برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش آموزشگاهای هنری در سال ۱۴۰۱ ارائه شد
7 هزار هنرجو در 60 هنرستان تحصیل می‌کنند
موسیقی ما- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به تشریح فعالیت‌های دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در سال ۱۴۰۱ پرداخت. بر این اساس اکنون ۶۰ هنرستان در سطح کشور فعالیت دارند و بیش از هفت هزار نفر هنرجوی دختر و پسر به تحصیل مشغول هستند و با توجه به سیاست توسعه و افزایش رشته‌های هنری در هنرستان هنرهای زیبا، در رشته موسیقی شش مجوز و در رشته‌های تجسمی و نمایش هشت مجوز و در مجموع ۱۴ رشته جدید در هنرستان‌ها اضافه شده است‌.
 
محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل این دفتر اعلام کرد: بر اساس مأموریت‌های محوله در حوزه‌های هنرستان‌های هنرهای زیبا، آموزشگاه‌های آزاد هنری و موسسات و مراکز آموزش‌های مهارتی کاردانش، کارت صلاحیت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری و آموزش هنر برای همه، مبتنی بر اسناد بالا دستی به نهادینه‌سازی و توسعه آموزش هنر در کشور در راستای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای و عدالت محور بخش فرهنگ و هنر، روند افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های دفتر آموزش در سال ۱۴۰۱ چشمگیر بوده است.
 
اسماعیلی با اشاره به افزایش تعداد رشته‌های هنری و تعداد هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور در سال ۱۴۰۱ گفت: در سالی که گذشت با تاسیس سه هنرستان هنرهای زیبای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکنون ۶۰ هنرستان در سطح کشور فعالیت دارند و بیش از هفت هزار نفر هنرجوی دختر و پسر به تحصیل مشغول هستند و با توجه به سیاست توسعه و افزایش رشته‌های هنری در هنرستان هنرهای زیبا، در رشته موسیقی شش مجوز و در رشته‌های تجسمی و نمایش هشت مجوز و در مجموع ۱۴ رشته جدید در هنرستان‌ها اضافه شده است‌.
 
وی درباره فعالیت‌های بخش صدور کارت صلاحیت تدریس افزود: تمامی مدرسان، برای تدریس در آموزشگاه‌های آزاد هنری موظف به دریافت کارت تدریس هستند. متقاضیان دریافت کارت با ثبت نام در سامانه کارت صلاحیت تدریس، در صورت احراز شرایط و تخصص حرفه‌ای مربیگری در یکی از رشته‌های هنری مصوب، می‌توانند در آموزشگاه‌های آزاد هنری به تدریس بپردازند. تاکنون از زمان راه‌اندازی این سامانه بیش از ۵۱۰۰ کارت صادر شده و در سال ۱۴۰۱ در رشته‌های موسیقی، تجسمی، نمایش، خوشنویسی و هنرهای سنتی ۱۲۹۹ کارت صلاحیت تدریس صادر شده است که از این تعداد ۷۸۳ کارت در رشته موسیقی، ۳۷۸ کارت در رشته تجسمی، ۵۷ کارت در رشته نمایش، ۴۷ کارت در رشته خوشنویسی و ۳۴ کارت در رشته هنرهای سنتی صادر شده است.
 
مدیرکل دفتر آموزش در ادامه به تشریح فعالیت‌های بخش آموزشگاه‌های آزاد هنری پرداخت و گفت: با توجه به وظایف دفتر آموزش و مصوبه ۴۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاسیس و نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد هنری، فرایند ثبت تقاضا و صدور مجوز، ثبت اطلاعات دقیق و به روز آموزشگاه‌های آزاد هنری و تهیه بانک اطلاعات آموزشگاه‌ها، در سامانه آموزشگاه‌های آزاد هنری انجام می‌شود. برای تاسیس آموزشگاه‌های آزاد هنری، شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد هنری با حضور اساتید فن برگزار می‌شود. برهمین اساس در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۸ جلسه شورا برگزار شد و پرونده ۲۵۱ نفر متقاضی تاسیس آموزشگاه موسیقی در این شورا بررسی شده است و هم اکنون در سراسر کشور ۴۶۱۰ آموزشگاه‌های آزاد هنری فعال وجود دارد. در سال جاری تعداد ۵۳۴ مجوز صادر شده است که شامل رشته‌های نمایشی ۳۷ مجوز، موسیقی ۲۱۹ مجوز، خوشنویسی ۳۰ مجوز، تجسمی ۲۴۲ مجوز و در رشته هنرهای سنتی شش مجوز صادر شده است.
 
اسماعیلی درباره‌ی فعالیت‌های آزمون‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر در سال۱۴۰۱ گفت: آزمون‌های مهارتی کاردانش در هر سال تحصیلی در سه دوره به صورت ادواری و جامع برگزار می‌شود و پذیرفته‌شدگان در آزمون گواهینامه مهارت دریافت می‌کنند که پس از گذراندن دروس عمومی موفق به اخذ دیپلم متوسطه می‌شوند. در سال جاری در آزمون خردادماه۱۴۰۱ بیش از ۳۵ هزار نفر، در شهریورماه ۱۴۰۱ بیش از ۱۵ هزارنفر و در دی‌ماه بیش از ۲۳ هزار نفر در آزمون شرکت کردند که در مجموع بیش از ۱۶۱ هزار گواهینامه برای پذیرفته شدگان آزمون‌های جامع و ادواری صادر شده است.
 
مدیرکل دفترآموزش با تشریح فعالیت‌های بخش تالیف کتب افزود: با تشکیل کارگروه تالیف کتب و استانداردهای رشته‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر مقرر شده است تا دروسی که منبع و کتاب ندارند تالیف و به روز رسانی شوند. برهمین اساس در سال جاری تحصیلی تعداد ۲۰ عنوان کتاب درسی استانداردهای مهارتی رشته‌های مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تالیف و منتشر شده است.
 
اسماعیلی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های طرح آموزش هنر برای همه و اقدامات صورت گرفته در این بخش گفت: این طرح در راستای سیاست‌های دولت مردمی در جهت عدالت فرهنگی و اجتماعی از اواخر سال ۱۴۰۰ و در ۹ استان مرزی کشور آغاز شد و در سال ۱۴۰۱ به تمامی استان‌های کشور تسری یافت. آموزش‌های ارائه شده در این طرح به دو شیوه حضوری با ۸۰ مهارت و ۱۵ مهارت به صورت آنلاین، با استفاده از ظرفیت اساتید و مراکز آموزش‌های هنری استان‌ها در بیش از ۳۰۰ نقطه شهری و روستایی کم برخوردار در سراسر برگزار می‌شود. تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر متقاضی در سامانه آموزش هنر ثبت نام کرده و ۱۰ هزار گواهی شرکت در دوره برای هنرجویان صادر شده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اسفند 1401 - 15:49

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود 7 هزار هنرجو در 60 هنرستان تحصیل می‌کنند | موسیقی ما