی داشتیم که با آلبوم اول همه گیری اساسی را تجربه کردهاند و همه جا شنیده شدند و مورد توجه قرار گرفتند. به حدی توقعات از آنها بالا رفت که در آلبوم دوم سقوط چند درصدی و در آلبوم سوم حتی به نابودی رسیدند. اما بعد از چند سال سکوت با استراتژی قوی برگشتند. اگربخواهم مثال بزنم میتوانم احسان خواجه امیری را بگویم که بعد از سه آلبوم ضعیف به یکباره میآید و آلبوم «عاشقانهها» را میدهد و یک come back اساسی را تجربه میکند. سکوت تو به حدی شده است که همه احساس میکنند به دنبال یک بازگشت اساسی هستی و به آن فکر میکنی.
- * از شوخی گذشته، به آرامش جایگاهی و اعتباری و حتی مالی رسیدهای و درحال فکر کردن و رصد بازار و جامعه مخاطبینت هستی. میخواهم درمورد این چند وقت سکوتت و برنامه ریزیهای آیندهات صحبت کنیم.
- * شما در بطن بازی هستی و بهتر از ما میتوانی در این زمینه نظر بدهی ولی به نظر من خیلیها به خاطر تحریرهای تو بود که مخاطب تو شدند. به جز صحبتهایی که از سمت مشاهیر سنت گرای موسیقی ایران درمورد آدمهای مختلف زده میشد من احساس میکنم تحریرهای تو خیلی تاثیر داشت که مخاطبینت به سمت تو بیایند و کارهایت را دوست داشته باشند. نمیدانم چرا انقدر خودت نسبت به تحریرها از طرف جامعه بدبین شدهای.
- * سلاطین سنت گرای موسیقی ایرانی در ایران نسبت به پادشاهی خود در این حوزه اصرار داشته و بسیار نسبت به مواضع خودشان حساسیت دارند. تو از ابتدا نمیترسیدی که وارد سرزمینی میشوی که با غولهایی طرف هستی که یک عمر در این سرزمین پادشاهی کردهاند؟ از این موضوع و مقابله هیچوقت نترسیدی؟
- * درمورد آینده صحبت کنیم و در ادامه وارد فضایی خارج از فضای کاری تو میشویم. از کار و اجرا چه خبر؟ این سکوت درازمدت شما چه زمانی قرار است به اتمام برسد؟
- * مطالبی درمورد سلامتی شما عنوان شد که میدانم خودت به جد دوست نداشتی موضوع رسانهای شود. مطالبی که رسانهای شد و حرف و حدیثهای زیادی را به بار آورد. درمورد آن اتفاق و اینکه اکنون به کجا رسیده شایعات مختلفی شنیده شد. یکی گفت حنجره ایشان مشکل پیدا کرده، دیگری گفت دراثر آمپولهای دگزا که بین دو سانس کنسرت زده اینگونه شده است. بعضی اوقات ما به قدرت سناریوسازی آدمهای مختلف شک میکردیم. یک بار برای همیشه به ما بگو که این ماجرا از کجا شروع شد و حال به لحاظ جسمی در چه شرایطی هستی؟
- * چرا انقدر از آن استفاده به مطلوب شد و انقدر درمورد این اتفاق حرف زدند؟
- * یک جملهای هم داشتی که خیلی معروف شد: «ما نانمان را در خون میکنیم و میخوریم».
- * دو سوال آخر. اول اینکه آلبوم چه زمانی میآید؟
- * ماجرای تعویض تهیه کنندههای کنسرت تهران تو چگونه است؟ آیا همکاری جدیدی با شرکت جدیدی شروع کردهاید یا میخواهید در کنسرتهای تهران مستقل عمل کنید؟ برنامه ریزی شما برای کنسرت تهران چه زمانی و چگونه است.
- * شما جزء آن افرادی نیستید که مجبور باشید یک رقم ۱۰۰ میلیونی بدهید که تهیهکننده برایتان کنسرت بگذارد؟
- * سوال آخر. میخواهم درمورد چند چهره جدید که این روزها در حوزه موسیقی فعالیت میکنند و نسل جدید موسیقی پاپ هستند صحبت کنیم. این تغییر ذائقهای که بین مخاطبین به وجود آمده را رصد کردهای؟ آیا اتفاقی بوده که نظرت را جلب کند؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مرداد 1396 - 17:40
دیدگاهها
لطفا با اقایان علی اصحابی و نریمان و فرهاد جواهر کلام و سعید پور سعید و بهنام علمشاهی و فرزاد فرزین و رامین بی باک و میلاد کیانی و بابک جهانبخش هم گفت وگو کنید واز البوم جدید هایشان خبر بگزارید وبنویسید که کی منتشر میشوند .
صدای خاصی که بیش از اینها باید شنیده شود .منتظر تکرار طوفان مدارا هستیم. ممنون موسیقی ما ,پس از مدتهای مدید مصاحبه خوبی بود.
خواننده ها بعد یه مدت اوج کم رنگ میشن و بید خیلی زرنگ باشن خودشونو نگه دارن. شهرام شکوهیی با البوم مدارا خیلی گل کرد و همه کاراشو گوش میدادن اما دیگه خبری ازش نیست. نمیدونم دلیلش چیه شاید سرمایه گذارا سودشونو از خواننده میبرن و میرن نفر بعدی ولی این خود خوانندست که با کاراش باید بقیه رو جذب کنه.
افزودن یک دیدگاه جدید