برنامه یاد بعضی نفرات
 
    خوانندگي آنقدر جذاب است كه بازيگران هم به سمتش مي‌آيند
گزارشي از اشتياق جوانان به خواندن؛
خوانندگي آنقدر جذاب است كه بازيگران هم به سمتش مي‌آيند
موسيقي ما - راضيه غنجي: جمله معروفي است كه مي‌گويند هركسي به بن بست مي‌خورد، مي‌رود و خواننده مي‌شود اما نه! كار به همين راحتي‌ها هم نيست خواننده شدن آسان است مثل خيلي از حرفه‌ها و شغل‌هاي ديگر كه رسيدن به آن راحت است اما مسئله اصلي ماندن است و ماندگار شدن و رسيدن به اين مرحله دشوار است كه صبر، تلاش و برنامه‌ريزي مي‌خواهد. خوانندگي براي عموم مردم هنر جذابي است خيلي از آدم‌ها در تنهايي يا وقتي در خيابان قدم مي‌زنند زير لب مي‌خوانند و وقتي به كوچه باغي مي‌رسند صداي آوازشان بلند‌تر مي‌شود اتفاقاً از خواندن خود لذت مي‌برند و احساس مي‌كنند اگر شرايط مهيا بود حتماً خواننده معروفي مي‌‌شدند و حتماً در بيلبوردهاي تبليغاتي نام‌شان حك مي‌شد و كنسرت‌هايشان مورد استقبال پرشور مردم قرار مي‌گرفت. درباره جذابيت‌هاي خوانندگي و آسيب‌هاي اين عرصه مهم با سه خواننده جوان موسيقي پاپ به گفت‌وگو نشستيم حميد حامي، مجيد اخشابي و اميد حاجيلي ما را در اين مبحث همراهي كردند كه ماحصل گفت‌وگوي ما را مي‌خوانيد:
حميد حامي خواننده جوان كشورمان می گويد: آنچه در حال حاضر مي‌بينيم آن چيزي نيست كه در گذشته وجود داشته، زماني كه ما پا در راه موسيقي گذاشتيم تنها عشق ملاك و معيار بود يعني موسيقي را دوست داشتيم بدون هيچ چشمداشتي به پول يا شهرت اصلاً به اين چيزها فكر نمي‌كرديم. هم دوره‌‌اي‌هاي ما هم اين چنين بودند و تنها علاقه به هنر برايشان اهميت داشت.

  • برخي جوانان تازه وارد حرفي براي گفتن ندارند
وي‌ مي‌افزايد: اما امروز شرايط به كلي تغيير كرده و برخي جواناني كه وارد عرصه مي‌شوند حرفي براي گفتن ندارند، تنها به دنبال كسب پول و شهرت هستند و به دليل مشكلات اقتصادي است كه تعداد خواننده‌ها زياد شده است، برخی تنها به فكر كسب درآمد هستند. حالا در اين ميان آن عده‌اي كه از روابطي براي تسريع در امورشان برخوردارند سريع‌تر به مقصد مي‌رسند.

  • خوانندگي بودني است شدني نيست
وي با بيان اينكه معتقد است خوانندگي بودني است شدني نيست، مي‌گويد: يك روز علي كريمي فوتباليست مي‌گفت: يكي از دوستان به او مراجعه مي‌كند تا فوتباليست شود علي كريمي هم مي‌گويد كسي كه استعداد داشته باشد خودش را پيدا مي‌كند و به اين نيست كه من كاري كنم كه او به جايي برسد. در هنر هم به همين منوال است و فرد بايد استعداد را در خودش داشته باشد ممكن است با كمك ديگران كسي به جايي برسد اما اينكه او در زمينه كاري‌اش موفق شود يا نه ديگر به خودش ارتباط دارد. عده‌اي مي توانند جواني را با قدرتشان وارد فضايي كنند اما نمي‌توانند ضمانتي براي ماندگاري او داشته باشند.

حامي در ادامه گفت: مثلاً كسي كه پدرش خواننده باشد ممكن است در ادامه مسير پدر به شهرت هم برسد اما آيا او در آينده نيز به موفقيت خود ادامه مي‌دهد يا خير ديگر ملاكي براي حتمي بودنش نيست.

