نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
مهمان ویژه کارگاه ترانه بابک صحرایی از انتشار آلبوم جدیدش خبر داد
بابک جهانبخش: برای پیشرفت، سختیهای زیادی متحمل شدم
موسیقی ما - بابک جهانبخش مهمان ویژه اولین جلسه کارگاه ترانه بابک صحرایی در سال جدید بود. در این جلسه ضمن نقد و بررسی ترانههای هنرجویان، درباره مسایل مختلف مربوط به موسیقی صحبت شد و بابک جهانبخش در کنار بیان نظراتش برای اولین بار در این جلسه نام و زمان انتشار آلبوم جدیدش را نیز عنوان کرد. بنا به اعلام این خواننده مطرح، آلبوم جدید او «تصمیم» نام دارد و در حال گذراندن آخرین مراحل تولید و انتشار است.
در ابتدای جلسه بابک صحرایی درباره بابک جهانبخش گفت: بابک جهانبخش در موسیقی ایران یک خواننده منحصر به فرد است. از نظر گستره صدا، رنگ صدا و تکنیک های آوازی، خوانندهای است که تا امروز نمونهاش را نداشتهایم و بعید می دانم به این زودیها نیز خواننده ای مثل بابک جهانبخش در موسیقی ما به بالندگی برسد.
بابک جهانبخش در اوایل برنامه در نگاهی به حضورش در طی ده سال در عرصه حرفه ای موسیقی گفت: من حداقل می توانم مدعی شودم که یک شبه وارد موسیقی نشدم. سختیهای زیادی را تحمل کردم و پله به پله پیشرفت کردم. مارکت موسیقی ما در حال حاضر خیلی خوب شده و کسانی دارند فعالیت می کنند که نگاه فرهنگی تری دارند.
بابک صحرایی نیز گفت: در هنر تجربه ثابت کرده آنهایی که یک شبه ره صد ساله می روند، یک شبه هم از آن اوج سقوط می کنند اما کسانی که با تلاش به همراه کسب دانش و تحلیل هنر و جامعه مسیر خود را پیش می برند قطعا به موفقیت می رسند و قطعا موفقیت شان هم ماندگار خواهد بود. این مساله کاملا درباره بابک جهانبخش صدق می کند و همیشه شاهد بوده ام که در حال تلاش و تحلیل بوده است
بابک جهانبخش درباره سختی های کار موسیقی هم گفت: من هنوز هم نهایت تلاش خودم را می کنم و با عشق کار می کنم. من هزار تومان هم از پدرم نگرفتم و در ضمن خیلی از مسئولیت ها را هم داشتم. برای همه چیز تلاش کردم. روزهای سخت زیادی داشتم اما خوشحالم که این سختی ها گذشتند. در این سال ها فهمیدم که هیچ چیزی را نمی شود به زور به دست آورد. باید تلاش کرد و زحمت کشید
در ادامه جلسه و ضمن ترانه خوانی هنرجویان، بابک جهانبخش در تحلیل فضای ترانه های امروز عنوان کرد: فضای ترانه های امروز اکثرا عاشقانه است و به موضوعات دیگر پرداخته نمی شود و این مساله یکی از ضعف های ترانه امروز است.
بابک صحرایی در تحلیل ترانه اجتماعی گفت: منظور از ترانه اجتماعی، ترانه سیاسی نیست. این تصور اشتباهی است که در بسیاری از ترانه سراها وجود دارد که فکر می کنند ترانه یا عاشقانه است یا سیاسی. ترانه اجتماعی یعنی ترانه ای که به مفاهیم مختلفی که در زندگی اجتماعی ما جاری است می پردازد. عشق یکی از این مفاهیم است. درست است که عشق جوهره اصلی زندگی انسان است اما مفاهیم دیگری نیز هست که در زندگی انسان جاری است و باید یک ترانه سرا به آنها بپردازد.
