برنامه یاد بعضی نفرات
 
مجری برنامه «یکِ یک» برای اولین‌بار پس از لحظات تحویل سال در گفتگوی اختصاصی با «موسیقی ما» مطرح کرد
علی ضیا: سعی کردیم بزرگترین اتفاق موسیقایی تاریخ تلویزیون را رقم بزنیم
موسیقی ما – ویژه برنامه تحویل سال شبکه اول سیما امسال با اجرای «علی ضیا» روی آنتن رفت. برنامه‌ای به نام «یکِ یک» که پخش آن از ساعت 23:30 شامگاه 29 اسفند آغاز شد و تا ساعت 10 صبح اول فروردین ادامه داشت. علی ضیا در این برنامه از چهره‌های سرشناس فرهنگی، هنری، ورزشی و برخی مسئولین کشور میزبانی کرد. اما اتفاقات بخش موسیقایی برنامه او مفصل بود و توانست نظر مثبت مخاطبان این هنر را هم جلب کند. در برنامه یکِ یک بیش از پانزده قطعه برای اولین‌بار پخش شد و برای تمامی آنها موزیک‌ویدئو هم تولید شده بود که این یک اتفاق خاص در تلویزیون به حساب می‌آمد. تیتراژ ابتدایی این برنامه با صدای «علیرضا عصار» به نوعی مهمترین قطعه برنامه علی ضیا بود. قطعه «24» با صدای «مهدی طارمی»، «نیما نکیسا»، «محسن بنگر» و «کمال کامیابی‌نیا» هم یکی دیگر از آثار این برنامه بود که به زنده‌یاد «هادی نوروزی»، کاپیتان فقید باشگاه پرسپولیس، تقدیم شد و مورد توجه قرار گرفت.

پس از اتمام برنامه یکِ یک به سراغ علی ضیا رفتیم و دقایقی را با او درباره برنامه امسالش در لحظات تحویل سال گپ زدیم. این مجری در اولین مصاحبه سال جدید خود از جزئیات بخش‌های موسیقایی برنامه‌اش و روند تولید آثار سخن گفت. علی ضیا همچنین درباره آینده استعدادهای جوانی که در برنامه‌اش معرفی شدند و خواننده تیتراژ پایانی بودند هم نکاتی را مطرح کرد.
 
  • *پس از اتمام برنامه «یکِ یک» از بینندگان و خصوصا مخاطبان موسیقی چه فیدبک‌هایی دریافت کردید چون در بخش موسیقی اتفاقات زیادی را تدارک دیده بودید؟
سعی کردیم بزرگترین اتفاق رسانه‌ای موسیقی ایران را را با حضور بیش از پانزده قطعه‌ای که تا کنون منتشر نشده و با حضور چهره‌های سرشناس موسیقی کشور رقم بزنیم. ما هفده قطعه منتشر نشده داشتیم و  کلیپ‌هایی هم برای این قطعات ساختیم که تا کنون با این کیفیت در تلویزیون پخش نشده بودند. به همین دلیل از بخش موسیقایی برنامه یکِ یک بازخوردهای زیادی دریافت کردیم و خدا را شکر مخاطبان موسیقی برنامه تحویل سال ما را دوست داشتند.
 
  • *پروسه تولید این قطعات و ویدئوها از چه زمانی آغاز شد؟
روز اولی که به طرح برنامه فکر کردیم این نکته را مدنظر داشتیم که باید بخش موسیقی برنامه ما پر و پیمان باشد چون مردم دوست دارند در شب عید قطعات جدید و متفاوت بشنوند. یک ایده این بود که قطعات پخش شده را با کلیپ‌های جدید روی آنتن بیاوریم. ایده دیگر این بود که از خوانندگان درجه یک کشور بخواهیم برای برنامه آثار جدیدی را آماده کنند. سعی کردیم این ایده دوم را پیگیری کنیم با وجود اینکه سخت هم بود. «علیرضا عصار»، «بابک جهانبخش»، «علی زندوکیلی»، گروه «دنگ‌شو»، «محمد علیزاده» و «میثم ابراهیمی»، «حجت اشرف‌زاده»، «میلاد بابایی»، «علی لهراسبی»، «مهدی کرمی»، «برنا غیاث»، «فرزاد فراهی»، «کامران تفتی» و مداح اهل بیت آقای «روح‌الله بهمنی» از جمله چهره‌هایی بودند که قطعات و ویدئوهای آنها در برنامه ما برای اولین بار پخش شد. یک آهنگ هم خودمان با حضور بازیکنان تیم «پرسپولیس» و «نیما نکیسا» تولید کردیم که به زنده‌یاد «هادی نوروزی» تقدیم شد. کار بر روی بخش موسیقایی برنامه را از بیست بهمن 94 آغاز کردیم و برخی کارها تا هفته پایانی طول کشید. باید از همه این خواننده‌ها تشکر کنیم که خیلی به ما لطف کردند. سعی کردیم کلیپ‌ها را هم در شهرهای مختلف ایران ضبط کنیم. ویدئوی قطعه بابک جهانبخش در شهر جزیره «کیش»، کلیپ حجت اشرف‌زاده و علی لهراسبی در مشهد مقدس، کلیپ میلاد بابایی در پارک ملت تهران، کلیپ دنگ‌شو در بام تهران، کلیپ «حامد فقیهی» در شهر شیراز یا تصاویر مربوط به ویدئوی آقای علی زندوکیلی را در یکی از شهرستان‌های نزدیک تهران ضبط کردیم. برای کلیپ «ای ایران» از دوستان خوبمان در شهرهای مختلف ایران کمک گرفتیم تا برای ما تصویر ارسال کنند. دوست داشتیم همه ایران درگیر آیتم‌های موسیقی برنامه تحویل سال باشند. مثلا ما کنار «حافظیه» تصویری را ضبط نکردیم اما کلیپ‌های شیراز ما رنگ و بوی خیابان‌ها و اتمسفر آن شهر را دارد.
 
