برنامه یاد بعضی نفرات
 
با «بهرنگ نامداری» طراح و گرافیست از «عاشقانه ها» تا «پاییز تنهایی»
لطفا عکس 3x4 روی جلد آلبوم خود نیناندازید
موسیقی ما - بی شک جلد و اینسرت آلبوم های موسیقی نیز مانند دیگر آیتم های آن در فروش آلبوم و موفقیت هنرمندان تاثیر دارد. طرحی که مرتبط با سبک آلبوم باشد و مخاطب را جذب کند، یک طرح موفق محسوب می شود و برای شرکت سرمایه‌گذار آلبوم سود بیشتری خواهد داشت. در حالی که جلد بیشتر آلبوم‌ها در ایران، تنها با عکس خواننده، آن هم به شکل غیرخلاقانه است. در سالهای اخیر با توجه به دسترسی همگان به شبکه اینترنت، هنرمندان برای قطعات خارج از آلبوم خود یا تک آهنگها نیز کاور جداگانه طراحی کرده و همراه با قطعات منتشر می کنند.

تعداد گرافیست هایی که در حوزه موسیقی هستند بسیار اندک است و کمتر به این مقوله اهمیت داده می شود. یکی از گرافیست هایی که در این حوزه فعالیت بسزایی دارد و سبک هنری اش بدیع و ابتکاری ست و در طراحی آثار گرافیکی موسیقی تایپوگرافی های جذاب و عناصر گرافیکی چشمگیر و جالب توجه را در آثار خود لحاظ می کند «بهرنگ نامداری» است. او متولداردیبهشت 1355 و فارغ التحصیل رشته گرافیک است.



 چندی پیش پیش آلبوم جدید «احسان خواجه امیری» با نام «پاییز تنهایی» و آلبوم «رضا صادقی» با نام «فقط گوش کن» منتشر شد که طراحی های اینسرت آلبوم این دو خواننده را «بهرنگ نامداری» بر عهده داشته است.



* فکر می کنم اولین بار آثار شما را در صفحه «نت های احساس» که فعالیت آن تایپوگرافی اشعار آهنگهای «احسان خواجه امیری» بود، دیدم. شروع فعالیت شما در عرصه موسیقی از همان جا بود ؟

حدود سال ۹۱ قبل از انتشار آلبوم
«عاشقانه ها» صفحاتی که برای تایپوگرافی بود صفحات «میم تیم» بود که برای اشعار حافظ، سعدی و شاعران معاصر تایپوگرافی می کردند. بعد از پیوستن هومن به گروه احسان، من علاقه بیشتری به دنبال کردن آثار «احسان خواجه امیری» پیدا کردم و خیلی زیاد توانستم با ترانه هایشان ارتباط برقرار کنم. از اینجا بود که به فکر ساخت صفحه  «نت های احساس» افتادم.

* انتخاب اشعار و تصویرسازی عکس با ترانه مرتبط با آن از ویژگیهای منحصر بفرد آثار شماست. برای مثال در یکی از آثار شما شعری از آلبوم احسان به این مضمون «من از مردن هراسم نیست» انتخاب کرده اید و همراه با تایپوگرافی، عکسی از صفحه آخر شناسنامه و محل وفات گذاشته اید. برای ما از خلق یک اثر همراه با تصویرسازی و تایپوگرافی و چگونگی الهام و اجرای آن بگویید.


برای تایپوگرافی طرح ها من همیشه مصرع و بیتی که انتخاب می کنم برای طراحی اول روی کلمه به کلمه اش تمرکز می کنم، موضوعاتی که می تواند مفهوم و معنی ترانه را به بیننده طرح القا کند، انتخاب می کنم. وقتی تمام ذهنیتت در طول روز درگیر با کار تایپوگرافی ترانه ها باشد،سعی می کنی از تمام اتفاق های محیط زندگی ات  و تمام چیزهایی که می بینی  به نوعی در کارت استفاده کنی.
بیشتر طرح هایی که طراحی کردم ایده طراحیش به صورت اتفاقی به ذهنم خطور کرده. از ورق زدن صفحه  شناسنامه دیدن صفحه  وفات و ارتباط دادنش به قسمتی از یک ترانه.





