...چاوشی خدا و مردم داره که دوسش دارن جوان ایرانی-وحیدرضا.ص: هواداران به او لقب خاص ترین خواننده را می دهند. رقیبان توجه ویژه ای به ایده هایش دارند. نگاه منتقدان به کارهایش موشکافانه است. مغرضان به آثارش به دیده نردبامی برای بر سر زبان افتادن می نگرند. شنوندگان او، از حس غریب موسیقی اش می گویند. این قصه اولش -- با غم شروع شده شاید بهترین توجیه برای قرار گرفتن مرد صدا زخمی در مرکز توجهات موسیقی مجاز پاپ، همین تکه از ترانه ی تقاص باشد. صدایی که به یک باره خود را از سایر هم رده های خود جدا کرد. طرز تفکر خاص مرد خاص موسیقی ایران، خاص ترین ویژگی اوست. مسلم است که در دنیای پر التهاب موسیقی امروز و رشد بی حد و مرز آن، هنرمندی که هر روز قدمی به پیش نرود، از جرگه هنر خارج خواهد شد. بررسی اجمالی سه آلبوم آخر محسن چاوشی، با در نظر نگرفتن آلبوم سنتوری، نشان از وجود این ویژگی در آثار اوست. ژاکت، حریص و در نهایت پرچم سفید، حرکت رو به جلوی این خواننده را نشان می دهد. اقبال بیش از پیش به موسیقی چاوشی، نشان می دهد این خواننده در زمره معدود هنرمندانی قرار می گیرد که پس از نزدیک به یک دهه فعالیت هنری، توانسته عموم را به دنبال ایده و تفکرات موسیقیایی خود بکشاند، نه اینکه موسیقی خود را به سمت مطلوب بازار پیش ببرد. مسلم است که در یک اثر هنری نقاط ضعف و قوت وجود دارد و قاعدتا این آلبوم بدون نقص نیست. در بررسی یک اثر باید هر دو بعد، یکسان مورد توجه قرار گیرد. پس از عرضه ی آلبوم، برخی منتقدان، باز هم آثار تازه ی محسن چاوشی را نزول عنوان کردند و در نوشته هایی عجولانه و بعضا مغرضانه، لحن پند دهنده هم به خود گرفتند، لیک: اره را چون فرو کنی -- چه درکشی چه تو کنی برای مشاهده تصاویر ابتدا باید عضو شوید عضویت / ورود زیر پرچم سفید ... آلبوم پرچم سفید در واپسین روزهای سال 1390 به بازار عرضه شد. آرم شرکت های نغمه سرای روژین و تصویر گستر در پشت اینسرت حک شده و شرکت دنیای هنر پخش کننده این آلبوم است. تقریبا شرکت های سینمائی پخش کلیه آثار پرفروش موسیقی را در دست گرفته اند و عملا شرکت های موسیقی از دور خارج شده اند. باز هم بیان می کنم که متاسفانه با این روند سود فروش عمده و جزئی آثار پرفروش به دنیای موسیقی باز نمی گردد و شرکت های تخصصی موسیقی که آثار با ارزش تولید می کنند عملا از معرفی مجموعه های خود به شنوندگان عاجز می مانند. اینسرت: اینسرت سه لت آلبوم پرچم سفید، کیفیت قابل قبولی دارد. البته در بین آلبوم های داخل! روی جلد، تصویر خواننده است با چشمان بسته که با نوارهای رنگی پوشانده شده است. وسط تصویر به صورت بلنک در آمده تا نام آلبوم و خواننده به وضوح مشخص باشد و هم چنین به نوعی القا کننده نام آلبوم در بین رنگ های مختلف باشد. در صفحه پشت اینسرت، اطلاعات قطعات و نوازندگان و دست اندرکاران آلبوم نوشته شده است. در اولین صفحه داخلی، تصویر رنگی از ترانه سرای آلبوم چاپ شده است و در صفحات داخلی، متن ترانه های تمامی قطعات آلبوم با تعدادی غلط املایی نوشته شده است. اطلاعات قطعات: آلبوم 41 دقیقه ای پرچم سفید، دارای 10 قطعه است. تمامی ترانه ها به جز یک ترانه از حسین صفا است و به نوعی یک فول آلبوم از این ترانه سرا است. ملودی های آلبوم از محسن چاوشی است و تنظیم قطعات را سینا حجازی، شهاب اکبری، امیر جمال فرد، کوشان