  • *معمولا چهره‌های خواننده پای ثابت برنامه‌های تحویل سال هستند اما چرا در برنامه یکِ یک چنین اتفاقی رخ نداد؟
دوست داشتیم در خدمت بابک جهانبخش و علی زندوکیلی عزیز باشیم. هر دو بزرگوار هم با لطفشان پذیرفتند که در برنامه حضور داشته باشند. اما در روزهای پایانی سال به هر شکل مشکلاتی پیش آمد که نتوانستیم این عزیزان را در کنار خودمان داشته باشیم. مشکلاتی برای علی زندوکیلی در روز آخر برنامه پیش آمد که در کنار ما حضور نداشت اما او لطف کرد و یک دعای «یا مقلب القلوب» بی‌نظیر برای ما آماده کرد که همین روزها مجددا در قالب گزیده برنامه تحویل سال صدای او را می‌شنویم. بابک جهانبخش هم به ما لطف داشت و همین‌جا از او و «رضا خانزاده» تشکر می‌کنم اما نشد که در خدمت او باشیم. او هم قطعه‌ای را برای برنامه آماده کرد که با پخش آن همه به هیجان آمده بودند. فضای موسیقایی برنامه ما به شکلی تنظیم شده بود که عدم حضور خواننده‌ها آنچنان به چشم نیاید. به هرحال دوست داشتیم که این دو دوست عزیز در کنار ما باشند ولی ما کم سعادت بودیم.
 
  • *برخی از مخاطبان در فضای مجازی این انتقاد را داشتند که تعداد کارهای ریتمیک متناسب با فضای عید در برنامه شما کم بود. در این زمینه چه نظری دارید؟
علی زندوکیلی و برنا غیاث قطعات شش و هشت خواندند. بابک جهانبخش یک آهنگ ریتمیک خواند که خیلی پرهیجان بود. فرزاد فراهی هم یک اثر پرانرژی خواند. قطعه‌ «هادی نوروزی» بر خلاف آن چیزی که مخاطب حدس می‌زد یک اثر کاملا ریتمیک و شاداب بود. علی لهراسبی، حامد فقیهی و مهدی کرمی هم کارهای پرانرژی خواندند. از میان شانزده قطعه، هشت اثر کاملا کارهای ریتمیک و شاد بودند. یعنی نیمی از قطعات به کارهایی از این دست اختصاص داشت. سعی کردیم بین قطعات موسیقی شاد و سایر کارهای برنامه تلورانس ایجاد کنیم. حتی من کار مشترک محمد علیزاده و میثم ابراهیمی را نمی‌توانم بگویم قطعه غمگینی بود. اتفاقا یک ملودی خوشگل دارد و کلیپ فوق‌العاده‌ای برای آن آماده شده بود. به نظر من آن هشت قطعه می‌توانستند حجم شادی برنامه را زیاد کنند. من خودم این دیدگاه که اشاره کردید را قبول ندارم و تلاش ما برای برقراری ریتم و هیجان در بخش موسیقی بود.
 
