برنامه یاد بعضی نفرات
 
هفت اثر ماندگار موسيقي رونمایی شد
به همت انجمن موسیقی ایران؛
هفت اثر ماندگار موسيقي رونمایی شد
موسیقی ما - هفت اثر ماندگار موسيقي کشور عصردیروز با حضور «حميد شاه آبادي» معاون هنري وزارت فرهنگي و ارشاد اسلامي ،«علی ترابی» سرپرست دفتر موسیقی معاونت هنری ارشاد، «محمد سرير» مديرعامل خانه موسيقي، «بابك رضايي» مديرعامل انجمن موسيقي ايران، «اسماعيل سرپرست» رييس هيات هاي باستاني و تني چند از هنرمندان موسيقايي كشور در تالار رودكي رونمایی شد

در ابتداي اين مراسم که به همت انجمن موسیقی ایران برگزارشد، مجری برنامه تاریخچه نخستین رونمایی در جهان را به خلقت انسان مربوط دانست و گفت: از همان لحظه ای که آفریدگار انسان را آفرید و فرمود احسن الله احسن الخالقین، انسان رونمایی شد.

سپس «محسن شهنازدار» با اشاره به رونمايي آلبوم «گل مولا» اظهار داشت: زورخانه و آيين پهلواني ايراني مجموعه اي از عناصر پيچيده و به هم تنيده اي است كه بخشي از آن به موسيقي اختصاص دارد.

وي افزود: آيين پهلواني ايراني و زورخانه به سه دوره عصر اسطوره كه نماد آن رستم دستان بود، عصر تاريخي كه نماد آن پورياي ولي است و عصر معاصر كه شاخص ترين فرد آن تختي بشمار مي رود، تقسيم مي شود.
این محقق موسیقی درادامه به بیان اهمیت مرشد زورخانه پرداخت و گفت: «شنو» واژه ای است که این روزها به اشتباه «شنا» خوانده می شود نوعی حرکت در زمان قدیم بوده که قهرمان جنگ برای این که جای پایش برزمین باقی نماند، وزن خود را بر کف دست قرار می داد و گوش خود را به زمین می چسباند تا اطلاعات دشمن را گرفته و به فرمانده جنگ خود بدهد.

«شهنازدار» اضافه کرد: درحال حاضر، مرشد زورخانه همان فرمانده جنگ است که همه به فرمان او قدم برداشته، بالا و پایین می روند و سر را بر زمین می چسبانند.

او با تاكيد بر اين كه موسيقي زورخانه يك وجه متمايزي از آيين زورخانه دارد، خاطرنشان كرد: مرشد وجه متمايزي از آيين زورخانه است چرا كه وي علاوه بر تسلط به سازهاي ضربي و رپرتوار كلامي بايد آشنا به آيين زورخانه، آداب مذهبي، ادبيات ديني و شاهنامه خواني باشد.

وي گفت: در تاريخ معاصر كمتر مرشدي همچون زنده ياد«محمدمرادي» يافت مي شود كه علاوه بر داشتن تمام خصوصيات ياد شده، صداي گرم و دلنشين و چهره اي كاريزماتيك داشته باشد.

شهنازدار ادامه داد: اين آلبوم به ضرب و آواز زنده ياد استاد «مرشد محمد مرادي» در تير 73 13 در استوديو رودكي ضبط و توسط «رضا جعفري» و «رضا صابر»صدابرداري شد.

در ادامه اين مراسم مرشد «محمد كاشفي» دقايقي موسيقي زورخانه اي را براي حاضران مراسم اجرا كرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت و سپس با حضور «حميد شاه آبادي» معاون هنري وزارت فرهنگي و ارشاد اسلامي ، «محمد سرير» مديرعامل خانه موسيقي ، «بابك رضايي» مدير عامل انجمن موسيقي ايران و «اسماعيل سرپرست» رييس هيات هاي باستاني بر صحنه از خانواده زنده ياد «محمد مرادي» تجليل و قدردانی شد.
پس از آن «سروش قهرمانلو» نوازنده و سرپرست گروه نیوشا درسخنانی کوتاه، درباره علت تولید این آلبوم گفت: وقتی شش یا هفت ساله بودم مجموعه آلبوم های داستان و موسیقی ای با نام «چهل و هشت داستان» منتشر می شد که موسیقی های به یاد ماندنی درخود داشتند .

وی افزود: «آلبوم حسنی و خانم حنا» یکی از خاطره انگیز ترین این آلبوم ها برای من است که تماما برپایه موسیقی های اصیل ایرانی با جذابیت های جدید ساخته ونواخته شده بودند.

این هنرمند با بیان این نکته که متاسفانه در حال حاضر تیراژ موسیقی های زیر زمینی از موسیقی های رسمی کشوربیشتر است، ادامه داد: من تلاش کردم تا با استفاده از موسیقی ایرانی و ترکیب آن با موسیقی ریتمیک غیر ایرانی، مخاطب خود را به گوش دادن به موسیقی ایرانی جذب کرده و مخاطبان را وادارم تا به وسیله ربع پرده و گردش موسیقی ایرانی که در میان جوانان عنصری فراموش شده است، مخاطبان جوان هم نسل خود را با موسیقی ایرانی آشنا کنم تا باردیگر این موسیقی در میان جوانان این مرزو بوم نیز به جایگاه واقعی خود برسد.

