نه دوست عزیز.....قافیه درسته...توی تعریف قافیه فقط مشابهت آوایی مطرحه...اصلا شباهت املایی لازم نیست
_________________________________________________
دوست عزیز نمی دونم تحصیلات ودانش ادبی شما در چه حده، جسارتا باید خدمت شما عرض کنم که در تعاریف قافیه که از شمس قیس رازی به ما رسیده قافیه یعنی کلماتی که در آخر دو مصرع دو هجای آخرشان مثل هم باشد !
یعنی باید دو هجایی باشد که عینا تکرار شده باشد! حتی اگه مصوت های کوتاه هم با هم فرق داشته باشند قافیه غلطه و این ضعف ترانه و ترانه سرا رو می رسونه!
اینکه خیلی از ترانه سراهای امروز-البته از نوع تازه کار و مبتدیش- میاین از خودشون قاعده درمیارن که از نظر آوایی هم دو کلمه می تونن قافیه باشن این از روی ناچاری و ضعفشون در استفاده از کلماته وگرنه اینکه دو کلمه صرفا از نظر آوایی قافیه باشند کاملا رد شده س!
حتی یغما گلرویی هم در کتاب "پرنده بی پرنده" دو کلمه ی "حدیث" و "نیس" رو قافیه قرار داده در پاورقی کتاب با زبان طنز نوشته که با اجازه ی دایناسورها این کارو کردم!
نه دوست عزیز.....قافیه درسته...توی تعریف قافیه فقط مشابهت آوایی مطرحه...اصلا شباهت املایی لازم نیست
_________________________________________________
دوست عزیز نمی دونم تحصیلات ودانش ادبی شما در چه حده، جسارتا باید خدمت شما عرض کنم که در تعاریف قافیه که از شمس قیس رازی به ما رسیده قافیه یعنی کلماتی که در آخر دو مصرع دو هجای آخرشان مثل هم باشد !
یعنی باید دو هجایی باشد که عینا تکرار شده باشد! حتی اگه مصوت های کوتاه هم با هم فرق داشته باشند قافیه غلطه و این ضعف ترانه و ترانه سرا رو می رسونه!
اینکه خیلی از ترانه سراهای امروز-البته از نوع تازه کار و مبتدیش- میاین از خودشون قاعده درمیارن که از نظر آوایی هم دو کلمه می تونن قافیه باشن این از روی ناچاری و ضعفشون در استفاده از کلماته وگرنه اینکه دو کلمه صرفا از نظر آوایی قافیه باشند کاملا رد شده س!
حتی یغما گلرویی هم در کتاب "پرنده بی پرنده" دو کلمه ی "حدیث" و "نیس" رو قافیه قرار داده در پاورقی کتاب با زبان طنز نوشته که با اجازه ی دایناسورها این کارو کردم!