ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی روی صحنه رفتند
از آرایشگر شهر سویل تا سوئیت همایون
ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبائی پس از ۶ اجرا در مهرماه امسال، شامگاه چهارشنبه- دهم آبان ماه- با اجرای آثار آهنگسازان کلاسیک و بنام جهان به رهبری منوچهر صهبائی در حالی روی صحنه رفت که آثاری همچون «آرایشگر شهر سِویل» جواکینو روسینی و سمفونی شماره پنج فرانتس شوبرت را اجرا کرد. این ارکستر در اجرای آبان ماه خود، رپرتواری از آثار آهنگسازان؛ جواکینو روسینی آهنگساز ایتالیایی، فرانتس شوبرت از آهنگسازان اتریشی برجسته مکتب موسیقی کلاسیک/ رمانتیک، حسین ناصحی آهنگساز و موسیقیدان فقید ایرانی، دمیتری شوستاکُویچ آهنگساز روسی و یکی از برجستهترین آهنگسازان سده بیستم، یوهان اشتراوس آهنگساز و موسیقیدان برجسته اتریشی، یوهانِس برامس پیانست، رهبر ارکستر و آهنگساز آلمانی اختصاص داده بود.
در این کنسرت، ابتدا قطعه «آرایشگر شهر سِویل» اثر جواکینو روسینی (۱۳ نوامبر ۱۸۶۸-۲۹ فوریه ۱۷۹۲) آهنگساز ایتالیایی اجرا شد، اُپرای «آرایشگر شهر سِویل» را که قسمتهایی از پیش نوای آن برگرفته از اُپراهای «آرلیانو در پالمیرا» و «الیزابت، ملکه انگلستان» است یک اُپرا بوفا در دو پرده است. اُپرانامه این اثر را سزار استِربینی نوشته که الهام گرفته از نمایشنامه کمدی «آرایشگر شهر سِویل» (۱۷۷۵) اثر پیر بومارشه است. نخستین اجرای این اُپرا (با نام احتیاط بیهوده) ۲۰ فوریه ۱۸۱۶ در خانه اُپرای Teatro Argentina در رم به روی صحنه رفت. «آرایشگر شهر سویل» روسینی، به عنوان شاهکاری بزرگ در بین آثار کُمدی موزیکال شناخته شده و به عنوان «اُپرا بوفای همه اُپرا بوفاها» لقب گرفته است.
ارکستر پس از اجرای «آرایشگر شهر سِویل»، سمفونی شماره پنج در سی بمل ماژور اثر فرانتس شوبرت را اجرا کرد، این قطعه شامل چهار موومان؛ الگرو، آندانته، منوتو، الگرو مولتو و الگرو ویواچه بود، فرانتس پیتر شوبرت (۱۹ نوامبر ۱۸۲۸-۳۱ ژانویه ۱۷۹۷) آهنگساز برجسته اتریشی مکتب موسیقی کلاسیک/ رمانتیک بود؛ سازبندی این ارکستر مشتمل بر فلوت، ۲ اُبوا، ۲فاگوت، ۲ هورن و سازهای زهی است.
پس از اجرای سمفونی شماره پنج توسط ارکستر سمفونیک تهران و استراحتی کوتاه، ارکستر در بخش دوم در صحنه حاضر شد و در ابتدا قطعه «رقص دربارگاه شاه سمنگان» اثر حسین ناصحی را اجرا کرد که این قطعه در کنسرت مهرماه ارکستر سمفونیک تهران نیز اجرا شده بود. «رقص دربارگاه شاه سمنگان» از آثار شاخص ناصحی است که با بازنویسی منوچهر صهبائی ضبط و اجرا شده که یادآور آثار موسیقایی شرقی است و شب گذشته نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
در بخش بعدی که بازگشتی به اجرای آثار غربی بود، ارکستر قطعه «والتس از سوئیت جاز شماره ۲» اثر دمیتری شوستاکُویچ آهنگساز روس را اجرا کرد، این قطعه از ساختههای مردم پسند شوستاکوویچ است. سال ۱۹۹۹ استنلی کوبریک در آخرین فیلمش به نام «چشمان کاملاً بسته» از این اثر استفاده کرد.