  • *مهمترین اتفاق در بخش موسیقی برنامه شما ورود «علیرضا عصار» به مقوله تیتراژخوانی بود. خواننده باسابقه‌ای که سال‌ها از قاب تلویزیون دور بود و برای اولین‌بار یک تیتراژ اجرا کرد. لطفا کمی مفصل‌تر درباره روند حضور ایشان در برنامه خودتان توضیح دهید.
ابتدا از «محمود شبیری» عزیز تشکر می‌کنم که برای قطعه علیرضا عصار و علی زندوکیلی خیلی زحمت کشید. از «علیرضا افکاری» عزیز هم تشکر می‌کنم که در فضای برنامه حضور پررنگی داشتند و زحمت آهنگسازی کار علیرضا عصار، علی زندوکیلی و برنا غیاث را کشیده بودند. واقعا او از همه جان خود برای برنامه مایه گذاشت و تلاش کرد. من از ایشان خواهش کردم که با آقای علیرضا عصار صحبتی داشته باشند و به برنامه ما لطف کنند و برای اولین‌بار تیتراژ تلویزیونی بخوانند. یک ملودی آماده شده بود و قرار بود روی آن ملودی ترانه‌ای گفته شود. «حسین غیاثی» عزیز در زمینه ترانه یگانه است و لطف کرد و ترانه را نوشت. او هم حضور پررنگی در برنامه داشت و این حضور پررنگ باعث تکرار در کلامش نشده بود. آنقدر دستش در واژه‌ها باز است که حضور پررنگش به یکدستی ترانه‌های ما منجر نشده بود. در نتیجه با آقای عصار به این نگاه رسیدیم که حسین غیاثی روی ملودی علیرضا افکاری ترانه‌ای را بگوید. چندین اتود زده شد و نهایتا به این نسخه نهایی رسیدیم. در تیتراژی که علیرضا عصار برای برنامه ما خواند، او هم بود و هم نبود. من این حرف را زمانی که برای اولین‌بار قطعه او را شنیدم گفتم که این آهنگ چه عجیب است و علیرضا عصار هم هست و هم نیست. کاملا مشهود است که سبک تغییر کرده اما باز هم آن ابهت صدای علیرضا عصار وجود دارد و فکر می‌کنم مخاطبان دهه هفتادی برنامه آهنگ ایشان را خیلی دوست داشتند. ما این قطعه را چهار مرتبه در طول برنامه پخش کردیم و دلیل این بود که مخاطبان از ما درخواست می‌کردند. آقای عصار هم لطف کردند و به گونه‌ای این کار را اجرا کردند که همگی لذت بردیم.
 
  • *من خودم به شخصه انتظار داشتم که ایشان را به عنوان مهمان هم در برنامه شما ببینم اما چه شد که این اتفاق رخ نداد؟
ما هم مثل شما و همه مخاطبان دوست داشتیم که در لحظات تحویل سال آقای علیرضا عصار را در تلویزیون ببینیم. می‌دانم حضور ایشان در قاب تلویزیون قطعا تاثیرگذار خواهد بود و امیدوارم خودشان روزی قلباً راضی شوند که در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کنند. می‌دانم همه اهالی تلویزیون سال‌ها است که دوست دارند آقای عصار در برنامه‌هایشان حضور داشته باشند. من هم به عنوان یک طرفدار ایشان می‌گویم که دوست دارم در یک برنامه در خدمت ایشان باشم و انشاالله در برنامه‌های آینده چنین اتفاقی رخ دهد.
 
  • *نکته جنجالی دیگر درباره برنامه یکِ یک فراخوان استعدادیابی بود که از طریق سایت «موسیقی ما» و کانال تلگرام خودتان منتشر کردید. میزان استقبال از این اتفاق تا چه اندازه بود؟
حدود هفت هزار قطعه در زمینه استعدادیابی موسیقی برای برنامه ما ارسال شد. با نگاه و مشورت داوران آن کارها را بررسی کردیم و به این سه خواننده رسیدیم. در مرحله اول هفت هزار قطعه به پنج هزار قطعه رسید. در مرحله بعدی آن کارها به هزار و سپس پانصد قطعه رسید تا اینکه به یکصد و شصت قطعه رسیدیم. این تعداد در هفته پایانی باز هم داوری صورت گرفت و نهایتا این سه خواننده عزیز انتخاب شدند. این حجم استقبال از بخش استعدادیابی خوانندگی برنامه برای ما بی‌سابقه بود. فکر نمی‌کردیم بدون تبلیغ مستقیم در تلویزیون و صرفا با یک خبر در سایت «موسیقی ما» و کانال تلگرام این تعداد قطعه ارسال شود. عزیزان زیادی هم بودند که استعداد و قابلیت حضور در جمع سه چهره برتر پایانی را داشتند. اما به هرحال داوران ما که همگی از چهره‌های سرشناس موسیقی هستند روی این سه نفر به جمع‌بندی رسیدند. البته این را هم باید بگویم که فضای موسیقی فضای سلیقه‌ای است و کسی هم نباید از داوران ما دلگیر شود. حتی برخی دوستان در فضای سنتی برای ما کارهایی را ارسال کردند که صداهای بسیار خوبی هم داشتند.
 
