قبل هر چیز خسته نباشید میگم به مهدی یراحی عزیز و تیمش، همچنین تبریک میگم به هواداراش
بارها و بارها و به روش های مختلف آلبوم رو گوش دادم چون واسه کارای مهدی ارزش زیادی قائلم
الان میتونم نظر ابتدایی بدم در مورد آلبوم هر چند که قطعا این نظر ابتدایی با گذشت زمان تغییراتی پیدا میکنه
1- مثل مجسمه: یه ملودی جذاب با تنظیم حساب شده! شعر این قطعه هم خیلی خوبه! از استارت کار داریم یه قطعه ملو و آروم رو گوش میدیم اما از دقیقه 2:34 با یه تغییر فاز و هیجانی تو آهنگ مواجه میشیم و خواننده شروع میکنه به داد زدن که من احساس میکنم تغییر مضمون قطعه از ذکر غم و غصه به گله و شکایت رو میرسونه! به نظرم زمان میبره که این تغییر ناگهانی تو آهنگ جا بیفته! در کل کار خیلی خوبی بود
2- آشوب: نه ملودی خوبه نه تنظیم نه شعر! البته در مورد شعر ترجیع بندش بهتره باز! البته وکال خوبه! در کل معمولی بود
3- باید میشناختیم همو: شعر خوب و متفاوت با خوانشی که حداقل واسه من جذاب بود! تنظیم هم عالی بود به نظرم! گیتار الکتریکشم حرف نداشت و در کل میتونم بگم یکی از بهترینای آلبوم بود و نکته اصلیش بدیع بودنش بود
4- آخرین اسیر: استارت قطعه با پیانو عالیه و بعدشم خیلی خوب داره میره جلو به خصوص با شعر عالی روزبه! اما احساس میکنم میتونس از یه جایی به بعد یه اوجی تو کار باشه و یه خرده حماسی تر بشه مثل امپراطور! تنظیم هم کمک زیادی نکرده به اینکه قطعه یه جور نره جلو! اما در کل اینم کار خوبی بود
5- داره گریه میکنه: من خوشم نیومد از این قطعه! مخصوصا اون قسمتی که پشت سر هم یه جمله رو تکرار میکنه خیلی حوصله سربر میشه! تنظیم خیلی بیشتر به چشم میاد و از دقیقه 3 به بعد با تنظیم عالی هومن نامداری کار یه جونی میگیره! ساکسیفونش قشنگ بود
6- بهونه: نامزد اصلی ضعیف ترین کار آلبوم! کلا سطح پایین بود! اما نکته عجیبش تنظیم کوشانه که به هیچ عنوان در حد و اندازه خودش نبود
7- سال درد: در مورد این کار فک کنم خیلی باید حرف بزنم! کار خیلی زیبایی بود و من دوسش داشتم
ملودیش به طور کلی خیلی واسم آشناس و فک میکنم دلیل این قضیه معین راهبره! ایشون تنظیم کننده درجه یکی هس اما آهنگساز نه! احساس میکنم چیزایی که قبلا شنیده و تو ذهنش بوده رو قاطی کرده و این ملودی رو ساخته! اما تنظیم کار با وجود سادگی خیلی فضاسازی خوبی داره و همونیه که باید باشه! اما در مورد شعر باید بگم که واقعا خوب و دل نشینه، فقط با یه جاهاییش مشکل دارم! اول میگه که "فکر کردم خدا قهره با من" بعد میگه "تو برگشتی که من خدارو ببخشم"!!