بابک جهانبخش در ادامه ضمن اشاره به یکی از ترانه هایی که در سال های پیش اجرا کرده گفت: چند سال پیش ترانه ای از یکی از خانم های ترانه سرا خواندم که موسیقی بسیار خوبی داشت اما آن اتفاق خوبی که فکر می کردم درباره اش نیفتاد. بعدها متوجه شدم که به دلیل هم خوانی نداشتن احساس ترانه با شخصیت صدای یک خواننده مرد این اتفاق افتاده است. مثلا در قسمتی از ترانه گفته شده بود: «این افتخار بود واسه من بذارمت روی سرم / عکستو بوسه بزنم لای گلای دفترم » واقعیت این است که یک مرد شاید هیچ وقت انجام ندهد و این مساله ای است که من بعدها در مورد اجرای ترانه ها متوجه شدم. البته بعضی از ترانه سراهای خانم هستند که بسیار موفق اند و به زیبایی حس مردانه را دریافت کرده و در ترانه خود به کار برده اند.
بابک صحرایی ضمن اشاره به مکتب واسوخت گفت: در قرن های پیش تجربه مکتب واسوخت را در شعر فارسی داشتیم که نفرت و رفتن به سمت سیاهی در شعر رواج پیدا کرد اما تجربه آنچنان موفقی در شعر فارسی نبود
در ادامه جلسه به برخی از همکاری های موفق بابک جهانبخش و بابک صحرایی نظیر دریا، پناهم بده و بخشیدمت اشاره شد که بابک صحرایی در این باره گفت:" همکاری با بابک جهانبخش همیشه از نقطه های روشن کارنامه هنری من است. اتفاق با ارزشی که رخ داده این است که به عنوان مثال قطعه «دریا» هفت سال پیش منتشر شد و به موفقیت بسیاری رسید، سال گذشته بابک جهانبخش ریمیکس این قطعه را منتشر کرد و مجددا با موفقیت بسیار خوبی همراه بود که به شخصه برای من بسیار باارزش است.
بابک جهانبخش در ادامه با اشاره به کارهای موفق این روزهای موسیقی و قطعاتی که نگاه خاص تری به آنها شده گفت: «محسن چاوشی در سریال شهرزاد بسیار موفق بوده و به نظر من یکی از دلایل مهم این موفقیت، توجه شعر بوده است. در حال حاضر شعور مخاطب بسیار بالا رفته و مخاطب دقت بیشتری دارد به همین خاطر باید خلاقیت بیشتری به خرج بدهیم.»
احسان علیخانی عزیز اصرار داشت کاری که امیرعلی بهادری ساخته بود را بخوانم و من گفتم این کار به شخصیت صدایی من نمی خورد، به خاطر گوشه های غربی ای که داشت و با توجه به شناختی که من از ماه عسل داشتم، قطعه ای که ساخته بودم، یعنی قطعه سکوت، کار مناسب تری بود. اینجا بود که اختلاف سلیقه ایجاد شد اما ناراحتی پیش نیامد. شاید من توقع داشتم در آن مقطع احسان عزیز به تجربه من اعتماد کند. بعد هم قطعه سکوت را منتشر کردم. احسان علیخانی می گفت که فضای برنامه غمگین شده است و نمی خواهیم آهنگ تیتراژ آهنگ غمگینی باشد اما من گفنم به توجه به ماهیت برنامه ماه عسل، شاید آهنگ من بیشتر به ماه عسل می آید تا آنچه که انتخاب شده بود. در هر حال من تصمیم گیرنده نبودم و از طرفی دوست داشتم به من اعتماد کنند و اعتقاد دارم «سکوت» در کارنامه من کار خوبی است.
بابک صحرایی در ادامه این بحث گفت:" بعضی خواننده ها هستند که برای شنیده شدن آثارشان، نیازمند رسانه ای جز خودشان نیستند. خوشبختانه این اتفاق در موسیقی ما زیاد شده. تا چندین سال پیش خواننده ای که روابط خوبی با صدا و سیما داشت کارهایش بیشتر شنیده می شد، تا چندین سال پیش خواننده ای که در تیتراژها صدایش شنیده می شد خواننده موفق تری بود. به لطف گسترش فضای مجازی این اتفاق دیگر وجود ندارد یعنی خواننده متکی به هنر و سلیقه و تواناهایی خودش است به همین خاطر کار خوب اگر در رسانه همه گیری هم منتشر نشود به حق خودش می رسد
بابک جهانبخش در جمع بندی نهایی قضیه حضورش در برنامه ماه عسل گفت: من با تیتراژ خواننده نشدم و اصراری بر این نداشتم که تحت هر شرایطی خواننده تیتراژ برنامه ماه عسل باشم.
