برنامه یاد بعضی نفرات
 
یکشنبه مراسم یادبود زنده‌یاد خورشیدفر برگزار می‌شود
اجرای یک قطعه‌ی سمفونیک از زنده‌یاد خورشیدفر بعد از 25 سال
موسیقی ما - مراسمِ یادبود «علیرضا خورشیدفر»- نوازنده‌ی پیشکسوت کنترباس- یکشنبه هفته‌ی جاری از ساعت 10 تا 12 در تالارِ رودکی با ایراد سخن‌رانی و اجرایِ چند قطعه ارکسترال برگزار خواهد شد و این در حالی است که در این برنامه، بعد از 25 سال تنها قطعه‌ی سمفونیک ساخته شده توسط زنده‌یاد خورشید فر اجرا می‌شود.

امیر حسین خورشید فر – نویسنده و فرزند زنده‌یاد خورشیدفر- ضمن بیان این مطلب در گفت‌وگو با موسیقی ما می‌گوید:«در نبودِ ارکسترِ سمفونیک تهران، تعدادی از نوازندگان قدیمی این ارکستر که هم‌اکنون بسیاریشان بازنشسته شده‌اند به همراه تعدادی از شاگردانِ پدرم، سمفونی هفتم بتهوون را اجرا خواهند کرد و «نادر مرتضی‌پور» رهبری این ارکستر را برعهده دارد.»  این سمفونی که هفتمین سمفونی از ۹ سمفونی بتهوون است، وقتی نوشته شده که او در تپلیتسه بوهم بوده، سمفونی شماره هفت در ۱۸۱۲ به اتمام رسید و به کنت موریتز ون فریتز اهدا شد. بتهون یادآور شده بود که اینکار یکی از بهترین کارهای اوست. فضایِ غم‌آلودِ این سمفونی دلیل انتخاب اجرا توسط مرتضی‌‍پور است. امیرحسین خورشیدفر همچنین ادامه می‌دهد:« در ادامه‌ی این مراسم «آفتابِ عشق» تنها قطعه‌ی سمفونیک ساخته شده توسط پدرم اجرا می‌شود، این قطعه تنها یک بار در سال 1368 توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری فریدون ناصری اجرا شده است. ضمن اینکه «فاطمه راکعی» شعری برای این قطعه ساخته شده بود که در آن زمان توسط گروه کر اجرا شد و حالا قرار است بی‌همراهی گروه کر به اجرا درآید. این قطعه سال‌ها گم شده بود، اما من ماجرای اجرایِ آن و همچنین ملودی‌اش را به یاد داشتم تا سرانجام در میان قطعاتِ پدر، پیدایش کردم.»

طبق گفته‌های فرزند این نوازنده‌ی پیشکسوت، در ادامه‌ی این برنامه، تعدادی از شاگردانِ قدیمی و جدید زنده‌یاد خورشیدفر، دوئت،‌ تریو و کوارتت با ساز کنترباس را اجرا خواهند کرد و علاوه بر آن یک گروه 6 نفره نیز قطعاتی برای این ساز را به اجرا درخواهد آورد. همچنین پخش کلیپی از فعالیت‌های این هنرمند ساخته‌ی «امید هاشم لو» از دیگر بخش‌های این برنامه است.فرزند زنده‌یاد خورشیدفر همچنین خاطرنشان می‌کنند:«ایده‌ی این برنامه توسط پوررنگ پورشیرازی و پروانه انارکی که از قدیمی‌ترین شاگردان پدر هستند به همراه تعدادی از اساتید هنرستان موسیقی از جمله کریم قربانی،‌نادر مرتضی‌پور، جاوید مجلسی و سیاوش ظهیرالدینی داده شد و با حمایتِ تالار وحدت و دفتر موسیقی انجام شد.»

زنده‌یاد خورشیدفر، اولین تجربه‌های حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۴۶ با فعالیت در ارکسترهای رادیو از جمله ارکستر بزرگ، ارکستر گل‌ها و ارکستر دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۴۸ به طور رسمی وارد ارکستر سمفونیک تهران شد؛ و با این ارکستر به همکاری ادامه داد که این همکاری تا آخرین روزهای حیاتش ادامه داشت. او از سال ۱۳۵۱ نیز به عنوان معاون گروه کنترباس و از اوایل سال ۱۳۵۷ به عنوان مایستر گروه کنترباس تا قبل از درگذشتش در ارکستر سمفونیک تهران همکاری داشت. او همچنین در طرح ارزشیابی هنرمندان کشور که در سال ۱۳۶۷ به عنوان هنرمند درجه یک شناخته شد. علیرضا خورشیدفر علاوه بر نوازندگی کنترباس در اجرای سوت با بسیاری از آهنگسازان همکاری داشته است. سوت فیلم معروف از کرخه تا راین ساخته مجید انتظامی را او در استودیو با دهانش نواخت. علیرضا خورشیدفر بیش از پنج دهه سرگروه باس‌های ایران بود و در خلق و انتشار آلبوم‌های زیادی به عنوان نوازنده حضور داشت. بسیاری از هنرمندان و صاحب‎نظران حوزه موسیقی از او به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار و پایه‌های اصلی ارکستر سمفونیک تهران یاد می‌کنند.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 8 اسفند 1393 - 11:05

دیدگاه‌ها

سه شنبه 12 اسفند 1393 - 09:29

روحشون شاد یادشون گرامی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اجرای یک قطعه‌ی سمفونیک از زنده‌یاد خورشیدفر بعد از 25 سال | موسیقی ما