وی با معرفی نوازنده های گروه نیوشا «محمد صادق فدایی فر» دف، «سیاوش کمالی» سه تارو«علی اصغر اسدی» نوازنده چیره دست ونابینای پیانو، قطعه ای از آثار خود را اجرا کردند.

هم چنين در ادامه اين مراسم «هادي منتظري» آهنگساز و تنظيم كننده آلبوم موسيقي بختياري و نوازنده كمانچه و «مسعود حبيبي» نوازنده دف موسيقي دلنشيني را در تالار رودكي اجرا كردند.

«محمد صادق فدايي» نوازنده دف، «سياوش ميركمالي»نوازنده تار، «علي اصغر اسدي» نوازنده پيانو به همراه «سروش قهرمانلو» قطعاتي را از«خاطرم در آتش است»را اجرا كردند.

درادامه اين مراسم، چند قطعه از آلبوم هاي تاجيكي «خنده آسماني» و «بهارآمد» به آهنگسازي «دولتمند خلف» و نيز آلبوم «داغلار» به آهنگسازي و خوانندگي «صمد اف» از جمهوري آذربايجان پخش شد.

همچنین «محمد جواد بشارتي» پژوهشگرموسيقي نواحي با اشاره به وجود تضادهايي در سخنان هنرمندان موسيقايي كشور افزود: مخاطبان موسيقي از سويي شاهد صحبت هاي نااميد كننده افرادي مبني بر نابودي موسيقي ايراني هستند و از سويي ديگر شاهد توليدات بيشمار آثار در كشور قرار دارند.

بشارتي خاطر نشان كرد: اميد است در برنامه پنجم توسعه مقوله فرهنگ و بطور خاص بخش موسيقي از جايگاه مناسبي برخوردار شود.

وي با اشاره به رونمايي آثار اظهار داشت: هر چند كه برخي از اين آلبوم ها هم چون آلبوم «معراج» در بازار از فروش بالايي برخوردار نيستند، ولي قطعا اين آثار در صد سال ديگر نيز پويا و دلنشين خواهند بود.
در ادامه اين مراسم «عبدالله سروراحمدي» نوای قطعاتي از آلبوم «مبارك باد آن معراج» را با ساز دوتارو انگشتانی خونین خود در تالار رودكي طنین انداخت كه با استقبال گرم مخاطبان همراه شد.

در بخش پایانی مراسم، مديرعامل انجمن موسيقي ايران، اظهار داشت: به سبب نزديك شدن به ايام محرم، در اين مراسم هفت اثر يكجا رونمايي مي شود هر چند كه بعد از توزيع اين آثار در بازار براي هر كدام جلسات نقدي جداگانه برگزار خواهد شد.

رضایی با اشاره به عدم حمايت جدي از موسيقي گفت: شاهد غربت موسيقي اصيل و فاخر ايراني هستيم كه اميد است با كمك رسانه ها اين چهره مظلوم هنر در كشور زدوده شود.

وي افزود: در اين مراسم از آثارهنرمندان كشورهاي آذربايجان و تاجيكستان نيز رونمايي خواهيم داشت كه اميدوارم سبب كشف و پيدايش حلقه هاي مفقوده موسيقي مقامي شود.

رضايي با تاكيد بر تنوع موسيقايي در كشور خاطر نشان كرد: با داشتن اين همه تنوع و زيبايي در موسيقي مي توان فرهنگ دنيا را بسوي خود سوق داد.

وي اظهار داشت: انجمن موسيقي ايران با رونمايي اين هفت اثر تاكنون 161 آلبوم توليد كرده كه بيش از 70 درصد آن مديون زحمات مديران دوره هاي گذشته بوده است.

مديرعامل انجمن موسيقي ايران گفت: در دوران مسئوليتم تاكنون 11 اثر در انجمن توليد شده كه آلبوم هاي ديگر نيز از جمله اجراي اركستر سمفونيك تهران به رهبري «شهرداد روحاني» ، آلبوم بختياري اثر«پيمان سلطاني»، سمفوني نوروز « احمد پژمان» ، آلبوم تصويري«بامن بخوان»مجيد انتظامي در دست تهيه بوده و در آينده نزديك به گنجينه شنيداري كشور اضافه خواهد شد.

بر اساس اين گزارش هفت اثر ماندگار «داغلار» بر مبناي موسيقي مقامي جمهوري آذربايجان به خوانندگي مهمان صمداف از جمهوري آذربايجان، «خنده آسمان نگر»، «بهار آمد» اثري از «دولتمند خلف» بر مبناي موسيقي مقامي تاجيكستاني، «گل مولا» بر مبناي موسيقي ورزش باستاني ايران كاري از «مرشد محمد»، «معراج » موسيقي مقامي تربت جام اثري از«عبدالله سرور احمدي» ،«تيام موسيقي بختياري» اثري از «هادي منتظري» و خوانندگي« سينا سرلك» و همچنين «خاطرم در آتش است» اثري از« سروش قهرمان لو» دراين مراسم رونمايي شد.
منبع: 
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آذر 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

عجب!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هفت اثر ماندگار موسيقي رونمایی شد | موسیقی ما