برنامه یاد بعضی نفرات
 
با محوریت هنرمندان معلول و با حضور هنرمندان مطرح
جشنواره هنری «آوای مهر» آغاز شد
آیین سرآغاز جشنواره هنری «آوای مهر» با محوریت هنرمندان معلول با حضور جمع گسترده‌ای از اهالی فرهنگ و هنر و مسئولین، چهارشنبه پنجم مردادماه پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد آغاز شد. در ابتدای این مراسم سهیل محمودی که مجری این مراسم بود، پس از خوشامدگویی به مهمانان، مراسم را با خواندن یک شعر آغاز کرد.

در ادامه دکتر سمانه زمانی، مدیرکل بهزیستی استان تهران، ضمن خوش‌آمدگویی و قدردانی از حضور بزرگان عرصه فرهنگ و هنر در این مراسم گفت: حوزه کار در بهزیستی یک فعالیت اجتماعی است و کار اجتماعی همواره با خونِ دل خوردن پیش می‌رود. وی درخصوص چگونگی شکل‌گیری این جشنواره اظهار کرد: در ابتدای کار با آقای نوربخش و سایر همکاران صحبت کردیم که اتفاق بزرگی را برای گروه‌های بهزیستی رقم بزنیم. نگاه‌مان این بود که کمک کنیم تا توانایی بچه‌ها دیده شود و این فضا و حضور در جشنواره آوای مهر برای آن‌ها مسیر جدیدی باز کند. من تصورم این است که در کنار اساتید فرهنگ و هنر اتفاقات خوبی برای عزیزان در بهزیستی می‌افتد.

زمانی در ادامه افزود: این جشنواره بناست در شاخه‌های مختلف هنری برگزار شود و حتماً آغاز یک اتفاق دنباله‌دار خواهد بود. امیدوارم در آینده بتوانیم به سمت آموزش برویم تا فرزندان ما در بهزیستی اتفاقات بزرگی را رقم بزنند. سخت محتاج کمک هنرمندان هستیم که بتوانیم از ظرفیت و وجود آن‌ها استفاده کنیم. یقین داریم برای پایداری و استمرار این اتفاق، ایجاد یک مرکز فرهنگی و هنری ویژه معلولین می‌تواند در این مسیر کمک شایانی کند. در آینده نزدیک شاهد افتتاح مرکز فرهنگ و هنر در تهران خواهیم بود. حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران سخنران بعدی این مراسم بود. وی با بیان این‌که آنچه که قدرت نفوذ ما را بیشتر می‌کند و تأثیرگذار است هنر است، ادامه داد: انسان فرهیخته و توانمند و باهوش کسی است که می‌تواند هنر را به خدمت بگیرد. ذات هنر، حقیقت است. حقیقت زیباست. اگر هنر زیباست به خاطر این است که با حقیقت متصل است. میزان زیبایی اثر بستگی به میزان اتحاد هنرمند با حقیقت دارد.

پس از سخرانی صاحب، نوبت به اجرای گروه موسیقی نوای شیدایی رسید. این گروه به خوانندگی علی یاری‌پور، نوازندگی تار حسین روزبهانی و تنبک افشین هنرور به اجرای موسیقی پرداختند. در ادامه حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران در این مراسم گفت: در دو سال و نیم گذشته که فرصت دیدار پیش نمی‌آمد جمع شویم، همه دلتنگ دیدار همدیگر بودیم و من از این بابت که الآن در کنار دوستان حضور داریم بسیار خوشحالم. این جشنواره که حاصل همت و تلاش دوستان عزیز است، اتفاق خجسته‌ای است و حضور من در اینجا برای سپاسگزاری از همین عزیزان است.

نوربخش ادامه داد: حوزه بهزیستی، افراد مختلفی را با مسائل و مصائب مختلف تحت پوشش قرار می‌دهد. در گذشته یکی دو جشنواره‌ هنری در حوزه معلولان برگزار شده بود ولی این اتفاق ادامه پیدا نکرد. چند ماه پیش وقتی با خانم دکتر زمانی صحبت این جشنواره شد، دیدم عزم ایشان جزم شده و همه همکارانشان را برای این اتفاق بسیج کرده‌اند. برای من حضور در کنار آن‌ها مسرت‌بخش بود. ضمن این‌که هر اتفاقی از این دست در حوزه موسیقی بیفتد حتما مورد استقبال خانه موسیقی قرار می‌گیرد.

وی افزود: امیدوارم به واسطه این جشنواره بتوانیم ظرفیت‌هایی را شناسایی و بارور کرده و مشکل کوچکی را در حوزه‌های اجتماعی حل کنیم. همان‌طور که خانم دکتر زمانی گفتند این اتفاق یک سرآغاز است و قطعاً ادامه خواهد داشت و امیدواریم هر سال این جشنواره را باشکوه بیشتر برگزار کنیم. از دوستان خود در خانه موسیقی و سایر عزیزان که با این جشنواره همراه شدند تشکر می‌کنم.

سیدمحسن میرحسینی، استاد خوشنویسی، دیگر سخنرانی بود که به نمایندگی از انجمن خوشنویسان ایران روی صحنه رفت و به سخنرانی پرداخت. میرحسینی با تأکید بر اینکه چنین جشنواره‌ای تاکنون در این سطح برگزار نشده، گفت: همان‌طور که می‌دانید جشنواره‌های خوشنویسی زیادی چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی برگزار شده اما واقعیت این است که این جشنواره بسیار متفاوت و ارزشمند است. ما از اینکه این جشنواره بسیار ارزشمند قرار است در ادامه در سطح ملی برگزار ‌شود ذوق‌زده هستیم.

وی ادامه داد: انجمن خوشنویسان با افتخار در کنار جشنواره آوای مهر قرار دارد و امیدواریم این جشنواره در سال‌های بعد باشکوه‌تر برگزار شود. در ضمن پوستر این جشنواره را به 360 شعبه انجمن خوشنویسان که در سراسر کشور وجود دارد جهت اطلاع‌رسانی ارسال خواهیم کرد. در پایان این مراسم با حضور مسئولان، از کارت «به زیست» رونمایی شد و به هنرمندان حاضر در مراسم اهدا شد.

فریدون شهبازیان، حمیدرضا نوربخش، حمیدرضا عاطفی، حسین بهروزی‌نیا، سوسن اصلانی، مظفر شفیعی، محمد میرزمانی، مینو افتاده، جهانگیر درویش، محمدسعید شریفیان، زیدالله طلوعی، سیدمحسن میرحسینی، غلامرضا سپهری، علی گنجی، علی تحریری، کارمین صراف، حسین باباخانی تیموری، داریوش فرزانه، فرهاد مشتاق، مهدی سبحانی، مهدی مساح بیدگلی و اسماعیل خلج و ... از حاضرین در این مراسم بودند.
جشنواره هنری «آوای مهر» ویژه افراد دارای معلولیت در سه بخش «موسیقی»، «ادبیات» و «خوشنویسی» برگزار می‌شود.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : جمعه 7 مرداد 1401 - 18:36

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جشنواره هنری «آوای مهر» آغاز شد | موسیقی ما