برنامه یاد بعضی نفرات
 
علی قمصری
گزارش نشست خبری کنسرت همنوازان حصار؛
علی قمصری: منتظر کنسرتی متفاوت و تازه باشید
موسیقی ما - محمد عبدالهی: نشست خبری کنسرت همنوایان حصار که قرار است در 14 و 15 شهریور برگزار شود با حضور جمعی از خبرنگاران و علی قمصری در تالار وحدت تهران برگزار شد.نشست خبری کنسرت شهریوری گروه همنوازان حصار درحالی در تالار وحدت برگزار شد که همزمان با برگزاری این نشست در طبقه زیرین این تالار مراسم تودیع و معارفه معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با یک ساعت فاصله در دست اجرا بود.

در ابتدای این نشست علی قمصری؛ سرپرست گروه همنوازان حصار که آهنگسازی این گروه را نیز به عهده دارد، گفت: گروه همنوازان حصار مدتهای بسیاری است که با هدف اعتلای موسیقی ایرانی فعالیت خود را در عرصه موسیقی آغاز کرده وفعالیت می‌کند. هدف ما از اجرای موسیقی سنتی صرفا جذب مخاطب نیست بلکه ما تلاش می‌کنیم تا شکل تازه ای از موسیقی سنتی را به مخاطبان این عرصه ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در 14 و 15 شهریور مخاطبان همنوازان حصار منتظر یک کنسرت متفاوت باشند، گفت: گروه همنوازان حصار تا کنون کنسرتهای بسیاری برگزار کرده که کنسرت‌های “نقش خیال” و “آب، نان، آواز” و “نه خنده ای نه گریه ای” به خوانندگی همایون شجریان، کنسرت “برف‌خوانی” به خوانندگی محمد معتمدی از جمله این کنسرت‌ها ست. اما کنسرت روزهای 14 و 15 شهریور در تالار وحدت برگزار می‌شود اجرایی متفاوت از ما خواهد بود. ما در این اجرا از حضور چهار خواننده زن بهره گرفته‌ایم که به همراه یک خواننده مرد بخش‌های تصنیف و آوازی این قطعات را به عهده دارند.

قمصری با بیان اینکه در سازبندی این اجرا از سازهای بم استفاد شده تا به نوعی مکمل صدای بانوان باشد گفت: در این اجرا برای اولین بار است که در یک کنسرت یک قطعه را به صوت آکاپلا اجرا می‌کنیم که تجربه ارزشمندی برای ما خواهد بود.
آکاپلا شیوه ای است که در آن خواننده‌ها به جای سازها به اجرای قطعات می‌پردازند.

این آهنگساز درادامه خاطر نشان کرد:من برای انتخاب خواننده در این اجرا مشکل داشتم چرا که نمی‌توانستم ازچند خواننده موسیقی ایرانی که در کنار هم قرار گرفته‌اند انتخاب کنم. آموزش خوانندگان نیز به گونه ای است که بخش تجربی به بخش آکادمیک در آن ارجحیت دارد بنابراین زمان زیادی را برای انتخاب خوانندگان و تمرین با آن‌ها صرف کردم تا بتوانم ضمن آشنایی با صدایشان کار را از دایره تنگ موسیقی قراردادی خارج کنم. البته این به معنای جدایی از موسیقی ایرانی نیست بلکه فرو رفتن در موسیقی اصیل ایرانی است.

این آهنگساز موسیقی ایرانی با اشاره به این که در کنسرت آینده همنوازان حصار نوآوریهای نیز مشهود است، گفت: امیدوارم این اجرا حرکتی ایجاد کند که ذهن مخاطب مهم‌ترین اولویت تلقی شود، در غیر اینصورت برای جذب مخاطب فرمول‌های ساده تری هست که بتوان مخاطب را جذب کرد. اینکه تماشاگر با دیدن و شنیدن یک آفرینش هنری با اثر مواجه شود که غیر از تخلیه هیجان چیز دیگری به او بدهد مهم‌ترین هدفی است که ما در این کنسرت دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به این که برای صدای بانوان قطعات به خصوصی نوشته است که با صدای آن‌ها همخوانی داشته باشد، گفت: قطعابرای اینکه از صدای بانوان استقاده بهینه تری شود، قطعاتی نیز مختص صدای آن‌ها نوشته‌ام. البته ما در این کنسرت برای هنجارشکنی از خوانندگان زن استفاده نکردیم اما این را هم مدنظر داشتیم که باید بستری را برای حضور هنرمندان خانم در موسیقی فراهم کنیم که با اجرای این قطعات فکر می‌کنم به این مهم دست پیدا کنیم.

قمصری در ادامه گفت: مدت‌هاست بدون اینکه بخواهم مبارزه‌ای کنم و مقابل جریان‌هایی باشم که نمی‌توان مقابل آن‌ها ایستادگی کرد، تلاشی را آغاز کردم که بتوانم به ضد فرهنگ‌ها و ضد ارزش‌هایی که توسط برخی از نهادها مانند صدا و سیما ایجاد می‌شود، پاسخ بدهم. متاسفانه این نهادها به تبلیغ عناصر و نمایش چهره‌هایی در عرصه فرهنگ و هنر اقدام می‌کنند که در بسیاری از هنرمندان دیگر محق نیستند و این یکی از اهدافی است که همه باید برای جلوگیری از اشاعه آن کوشش کنیم.

وی بابیان اینکه نابرابری حقوق مرد و زن در موسیقی ایرانی یکی دیگر از مشکلاتی است که همواره با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم گفت: باید کمک کنیم تا نابرابری‌های جنسیتی در موسیقی ایرانی مرتفع شود. به هر شکل ما موزیسین‌ها بدون اینکه با یکدیگر شاخ به شاخ شویم باید نابرابریهای جنسیتی را از بین ببریم باید در کنار هم حرکت کنیم تا این نابرابری‌های جنسیتی را کم کنیم. این یکی از اهداف من است و سعی می‌کنم در این راستا تعادل ایجاد شود. البته سعی می‌کنم موسیقی وار جلو بروم.

کنسرت گروه همنوازان حصار 14 و 15 شهریور در تالار وحدت برگزار می‌شودکه به گفته علی قمصری تفاوتهای بسیاری با دیگر کنسرتهای این گروه دارد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 شهریور 1392 - 09:12

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 14 شهریور 1392 - 19:02

من هم موافقم چون همه ی کار های ایشون متفاوت است و شاگرد شایسته ای برای استاد علیزاده هستند

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علی قمصری: منتظر کنسرتی متفاوت و تازه باشید | موسیقی ما