حداد و محسن چاوشی انجام داده اند. نوازندگان چیره دستی چون شاهرخ پورمیامی، فیروز ویسانلو، مجتبی تقی پور، سیامک شکوری، ایمان قیاسی، بابک یوسفی، بابک صفرنژاد، رضا تاجبخش، امید حاجیلی و محمد جاسمی که جملگی از بهترین ها در نوازندگی ساز تخصصی خود هستند، در این آلبوم به هنرنمایی پرداخته اند. میکس و مستر قطعات را امیر جمال فرد انجام داده است. بررسی قطعات آلبوم پرچم سفید: در نوشته های اخیر، این بخش حذف شده بود. ولی برای این مجموعه بار دیگر قطعات جداگانه تحلیل اجمالی می شود که این تحلیل فنی یا تخصصی نیست. فقط تحلیل صدایی است که یک شنونده معمولی موسیقی می شنود. هم میگی دوسم داری -- هم ازم گریزونی قطعه اول: مردم آزار. تنظیم کننده سینا حجازی. سرآلبومی پرچم قطعه ای نبود که از همان ابتدا مورد استقبال طرفداران محسن چاوشی قرار گیرد. در عین حال خواننده با قرار دادن آن در ابتدای آلبوم، به احتمال زیاد، هدف خاصی را دنبال کرده است. شروعی آرام و اوج گیری قطعه پس از اجرای دو بیت ترانه و با هنرنمایی امید حاجیلی. اجرا و تنظیم متفاوت در دقایق آغازین آلبوم، نشان از تلفیق خلاقیت های تنظیم کننده و ایده های تازه ی خواننده در این قطعه است. پاسخ های ترومپت یکی دیگر از ویژگی های این قطعه است. معمولا امید حاجیلی در قطعات پاپ مجال کمتری برای این چنین هنرنمایی ها دارد. هر هنرمندی ریسک ورود به ژانر متفاوت موسیقی را نمی پذیرد. شاید یکی از دلایل عدم مقبولیت این قطعه برای برخی شنوندگان نا آشنا بودن به این ژانر باشد. اجرای متفاوت چاوشی با ساختار قطعه انطباق خوبی دارد و تغییر لحن ها در قسمت هایی مثل ... اسم این زرنگی نیست ... توانایی این خواننده را نشان می دهد. من از عشق چیزی نمی خوام به جز تو .... قطعه دوم: جوابم نکن. تنظیم کننده: شهاب اکبری. قطعه دوم آلبوم پرچم سفید، تراکی آرام از زبان عاشق با مضمون آخرین تلاش برای ماندن در کنار محبوب. شاید این قطعه را بتوان یکی از کارهای معمولی آلبوم دانست. اجرای معمولی خواننده، موسیقی ملایم بدون اوج گیری خاص، تنظیم ساده و خطی بدون اینکه فضاسازی ویژه ای انجام شود، دلنشین نبودن قسمت های بی کلام و ترانه ای با ساختار ساده، باعث شده این قطعه ویژگی منحصر به فردی نداشته باشد. خواننده در این قطعه نقش اصلی را دارد و قطعه بدون توجه به تنظیم پیش می رود. خوان هفتصدم گذشت ... قطعه سوم: خوان هفتصد. تنظیم کننده: امیر جمال فرد. این حریف خسته را – خسته تر نکن دیگه – این درای بسته را – بسته تر نکن دیگه. اجرای دو بیت اول ترانه با صدای خواننده که تحت تاثیر افکت های صوتی قرار گرفته، منجر به اوج گیری موسیقی می شود. فضاسازی این قطعه کاملا الکترونیکی انجام شده است و سمپل های آشنایی، به خصوص در قسمت های بی کلام، در آن بکار گرفته شده است. ترانه این قطعه نیز ساختار ساده ای دارد. صدای زخمی محسن چاوشی در این قطعه فضا را به نفع خواننده پیش می برد. هر چند تنظیم امیراوکس باعث ایجاد تنوع در این قسمت آلبوم شده است ولی نمی توان آن را به عنوان یکی از ویژگی های این قطعه در نظر گرفت. دیدم برام تو دنیا – از تو عزیز تر نیست ... قطعه چهارم: با من بمون. تنظیم کننده: محسن چاوشی. هنرنمایی بابک صفرنژاد در ابتدای قطعه فضای متفاوتی ایجاد می کند. در فضایی آرام و دلنشین و پس زمینه گیتار، خواننده اجرای