انتظار من دقت بیشتری از جنابعالی بود. شمایی که از بزرگ ترین ترانه سراهای ایرانید.
به نظر حقیر ، جنابعالی دقت لازم و فرصت مورد نیاز رو برای نقد ترانه های یگانه نزاشتید . بر عکس نقد قبلیتون.
گوشه ای از اشکالات تکان دهنده ی نقد شما :
1.
تو ظاهرش تو دوستی چیه دیگه !!!!!!
برید دوباره گوش کنید به وضوح می گه « تو ظاهر عشق و دوستی »
و به خاطر همین اشتباه شنیدنتون کلی متلک بار محسن یگانه کردید.
شبیه این اشتباه رو هم زیاد مرتکب شدید : گفتید : نبودن تو رو از من جدا نکرد . با این که درستش اینه «نبودنت تو رو از من جدا نکرد»
یا گفتید : «چون بعد تو همش فکر مقصرم» در حالی که درستش اینه :«چون بعد تو فقط فکر مقصرم» . من نمی خوام غلط بنی اسرائیلی از شما بگیرم منتهی به نظرم حق دارم این اشتباهات رو به حساب کم گوش دادن شما بزارم نه خوب گوش ندادن.
2.
سکوت قلبتو بشکن و برگرد / نزار این فاصله بیشتر از این شه
نمی خوام مثل گذشته که رفتی / دوباره آخر قصه همین شه
***اولین باره در مورد این قسمت دارم ابهام می شنوم . قرینه ی «همین» توی مصراع سوم اومده. شاعر داره می گه اینقدر سکوت نکن که این فاصله مون رفته رفته بیشتر بشه تا این که مثل گذشته شه که از پیشم رفتی . این که دیگه خیلی سادس ! از شما بعیده !
3.
یکی از مشکلات نقد شما بر آلبوم رگ خواب - که بدون شک بهترین نقدی بود که من بر اون آلبوم خوندم - همین بود که به شدت اصرار داشتید که یک ترانه باید یک قشر وسیعی از افکار و احساسات رو پوشش بده . تو این آلبوم به «بخند» و دقیق تر بگم به ترکیب وصفی «عشق یک طرفه» خرده گرفته بودید و در آلبوم قبل از «ضربان معکوس» و دقیق تر از عبارت «چی شد که با گریه ی من شاد شد» اشکال گرفته بودید . ببینید واقعا عرض می کنم که این ایراد نیست برای ترانه.شما هر چی سوژه ی یک ترانه رو محدود تر کنید تاثیرگزاریش بیشتره.یکی مثل بمانی می گه : «یه چیزایی رو تو دنیا فقط یک مرد می فهمه».این یعنی خانم ها نباید از این ترانه خوششون بیاد ؟ چون نمی تونن همذات پنداری کنن ؟ اینطوری نیست.من خودم هیچ وقت شکست عشقی نخوردم ولی از تک تک کارهای یگانه لذت می برم.از جنابعالی که ترانه سرای قهاری هستید انتظار درک قوه ی تخیل انسان ها رو دارم.
ضمن این که یک آلبوم چندین ترک داره و قرار نیست هر کسی با هر سطح تخیلی بتونه هر ترانه ای رو درک کنه.معمولا کسی از تمام ترانه های یک آلبوم خوشش نمی یاد و این به هیچ وجه نقص نیست.
4.
«نه امشب که هر شب که حالم خرابه: «که» ی دوم حشو است»
فرمودید «که» دوم حشو است. برای روشن شدن دوستان عرض می کنم «که» اول به معنای «بلکه» است و «که» دوم موصول است.بنابراین حشوی در کار نیست.برای روشن تر شدن : معنی این بیت : نه تنها امشب ، بلکه هر شب که حال من بد است ، مانند جزیره ای هستم که دور من یک دریا (یعنی یک عالمه مث وقتی می گیم یه هوا) سراب است . ببینید وقتی می گید حشو ، یعنی می شه از تو جمله ورش داشت و هیچ ضربه ای به جمله وارد نمی شه. اما شما اگه «که» دوم رو حذف کنید چجوری می خواین اینو به جمله ی بعد حذف کنید. آیا شما اختیار حذف موصول رو دارید ؟ در کجای ادبیات موصول حشو است ؟ مثل این که بگید فعل حشو است.این ها ارکان اصلی جمله هستند و لازمن. اما ممکنه بگید قبلا همچنین موصولی تکرار شده که اینطور نیست و «که» اول اصلا موصول نیست و به معنای «بلکه» است
و اشکالات دیگری که اگر فرصت شد خواهم نوشت.
/// با این حال اعتقاد دارم که شما و امثال شما دوستان بی منت محسن یگانه و محسن یگانه ها هستید که بدون کوچک ترین چشم داشتی و با هدف افزایش سطح موسیقی ایران به خواننده های ما و از جمله محسن یگانه که قطع به یقین در ترانه سرایی همراه با حس و سوژه و ملودی و آهنگ در ایران همتا ندارد، کمک شایانی می کنید.
دست شما و دیگر دلسوزان را می بوسم.