  • با تيتر و عكس يك شدن نشريات به شهرت مي‌رسند
وي با بيان اينكه من زبان نسلي هستم كه پشت درهاي بسته مانده خاطرنشان مي‌كند: حال در اين فضا عده‌اي رشد مي‌كنند و درآمدهاي آنچناني كسب مي‌كنند و برنامه ساير همكارانشان را نيز مي‌گيرند و به صورت مكرر در تيتراژ سريال‌ها و فيلم‌ها حضور پيدا مي‌كنند به صورت متوالي تيتر و عكس يك نشريات مي‌‌شوند با اين روال هم به شهرت مي‌رسند و هم به پول. حامي در پاسخ به اين سؤال كه يك خواننده لزوماً بايد نوازندگي هم بداند، مي‌گويد: اگر خواننده‌اي از تئوري موسيقي آگاه باشد و يا نواختن يك ساز را بداند حتماً در مسير خواندن موفق‌تر عمل خواهد كرد. فرهاد مهراد خواننده شهير ايراني اگر نواختن سازي را نمي دانست شايد تا اين حد بزرگ و موفق نبود.

  • دائم آثار تكراري مي‌شنويم
اين خواننده جوان در پاسخ به اين پرسش كه تقليد در حوزه موسيقي زياد شده و ما شاهد فقدان صداي تازه در موسيقي هستيم، چرا اين روند اتفاق افتاده است؟ تأكيد مي‌كند: مردم ايران تبديل به مصرف كننده شده‌اند، در همه حوز‌ه‌ها همين اتفاق افتاده در سينما، نقاشي و هر هنر ديگري، خوب ببينيد شما شاهد يك اتفاق تازه نيستيد و مدام كارهاي تكراري انجام مي‌شود.

وي مي‌افزايد: داشتن الگو در هر كاري مفيد و مهم است اما تا زماني مشخص،هر فردي كه وارد عرصه خوانندگي مي‌شود بايد الگو داشته باشد اما بعد از مدتي بايد خودش را پيدا كند و به صدا و شخصيت اصلي خود برسد.اين نكته را نيز بايد بگويم كه عمر آدم‌هايي كه تقليد مي‌كنند بسيار كوتاه است آنها دوره‌اي گل مي‌كنند و بعد به فراموشي سپرده مي‌شوند.

بسياري از موسيقي‌هايي كه توليد مي شود مشكل ترانه دارند آن هم در كشوري همچون ايران كه مهد ادبيات و شعر است چرا فقدان شعري در موسيقي‌هاي ايران مشاهده مي‌شود؟ حميد حامي اين سؤال را اينگونه پاسخ مي‌دهد: در ايران ترانه سراي شاعر كم است،‌تعداد بسياري هستند كه ترانه مي‌گويند اما شاعر نيستند اما خوشبختانه شاعران قوي همچون ساعد باقري، سهيل محمودي و عبدالجبار كاكايي هستند كه ترانه مي‌گويند. مسئله ديگر اينكه متأسفانه خوانندگان جوان به دنبال توليد اثري متفكرانه نيستند به همين دليل براي آلبوم‌هاي شان سراغ شاعران و ترانه سراهاي قوي هم نمي روند.

  • خوانندگي آنقدر جذاب است كه بازيگران هم به سمتش مي‌آيند
مجيد اخشابي خواننده جوان كشورمان نيز ما را در اين مبحث همراهي مي‌كند، اخشابي دليل گرايش جوانان به خوانندگي را جذابيت اين هنر مي‌داند و خاطرنشان مي‌كند: خوانندگي جذابيت بالايي دارد و داراي شهرت و مقبوليت در جامعه است، اين جذابيت تا جايي است كه حتي بازيگران و ورزشكاران نيز به آن گرايش نشان مي‌دهند.

  • آواز خواندن نشاط آور است
اخشابي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه دنياي بازيگري و ورزش نيز در خود جذابيت‌هاي فراوان و با خود شهرت را به همراه دارد چرا باز هم اهالي اين دوقشر سراغ خوانندگي مي‌روند اينگونه اظهار نظر مي‌كند: همين كه آدم حس كند در تمام لحظات صدايش شنيده مي‌شود احساس خوبي است. نكته ديگر اينكه خود آواز خواندن نيز براي هر كسي جذاب است، مثلاً مي‌گويند فردي سرخوش است و مي‌زند زير آواز. خود آواز خواندن نيز براي مردم شادابي و نشاط را به همراه دارد.