آرام خود را شروع می کند. فضای قسمت های بی کلام قطعه به صدای دلنشین ساز بابک صفرنژاد پر شده است. اجرای زیبای محسن، ملودی زیبا و تنظیم مناسب حال و هوای کار و ترانه ی نسبتا قابل قبول، هر چند کوتاه، یک قطعه زیبا را به شنوندگان ارائه کرده است. دوس داشتن یا عشق – دوس دارمت با عشق ... قطعه پنجم: خواب بعد از ظهر. تنظیم کننده: سینا حجازی. صدای دلنشین گیتار در ابتدای تراک، شنونده را برای قطعه ای در ژانری متفاوت آماده می کند. خواب بعد از ظهر، عاشقانه ای زیبا که انتقال دهنده ی انرژی و عشق به شنونده است، در تمام مدت صدای گیتار را در پس زمینه دارد. در قسمت های بی کلام، سازهای بادی و زهی، به خوبی قطعه را پیش می برد. اجرای متفاوت و زیبای محسن چاوشی، تمام حس ترانه را به شنونده القا می کند. ملودی روان و زیبا، ترانه ی لبریز از عشق و تنظیمی مناسب، ارکان این قطعه زیبا را تشکیل داده اند. همکاری محسن چاوشی و سینا حجازی در این آلبوم منجر به خلق دو اثر بدیع و نو در موسیقی شده است. در صورت ادامه این همکاری بین خواننده ای با توانائی های بالقوه و موزیسینی با ایده های ناب، باید منتظر اتفاقات ویژه ای در موسیقی بود. حرکت به سوی ناشناخته ها برای موسیقی داخلی و ریسک پذیری از نقاط ویژه ای این همکاری است. چشم تو دنبال کیه ... قطعه ششم: بگو مگو. تنظیم کننده: امیر جمال فرد. قطعه با اجرای محسن چاوشی در زمینه موسیقی با ضربآهنگ آرام آغاز می شود. قطعه ی دوم با تنظیم امیر جمال فرد، فضاسازی دیجیتالی بهتری دارد. با سریع شدن ضربآهنگ، لحن اجرای خواننده نیز متفاوت از قبل می شود. اجرای خواننده، در این قطعه برآورده کننده انتظارات شنوندگان است. آواهای افکت شده قسمت های بی کلام، پاسخ زیبا و قابل قبولی به خواننده داده است. شکوائیه ی حسین صفا، لحن متفاوت محسن چاوشی را به همراه داشته است. تلفظ دقیق و کامل کلمات توسط محسن چاوشی که یکی از ویژگی های اجرای این خواننده است، در این قطعه آشکار تر شده است. امیر جمال فرد در این تراک توانائی خود را در فضاسازی دیجیتالی به خوبی نشان داده است. قطعه بگو مگو قطعه ی قابل قبول دیگری در آلبوم پرچم سفید است. من شبو زنده نگه می دارم ... قطعه هفتم: قطار. تنظیم کننده: کوشان حداد. می توان آلبوم محسن چاوشی را به دو بخش تقسیم کرد: تا قطار و از قطار! کمتر شنونده ی آلبوم پرچم سفید درگیر این قطعه نشده است. مهم ترین تاثیر این قطعه، تغییری است که می تواند در ذهن یا احساس شنونده ایجاد کند. تشابیه و استعارات زیبا، متعدد، زنجیروار و شاید منحصر به فرد، ترانه ای خلق کرده که شنونده را بارها و بارها در خود گم می کند. حکایت این ترانه برای شنونده، حکایت "هرکسی از ظن خود شد یار من" است. شاید بتوان گفت با هر بار شنیدن این قطعه، پنجره ی تازه ای از پیچیدگی آن به روی شنونده باز می شود. طولانی ترین قطعه آلبوم پرچم سفید، به یکی از خاص ترین قطعات تبدیل شده است. شاید باید منتظر هیت شدن این قطعه نیز بود. فضاسازی کوشان حداد مناسب حال و هوای قطعه است، ولی با توجه به ترانه و اجرای زیبای محسن چاوشی، شنونده به نحوی درگیر ترانه و اجرا می شود که به این فضاسازی کمتر توجه می کند. اجرای حزن انگیز محسن چاوشی هم در تراک قطار، توانسته اکثر طرفداران این خواننده را سوار بر قطار، شب های متمادی بیدار نگه دارد. در نظر بسیاری از