بابک صحرایی در این باره گفت: وقتی موسیقی پاپ را در 45 سال اخیر مرور می کنیم عموما قطعاتی که خواننده ها به صورت دو صدایی اجرا کرده اند به نسبت قطعات مستقل شان در جایگاه پایین تری قرار دارند «من و بارون» اما بر عکس این جریان بود و بسیار قطعه زیبا و موفقی بود.
در پایان جلسه بابک جهانبخش پشت پیانو نشست و قطعه دریا و یکی از قطعات منتشر نشده اش را برای هنرجوهای کارگاه ترانه اجرا کرد.
> ویدئویی از این کارگاه را در تماشاخانه سایت موسیقی ما ببینید
در ابتدای جلسه بابک صحرایی درباره بابک جهانبخش گفت: بابک جهانبخش در موسیقی ایران یک خواننده منحصر به فرد است. از نظر گستره صدا، رنگ صدا و تکنیک های آوازی، خوانندهای است که تا امروز نمونهاش را نداشتهایم و بعید می دانم به این زودیها نیز خواننده ای مثل بابک جهانبخش در موسیقی ما به بالندگی برسد.
بابک جهانبخش در اوایل برنامه در نگاهی به حضورش در طی ده سال در عرصه حرفه ای موسیقی گفت: من حداقل می توانم مدعی شودم که یک شبه وارد موسیقی نشدم. سختیهای زیادی را تحمل کردم و پله به پله پیشرفت کردم. مارکت موسیقی ما در حال حاضر خیلی خوب شده و کسانی دارند فعالیت می کنند که نگاه فرهنگی تری دارند.
- - پله پله پیشرفت کنید
بابک صحرایی نیز گفت: در هنر تجربه ثابت کرده آنهایی که یک شبه ره صد ساله می روند، یک شبه هم از آن اوج سقوط می کنند اما کسانی که با تلاش به همراه کسب دانش و تحلیل هنر و جامعه مسیر خود را پیش می برند قطعا به موفقیت می رسند و قطعا موفقیت شان هم ماندگار خواهد بود. این مساله کاملا درباره بابک جهانبخش صدق می کند و همیشه شاهد بوده ام که در حال تلاش و تحلیل بوده است
بابک جهانبخش درباره سختی های کار موسیقی هم گفت: من هنوز هم نهایت تلاش خودم را می کنم و با عشق کار می کنم. من هزار تومان هم از پدرم نگرفتم و در ضمن خیلی از مسئولیت ها را هم داشتم. برای همه چیز تلاش کردم. روزهای سخت زیادی داشتم اما خوشحالم که این سختی ها گذشتند. در این سال ها فهمیدم که هیچ چیزی را نمی شود به زور به دست آورد. باید تلاش کرد و زحمت کشید
در ادامه جلسه و ضمن ترانه خوانی هنرجویان، بابک جهانبخش در تحلیل فضای ترانه های امروز عنوان کرد: فضای ترانه های امروز اکثرا عاشقانه است و به موضوعات دیگر پرداخته نمی شود و این مساله یکی از ضعف های ترانه امروز است.
بابک صحرایی در تحلیل ترانه اجتماعی گفت: منظور از ترانه اجتماعی، ترانه سیاسی نیست. این تصور اشتباهی است که در بسیاری از ترانه سراها وجود دارد که فکر می کنند ترانه یا عاشقانه است یا سیاسی. ترانه اجتماعی یعنی ترانه ای که به مفاهیم مختلفی که در زندگی اجتماعی ما جاری است می پردازد. عشق یکی از این مفاهیم است. درست است که عشق جوهره اصلی زندگی انسان است اما مفاهیم دیگری نیز هست که در زندگی انسان جاری است و باید یک ترانه سرا به آنها بپردازد.