حالا این به کنار! "چرا از همه آدما میگذری که دنیا رو با من تماشا کنی/ تو که می تونستی برای خودت یکی بهتر از منو پیدا کنی" اصلا دلیل این سوال رو من درک نمیکنم! چرا باید همچین سوالی تو این شعر مطرح بشه؟! در حالی که تو بیت بعدی سوالش اینه" چرا دیر شنیدی صدای منو" این دوتا سوال تو یه راستا هستن واقعا؟!! بالاخره انتظار داشته که یکی بهتر از اون رو پیدا کنه یا انتظار داشته صداشو زودتر بشنوه؟! از مونا برزویی بعیده این بی توجهی! یه چیز جالب دیگم واسه خودم اینه که هر وقت این قطعه رو گوش دادم یاد احسان خواجه امیری افتادم!انگار این قطعه ساخته شده که خواجه امیری بخوندش! البته این نظر شخصیمه ها وگرنه خود مهدی هم عالی اجرا کرده کارو
8- دوست نداشت: یه ملودی خوب با یه شعر کلیشه ای که با تنظیم خیلی خوب و صدای دل نشین مهدی همراه شده و در کل کار خوبی بود! گیتارشم جذاب بود
9- اشک و بارون: شعر و آهنگ خیلی معمولی بدون هیچ چیز جذاب! موضوع اصلی این کار واسه من تنظیمشه!اگه قبلا شبیه این تنظیم رو نشنیده بودم میگفتم دم کوشان گرم اما الان باید ازش انتقاد کنم که چرا یه ایده رو انقد تکرار میکنه؟! واسه نمونه ارجاعتون میدم به تنظیم قطعه فوق العاده بهنام صفوی
10- انفرادی: یه کار خیلی شیک و جذاب که یکی از بهترینای آلبومه اما فک میکنم این دیگه کاملا موسیقیه امیر علی بهادریه نه موسیقیه مهدی یراحی!با اینکه خواننده کار مهدی یراحیه اما واسه خود من کارای امیر علی تداعی میشه و فک نکنم این خیلی خوب باشه! کارای امیرعلی رو اگه گوش داده باشین متوجه منظورم میشین! اما در کل بسیار کار خوب و دوس داشتنی بود
11- اشتباه: ملودی بسیار خوب و شعر عالی! از بهترینای آلبوم بود هر چند تنظیمش میتونس بهتر باشه! چی میشد اگه این قطعه رو اشکان آبرون تنظیم میکرد...
12- شونه های تو: اینم یه کار معمولی بود که حرف خاصی در موردش ندارم فقط این مدل تنظیم رو قبلا زیاد شنیدیم و اون سمپل هایی هم که استفاده شده اصلا و ابدا جالب نیست
میکس و مستر آلبوم هم کم نقص بود
به طور کلی میتونم بگم که آلبوم خیلی خوبی بود هر چند انتظار خود من از مهدی بیشتر بود چون تواناییش رو بیشتر از این حرفا میدونم! اما بزرگترین سوال من و چیزی که موجب تعجبم شد در مورد آهنگسازی آلبومه! مهدی یراحی فقط یه ملودی؟!!! اصلا برام قابل هضم نیست! چطور ممکنه کسی که ملودی شاهکاری مثل امپراطور رو خلق کرده فقط یه قطعه رو تو آلبوم بعدیش آهنگسازی کنه؟!! من مهدی یراحی رو به عنوان یه هنرمند مولف میشناسم نه کسی که همه کاراشو براش آماده کنن و فقط بیاد وکال ضبط کنه
امیدوارم که تو کارای بعدیش خیلی بیشتر از این حرفا به توانایی های خودش اعتماد کنه و ما موسیقی خودشو بشنویم
مورد دیگه ای هم که هست در رابطه با کارای ریتمیک و شاد آلبومه که چندان موفق نبوده ولی دلیل بر این نمیشه که مهدی یراحی کلا تو این فضاها نتونه موفق باشه! قطعه جذاب "مهم اینه" ثابت میکنه که اتفاقا مهدی یراحی میتونه کارای ریتمیک خوبی تولید کنه! ضمن اینکه جای یه قطعه اکتیو درست درمون مثل "یه چیزی بگو" تو آلبوم خالیه
نهایتا از دوستانی که خوندن عذرخواهی میکنم بابت طولانی بودن متن