شنوندگان آلبوم، این قطعه بهترین تراک مجموعه پرچم سفید شناخته شده است. از عطش تا کارون ... قطعه هشتم: پرچم سفید. تنظیم کننده: محسن چاوشی. قطعه ای که نام آلبوم از آن گرفته شده است، یکی دیگر از تراک های احساسی آلبوم را رقم زده است. فضای آرام و دلنشین قطعه و ترانه ای که با بازگو کننده ی اتفاقات 8 سال جنگ تحمیلی برای یک خانواده، زمینه را برای پیوند احساسات با خاطرات گذشته فراهم می کند. شاید نسل جدید با این ترانه دیرتر ارتباط برقرار کنند، ولی برای عده ی زیادی بازگو کننده و شبیه سازی خاطراتی است که در قلب ایشان نهفته شده است. خواننده ی صدا زخمی این ترانه، احساس خود در بازگو کردن خاطرات را، به خوبی به شنونده انتقال می دهد. شاهرخ پورمیامی، به زیبایی قسمت های بی کلام کار را به پیش می برد و گوشه ای از هنر خود را به شنوندگان عرضه می دارد. رضا تاجبخش نیز در این تراک به خصوص در ابتدای قطعه، هنرنمایی می کند. با هر گناه باید – عمری تقاص پس داد قطعه نهم: تقاص. تنظیم کننده: محسن چاوشی. این قطعه با صدای تار آغاز می شود و با آغاز اجرای خواننده، زمینه ریتم مشخصی می گیرد. این قطعه که در ژانر متفاوتی اجرا شده است، یکی از کارهای قابل توجه آلبوم است. تنظیم این قطعه که کار خواننده ی اثر است به زیبایی و احتمالا با دقت انجام شده است. پاسخ های تار و گیتار الکتریک و هم چنین سازهای کوبه ای و گیتار باس زمینه، فضای جذابی را برای این قطعه مهیا کرده است. در واقع تنظیم اثر، برجسته ترین ویژگی این قطعه است. شاید بتوان گفت ترانه این تراک، در فضاسازی آن گم شده است. پنهونم از چشمات ... قطعه دهم: هر روز پائیزه. تنظیم کننده: محسن چاوشی. شاید بهترین حسن ختام آلبوم زیبای پرچم سفید، همین قطعه باشد. قطعه ای که مانند تراک قبل در سبک راک اجرا شده است. شاهرخ پورمیامی در چند قطعه آخر، هنرنمایی ویژه ای کرده است و این قطعه را با خواننده ی اثر تا انتهای احساس پیش برده است. چنانکه با اجرای این کاسه لبریزه در زمینه صدای گیتار الکتریک، شنونده نیز لبریز از احساس می شود. ترانه ی زیبای هر روز پائیزه، نشان دیگری از توانایی های ترانه سرای این مجموعه است. احساس فوق العاده خواننده در به تصویر کشیدن این ترانه ی زیبا در ذهن و قلب شنونده و القای حداکثری احساست خود به شنونده، تنظیم و فضاسازی زیبا و بسیار مناسب، قطعه ی ماندگار دیگری از خواننده ی خاص را در پرونده ی موسیقی ایران خلق کرده است. بدون شک می توان ادعا کرد، کمترین شنونده ای است که با احساسات ناب قطعه هر روز پائیزه همراه نشود. با شنیدن هر روز پائیزه، بهترین توصیف این قطعه را در قلب خود بیابید. جمع بندی: همواره در نوشتن تلاش کرده ام تحت تاثیر القائات قطعات و علایق شخصی قرار نگیرم. با رسیدن به انتهای این آلبوم و بارها شنیدن قطعه آخر، به هیچ عنوان احساسات القا شده به وجودم را نمی توانم انکار کنم. لذا در این قسمت که همواره به جمع بندی مجموعه و بیان نقاط ضعف و قوت می پرداختم، فقط خرید آلبوم اصل و شنیدن این آلبوم را پیشنهاد می دهم و از اظهار نظر دیگری خودداری می کنم تا بتوانم تا حدودی بر عهد خود پایبند باشم. مجله جوان ایرانی اینم همشهری جوان http://chavoshinews-dl.tk/Document/H-Javan-(ChavoshiNews.ir).jpg چرا همش نقدای منفی و اشغال تخریب کننده رو میذاری تعریفا رو نمیذاری
