برنامه یاد بعضی نفرات
 
جشنواره‌ی موسیقی فجر تمام شد
تجلیل از محمد گلریز بعد از پنجاه سال
موسیقی ما- در ششمین و آخرین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر تنها رضا بهرام و مجید رضوی روی صحنه می‌روند و روز پنجشنبه ـ چهارم اسفند ماه ـ مراسم اختتامیه در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در این تالار برگزار خواهد شد.
 
این اختتامیه از قبل قرار بود عصر روز چهارشنبه برگزار شود که به‌دلیل همزمانی در نظر گرفته نشده با آیین پایانی مسابقات قرآن کریم، یک روز به تعویق افتاد.
 
مجید رضوی در شش سال اخیر امسال برای اولین بار در جشنواره حضور دارد و رضا بهرام در دوره سی‌وهفتم در دو سانس و دوره سی‌وپنجم دو سانس در جشنواره حضور پیدا کرده بود.
 
در دیگر تالارها جشنواره هم امشب اجرایی برگزار نخواهد شد.
تجلیل از محمد گلریز
روز پایانی از بخش سرود جشنواره موسیقی فجر به تجلیل از محمد گلریز ـ خواننده سرودهای انقلابی چون خجسته باد این پیروزی، ای شهید مطهر و این بانگ آزادی اختصاص داشت.
 
بخش اول برنامه بخش سرود به اجرای گروه «نسیم رحمت» اختصاص داشت. گروه بیست نفره «نسیم رحمت» که نزدیک به ۶ سال است در زمینه سرود فعالیت می‌کنند با سرپرستی جابر قربانی‌نسب، قطعات «تو بمان» و «در رکاب منجی» را برای علاقه‌مندان حاضر در سالن اجرا کردند.
قسمت دوم برنامه به اجرای گروه سرود «وصال» با سرپرستی سعید دلیر اختصاص داشت. گروه ۲۳ نفره «وصال» متشکل از نوجوانان غرب شهر تهران با نزدیک به دوازده سال سابقه فعالیت در زمینه سرود، سه قطعه «رویای ایرانی ایران»، «سرزمین آسمانی» و «آینده» را با تم مذهبی ـ انقلابی اجرا کردند.
 
بعد از اجرای گروه سرود «وصال»، نوبت به تجلیل از هنرمند پیشکسوت موسیقی و سرود، محمد گلریز رسید.
 
محمد گلریز با دعوت مجری برنامه روی سن حاضر شد و از دست اعضای گروه دخترانه «بنات‌الحیدر» لوح تقدیر، هدیه نقدی و تابلو نقاشی خط اثر علی مینایی را به‌خاطر پنج دهه فعالیت موثر و ماندگار در زمینه موسیقی انقلابی و مذهبی دریافت کرد.
بهترین‌های بخش سرود سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بر اساس آرا مردمی، در اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد.
اجرای گروهِ معتبر روسی
 
تالار وحدت تهران شامگاه روز سه‌شنبه دوم اسفند ماه و در آخرین روز از برگزاری اجراهای خارجی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، میزبان یک مجموعه موسیقایی معتبر از منطقه سنت پترزبورگ روسیه بود. بخش اول این اجرای روس‌ها به آثاری از آهنگساز و نوازنده ایتالیایی آرکانجلو کورلی اختصاص داشت. در پارت دوم نیز کنسرتوی «گروسو. اپوس ۶ شماره ۲ در گام فا ماژور» اجرا شد. کنسرتو گروسو یا کنچِرتو گروسو، فرمی از موسیقی باروک است که در آن زمان به وجود آمده‌است.
 
در بخش بعدی نیز آثاری از آنتونیو ویوالدی به اجرا درآمد که شامل «کنسرتوی الهامات هارمونیک شماره ۸» برای دو ویولن و آثار دیگر بودند.
 
ایوجنیا کلوتسووا نوازنده ویولن و مدیر هنری گروه، ناتالی گرینیوک، نوازنده ویولن، الکسی آندریف نوازنده ویولا، ناتالیا نکورومنایا نوازنده ویلونسل و لیا چیرسکوف نوازنده پیانو از جمله هنرمندانی بودند که از آنسامبل کنسرواتور سنت پترزبورگ به اجرای برنامه پرداختند.
لیاچیرسکوف نوازنده پیانو پس از پایان این کنسرت بود که با حضور در جمع خبرنگاران درباره این کنسرت گفت: «برای من جای بسیار خوشحالی دارد که تماشاگران از کنسرت ما خوششان آمده است. من امیدوارم شرایط به گونه‌ای فراهم شود که بتوانیم یک بار دیگر در تهران حضور پیدا کنیم و اجرای دیگری را برای مخاطبان عالی شما اجرا کنیم. من به موسیقی ایران، مانند معماری‌اش نگاه می‌کنم و می‌دانم دربرگیرنده ارزش‌های بسیار فراوانی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ این سرزمین دارد. البته این را هم بگویم آشنایی من با موسیقی ایرانی به زمانی باز می‌گردد که مشغول مطالعه روی آثار یک آهنگسازی روسی بودم که به شدت روی موسیقی ایرانی و موسیقی کهن این سرزمین تمرکز داشت و من روی این پژوهش‌ها مطالعاتی را انجام دادم.»
 

 
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 اسفند 1401 - 12:47

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تجلیل از محمد گلریز بعد از پنجاه سال | موسیقی ما