قبل هر چیز خسته نباشید میگم به مهدی یراحی عزیز و تیمش، همچنین تبریک میگم به هواداراش
بارها و بارها و به روش های مختلف آلبوم رو گوش دادم چون واسه کارای مهدی ارزش زیادی قائلم
الان میتونم نظر ابتدایی بدم در مورد آلبوم هر چند که قطعا این نظر ابتدایی با گذشت زمان تغییراتی پیدا میکنه
1- مثل مجسمه: یه ملودی جذاب با تنظیم حساب شده! شعر این قطعه هم خیلی خوبه! از استارت کار داریم یه قطعه ملو و آروم رو گوش میدیم اما از دقیقه 2:34 با یه تغییر فاز و هیجانی تو آهنگ مواجه میشیم و خواننده شروع میکنه به داد زدن که من احساس میکنم تغییر مضمون قطعه از ذکر غم و غصه به گله و شکایت رو میرسونه! به نظرم زمان میبره که این تغییر ناگهانی تو آهنگ جا بیفته! در کل کار خیلی خوبی بود
2- آشوب: نه ملودی خوبه نه تنظیم نه شعر! البته در مورد شعر ترجیع بندش بهتره باز! البته وکال خوبه! در کل معمولی بود
3- باید میشناختیم همو: شعر خوب و متفاوت با خوانشی که حداقل واسه من جذاب بود! تنظیم هم عالی بود به نظرم! گیتار الکتریکشم حرف نداشت و در کل میتونم بگم یکی از بهترینای آلبوم بود و نکته اصلیش بدیع بودنش بود
4- آخرین اسیر: استارت قطعه با پیانو عالیه و بعدشم خیلی خوب داره میره جلو به خصوص با شعر عالی روزبه! اما احساس میکنم میتونس از یه جایی به بعد یه اوجی تو کار باشه و یه خرده حماسی تر بشه مثل امپراطور! تنظیم هم کمک زیادی نکرده به اینکه قطعه یه جور نره جلو! اما در کل اینم کار خوبی بود
5- داره گریه میکنه: من خوشم نیومد از این قطعه! مخصوصا اون قسمتی که پشت سر هم یه جمله رو تکرار میکنه خیلی حوصله سربر میشه! تنظیم خیلی بیشتر به چشم میاد و از دقیقه 3 به بعد با تنظیم عالی هومن نامداری کار یه جونی میگیره! ساکسیفونش قشنگ بود
6- بهونه: نامزد اصلی ضعیف ترین کار آلبوم! کلا سطح پایین بود! اما نکته عجیبش تنظیم کوشانه که به هیچ عنوان در حد و اندازه خودش نبود
7- سال درد: در مورد این کار فک کنم خیلی باید حرف بزنم! کار خیلی زیبایی بود و من دوسش داشتم
ملودیش به طور کلی خیلی واسم آشناس و فک میکنم دلیل این قضیه معین راهبره! ایشون تنظیم کننده درجه یکی هس اما آهنگساز نه! احساس میکنم چیزایی که قبلا شنیده و تو ذهنش بوده رو قاطی کرده و این ملودی رو ساخته! اما تنظیم کار با وجود سادگی خیلی فضاسازی خوبی داره و همونیه که باید باشه! اما در مورد شعر باید بگم که واقعا خوب و دل نشینه، فقط با یه جاهاییش مشکل دارم! اول میگه که "فکر کردم خدا قهره با من" بعد میگه "تو برگشتی که من خدارو ببخشم"!!