...چاوشی خدا و مردم داره که دوسش دارن جوان ایرانی-وحیدرضا.ص: هواداران به او لقب خاص ترین خواننده را می دهند. رقیبان توجه ویژه ای به ایده هایش دارند. نگاه منتقدان به کارهایش موشکافانه است. مغرضان به آثارش به دیده نردبامی برای بر سر زبان افتادن می نگرند. شنوندگان او، از حس غریب موسیقی اش می گویند. این قصه اولش -- با غم شروع شده شاید بهترین توجیه برای قرار گرفتن مرد صدا زخمی در مرکز توجهات موسیقی مجاز پاپ، همین تکه از ترانه ی تقاص باشد. صدایی که به یک باره خود را از سایر هم رده های خود جدا کرد. طرز تفکر خاص مرد خاص موسیقی ایران، خاص ترین ویژگی اوست. مسلم است که در دنیای پر التهاب موسیقی امروز و رشد بی حد و مرز آن، هنرمندی که هر روز قدمی به پیش نرود، از جرگه هنر خارج خواهد شد. بررسی اجمالی سه آلبوم آخر محسن چاوشی، با در نظر نگرفتن آلبوم سنتوری، نشان از وجود این ویژگی در آثار اوست. ژاکت، حریص و در نهایت پرچم سفید، حرکت رو به جلوی این خواننده را نشان می دهد. اقبال بیش از پیش به موسیقی چاوشی، نشان می دهد این خواننده در زمره معدود هنرمندانی قرار می گیرد که پس از نزدیک به یک دهه فعالیت هنری، توانسته عموم را به دنبال ایده و تفکرات موسیقیایی خود بکشاند، نه اینکه موسیقی خود را به سمت مطلوب بازار پیش ببرد. مسلم است که در یک اثر هنری نقاط ضعف و قوت وجود دارد و قاعدتا این آلبوم بدون نقص نیست. در بررسی یک اثر باید هر دو بعد، یکسان مورد توجه قرار گیرد. پس از عرضه ی آلبوم، برخی منتقدان، باز هم آثار تازه ی محسن چاوشی را نزول عنوان کردند و در نوشته هایی عجولانه و بعضا مغرضانه، لحن پند دهنده هم به خود گرفتند، لیک: اره را چون فرو کنی -- چه درکشی چه تو کنی برای مشاهده تصاویر ابتدا باید عضو شوید عضویت / ورود زیر پرچم سفید ... آلبوم پرچم سفید در واپسین روزهای سال 1390 به بازار عرضه شد. آرم شرکت های نغمه سرای روژین و تصویر گستر در پشت اینسرت حک شده و شرکت دنیای هنر پخش کننده این آلبوم است. تقریبا شرکت های سینمائی پخش کلیه آثار پرفروش موسیقی را در دست گرفته اند و عملا شرکت های موسیقی از دور خارج شده اند. باز هم بیان می کنم که متاسفانه با این روند سود فروش عمده و جزئی آثار پرفروش به دنیای موسیقی باز نمی گردد و شرکت های تخصصی موسیقی که آثار با ارزش تولید می کنند عملا از معرفی مجموعه های خود به شنوندگان عاجز می مانند. اینسرت: اینسرت سه لت آلبوم پرچم سفید، کیفیت قابل قبولی دارد. البته در بین آلبوم های داخل! روی جلد، تصویر خواننده است با چشمان بسته که با نوارهای رنگی پوشانده شده است. وسط تصویر به صورت بلنک در آمده تا نام آلبوم و خواننده به وضوح مشخص باشد و هم چنین به نوعی القا کننده نام آلبوم در بین رنگ های مختلف باشد. در صفحه پشت اینسرت، اطلاعات قطعات و نوازندگان و دست اندرکاران آلبوم نوشته شده است. در اولین صفحه داخلی، تصویر رنگی از ترانه سرای آلبوم چاپ شده است و در صفحات داخلی، متن ترانه های تمامی قطعات آلبوم با تعدادی غلط املایی نوشته شده است. اطلاعات قطعات: آلبوم 41 دقیقه ای پرچم سفید، دارای 10 قطعه است. تمامی ترانه ها به جز یک ترانه از حسین صفا است و به نوعی یک فول آلبوم از این ترانه سرا است. ملودی های آلبوم از محسن چاوشی است و تنظیم قطعات را سینا حجازی، شهاب اکبری، امیر جمال