«برام هیچ حسی شبیه تو نیست» این مصرع از ترانه ی «نابرده رنج» گمان می کنم مصرع محبوب شماست، به این دلیل که صدها طرح با این مصرع طراحی کرده اید.

ترانه  نابرده رنج یکی از ترانه های مورد علاقه من است که شاید حسی که به ش دارم با تمام ترانه ها فرق داشته باشد. تا اندازه ای که به خاطر علاقه ام این قدر از همین مصرع طراحی کردم که گاهی اوقات مورد اعتراض قرار می گرفت.




* در آلبوم «پاییز تنهایی» از تم رنگ سیاه و سفید که تداعی تنهایی و از یک برگ پاییزی رنگی که نشانه پاییز است، استفاده کرده اید که کاملا مرتبط با آلبوم و بسیار موثر بود. ایده این طرح را اولین بار شما به احسان گفتید؟ استقبال ایشان از این ایده چطور بود؟ چون غالبا دیده شده خواننده ها سعی داشته اند که ایده های خود را روی کار پیاده کنند و هیچ نگاهی به تجربه گرافیست نداشته و دست طراح را برای اجرای یک اثر باز نمی گذارند.

 از روزی که برای ایشان شروع به کار کردم، همیشه به من لطف داشتند و فضا و میدان را در اختیارم گذاشتند و هیچ وقت دخالتی در کار طراحی نداشتند. برای طراحی کاور آلبوم پاییز تنهایی خواستم در عین سادگی یه کار شیک و متفاوت با آلبوم هایی که تاکنون از احسان منتشر شده، انجام بدهم.
گرافیک خلاصه شده فقط در یادگیری یک نرم افزار نیست. گرافیک یک تخصص است. شما باید بدانید برای چه چیزی دارید طراحی می کنید و سلایق مخاطبان رو بشناسید.



«لطفا عکس 4*3 روی جلد آلبوم خود نیناندازید» با این جمله موافقید ؟ غالبا دیده می شود که خواننده ها یک عکس پرسنلی بر روی اینسرت آلبوم خود می گذارند و توجهی به زیبایی آلبوم نمی کنند. حتی در مواردی آلبوم بسیار نفیس و قابل دفاع بوده ولی به لحاظ گرافیک ضعیف آن فروش خوبی نداشته است.

کاملا موافقم،
«لطفا عکس 4*3 روی جلد آلبوم خود نیناندازید»، غیر از تعداد معدودی خواننده، از حرفه ای ترین خواننده تا خوانندگان آماتور از عکس خودشان برای طراحی کاور آلبوم استفاده می کنند.
حالت و ژست یک خواننده برای طرح کاور با حسی که در ترانه هست، باید هماهنگ باشد. بیشتر خوانندگان به شکل جدی به این قضیه نگاه نمی کنند و وقت و هزینه ای برای عکس روی کاور نمی کنند و از آرشیو عکس هایشان برای طراحی کاور ترانه، عکسی ارسال می کنند .



* نحوه ارتباط شما با عکاس یک اثر چگونه است؟ در واقع شما به آنها فرم و استایل عکس را می دهید یا بالاجبار با عکسهایی که عکاس گرفته است شروع به طراحی می کنید؟

غیر از طراحی کاور آلبوم «رضا صادقی» که از من خواستند عکسی که بر روی کاور آلبوم قرار می گیرد، به چه شکل باشد در بقیه طراحی کاورها، عکس را با هر حالت و ژستی که عکاس گرفته برای من ارسال می کردند و به ناچار مجبور بودم که از همان عکس استفاده کنم.


