برنامه یاد بعضی نفرات
 
جشنواره‌ی موسیقی جوان
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کلِ دفتر موسیقی و هم‌چنین دبیرِ جشنواره‌ی جوان به این رخداد پیام دادند
جشنواره‌ای که اعتمادِ همگان را جلب کرده است
موسیقی ما – در آستانه‌ی برگزاری سیزدهمین جشنواره‌ی موسیقی جوان، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کلِ دفتر موسیقی و هم‌چنین دبیرِ این جشنواره، پیام‌های خود را درباره‌ی این رویداد بیان کردند.

سید محمد مجتبی حسینی ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در پیامِ خود آورده است:

«هو الجمیل، فرزندان عزیز ایران، هنرمندان نامدار فردا؛ موسیقی، مواجهۀ با خویش و گفت‌وگوی با دیگران است. رنج کریمانه‌ای که به گنج دانایی ره می‌سپارد و خلوت خیال‌انگیزی که جان و جهانِ جامعه را به خونِ آواها و آوازها، جویا و گویا می‌دارد. موسیقی، حماسۀ «شنیدن» و حادثۀ «شنیده‌شدن» است. ملاقات دیگرگونه‌ای که بی‌رخصت زبان، خالق هم‌زبانی‌هاست. روزگار ما، بیش از هر روزگاری، به خلق این گفتگو و ترویج آن محتاج است که به مَرهم موسیقی می‌توان روح مجروحِ انسان را علاج بخشید و خدشۀ خشم را از خاطرۀ جهان زدود.

نهال نازک جشنوارۀ ملّی موسیقی جوان به پویایی فرزندان ایران‌زمین، که کلاه سروَری هنر بر سر و هُمای همت بر شانه دارند، درخت بالنده‌ای شده است که امید ثمرها و سَمرها به دنبال خواهد داشت. خرسندم که به فروتنی می‌توانم آفرین‌گوی هنرمندان این دوره از جشنواره باشم و آرزومندم آموزه‌های استادانِ نیک‌منشِ این روزگار، به‌شایستگی در سرزمین هنر به بار نشیند.»

هم‌چنین «محمد اله یاری فومنی» -مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- نیز پیامی به این شرح منتشر کرد:  

«جشنواره ملی موسیقی جوان با هدف شناسایی استعدادهای درخشان از نسل نو و معرفی ایشان به عرصه موسیقی کشور در سه حوزه موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران برگزار می‌شود. جای بسی خرسندی است که می‌بینیم جوانان هنرمندنسل جدید انقلاب با آمادگی و انگیزه‌ای ستودنی دارای این ظرفیت هستند که بار مسئولیت معرفی فرهنگ و هنر ایران‌زمین را پذیرفته و طرحی نو در هنر این مرز و بوم دراندازند.

از دیگر اهداف و قابلیت‌های این جشنواره احیای دیپلماسی موسیقی به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از دیپلماسی فرهنگی کشور است که بر پایه موسیقی نواحی و دستگاهی ایران که منبعث از فرهنگی غنی و برخوردار از قدمتی طولانی است می‌تواند با وسعت‌بخشی به نقش هنر ایرانی هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه فرهنگی بین‌المللی و با تکیه بر توان جوانان ایران‌زمین آوردگاه مهمی در رقابت با سایر کشورهای مدعی فرهنگ و هنر در جهان باشد. موسیقی زبان مشترک ملت‌هاست و مخابره پیام صلح از سوی نوجوانان و جوانان ایران در قالب جشنواره ملی موسیقی جوان، هم راهگشای شکل‌گیری یک گفتمان جامع وچندوجهی در حوزه فرهنگی و هم ضامن معرفی سفیران هنری از نسل جدید کشور به سایر ملل جهان است.

امید است سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با کارکردی چندبعدی هم از منظر شناسایی استعدادهای نسل جوان و هم معرفی این قشر به پیشکسوتان عرصه موسیقی و زمینه‌سازی ارتباط میان‌نسلی، همچنین تسهیل کسب‌وکار، خلق فرصت‌های شغلی و ارتقاء اقتصاد موسیقی و صادرات موسیقی ایرانی با بهره‌مندی از جوانان ایرانی گامی مؤثر و ماندگار باشد.

دفترموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان کنشگر دولتی با نقش و دیدگاه حمایتی خود در جشنواره ملی موسیقی جوان در تحقق اهداف فوق‌الذکر می‌کوشد و با تمرکز بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درخصوص اجرایی‌شدن گام دوم انقلاب از طریق دخالت و حضور جوانان در عرصه‌های تصمیم‌سازی و اجرا، در عملیاتی‌شدن این نقشه راه، به دور از شعارزدگی اهتمام ویژه‌ای دارد.

فرصت را مغتنم شمرده و مراتب تقدیر و تحسین خویش را تقدیم دبیر ارجمند و فرهیخته، داوران گرانمایه و نامدار این رویداد شریف و دست‌اندرکاران اجرایی این جشنواره می‌دارم.»