فرد، کوشان حداد و محسن چاوشی انجام داده اند. نوازندگان چیره دستی چون شاهرخ پورمیامی، فیروز ویسانلو، مجتبی تقی پور، سیامک شکوری، ایمان قیاسی، بابک یوسفی، بابک صفرنژاد، رضا تاجبخش، امید حاجیلی و محمد جاسمی که جملگی از بهترین ها در نوازندگی ساز تخصصی خود هستند، در این آلبوم به هنرنمایی پرداخته اند. میکس و مستر قطعات را امیر جمال فرد انجام داده است. بررسی قطعات آلبوم پرچم سفید: در نوشته های اخیر، این بخش حذف شده بود. ولی برای این مجموعه بار دیگر قطعات جداگانه تحلیل اجمالی می شود که این تحلیل فنی یا تخصصی نیست. فقط تحلیل صدایی است که یک شنونده معمولی موسیقی می شنود. هم میگی دوسم داری -- هم ازم گریزونی قطعه اول: مردم آزار. تنظیم کننده سینا حجازی. سرآلبومی پرچم قطعه ای نبود که از همان ابتدا مورد استقبال طرفداران محسن چاوشی قرار گیرد. در عین حال خواننده با قرار دادن آن در ابتدای آلبوم، به احتمال زیاد، هدف خاصی را دنبال کرده است. شروعی آرام و اوج گیری قطعه پس از اجرای دو بیت ترانه و با هنرنمایی امید حاجیلی. اجرا و تنظیم متفاوت در دقایق آغازین آلبوم، نشان از تلفیق خلاقیت های تنظیم کننده و ایده های تازه ی خواننده در این قطعه است. پاسخ های ترومپت یکی دیگر از ویژگی های این قطعه است. معمولا امید حاجیلی در قطعات پاپ مجال کمتری برای این چنین هنرنمایی ها دارد. هر هنرمندی ریسک ورود به ژانر متفاوت موسیقی را نمی پذیرد. شاید یکی از دلایل عدم مقبولیت این قطعه برای برخی شنوندگان نا آشنا بودن به این ژانر باشد. اجرای متفاوت چاوشی با ساختار قطعه انطباق خوبی دارد و تغییر لحن ها در قسمت هایی مثل ... اسم این زرنگی نیست ... توانایی این خواننده را نشان می دهد. من از عشق چیزی نمی خوام به جز تو .... قطعه دوم: جوابم نکن. تنظیم کننده: شهاب اکبری. قطعه دوم آلبوم پرچم سفید، تراکی آرام از زبان عاشق با مضمون آخرین تلاش برای ماندن در کنار محبوب. شاید این قطعه را بتوان یکی از کارهای معمولی آلبوم دانست. اجرای معمولی خواننده، موسیقی ملایم بدون اوج گیری خاص، تنظیم ساده و خطی بدون اینکه فضاسازی ویژه ای انجام شود، دلنشین نبودن قسمت های بی کلام و ترانه ای با ساختار ساده، باعث شده این قطعه ویژگی منحصر به فردی نداشته باشد. خواننده در این قطعه نقش اصلی را دارد و قطعه بدون توجه به تنظیم پیش می رود. خوان هفتصدم گذشت ... قطعه سوم: خوان هفتصد. تنظیم کننده: امیر جمال فرد. این حریف خسته را – خسته تر نکن دیگه – این درای بسته را – بسته تر نکن دیگه. اجرای دو بیت اول ترانه با صدای خواننده که تحت تاثیر افکت های صوتی قرار گرفته، منجر به اوج گیری موسیقی می شود. فضاسازی این قطعه کاملا الکترونیکی انجام شده است و سمپل های آشنایی، به خصوص در قسمت های بی کلام، در آن بکار گرفته شده است. ترانه این قطعه نیز ساختار ساده ای دارد. صدای زخمی محسن چاوشی در این قطعه فضا را به نفع خواننده پیش می برد. هر چند تنظیم امیراوکس باعث ایجاد تنوع در این قسمت آلبوم شده است ولی نمی توان آن را به عنوان یکی از ویژگی های این قطعه در نظر گرفت. دیدم برام تو دنیا – از تو عزیز تر نیست ... قطعه چهارم: با من بمون. تنظیم کننده: محسن چاوشی. هنرنمایی بابک صفرنژاد در ابتدای قطعه فضای متفاوتی ایجاد می کند. در فضایی آرام و دلنشین و پس زمینه گیتار، خواننده اجرای