عمده همکاری شما در عکاسی با «سعید عبداللهی» است، درسته ؟

بیشتر کاورهایی که طراحی کرده ام از عکس های سعید عبداللهی عزیز بوده و تنها عکاسی است که با کارهایش به لحاظ نور و کیفیت خود عکس راحت تر هستم.


* از همکاری خود با دیگر خواننده ها برای ما بگویید.

بعد از شروع فعالیتم در صفحه  نت های احساس بیشتر کار تایپوگرافیم برای ترانه های احسان بود، خیلی از دوستان به من گفتند حیف است این هنر فقط برای یک خواننده خلاصه شود، به همین دلیل، تصمیم گرفتم برای خوانندگان دیگر هم اینکارو انجام بدم.
عمده  کار طراحی و تایپوگرافی من برای احسان خواجه امیری، رضا صادقی، بابک جهانبخش، سیروان و زانیار خسروی ، شهاب رمضان و عماد طالب زاده بوده است.
وقتی استقبال یک خواننده از تایپوگرافی یک ترانه را می بینم بیشتر ترغیب می شوم برای طراحی از ترانه هایشان، تا خواننده ای که
نسبت به طرحها بی تفاوت است.


* هنوز برخی از خوانندگان به جلد آلبوم موسیقی خود و طراحی کاورهای خود اهمیت ویژه ای نمی دهند و با اینکه برای تولید آلبوم خود هزینه های سنگینی می پردازند ولی برای گرافیک آن دوست ندارند هزینه ای کنند.

دلیلش  این است که به طور جدی به مسئله ای که نقش فراوانی در عرضه و فروش آلبومشان دارد، نگاه نمی کنند. طراحانی که در عرصه  موسیقی فعالیت می کنند شاید جزو  گروهی باشند که به اندازه  یک آهنگساز یا تنظیم کننده وقت و انرژی می گذارند و کمتر ازشان اسمی برده می شود.


* برادر شما «هومن نامداری» نیز از هنرمندان صاحب نام عرصه موسیقی است. هومن چقدر در ورود شما به این عرصه نقش داشته و در کل رابطه  بین شما از نگاه هنری به چه شکل است؟

من جایگاهی که هم اکنون دارم را مدیون هومن هستم؛ بدون هومن، شاید من وارد این شاخه از هنر گرافیک نمی شدم. همین طور احسان خواجه امیری عزیز.
تا قبل از شروع فعالیتم برای تایپوگرافی ترانه ها بیشتر موسیقی های راک خارج از ایران رو دنبال می کردم تا موسیقی پاپ ایران و تنها خواننده ای که همیشه صدایش را دوست داشتم و کارش را دنبال می کردم احسان خواجه امیری بود که خوشبختانه ورود من به طراحی گرافیک در موسیقی هم با طراحی کاور ترانه «دریا» ایشان شکل گرفت.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 اسفند 1393 - 09:07

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

یکشنبه 17 اسفند 1393 - 13:25

با سلام خدمت کارکنان زحمت کش سایت وزین موسیقی ما
باید تشکر کنم از تمامی اعضای این سایت و همچنین از یاشار علی نژاد عزیز بابت این مصاحبه ارزشمند ...
به نظر من هم بهرنگ نامداری از بهترین گرافیست های این کشور هست که سبک جدیدی رو وارد گرافیک کرده و هیچ طرح بدون معنا و محتوایی تا کنون نداشته و میتونیم ایشون رو به عنوان یک گرافیک با اخلاق بشناسیم ، خود من برای این بزرگوار آرزوی توفیق و سلامتی دارم و چقدر خوب هست که این مصاحبه و حرفهای با ارزش بهرنگ نامداری در مورد گرافیک به گوش علاقه مندان این رشته برسهه ....
بازم هم ممنون
فرهنگ خلفیان