  • *داوران شما چه کسانی بودند؟
ما همه کارها را برای مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما ارسال می‌کردیم. یک شورای انتخاب موسیقی در آنجا وجود دارد که کارها را بررسی کردند.
 
  • *نفراتی که انتخاب شدند در حال حاضر اسم و چهره‌شان مطرح و معرفی شده اما آیا آنها را رها خواهید کرد؟ یعنی دیگر به آنها توجه نمی‌کنید و فقط همین یک بار در تلویزیون حاضر شدند؟
چند دقیقه قبل از گفتگو با شما من با این سه بزرگوار صحبت می‌کردم. قطعا رهاکردن در کار نیست و انشاالله در برنامه‌های بعدی خودمان و سایر برنامه‌های تلویزیون از حضور آنها بهره‌مند می‌شویم.
 
  • *پیش‌بینی خودتان از آینده آنها چیست؟ فکر می‌کنید در بازار موسیقی به چه جایگاهی دست پیدا کنند؟
همه چیز بستگی به خودشان دارد. ما خواننده‌های زیادی داشتیم که با تیتراژ رشد کردند و خواننده‌های زیادی هم داشتیم که تیتراژ خواندند و کسی آنها را ندیده است. قطعا تلویزیون تاثیر دارد ولی همه چیز بستگی به خودشان و قدم‌هایی که در آینده برمی‌دارند بستگی دارد.
 
  • *در فضای مجازی و خصوصا تلگرام این شایعه به وجود آمده بود که شما قصد دارید برای خواننده‌های برگزیده برنامه یکِ یک کار تهیه‌کنندگی را هم انجام دهید. این موضوع صحت داشت؟
خیر. وظیفه ما این نیست و خودشان باید در موسیقی فعالیت داشته باشند و قطعات و آلبوم‌های مدنظرشان را تولید کنند. من چنین دغدغه‌ای ندارم ولی حتما این دوستان را در کارهای بعدی حمایت می‌کنیم.
 
  • *این سه خواننده‌ قبل از اذان صبح جلوی دوربین حاضر و به مردم معرفی شدند و پس از اذان هم کارشان را اجرا کردند. اما برخی این نظر را داشتند که زمان حضور آنها در برنامه هم چندان مناسب نبود.
طراحی برنامه اینگونه بود که از ده شب تا ده صبح برنامه داشته باشیم. اما به دلیل پخش سریال از ساعت یازده و نیم شب برنامه را آغاز کردیم. اگر برنامه ما را دقیق رصد کرده باشید سعی کردیم در هیچ قسمتی افت نداشته باشیم. شب عید اصولا شبی است که من هیچ خاطره‌ای از خوابیدن در آن ندارم. یعنی خودم زمانی که مخاطب تلویزیون بودم یادم نمی‌آید که در شب عید خوابیده باشم و همیشه در کنار خانواده بیدار بودیم. به همین دلیل تمام زمان‌های شب عید مناسب و هیت است. آقای «امیر قلعه‌نویی» دقیقا ساعت 6 صبح در برنامه حاضر شدند یا آقای «پرویز مظلومی» حدود ساعت دو و نیم صبح در کنار ما حضور پیدا کردند. همین که این بزرگواران در چنین ساعاتی به برنامه ما می‌آیند یعنی آنها هم می‌دانند که مردم در شب عید بیدار هستند. ما سعی کردیم با حضور این عزیزان که چهره‌های مردمی بودند، برنامه را پرانرژی‌تر ادامه دهیم. در برنامه ما همه زمان‌ها مناسب بود و اتفاقا سعی کردیم بخش خوانندگی آن سه عزیز را زمانی قرار دهیم که نزدیک تحویل سال است. یعنی پس از اذان صبح، دوستانی که نماز صبح را خوانده‌اند بیدار هستند و مخاطب تلویزیون بودند.
 
  • *و کلام آخر؟
در شب تحویل سال سعی کردیم بزرگترین اتفاق موسیقایی تاریخ تلویزیون را رقم بزنیم و امیدوارم قطعاتی که تا آن زمان نشنیده بودند و موزیک ویدئوهایی که ندیده بودند به مردم چسبیده باشد و مورد پسند آنها واقع شده باشد. تلاش کردیم موزیک ویدئوهایی را ارائه کنیم که کیفیت آنها نسبت به آنچه تا کنون دیده‌اند بالاتر باشد. سعی کردیم و امیدوارم که موفق بوده باشیم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 فروردین 1395 - 14:43

دیدگاه‌ها

دوشنبه 9 فروردین 1395 - 17:49

عالی بود برنامه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علی ضیا: سعی کردیم بزرگترین اتفاق موسیقایی تاریخ تلویزیون را رقم بزنیم | موسیقی ما