قطعههای «پولکا پیتری کاتو» و «مارش رادتسکی» اثر یوهان اشتراوس آهنگساز و موسیقیدان اتریشی نیز توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شدند؛ در بخش پایانی ارکستر سمفونیک تهران «رقصهای مجاز شماره یک، چهار و پنج» اثر یوهانس برامِس موسیقیدان آلمانی را اجرا کرد. بعد از پایان اجرای قطعات، مخاطبان ایستاده و ارکستر را تشویق کردند و اعضای ارکستر نیز به مخاطبان ادای احترام کردند، در یک اقدامی نمادین و قابل توجه، صهبائی رهبر ارکستر شاخه گلهایی را به تمامی بانوان نوازنده ارکستر و برخی از مخاطبان تقدیم کرد که با استقبال و رضایت مخاطبان همراه بود.
سپس رهبر ارکستر با قدردانی از نوازندگان و مخاطبان صحنه را ترک کرد اما به دلیل تشویق مخاطبان بار دیگر به صحنه بازگشت و ارکستر قطعهای را از رپرتوار اجرا کرد، این استقبال و تشویق مخاطبان دو بار دیگر هم تکرار شد و اعضا و رهبر ارکستر در نهایت با قدردانی از مخاطبان صحنه را ترک کردند.
ارکستر ملی
ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان در تازهترین کنسرت خود که شامگاه روز جمعه دوازدهم آبان برگزار شده، به اجرای قطعاتی از آثار آهنگسازان فقید موسیقی ایرانی، یک آهنگساز جوان و آثاری از همایون رحیمیان پرداخت. در این برنامه گروه کُر بنیاد فرهنگی هنری رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان نیز حضور داشت.
«رنگارنگ ۱» به آهنگسازی مرحوم روحالله خالقی عنوان اولین قطعه اجرایی تازهترین کنسرت ارکستر ملی بود. آهنگ بعدی «زمن نگارم» به آهنگسازی درویشخان و تنظیم فریدون شهبازیان بود که برای مخاطبان اجرا شد. هنرمندی که او نیز یکی از مهمترین و جریانسازترین هنرمندان موسیقی معاصر ایرانی است که سهم بسزایی در تولید آثار پرطرفدار موسیقی چه در حوزه موسیقی ایرانی و چه در حوزه موسیقی پاپ داشته است.
قطعه سوم کنسرت را به اجرای قطعه «ره رویا» به آهنگسازی امیرحسین طایی اختصاص داد. هنرمندی که هم اکنون عضو گروه نوازندگان ویولا ارکستر ملی ایران است و از او می توان به عنوان یکی از هنرمندان جوان عرصه اهنگسازی یاد کرد.
«فانتزی برای تار و ارکستر» به آهنگسازی و تنظیم حسین دهلوی هم بخش بعدی کنسرت ارکستر ملی ایران را تشکیل می داد؛ این در حالی است که گروه اجرایی بلافاصله پس از اجرای این قطعه، اثری براساس قطعه «بندباز» اثر علینقی وزیری را با تک نوازی تار مسیح تحویلداری اجرا کرد. حین اجرای این قطعه بود که مسیح تحویلداری به دعوت همایون رحیمیان به جلوی صحنه مشایعت شد تا نوازندگی تار او بیشتر در محدوده دید تماشاگران قرارگیرد.
بخش دوم تازه ترین کنسرت ارکسترملی ایران که بدون استراحت گروه پیش روی مخاطبان قرار گرفت، اختصاص به اجرای قطعه «چنگ رودکی(بوی جوی مولیان)» به آهنگسازی روح الله خالقی داشت. اثری که از آن به عنوان یکی از زیباترین قطعات تاریخ موسیقی ایران معرفی کرده اند و گروه کُر بنیاد فرهنگی هنری رودکی تلاش کرد تا این قطعه را با همراهی ارکستر ملی اجرا کند.
«سوییت همایون» به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی عنوان دیگر قطعه در نظرگرفته شده برای این کنسرت بود. اثری که این هنرمند شناخته شده موسیقی ایرانی که از موسسان مهم ارکسترملی ایران در دهه های قبل بوده، آن را در ۵۰ سال پیش ساخته و در کنسرت شب گذشته این مجموعه، در ردیف رپرتوار انتخابی بود. شرایط ویژه ای که از پس اجرای قطعه ای از فریدون شهبازیان در بخش اول، تازه ترین کنسرت ارکسترملی را تبدیل به اجرای رپرتواری از رهبران پیشین این مجموعه موسیقایی کرده بود.