یکشنبه 17 اسفند 1393 - 14:05

کوچیک عمو بهرنگ هستیم . خیلی کارت درسته داداش ♥

یکشنبه 17 اسفند 1393 - 14:55

تشکر از موسیقی ما برای این مصاحبه خوب.
من آشنایی زیادی با گرافیک و تایپوگرافی نداشتم اما از وقتی که پیج های جناب نامداری رو در اینستاگرام و فیسبوک دنبال کردم خیـــلی به این کار علاقه مند شدم و دیدن طرح های زیبای و خلاقانه ایشون و ایده های نابشون در میان روزمره گی ها و کارها خیلی برام جذابیت داره و انرژی مثبت میگیرم به خصوص از طرح هایی که برای ترانه های احسان خواجه امیری عزیز طراحی میکنند خیلی لذت می برم و حس خوبی بهم منتقل میکنه.ضمن اینکه دیدن این همه خلاقیت و ایده از یک هنرمند واقعا تعجب برانگیزه.واقعا از ایشون باید به عنوان اسطوره خلاقیت نام برد. همانطور که در متن این مصاحبه هم ذکر شد طراحی آلبوم پاییز تنهایی بسیار زیبا و هماهنگ با نام و ترانه های آلبوم بود و اصلا قابل قیاس با کاور های آلبوم های قبلی نبود. احسنت به احسان خواجه امیری عزیز که بهترینه و با بهترین ها کار میکنه.
اگر در جشن سالانه موسیقی ما یک عنوان و جایزه هم به بهترین طراحی کاور آلبوم های موسیقی اختصاص داده میشد بی شک این عنوان متعلق به بهرنگ نامداری بود. :)

یکشنبه 17 اسفند 1393 - 16:15

مرسي از موسيقي ما بابت مصاحبه با بهترين طراح ايران.
از همون اوايل طرفدار استاد نامداري بودم و شاهد پيشرفتش بودم.حيفه واقعا ارزش چنين هنرمنديو ندونيم.
خدايي بدون تعصب بهترين كاور امسال پاييز تنهايي نبوده؟؟

دوشنبه 18 اسفند 1393 - 18:21
فرشاد

خیر نبوده

بهترین کاور پاروی بی قایق بوده

5.234.119.233
یکشنبه 17 اسفند 1393 - 16:59

گرافیست زیاده
ولی ایشون جای خودشو باز کرده
امیدوارم از دیگر دوستان نیز استفاده بشه

تایپوگرافی های این عزیز کار خیلیا است
و گرافیست های خلاق تر هم داریم

موفق باشید

یکشنبه 17 اسفند 1393 - 18:19

طراحی خوب ابعاد روانشناسی داره و ب البوم میتونه کمک کنه

یکشنبه 17 اسفند 1393 - 18:20

طرح های آقای نامداری به معنای واقعی فوق العادست و اصلا یه حس خاصی رو بهت منتقل میکنه.مخصوصا از وقتی که تو اینستا کاراتونو دنبال میکنم بیشتر علاقه مند شدم و واقعا باید به شما احسنت گفت.
مخصوصا طرح هاتون با ترانه های روزبه عزیز که توسط آقای خواجه امیری اجرا شده.
موفق باشید.

یکشنبه 17 اسفند 1393 - 18:22

سلام
سلامی با طعم خلاقیت
خلاقیتی از جنس بهرنگ
واقعا خوشحالم که بالاخره میبینم یک رسانه حرفه ای از هنر یک گرافیست عالی و نامی استقبال کرد...
به امید روز های عالی تر برای یهرنگ عزیز
ـــــرنگـــــخوبهـــــاماـــــبهرنگــــــیهـــــچیزهــــــدیگســــــ

یکشنبه 17 اسفند 1393 - 18:35

من کار این آقا رو خیییییییییییییییلیییییییییییییییییی قبول دارم

یکشنبه 17 اسفند 1393 - 19:38

واقعا به جز چاوشی و یزدانی کسی به کاور البوم اهمیت نمیده.
کاورا خیلی بی محتوا طراحی میشن.
امیدوارم یکی پیدا بشه به خلاقیت در طراحی کاور اهمیت بده.