اخشابي مي‌گويد: تنها كسي مي‌تواند در اين مسير به عاقبت خير برسد كه اصولي و درست پا به دنياي موسيقي گذاشته باشد. هر كاري به علم نياز دارد و اگر هر فردي با علم وارد فضايي شود قطعاً موفق خواهد بود آن هم در مقايسه با كسي كه از هيچ پشتوانه‌اي برخوردار نيست.

  • آگاهي ضامن ماندگاري يك خواننده است
وي مي‌افزايد: حتي ممكن است فردي بدون پشتوانه علمي وارد عرصه خوانندگي شود و اثري را ارائه دهد كه آن مورد استقبال مردم قرار بگيرد اما ضمانتي براي ماندگاريش وجود ندارد به طوري كه به زودي فراموش مي‌شود تنها مسئله‌اي كه ضمانت ماندگاري اثري را به وجود مي‌آورد تنها علم و آگاهي است، در واقع داشتن تكنيك اهميت بسياري دارد و البته دركنار اين‌ها شعور موسيقيايي و اجتماعي نيز دخيل است و از اهميت بالايي برخوردار است. اخشابي معتقد است مردم از خواننده تنها شيوه خواندن درست را نمي خواهند بلكه براي آنها عملكرد هنرمند نيز بسيار مهم است و جمع صفات مثبت كاري و اخلاقي هنرمند را براي مردم محبوب مي‌كند. وي مي‌گويد: يك خواننده تازه وارد باشنيدن و تكرار صداي خواننده مورد علاقه خود به مرور زمان شبيه با او مي‌خواند اما بايد به فضايي تازه برسد و صداي خودش را پيدا كند. بايد از كپي محض دوري كرد و به يك فضاي تازه رسيد.

  • ارتباط رودر رو با مردم دليل جذابيت خوانندگي
اميد حاجيلي خواننده جوان كشورمان كه بعد از دوره اي نوازندگي وارد فضاي خوانندگي شد نيز ما را در اين بحث همراهي مي‌كند و از جذابيت‌هاي هنر خوانندگي مي‌گويد: خواننده به طور مستقيم با مخاطب در ارتباط است به همين دليل اين هنر در قياس با ساير هنرها از جذابيت‌ بالايي برخوردار است اين ارتباط مستقيم و مستمر در هنري همچون سينما اتفاق نمي‌افتد همين نزديك بودن به مخاطب است كه خوانندگي را جذاب كرده است.

وي درباره تعداد زياد خوانندگان در ايران مي‌گويد: در كشور ما هر كسي كمي صدا داشته باشد خواننده مي‌شود و استاندارد مشخصي در اين زمينه وجود ندارد، شركت‌هاي تهيه كننده روي هر كسي كه تصميم بگيرند سرمايه گذاري مي‌كنند و او را به شهرت مي‌رسانند.اميد حاجيلي با بيان اينكه اگر خواننده‌اي موسيقي و نوازندگي بداند قطعاً در كارش موفق خواهد شد، مي‌افزايد: تعداد بسياري از خوانندگان موسيقي نمي‌دانند و به صورت حسي كار مي‌كنند اما در كارشان موفق هستند و كارشان خوب است در حالي كه اين دليل نمي‌شود جوان‌ترهايي كه وارد اين عرصه مي‌شوند فقط با احساس‌شان پيش بروند و به فكر تخصصي كردن كار خود نباشند.

وي تأكيد مي‌كند: اگر خواننده‌اي موسيقي را بشناسد و نوازندگي هم بداند ديگر مي‌تواند از كارش دفاع كند چرا كه با اصول و پايه درست پيش رفته است.
منبع: 
روزنامه ايران
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 آبان 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

...
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

جمعه شب از کلیه سایتهای موزیک

سلطان چاوشی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

چون خواننده مستقیما با مردم در ارتباطه خوانندگی جذابیت زیادی داره . آقای حاجیلی کدوم شرکت الان سرمایه گذاری میکنه رو صداهای جدید ؟ من که به بیشتر شرکت های معروف مراجعه کردم اونا گفتن هزینه البوم رو خودت باید تقبل کنی. پس لطفا آدرس غلط به مردم ندید .
با سپاس از سایت موسیقی ما

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود خوانندگي آنقدر جذاب است كه بازيگران هم به سمتش مي‌آيند | موسیقی ما