برنامه یاد بعضی نفرات
 
مهرداد نصرتی: باید در جهت بهبود کیفیت صدای کنسرت ها گام برداریم
راهکارهایی برای برون‌رفت از فضای تکراری کنسرت‌های داخلی - 4
مهرداد نصرتی: باید در جهت بهبود کیفیت صدای کنسرت ها گام برداریم
موسیقی ما – وحید لشکری: در قالب پنجمین بخش از پرونده سایت «موسیقی ما» برای راهکارهای برون رفت از فضای تکراری کنسرت های داخلی به سراغ یکی از آهنگسازان و تنظیم کننده های با سابقه رفته ایم که مدتی است وارد مقوله خوانندگی نیز شده است. «مهرداد نصرتی» در گفتگو با سایت «موسیقی ما» یکی از دلایل اصلی تکراری شدن روند کنسرت ها را مقوله صدا می دانست و برای بهبود آن نیز پیشنهادهایی را ارائه کرد. مهرداد نصرتی در ابتدا گفت: «با توجه به تعداد بالای کنسرت ها و تمدید آنها می توان به این نتیجه رسید که شرایط موجود رضایت خاطر مخاطبان را به دنبال دارد. اما در بخش کیفیت ارکستر ، صدا و سیستم صوتی سالن و خواننده ای که با چه قدرتی کار را اجرا می کند مباحث گسترده ای وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر بخواهیم در بحث فضای کنسرت ها صحبت کنیم پیشنهاد من بر مبنای چیزی است که در کنسرت های جهانی می بینیم. مثلا می توانیم از یک سری تصاویر نمایشی و تصاویر اضافه بر آن چیزی که خواننده و ارکستر اجرا می کند ، استفاده کنیم که به پویایی ذهن تماشاچی کمک می کند و لذت بصری بیشتری را ایجاد می کند. در این صورت همه چیز صرفا برای مخاطب دیدن خواننده مورد علاقه اش و شنیدن آثار محبوب نخواهد بود. اما بزرگترین معضل ما در کنسرت ها که شاید مردم عادی خیلی متوجه آن نشوند ، صدایی است که می شنویم. تقریبا می توان گفت که نود درصد برنامه های ما یا شاید هم بیشتر فاقد کیفیت حرفه ای و استاندارد جهانی هستند. البته من می گویم نود درصد ولی مطمئن هستم که صد در صد اجراها اینگونه است! و تا کنون هیچ صدای حرفه ای را به مردم ارائه نداده ایم. چون نه سالن برای کنسرت استاندارد است و نه سیستم صدای ما این کفیت را داشته است که مردم را بتواند به این نتیجه برساند که بهترین صدا را شنیده اند. کسانی که به کنسرت های خارج از ایران رفته اند متوجه این تفاوت ها می شوند.»

او برای بهبود صدا پیشنهاداتی را مطرح کرد: «ببینید صرفا در قسمت صدا باید تجهیزات بهتری را فراهم کنیم. بهترین نوع تجهیزات را باید در نظر بگیریم و خیلی وقت ها تهیه کننده ها و مسئولان ، فکری برای ارتقای این بخش نمی کنند. امیدوارم با این استقبال و فروش کنسرت ها مجاب شوند که برای به روزرسانی سیستم ها اقدام کنند. این صداها خیلی خیلی عادی است و در هیچ کنسرت معتبر جهانی این قبیل صداها را نمی شنوید. ما دو سالن برج میلاد و نمایشگاه بین المللی را داریم که از همه بزرگتر هستند که باید حتما فکری برای ایجاد تحول جدی در آنها فکر شود. قطعا باید دانش فعالان و کسانی که در بخش صدا فعالیت می کنند بالا برود. اما موزیک مملکت ما که در آن فعالیت می کنیم و مردم را به سمت آن دعوت می کنیم کاملا بدون آموزش و آکادمی و تدریسی بوده و هست. اگر بخواهید سراغ بگیرید تمام بچه های حرفه ای ما در زمینه هایی که کار می کنند تحصیلاتی ندارند و آموزشی ندیده اند. همه چیز به صورت شنوایی و تجربی بوده است. فکر می کنم اگر صدابرداران هم به همین روال جلو بروند چیزی تغییر نمی کند و چه خوب است که تکنسین صدا نیز داشته باشیم. شرکتی که تکنسین را به سالن واگذار می کند باید تکنسینی داشته باشد که سیستم را در محل فعال کند و ایرادات را بشنود و برطرف کند چون مشکلاتی مثل نشت صدا را فقط تکنسین های صدا می توانند برطرف کنند. به طور کل باید در جهت بهبود کیفیت صدای کنسرت ها گام برداریم چون تفاوت صدا یکی از عوامل مهم ایجاد تفاوت بین برنامه های خواننده ها است.»

وی در ادامه افزود: «اما باید به یک مساله دیگر هم شما توجه داشته باشید و آن هم این است که اغلب دوستان نمی توانند به خوبی صدا بگیرند و به پلی بک رو می آورند. بر فرض یک موزیک «ترنس» که قابلیت یک موزیک «الکترونیک» را دارد و از صداهای ساخته شده و غیرآکوستیک بهره می برد. وقتی ما نمی توانیم صدای خوبی را بگیریم خواننده ناچار می شود که در بخش هایی از قطعه از موسیقی پلی بک استفاده کند تا مردم بهتر بشنود. این بهتر شنیده شدن خوب است ولی متاسفانه نه تکنیک نوازندگی به آن حد رسیده و نه ابزار وجود دارد. حتی اگر درامز آکوستیک هم چیده شود به نظر من گرفتن صدا به صورت حرفه ای و خوب امکان پذیر نیست. در خیلی از نقاط دنیا این مساله وجود دارد و در بخش هایی از موسیقی پاپ نیاز است که صدا با قدرت انتقال داده شود و این قدرت در آکوستیک وجود ندارد.»

نصرتی در پایان گلایه ای را به خواننده ها مطرح کرد و گفت: «اگر گلایه ای در کنسرت ها بخواهم داشته باشم بیشتر به بعضی از خواننده های سرشناس مملکت است که در خواندن کم فروشی می کنند. مثلا به تعداد نفرات سالن و فروش بلیت و یا شهری که اجرا دارند توجه می کنند و آن کیفیت لازم را که بلد هستند و می توانند را ارائه نمی کنند. امیدوارم این قضیه وجود نداشته باشد و همیشه برای همه بهترین ها را اجرا کنند.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مهر 1392 - 10:53

دیدگاه‌ها

سه شنبه 2 مهر 1392 - 19:41

صدای سالن میلاد که افتضاحه
صدای برج میلاد قابل تحمله
صدای تالار وحدت خوبه
صدای عالی نداریم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مهرداد نصرتی: باید در جهت بهبود کیفیت صدای کنسرت ها گام برداریم | موسیقی ما