طرفدار محسن یگانه
انتظار من دقت بیشتری از جنابعالی بود. شمایی که از بزرگ ترین ترانه سراهای ایرانید.
به نظر حقیر ، جنابعالی دقت لازم و فرصت مورد نیاز رو برای نقد ترانه های یگانه نزاشتید . بر عکس نقد قبلیتون.
گوشه ای از اشکالات تکان دهنده ی نقد شما :
1.
تو ظاهرش تو دوستی چیه دیگه !!!!!!
برید دوباره گوش کنید به وضوح می گه « تو ظاهر عشق و دوستی »
و به خاطر همین اشتباه شنیدنتون کلی متلک بار محسن یگانه کردید.
شبیه این اشتباه رو هم زیاد مرتکب شدید : گفتید : نبودن تو رو از من جدا نکرد . با این که درستش اینه «نبودنت تو رو از من جدا نکرد»
یا گفتید : «چون بعد تو همش فکر مقصرم» در حالی که درستش اینه :«چون بعد تو فقط فکر مقصرم» . من نمی خوام غلط بنی اسرائیلی از شما بگیرم منتهی به نظرم حق دارم این اشتباهات رو به حساب کم گوش دادن شما بزارم نه خوب گوش ندادن.
2.
سکوت قلبتو بشکن و برگرد / نزار این فاصله بیشتر از این شه
نمی خوام مثل گذشته که رفتی / دوباره آخر قصه همین شه
***اولین باره در مورد این قسمت دارم ابهام می شنوم . قرینه ی «همین» توی مصراع سوم اومده. شاعر داره می گه اینقدر سکوت نکن که این فاصله مون رفته رفته بیشتر بشه تا این که مثل گذشته شه که از پیشم رفتی . این که دیگه خیلی سادس ! از شما بعیده !
3.
یکی از مشکلات نقد شما بر آلبوم رگ خواب - که بدون شک بهترین نقدی بود که من بر اون آلبوم خوندم - همین بود که به شدت اصرار داشتید که یک ترانه باید یک قشر وسیعی از افکار و احساسات رو پوشش بده . تو این آلبوم به «بخند» و دقیق تر بگم به ترکیب وصفی «عشق یک طرفه» خرده گرفته بودید و در آلبوم قبل از «ضربان معکوس» و دقیق تر از عبارت «چی شد که با گریه ی من شاد شد» اشکال گرفته بودید . ببینید واقعا عرض می کنم که این ایراد نیست برای ترانه.شما هر چی سوژه ی یک ترانه رو محدود تر کنید تاثیرگزاریش بیشتره.یکی مثل بمانی می گه : «یه چیزایی رو تو دنیا فقط یک مرد می فهمه».این یعنی خانم ها نباید از این ترانه خوششون بیاد ؟ چون نمی تونن همذات پنداری کنن ؟ اینطوری نیست.من خودم هیچ وقت شکست عشقی نخوردم ولی از تک تک کارهای یگانه لذت می برم.از جنابعالی که ترانه سرای قهاری هستید انتظار درک قوه ی تخیل انسان ها رو دارم.
ضمن این که یک آلبوم چندین ترک داره و قرار نیست هر کسی با هر سطح تخیلی بتونه هر ترانه ای رو درک کنه.معمولا کسی از تمام ترانه های یک آلبوم خوشش نمی یاد و این به هیچ وجه نقص نیست.
4.
«نه امشب که هر شب که حالم خرابه: «که» ی دوم حشو است»
فرمودید «که» دوم حشو است. برای روشن شدن دوستان عرض می کنم «که» اول به معنای «بلکه» است و «که» دوم موصول است.بنابراین حشوی در کار نیست.برای روشن تر شدن : معنی این بیت : نه تنها امشب ، بلکه هر شب که حال من بد است ، مانند جزیره ای هستم که دور من یک دریا (یعنی یک عالمه مث وقتی می گیم یه هوا) سراب است . ببینید وقتی می گید حشو ، یعنی می شه از تو جمله ورش داشت و هیچ ضربه ای به جمله وارد نمی شه. اما شما اگه «که» دوم رو حذف کنید چجوری می خواین اینو به جمله ی بعد حذف کنید. آیا شما اختیار حذف موصول رو دارید ؟ در کجای ادبیات موصول حشو است ؟ مثل این که بگید فعل حشو است.این ها ارکان اصلی جمله هستند و لازمن. اما ممکنه بگید قبلا همچنین موصولی تکرار شده که اینطور نیست و «که» اول اصلا موصول نیست و به معنای «بلکه» است
و اشکالات دیگری که اگر فرصت شد خواهم نوشت.
/// با این حال اعتقاد دارم که شما و امثال شما دوستان بی منت محسن یگانه و محسن یگانه ها هستید که بدون کوچک ترین چشم داشتی و با هدف افزایش سطح موسیقی ایران به خواننده های ما و از جمله محسن یگانه که قطع به یقین در ترانه سرایی همراه با حس و سوژه و ملودی و آهنگ در ایران همتا ندارد، کمک شایانی می کنید.
دست شما و دیگر دلسوزان را می بوسم.
طرفدار محسن یگانه