- - ترانهسرایی خانمها برای آقایان
بابک جهانبخش در ادامه ضمن اشاره به یکی از ترانه هایی که در سال های پیش اجرا کرده گفت: چند سال پیش ترانه ای از یکی از خانم های ترانه سرا خواندم که موسیقی بسیار خوبی داشت اما آن اتفاق خوبی که فکر می کردم درباره اش نیفتاد. بعدها متوجه شدم که به دلیل هم خوانی نداشتن احساس ترانه با شخصیت صدای یک خواننده مرد این اتفاق افتاده است. مثلا در قسمتی از ترانه گفته شده بود: «این افتخار بود واسه من بذارمت روی سرم / عکستو بوسه بزنم لای گلای دفترم » واقعیت این است که یک مرد شاید هیچ وقت انجام ندهد و این مساله ای است که من بعدها در مورد اجرای ترانه ها متوجه شدم. البته بعضی از ترانه سراهای خانم هستند که بسیار موفق اند و به زیبایی حس مردانه را دریافت کرده و در ترانه خود به کار برده اند.
- - ترانه غمگین
بابک صحرایی ضمن اشاره به مکتب واسوخت گفت: در قرن های پیش تجربه مکتب واسوخت را در شعر فارسی داشتیم که نفرت و رفتن به سمت سیاهی در شعر رواج پیدا کرد اما تجربه آنچنان موفقی در شعر فارسی نبود
در ادامه جلسه به برخی از همکاری های موفق بابک جهانبخش و بابک صحرایی نظیر دریا، پناهم بده و بخشیدمت اشاره شد که بابک صحرایی در این باره گفت:" همکاری با بابک جهانبخش همیشه از نقطه های روشن کارنامه هنری من است. اتفاق با ارزشی که رخ داده این است که به عنوان مثال قطعه «دریا» هفت سال پیش منتشر شد و به موفقیت بسیاری رسید، سال گذشته بابک جهانبخش ریمیکس این قطعه را منتشر کرد و مجددا با موفقیت بسیار خوبی همراه بود که به شخصه برای من بسیار باارزش است.
- - چاوشی و شهرزاد
بابک جهانبخش در ادامه با اشاره به کارهای موفق این روزهای موسیقی و قطعاتی که نگاه خاص تری به آنها شده گفت: «محسن چاوشی در سریال شهرزاد بسیار موفق بوده و به نظر من یکی از دلایل مهم این موفقیت، توجه شعر بوده است. در حال حاضر شعور مخاطب بسیار بالا رفته و مخاطب دقت بیشتری دارد به همین خاطر باید خلاقیت بیشتری به خرج بدهیم.»
- - تیتراژ ماه عسل
احسان علیخانی عزیز اصرار داشت کاری که امیرعلی بهادری ساخته بود را بخوانم و من گفتم این کار به شخصیت صدایی من نمی خورد، به خاطر گوشه های غربی ای که داشت و با توجه به شناختی که من از ماه عسل داشتم، قطعه ای که ساخته بودم، یعنی قطعه سکوت، کار مناسب تری بود. اینجا بود که اختلاف سلیقه ایجاد شد اما ناراحتی پیش نیامد. شاید من توقع داشتم در آن مقطع احسان عزیز به تجربه من اعتماد کند. بعد هم قطعه سکوت را منتشر کردم. احسان علیخانی می گفت که فضای برنامه غمگین شده است و نمی خواهیم آهنگ تیتراژ آهنگ غمگینی باشد اما من گفنم به توجه به ماهیت برنامه ماه عسل، شاید آهنگ من بیشتر به ماه عسل می آید تا آنچه که انتخاب شده بود. در هر حال من تصمیم گیرنده نبودم و از طرفی دوست داشتم به من اعتماد کنند و اعتقاد دارم «سکوت» در کارنامه من کار خوبی است.