آرام خود را شروع می کند. فضای قسمت های بی کلام قطعه به صدای دلنشین ساز بابک صفرنژاد پر شده است. اجرای زیبای محسن، ملودی زیبا و تنظیم مناسب حال و هوای کار و ترانه ی نسبتا قابل قبول، هر چند کوتاه، یک قطعه زیبا را به شنوندگان ارائه کرده است. دوس داشتن یا عشق – دوس دارمت با عشق ... قطعه پنجم: خواب بعد از ظهر. تنظیم کننده: سینا حجازی. صدای دلنشین گیتار در ابتدای تراک، شنونده را برای قطعه ای در ژانری متفاوت آماده می کند. خواب بعد از ظهر، عاشقانه ای زیبا که انتقال دهنده ی انرژی و عشق به شنونده است، در تمام مدت صدای گیتار را در پس زمینه دارد. در قسمت های بی کلام، سازهای بادی و زهی، به خوبی قطعه را پیش می برد. اجرای متفاوت و زیبای محسن چاوشی، تمام حس ترانه را به شنونده القا می کند. ملودی روان و زیبا، ترانه ی لبریز از عشق و تنظیمی مناسب، ارکان این قطعه زیبا را تشکیل داده اند. همکاری محسن چاوشی و سینا حجازی در این آلبوم منجر به خلق دو اثر بدیع و نو در موسیقی شده است. در صورت ادامه این همکاری بین خواننده ای با توانائی های بالقوه و موزیسینی با ایده های ناب، باید منتظر اتفاقات ویژه ای در موسیقی بود. حرکت به سوی ناشناخته ها برای موسیقی داخلی و ریسک پذیری از نقاط ویژه ای این همکاری است. چشم تو دنبال کیه ... قطعه ششم: بگو مگو. تنظیم کننده: امیر جمال فرد. قطعه با اجرای محسن چاوشی در زمینه موسیقی با ضربآهنگ آرام آغاز می شود. قطعه ی دوم با تنظیم امیر جمال فرد، فضاسازی دیجیتالی بهتری دارد. با سریع شدن ضربآهنگ، لحن اجرای خواننده نیز متفاوت از قبل می شود. اجرای خواننده، در این قطعه برآورده کننده انتظارات شنوندگان است. آواهای افکت شده قسمت های بی کلام، پاسخ زیبا و قابل قبولی به خواننده داده است. شکوائیه ی حسین صفا، لحن متفاوت محسن چاوشی را به همراه داشته است. تلفظ دقیق و کامل کلمات توسط محسن چاوشی که یکی از ویژگی های اجرای این خواننده است، در این قطعه آشکار تر شده است. امیر جمال فرد در این تراک توانائی خود را در فضاسازی دیجیتالی به خوبی نشان داده است. قطعه بگو مگو قطعه ی قابل قبول دیگری در آلبوم پرچم سفید است. من شبو زنده نگه می دارم ... قطعه هفتم: قطار. تنظیم کننده: کوشان حداد. می توان آلبوم محسن چاوشی را به دو بخش تقسیم کرد: تا قطار و از قطار! کمتر شنونده ی آلبوم پرچم سفید درگیر این قطعه نشده است. مهم ترین تاثیر این قطعه، تغییری است که می تواند در ذهن یا احساس شنونده ایجاد کند. تشابیه و استعارات زیبا، متعدد، زنجیروار و شاید منحصر به فرد، ترانه ای خلق کرده که شنونده را بارها و بارها در خود گم می کند. حکایت این ترانه برای شنونده، حکایت "هرکسی از ظن خود شد یار من" است. شاید بتوان گفت با هر بار شنیدن این قطعه، پنجره ی تازه ای از پیچیدگی آن به روی شنونده باز می شود. طولانی ترین قطعه آلبوم پرچم سفید، به یکی از خاص ترین قطعات تبدیل شده است. شاید باید منتظر هیت شدن این قطعه نیز بود. فضاسازی کوشان حداد مناسب حال و هوای قطعه است، ولی با توجه به ترانه و اجرای زیبای محسن چاوشی، شنونده به نحوی درگیر ترانه و اجرا می شود که به این فضاسازی کمتر توجه می کند. اجرای حزن انگیز محسن چاوشی هم در تراک قطار، توانسته اکثر طرفداران این خواننده را سوار بر قطار، شب های متمادی بیدار نگه دارد. در نظر بسیاری