برنامه یاد بعضی نفرات
 
«برتارُک سپیده دم» پیش از این توسط بسیاری از ارکسترهای بزرگ جهان اجرا شده است
اردشیر کامکار:
«برتارُک سپیده دم» پیش از این توسط بسیاری از ارکسترهای بزرگ جهان اجرا شده است
موسیقی ما - قطعه « برتارُک سپیده دم » که پیش از این توسط بسیاری از ارکسترهای بزرگ جهان از جمله مالموی سوئد ، ارکستر سمفونیک تهران و« لوریس چکنوریان » اجر شده ، این بارتوسط توسط ارکستر سمفونیک ایران به رهبری «درک گلیسون» اجرا شود.

«اردشیر کامکار» آهنگساز و نوازنده کمانچه در گفت و گو با خبرنگار «نای» درباره قطعه ای که قرار است به آهنگسازی وی در اجرای ارکستر سمفونیک اجرا شود، گفت: قطعه « برتارُک سپیده دم » اثری قدیمی است برای اجرای کمانچه و ارکستر که این بار قراراست توسط ارکستر سمفونیک ایران به رهبری «درک گلیسون» اجرا شود. .

وی افزود: این قطعه پیش از این توسط ارکستر مالموی سوئد ، ارکستر بزرگ تهران و ارکستردیگری به رهبری هنرمند نامدار کشور « لوریس چکناوریان »اجراهای درخشانی در اقصی نقاط جهان داشته است .

این هنرمند درباره چگونگی اجرای این قطعه با ارکستر سمفونیک تهران، اظهار کرد: چندی پیش، پس از ورود رهبرمهمان ایرلندی به ایران و آغاز تمرینات ارکستربا ایشان ، وی اظهار تمایل کرد تا علاوه بر قطعات سنگین کلاسیک ، قطعه ای ایرانی با ساز ایرانی نیز با ارکسترنواخته شود .

کامکار اضافه کرد: ایشان پس از گوش دادن به این قطعه ، بسیار به آن علاقه مند شده و تقاضای اجرای آن را مطرح کردند که با پذیرفته شدن آن ، رسما تمرین این قطعه را نیز به تمرینات دیگر اضافه کردند تا در بخش دوم توسط ارکستر اجرا شود.

این نوازنده کمانچه درپاسخ به این سوال که درحال حاضر نیاز ارکستر به رهبردائم و ثابت با ایده های پخته تر و ماندگار تر بیشتر است یا رهبران مهمان با اید ه های تازه تر و متنوع تر ، گفت: به نظر من در حال حاضر نیاز ارکستر به هردوشکل رهبری است زیرا اگر ارکسترسمفونیک رابه یک تیم فوتبال شبیه کنیم، رهبرارکستر همان مربی است که در یک تیم حرفه ای، نه یکی که دوتا یعنی مربی و کمک مربی وجود دارد که در نتیجه تعامل با یکدیگر است که می توانند پیشرفت کنند .

وی با بیان این که ارکستر سمفونیک هم همین طور است ، تصریح کرد: اگر بودجه وامکانات مناسبی در اختیار این ارکستر قرارداده شود ارکستر باید هم ازحضور رهبران مهمان و خلاقی مانند«درک گلیسون» استفاده کند که بتواند دانش و آگاهی خودرا بالا برده و با علامت ها و نشانه های روز دنیا آشنا شود و هم رهبرثابت در کنارخود داشته باشد تا بتواند با یک ثبات دائمی ، روبه جلو حرکت کند.

این آهنگسازبا بیان این که «درک گلیسون» حقیقتا رهبر خلاق وبا دانشی است، افزود: رهبری که با کمترین آشنایی با یک قطعه ایرانی به این خوبی گروه را هدایت و رهبری کند را بی تردید باید رهبری چیره دست نامید . کسی که با تمامی اطلاعات روزجهان آشناست و بی تردید در صورت حمایت می تواند زمینه پیشرفت ارکستر را فراهم کند.

گفتنی است «اركستر سمفونيك تهران» به رهبري درک گلیسون؛ روزهای 12 و13 آذرماه سال جاری در تالار وحدت اجرا خواهند کرد.
منبع: 
پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 آذر 1389 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

من عاشق ساز استاد هستم آدرسی از ضبط این اثر اگر هست بدهید تا گوش کنیم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

سلام.کنسرتینو کمانچه را سالهای قبل گوش دادم و همیشه با خودم میگفتم آیا اجرا صحنه ای این کار ممکن است ولی وقتی کمانچه را در دست استاد اردشیر کامکار در کنسرت دیدم و اجرای بسیار تکنیکی و زیبای او را به چشم دیدم دقیقا رهبر ارکستر از اجرای موفق ایشان به وجد آماده بود و چنان احساسی نسبت به کمانچه داشت که برای من جالب بود .استاد اردشیر کامکار پاینده و سرافراز باشی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «برتارُک سپیده دم» پیش از این توسط بسیاری از ارکسترهای بزرگ جهان اجرا شده است | موسیقی ما