قطعه بعدی کنسرت اجرای اثر «فصلِ با بارانِ ما» به آهنگسازی همایون رحیمیان بر اساس غزلیات مولوی بود که در این بخش نیز گروه کُر بنیاد رودکی مجموعه ارکستر ملی را همراهی می کرد. این درحالی است که پس از اجرای این اثر، قطعات «دشتستانی» به آهنگسازی امیرحسین طایی و در نهایت «رهایی» به آهنگسازی فریدون شهبازیان پیش روی مخاطبان قرار گرفتند تا پایان بخش تازه ترین کنسرت ارکستر ملی ایران باشند.
در این کنسرت، ابتدا قطعه «آرایشگر شهر سِویل» اثر جواکینو روسینی (۱۳ نوامبر ۱۸۶۸-۲۹ فوریه ۱۷۹۲) آهنگساز ایتالیایی اجرا شد، اُپرای «آرایشگر شهر سِویل» را که قسمتهایی از پیش نوای آن برگرفته از اُپراهای «آرلیانو در پالمیرا» و «الیزابت، ملکه انگلستان» است یک اُپرا بوفا در دو پرده است. اُپرانامه این اثر را سزار استِربینی نوشته که الهام گرفته از نمایشنامه کمدی «آرایشگر شهر سِویل» (۱۷۷۵) اثر پیر بومارشه است. نخستین اجرای این اُپرا (با نام احتیاط بیهوده) ۲۰ فوریه ۱۸۱۶ در خانه اُپرای Teatro Argentina در رم به روی صحنه رفت. «آرایشگر شهر سویل» روسینی، به عنوان شاهکاری بزرگ در بین آثار کُمدی موزیکال شناخته شده و به عنوان «اُپرا بوفای همه اُپرا بوفاها» لقب گرفته است.
ارکستر پس از اجرای «آرایشگر شهر سِویل»، سمفونی شماره پنج در سی بمل ماژور اثر فرانتس شوبرت را اجرا کرد، این قطعه شامل چهار موومان؛ الگرو، آندانته، منوتو، الگرو مولتو و الگرو ویواچه بود، فرانتس پیتر شوبرت (۱۹ نوامبر ۱۸۲۸-۳۱ ژانویه ۱۷۹۷) آهنگساز برجسته اتریشی مکتب موسیقی کلاسیک/ رمانتیک بود؛ سازبندی این ارکستر مشتمل بر فلوت، ۲ اُبوا، ۲فاگوت، ۲ هورن و سازهای زهی است.
پس از اجرای سمفونی شماره پنج توسط ارکستر سمفونیک تهران و استراحتی کوتاه، ارکستر در بخش دوم در صحنه حاضر شد و در ابتدا قطعه «رقص دربارگاه شاه سمنگان» اثر حسین ناصحی را اجرا کرد که این قطعه در کنسرت مهرماه ارکستر سمفونیک تهران نیز اجرا شده بود. «رقص دربارگاه شاه سمنگان» از آثار شاخص ناصحی است که با بازنویسی منوچهر صهبائی ضبط و اجرا شده که یادآور آثار موسیقایی شرقی است و شب گذشته نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
در بخش بعدی که بازگشتی به اجرای آثار غربی بود، ارکستر قطعه «والتس از سوئیت جاز شماره ۲» اثر دمیتری شوستاکُویچ آهنگساز روس را اجرا کرد، این قطعه از ساختههای مردم پسند شوستاکوویچ است. سال ۱۹۹۹ استنلی کوبریک در آخرین فیلمش به نام «چشمان کاملاً بسته» از این اثر استفاده کرد.
قطعههای «پولکا پیتری کاتو» و «مارش رادتسکی» اثر یوهان اشتراوس آهنگساز و موسیقیدان اتریشی نیز توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شدند؛ در بخش پایانی ارکستر سمفونیک تهران «رقصهای مجاز شماره یک، چهار و پنج» اثر یوهانس برامِس موسیقیدان آلمانی را اجرا کرد. بعد از پایان اجرای قطعات، مخاطبان ایستاده و ارکستر را تشویق کردند و اعضای ارکستر نیز به مخاطبان ادای احترام کردند، در یک اقدامی نمادین و قابل توجه، صهبائی رهبر ارکستر شاخه گلهایی را به تمامی بانوان نوازنده ارکستر و برخی از مخاطبان تقدیم کرد که با استقبال و رضایت مخاطبان همراه بود.