از شنوندگان آلبوم، این قطعه بهترین تراک مجموعه پرچم سفید شناخته شده است. از عطش تا کارون ... قطعه هشتم: پرچم سفید. تنظیم کننده: محسن چاوشی. قطعه ای که نام آلبوم از آن گرفته شده است، یکی دیگر از تراک های احساسی آلبوم را رقم زده است. فضای آرام و دلنشین قطعه و ترانه ای که با بازگو کننده ی اتفاقات 8 سال جنگ تحمیلی برای یک خانواده، زمینه را برای پیوند احساسات با خاطرات گذشته فراهم می کند. شاید نسل جدید با این ترانه دیرتر ارتباط برقرار کنند، ولی برای عده ی زیادی بازگو کننده و شبیه سازی خاطراتی است که در قلب ایشان نهفته شده است. خواننده ی صدا زخمی این ترانه، احساس خود در بازگو کردن خاطرات را، به خوبی به شنونده انتقال می دهد. شاهرخ پورمیامی، به زیبایی قسمت های بی کلام کار را به پیش می برد و گوشه ای از هنر خود را به شنوندگان عرضه می دارد. رضا تاجبخش نیز در این تراک به خصوص در ابتدای قطعه، هنرنمایی می کند. با هر گناه باید – عمری تقاص پس داد قطعه نهم: تقاص. تنظیم کننده: محسن چاوشی. این قطعه با صدای تار آغاز می شود و با آغاز اجرای خواننده، زمینه ریتم مشخصی می گیرد. این قطعه که در ژانر متفاوتی اجرا شده است، یکی از کارهای قابل توجه آلبوم است. تنظیم این قطعه که کار خواننده ی اثر است به زیبایی و احتمالا با دقت انجام شده است. پاسخ های تار و گیتار الکتریک و هم چنین سازهای کوبه ای و گیتار باس زمینه، فضای جذابی را برای این قطعه مهیا کرده است. در واقع تنظیم اثر، برجسته ترین ویژگی این قطعه است. شاید بتوان گفت ترانه این تراک، در فضاسازی آن گم شده است. پنهونم از چشمات ... قطعه دهم: هر روز پائیزه. تنظیم کننده: محسن چاوشی. شاید بهترین حسن ختام آلبوم زیبای پرچم سفید، همین قطعه باشد. قطعه ای که مانند تراک قبل در سبک راک اجرا شده است. شاهرخ پورمیامی در چند قطعه آخر، هنرنمایی ویژه ای کرده است و این قطعه را با خواننده ی اثر تا انتهای احساس پیش برده است. چنانکه با اجرای این کاسه لبریزه در زمینه صدای گیتار الکتریک، شنونده نیز لبریز از احساس می شود. ترانه ی زیبای هر روز پائیزه، نشان دیگری از توانایی های ترانه سرای این مجموعه است. احساس فوق العاده خواننده در به تصویر کشیدن این ترانه ی زیبا در ذهن و قلب شنونده و القای حداکثری احساست خود به شنونده، تنظیم و فضاسازی زیبا و بسیار مناسب، قطعه ی ماندگار دیگری از خواننده ی خاص را در پرونده ی موسیقی ایران خلق کرده است. بدون شک می توان ادعا کرد، کمترین شنونده ای است که با احساسات ناب قطعه هر روز پائیزه همراه نشود. با شنیدن هر روز پائیزه، بهترین توصیف این قطعه را در قلب خود بیابید. جمع بندی: همواره در نوشتن تلاش کرده ام تحت تاثیر القائات قطعات و علایق شخصی قرار نگیرم. با رسیدن به انتهای این آلبوم و بارها شنیدن قطعه آخر، به هیچ عنوان احساسات القا شده به وجودم را نمی توانم انکار کنم. لذا در این قسمت که همواره به جمع بندی مجموعه و بیان نقاط ضعف و قوت می پرداختم، فقط خرید آلبوم اصل و شنیدن این آلبوم را پیشنهاد می دهم و از اظهار نظر دیگری خودداری می کنم تا بتوانم تا حدودی بر عهد خود پایبند باشم. مجله جوان ایرانی اینم همشهری جوان http://chavoshinews-dl.tk/Document/H-Javan-(ChavoshiNews.ir).jpg چرا همش نقدای منفی و اشغال تخریب کننده رو میذاری تعریفا رو نمیذاری