برنامه یاد بعضی نفرات
 
dylan
نگاهی به یکی از پرطرفدارترین آلبوم‌های سال؛
درباره آلبوم «باهم در مسیر زندگی» از باب دیلن

موسیقی ما - تازه‌ترین آلبوم باب دیلن با نام «باهم در مسیر زندگی» یک بار دیگر تلاشی است از سوی این خواننده ترانه های روایت گونه و پیام آمیز، برای مطرح‌ ساختن مهم‌ترین مسایل روز به سبک و شیوه خاص - حماسه خوانی - اما در قالبی تازه و بی سابقه.

باب دیلن که در ۱۰ ساله گذشته از توجه خاصی در صحنه موسیقی و حتی سینمای آمریکا و جهان برخوردار بوده، شاهد موفقیت آلبوم‌های تازه و تهیه فیلمی از زندگی خود به نام «من آنجا نیستم» با شرکت بازیگران برجسته سینمای هالیوود بوده است.

آلبوم «با‌هم در مسیر زندگی» نتیجه زندگی چندماهه باب دیلن در خانه کوچک و دورافتاده‌ای در سواحل مالیبو است که بنا بر گفته خود او تحت‌تاثیر ترانه‌های موسیقیدان‌های برجسته موسیقی جاز آمریکایی، مادی واترز و هاولین ولف از نیمه قرن بیستم ساخته شده است. در این مجموعه گاه نشانه‌هایی از داگ سام، خواننده موسیقی فولکلور آمریکا و حتی ادیت پیاف غزل‌خوان مردم کوچه و بازار فرانسه نیز دیده می شود.

یکی از ترانه‌های برجسته این آلبوم تازه، تحت تاثیر آثار جان بانیون، نویسنده مذهبی آمریکایی سال‌‌های ۱۶۷۹ ساخته شده است که آثارش راهنمای مهاجران به سرزمین تازه بوده است. این قطعه به نام «قلب فراموشکار» (Forgetful Heart) ریشه در افکار مذهبی بانیون و تاثیراتی که او از «دانته» و اثرش «کمدی الهی» گرفته، دارد.

با این وجود بنا برگفته منتقدین موسیقی، شیوه خواندن و سادگی‌ای که درصدای باب دیلن وجود دارد، آلبوم «باهم در مسیر زندگی» را به «یک تجربه شنیداری هیجان انگیز که انسان را تشویق به همخوانی با آن می کند» تبدیل کرده است.
در این آلبوم تازه، گیتاریست گروه « تام پتی»، مایک کمپل و دیوید هیدالگو پایه‌گذار گروه «لوس لوبوس» باب دیلن را همراهی کرده‌اند. دیلن از گوشه‌هایی از موسیقی بلوز نیز استفاده کرده و کلام‌های ترانه‌های او در عین‌حالی که از عشق سخن دارد، هوای نفس را به تمسخر می‌کشد و در عین‌حال به شیوه نخستین ترانه‌های خود همه چیز را «قابل قبول» می خواند.

دیلن، شاعر، ترانه سرا، آهنگساز و نقاشی است که در طول مدتی نزدیک به ۵ دهه یکی از مهم‌ترین چهره‌های موسیقی آمریکا به شمار می‌رود. بیشتر معروفیت دیلن به دهه ۶۰ میلادی و به زمانی باز می‌گردد که او به روایتگری وقایع دوران خود پرداخت و ناگهان یک‌شبه تبدیل به یکی از سردمداران نسل بی‌قرار خود شد. هم‌چنین در آن زمان، برخی از ترانه‌های اولیه باب دیلن چون «در وزش باد» به سرود و مظهری از جنبش‌های آزادیخواهی سیاهان آمریکا و مخالفت با ادامه جنگ ویتنام تبدیل شد.

آلبوم «باهم در مسیر زندگی» که روز ۲۸ آوریل به بازار عرضه شد.

تصویر: باب دیلن در دهه شصت؛ منبع: وی. او. ای.

تاریخ انتشار : جمعه 10 مهر 1388 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود درباره آلبوم «باهم در مسیر زندگی» از باب دیلن | موسیقی ما