بابک صحرایی در ادامه این بحث گفت:" بعضی خواننده ها هستند که برای شنیده شدن آثارشان، نیازمند رسانه ای جز خودشان نیستند. خوشبختانه این اتفاق در موسیقی ما زیاد شده. تا چندین سال پیش خواننده ای که روابط خوبی با صدا و سیما داشت کارهایش بیشتر شنیده می شد، تا چندین سال پیش خواننده ای که در تیتراژها صدایش شنیده می شد خواننده موفق تری بود. به لطف گسترش فضای مجازی این اتفاق دیگر وجود ندارد یعنی خواننده متکی به هنر و سلیقه و تواناهایی خودش است به همین خاطر کار خوب اگر در رسانه همه گیری هم منتشر نشود به حق خودش می رسد
بابک جهانبخش در جمع بندی نهایی قضیه حضورش در برنامه ماه عسل گفت: من با تیتراژ خواننده نشدم و اصراری بر این نداشتم که تحت هر شرایطی خواننده تیتراژ برنامه ماه عسل باشم.
- - هم خوانی با رضا صادقی در من و بارون
بابک صحرایی در این باره گفت: وقتی موسیقی پاپ را در 45 سال اخیر مرور می کنیم عموما قطعاتی که خواننده ها به صورت دو صدایی اجرا کرده اند به نسبت قطعات مستقل شان در جایگاه پایین تری قرار دارند «من و بارون» اما بر عکس این جریان بود و بسیار قطعه زیبا و موفقی بود.
در پایان جلسه بابک جهانبخش پشت پیانو نشست و قطعه دریا و یکی از قطعات منتشر نشده اش را برای هنرجوهای کارگاه ترانه اجرا کرد.
> ویدئویی از این کارگاه را در تماشاخانه سایت موسیقی ما ببینید
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردین 1395 - 15:06
دیدگاهها
مرسی آقا بابک...مطمئنا چاوشیستا هم با آهنگ منو بارون ت خیلی خاطره دارن
الهی ک فداش بشم
حالا چرا با امیر علی بهادری لجه؟
نمردیم و خواننده پیشرفت کرده سختی کشیده زلم زیمبو هم دیدیم
کلیپت ک تلوزیون نشون داد نصفیش کلیپ انتخاب شادمهر بود
بی نظیر بود....بابک جان فوق العاده❤❤❤❤مگه داریم از شما بهتر
بابک جهانبخش گله خیلی با شخصیته و از اول شیفته ایشون شدم،دوست دارم
دوووسداشتنننننی تریننن جانننننننن بابککک
اگه کار امیر علی رو میخوند ماه عسل احسان پخش می کرد امیر علی هم حاضر بود نخونه!!!
و همه این روزها مات هنر تو هستند محسن جان
اون کاری که اقای بهادری خوندن مقطعی بود و تو ذهن هیچکس باقی نموند بر عکس کار اقای فرزین و مرحوم پاشایی و یگانه صفوی که واسه ماه عسل خوندن. اون اهنگی ک اقای جهانبخش میخاست بخونه فوق العاده بود و صد در صد موفق تر میشد.
بابک جهانبخش عالیه همه و همه با اهنگاش خاطره دارن وهر موقع هر تصمیمی میگیره مطمئن باشین بهترین تصمیمو گرفته
من خودم طرفدار اصلی آقای جهانبخش هستم ... ولی کار آقای بهادری هم عالی بود با مهدی یراحی کارهاشون تو یه سبک هست...
همیشه بهترینی بابک جان اهنگ سکوتت فوق العاده بود
آقاي صحرايي مي گن آقاي جهانبخش خواننده اي هست كه نظيرش حالا حالاها تو موسيقي ما نمي ياد و از نظر گستره صدايي (????) و تكنيك (منحصربه فرده????) واقعا درست شنيدم همين و دقيقا گفت ؟! پس چه نظري راجع به حامي دارن ؟ اصلا قابل مقايسه با هم هستند فكر كنم يه كم احساساتي و با اغراق اين حرف و زدن يعني هر خواننده ديگه اي جلوي عكاسها كنارشون بود همينقدر تعريف مي كردن
افزودن یک دیدگاه جدید