«هومان اسعدی» -دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان- نیز در آستانه برگزاری این دوره از جشنواره یادداشتی بدین شرح منتشر کرد:

«جشنوارۀ ملی موسیقی جوان یکی از بزرگترین رویدادهای هنری کشور و در نوعِ خود، حتی در سطح جهان، رویدادی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود: بیش از 770 اجرا در مرحلۀ نهایی توسط موسیقیدانانی نوجوان و جوان از تمامی استان‌های کشور، در طول زمانی قریب به یک‌ماه از صبحگاه تا شامگاه، در حضور هیئت داورانی مرکب از بیش از 100 استاد و موسیقیدان برجستۀ کشور. این جشنواره یکی از گسترده‌ترین گردهمایی‌های موسیقایی در تاریخ ایران‌زمین را رقم زده است؛ فضایی مملو از شور و نشاطِ نسل‌های جوان‌تر و امکانِ ارزیابی دست‌آوردهای‌شان به محکِ دانش و تجربۀ استادان پیشکسوت؛ و این همه خود ترسیم‌کنندۀ چشم‌اندازی روشن از آیندۀ موسیقایی کشور و حاکی از تداوم و استمرار سنت‌هایی دیرپاست، علی‌رغم تمامی تنگناها و فراز و نشیب‌هایِ این هنر شریف در طول تاریخ این سرزمین ...

یکی از نکات شایان توجه در سیزدهمین دوره از جشنوارۀ ملی موسیقی جوان مشارکت موسیقیدانان جوان از تمامی استان‌های کشور در بیش از 100 شاخۀ مختلف است: بخش‌های موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک هر کدام مشتمل بر 12 شاخه‌اند و در بخش موسیقی نواحی نیز خوانندگان و نوازندگانِ بیش از 80 ساز از مناطق مختلف کشور مشارکت داشته‌اند. این دوره از جشنواره در قیاس با دوره‌های پیشین از بیشترین تعداد متقاضیان و شرکت‌کنندگان برخوردار بوده است که نمایانگرِ اقبال روزافزون جامعۀ موسیقی نسبت به این رویداد مستمر و سالانه است. در این دوره تعداد 2121 اثر به دبیرخانۀ جشنواره ارسال شد که از این میان 1091 اثر مربوط به بخش موسیقی دستگاهی، 667 اثر مربوط به بخش موسیقی نواحی و 363 اثر مربوط به بخش موسیقی کلاسیک بود. پس از بررسی کلیۀ آثار توسط هیئت داوران در نهایت 778 اثر به مرحلۀ نهایی راه یافت که از این میان بیشترین سهم مربوط به بخش موسیقی نواحی (416 اثر) و پس از آن بخش‌های موسیقی دستگاهی (249 اثر) و موسیقی کلاسیک (113 اثر) است.

یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای این جشنواره، به‌ویژه در ادوار اخیر، جلب اعتماد و مشارکت حداکثری جامعۀ موسیقی بوده است؛ به‌گونه‌ای که در این دوره بیش از 100 نفر از استادان و موسیقیدانان برجستۀ کشور در مراحل مختلف، از تدوین فراخوان تا داوری آثار در مراحل مقدماتی و نهایی، با جشنواره همکاری کرده‌اند. لذا، شایسته است ساز و کارِ حصول این دست‌آورد مورد توجه مسئولین قرار گیرد. در واقع، مهم‌ترین دلیل ایجاد این فضای همدلانه و مشارکت حداکثری جامعۀ موسیقی، اتخاذ سیاستی مناسب در تکوین ساختار جشنواره بوده است: بدین معنا که دولت صرفاً نقشی حمایتی و معطوف به امور اجرایی داشته است و تصمیم‌گیری‌ها و امور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را برعهدۀ اهل فن ــ شوراهای تخصصی و هیئت‌های داوران ــ گذاشته است. دبیرخانۀ جشنواره نیز صرفاً نقش ایجاد هماهنگی میان شوراهای تخصصی در بخش‌های مختلف، جمع‌بندیِ  آراء و در نهایت اتخاذ تصمیم بر اساس برآیند نظرات شوراها را برعهده داشته است.

اکنون، در آستانۀ برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و هنری، فرصت را مغتنم شمرده، از تمامی استادان بزرگوار و گران‌قدری که در مراحل مختلف با حضور همدلانه در شوراهای تخصصی و هیئت‌های انتخاب و داوری به رونق و اعتبار جشنواره افزوده‌اند، عمیقاً سپاسگزاری می‌کنم. همچنین از تمامی متقاضیان و شرکت‌کنندگان گرامی در جشنواره، که آینده‌سازان فرهنگ موسیقایی این مرز و بوم‌اند، صمیمانه قدردانی می‌کنم. برگزاری این جشنواره با حمایت معاونت محترم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی میسر شده است. از ایشان و به‌ویژه مدیر عامل محترم انجمن موسیقی ایران، که مدیریت امور اجرایی جشنواره را برعهده داشته‌اند، و نیز کلیۀ همکاران گرامی و کوشا در دبیرخانه و ستاد جشنواره سپاسگزاری می‌کنم.»
تاریخ انتشار : جمعه 4 مرداد 1398 - 13:17

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جشنواره‌ای که اعتمادِ همگان را جلب کرده است | موسیقی ما