یکشنبه 17 اسفند 1393 - 19:52

بهرنگ نامداری بهترینه

یکشنبه 17 اسفند 1393 - 20:37

واقعن باید به ایشون و امثال ایشون اهمیت ویژه ای داد و بسیار ارزش قائل شد و حمایت کرد.

یکشنبه 17 اسفند 1393 - 22:45

ممنون از شما آقای علی نژاد ... آقای نامداری واااقعا بهترینه حدود یکساله که کاراشونو دنبال می کنم و باید بگم که بییینظیره

دوشنبه 18 اسفند 1393 - 03:34

خسته نباشیدو تبریک به بهرنگ عزیز بخاطر کارای زیباش و تبریک به اقای عاشقانه ها مهندس خواجه امیری که این دو برادر با استعداد و به موسیقی کشور معرفی کرده.و خدا قوت جانانه به عزیزان موزیک ما

دوشنبه 18 اسفند 1393 - 05:14

واقعا کاراشون حرف نداره..
براشون آرزوی موفقیت میکنم :)

دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:02

پیج نت های احساس تو فیسبوکه یا اینستا؟

دوشنبه 18 اسفند 1393 - 19:41

همین شهاب رضا محرمی خودمون از ایشون بهتر کاور میزنه که :)))

سه شنبه 19 اسفند 1393 - 00:21

اقای نامداری کارهای شما به قدری چشمگیر بود که من با وجود درذ چشمً خواستم همین الان براتون کامنت بذارم و تشکر کنم

سه شنبه 19 اسفند 1393 - 12:20

از کاربلد های این حرفه هستند بهرنگ نامداری عزیز...
ایده هاشون فوق العادس..
کاور پاییز تنهایی هم واقعا به دلم نشست....چون نسبت به کاور بقیه آلبوم های منتشر شده و حتی آلبوم های قبلی خود احسان یه سروگردن بالاتر و متفاوت تر بود..

چهارشنبه 20 اسفند 1393 - 06:58

خيلی هنرمنديد. هم خودتون و هم برادرتون. مسلما اين هنر را بايد برای بهترين خواننده ايرانی احسان خواجه اميری عزيز صرف کنيد. موفق باشيد

چهارشنبه 20 اسفند 1393 - 06:59

خيلی هنرمنديد. هم خودتون و هم برادرتون. مسلما اين هنر را بايد برای بهترين خواننده ايرانی احسان خواجه اميری عزيز صرف کنيد. موفق باشيد

چهارشنبه 20 اسفند 1393 - 22:40

کاور فقط کاور البوم یکی بود یکی نبود رضا صادقی.شاهکار به تمام معناست.

شنبه 23 اسفند 1393 - 16:42

طرحهای بهرنگ عزیز یه حس خاصی داره که خیلی راحت به مخاطب منتقل میشه.
همچنین امضا وکلاس خاصی داره که از دیگران متمایزش میکنه.من شخصا عاشق
کاراشم وخیلی وقتا دیدن طرحاش مث گوش دادن به یه موزیک دلنشین سرحالم میاره.
درحال حاضرقطعا ایشون بهترینه

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 10:33

واقعا لقب استاد برازنده ایشونه . چرا دروغ بگم ، من با دیدن آثار ایشون بود که به گرافیک و طراحی علاقه مند شدم . خوشحال میشم به صفحه اینستاگرام بنده مراجعه کنید و طراحی هام رو ببینید
CAPITANTEXT

یکشنبه 25 مرداد 1394 - 03:36

باشد که زمانی در کاور یک آلبوم عکس خواننده و تایپوگرافی اندکی به چشم نخورد

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود لطفا عکس 3x4 روی جلد آلبوم خود نیناندازید | موسیقی ما