سپس رهبر ارکستر با قدردانی از نوازندگان و مخاطبان صحنه را ترک کرد اما به دلیل تشویق مخاطبان بار دیگر به صحنه بازگشت و ارکستر قطعهای را از رپرتوار اجرا کرد، این استقبال و تشویق مخاطبان دو بار دیگر هم تکرار شد و اعضا و رهبر ارکستر در نهایت با قدردانی از مخاطبان صحنه را ترک کردند.
ارکستر ملی
ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان در تازهترین کنسرت خود که شامگاه روز جمعه دوازدهم آبان برگزار شده، به اجرای قطعاتی از آثار آهنگسازان فقید موسیقی ایرانی، یک آهنگساز جوان و آثاری از همایون رحیمیان پرداخت. در این برنامه گروه کُر بنیاد فرهنگی هنری رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان نیز حضور داشت.
«رنگارنگ ۱» به آهنگسازی مرحوم روحالله خالقی عنوان اولین قطعه اجرایی تازهترین کنسرت ارکستر ملی بود. آهنگ بعدی «زمن نگارم» به آهنگسازی درویشخان و تنظیم فریدون شهبازیان بود که برای مخاطبان اجرا شد. هنرمندی که او نیز یکی از مهمترین و جریانسازترین هنرمندان موسیقی معاصر ایرانی است که سهم بسزایی در تولید آثار پرطرفدار موسیقی چه در حوزه موسیقی ایرانی و چه در حوزه موسیقی پاپ داشته است.
قطعه سوم کنسرت را به اجرای قطعه «ره رویا» به آهنگسازی امیرحسین طایی اختصاص داد. هنرمندی که هم اکنون عضو گروه نوازندگان ویولا ارکستر ملی ایران است و از او می توان به عنوان یکی از هنرمندان جوان عرصه اهنگسازی یاد کرد.
«فانتزی برای تار و ارکستر» به آهنگسازی و تنظیم حسین دهلوی هم بخش بعدی کنسرت ارکستر ملی ایران را تشکیل می داد؛ این در حالی است که گروه اجرایی بلافاصله پس از اجرای این قطعه، اثری براساس قطعه «بندباز» اثر علینقی وزیری را با تک نوازی تار مسیح تحویلداری اجرا کرد. حین اجرای این قطعه بود که مسیح تحویلداری به دعوت همایون رحیمیان به جلوی صحنه مشایعت شد تا نوازندگی تار او بیشتر در محدوده دید تماشاگران قرارگیرد.
بخش دوم تازه ترین کنسرت ارکسترملی ایران که بدون استراحت گروه پیش روی مخاطبان قرار گرفت، اختصاص به اجرای قطعه «چنگ رودکی(بوی جوی مولیان)» به آهنگسازی روح الله خالقی داشت. اثری که از آن به عنوان یکی از زیباترین قطعات تاریخ موسیقی ایران معرفی کرده اند و گروه کُر بنیاد فرهنگی هنری رودکی تلاش کرد تا این قطعه را با همراهی ارکستر ملی اجرا کند.
«سوییت همایون» به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی عنوان دیگر قطعه در نظرگرفته شده برای این کنسرت بود. اثری که این هنرمند شناخته شده موسیقی ایرانی که از موسسان مهم ارکسترملی ایران در دهه های قبل بوده، آن را در ۵۰ سال پیش ساخته و در کنسرت شب گذشته این مجموعه، در ردیف رپرتوار انتخابی بود. شرایط ویژه ای که از پس اجرای قطعه ای از فریدون شهبازیان در بخش اول، تازه ترین کنسرت ارکسترملی را تبدیل به اجرای رپرتواری از رهبران پیشین این مجموعه موسیقایی کرده بود.
قطعه بعدی کنسرت اجرای اثر «فصلِ با بارانِ ما» به آهنگسازی همایون رحیمیان بر اساس غزلیات مولوی بود که در این بخش نیز گروه کُر بنیاد رودکی مجموعه ارکستر ملی را همراهی می کرد. این درحالی است که پس از اجرای این اثر، قطعات «دشتستانی» به آهنگسازی امیرحسین طایی و در نهایت «رهایی» به آهنگسازی فریدون شهبازیان پیش روی مخاطبان قرار گرفتند تا پایان بخش تازه ترین کنسرت ارکستر ملی ایران باشند.
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 11:48
افزودن یک دیدگاه جدید