حالا این به کنار! "چرا از همه آدما میگذری که دنیا رو با من تماشا کنی/ تو که می تونستی برای خودت یکی بهتر از منو پیدا کنی" اصلا دلیل این سوال رو من درک نمیکنم! چرا باید همچین سوالی تو این شعر مطرح بشه؟! در حالی که تو بیت بعدی سوالش اینه" چرا دیر شنیدی صدای منو" این دوتا سوال تو یه راستا هستن واقعا؟!! بالاخره انتظار داشته که یکی بهتر از اون رو پیدا کنه یا انتظار داشته صداشو زودتر بشنوه؟! از مونا برزویی بعیده این بی توجهی! یه چیز جالب دیگم واسه خودم اینه که هر وقت این قطعه رو گوش دادم یاد احسان خواجه امیری افتادم!انگار این قطعه ساخته شده که خواجه امیری بخوندش! البته این نظر شخصیمه ها وگرنه خود مهدی هم عالی اجرا کرده کارو
8- دوست نداشت: یه ملودی خوب با یه شعر کلیشه ای که با تنظیم خیلی خوب و صدای دل نشین مهدی همراه شده و در کل کار خوبی بود! گیتارشم جذاب بود
9- اشک و بارون: شعر و آهنگ خیلی معمولی بدون هیچ چیز جذاب! موضوع اصلی این کار واسه من تنظیمشه!اگه قبلا شبیه این تنظیم رو نشنیده بودم میگفتم دم کوشان گرم اما الان باید ازش انتقاد کنم که چرا یه ایده رو انقد تکرار میکنه؟! واسه نمونه ارجاعتون میدم به تنظیم قطعه فوق العاده بهنام صفوی
10- انفرادی: یه کار خیلی شیک و جذاب که یکی از بهترینای آلبومه اما فک میکنم این دیگه کاملا موسیقیه امیر علی بهادریه نه موسیقیه مهدی یراحی!با اینکه خواننده کار مهدی یراحیه اما واسه خود من کارای امیر علی تداعی میشه و فک نکنم این خیلی خوب باشه! کارای امیرعلی رو اگه گوش داده باشین متوجه منظورم میشین! اما در کل بسیار کار خوب و دوس داشتنی بود
11- اشتباه: ملودی بسیار خوب و شعر عالی! از بهترینای آلبوم بود هر چند تنظیمش میتونس بهتر باشه! چی میشد اگه این قطعه رو اشکان آبرون تنظیم میکرد...
12- شونه های تو: اینم یه کار معمولی بود که حرف خاصی در موردش ندارم فقط این مدل تنظیم رو قبلا زیاد شنیدیم و اون سمپل هایی هم که استفاده شده اصلا و ابدا جالب نیست
میکس و مستر آلبوم هم کم نقص بود
به طور کلی میتونم بگم که آلبوم خیلی خوبی بود هر چند انتظار خود من از مهدی بیشتر بود چون تواناییش رو بیشتر از این حرفا میدونم! اما بزرگترین سوال من و چیزی که موجب تعجبم شد در مورد آهنگسازی آلبومه! مهدی یراحی فقط یه ملودی؟!!! اصلا برام قابل هضم نیست! چطور ممکنه کسی که ملودی شاهکاری مثل امپراطور رو خلق کرده فقط یه قطعه رو تو آلبوم بعدیش آهنگسازی کنه؟!! من مهدی یراحی رو به عنوان یه هنرمند مولف میشناسم نه کسی که همه کاراشو براش آماده کنن و فقط بیاد وکال ضبط کنه
امیدوارم که تو کارای بعدیش خیلی بیشتر از این حرفا به توانایی های خودش اعتماد کنه و ما موسیقی خودشو بشنویم
مورد دیگه ای هم که هست در رابطه با کارای ریتمیک و شاد آلبومه که چندان موفق نبوده ولی دلیل بر این نمیشه که مهدی یراحی کلا تو این فضاها نتونه موفق باشه! قطعه جذاب "مهم اینه" ثابت میکنه که اتفاقا مهدی یراحی میتونه کارای ریتمیک خوبی تولید کنه! ضمن اینکه جای یه قطعه اکتیو درست درمون مثل "یه چیزی بگو" تو آلبوم خالیه
نهایتا از دوستانی که خوندن عذرخواهی میکنم بابت طولانی بودن متن