برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور نوازندگان نوجوان و جوان و به سرپرستی و آهنگسازی «پوریا شیرین‌گو»
کنسرت ارکستر «سفیدکوب» برگزار شد

موسیقی ما - «هند پن» سازی نو در ایران محسوب می‌شود که طی چند سال اخیر به محبوبیت زیادی میان مخاطبان و فعالان عرصه موسیقی رسیده است. این ساز به سرعت توانست جای خودش را میان نسل جوان باز کند و پایش به استیج‌های سبک‌های مختلف موسیقی برسد. در این میان هم چند موزیسین به شکل جدی فعالیت در زمینه معرفی و آموزش این ساز را آغاز کردند و توانستند نقش زیادی در شهرت هرچه بیشتر هندپن یا همان «هنگ درام» داشته باشند. اما حالا قصه این ساز پرطرفدار و جالب فقط به حضور در ارکسترهای موسیقی پاپ یا تلفیقی خلاصه نمی‌شود. چرا که به همت «پوریا شیرین‌گو» اولین ارکستر هنگ درام دنیا با نام «سفیدکوب» تقریباً سه سالی است که شروع به کار کرده و پنجشنبه بیست و سوم تیرماه هم کنسرت این گروه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

ارکستر سفیدکوب متشکل از نوازندگان نوجوان و جوان ساز هنگ درام است که زیر نظر پوریا شیرین‌گو آموزش‌های این ساز را دیده و در این ارکستر فعالیت دارند. در کنسرت بیست و سوم تیرماه ارکستر سفیدکوب هم تمامی نوازندگان همین دختر و پسرهای نوجوان و جوانی بودند که توانستند تجربه‌ای خوب را روی صحنه به ثبت برسانند. در این کنسرت تمامی قطعات فقط با ساز هنگ درام اجرا می‌شد و رپرتوار هم شامل قطعاتی بود که برای این ساز ساخته و تنظیم شده بود. البته در دو آهنگ هم یک نوازنده نوجوان تنبک، گروه را همراهی می‌کرد.

سالن کنسرت فرهنگسرای نیاوران که در اغلب مواقع میزبان چهره‌ها و گروه‌های باتجربه یا معروف است در عصر یک روز تابستانی حال و هوایی دیگر داشت. چرا که قرار بود از کنسرت نوازنده‌هایی پذیرایی کند که مخاطبان آنها هم همگی با هدف حمایت از این نوازنده‌های آینده‌دار در سالن حاضر شده بودند.
اعضای ارکستر سفیدکوب که دختر و پسرهای کودک و نوجوان هستند با لباس‌هایی چشم‌نواز که رنگ قالب آنها سفید و طلایی بود روی صحنه حاضر شدند. آنها بدون صحبت و توضیح سراغ اجرای اولین قطعه رپرتوار که «رویا» بود رفتند. اثری از ساخته‌های پوریا شیرین‌گو و تنظیم «مجید بهبهانی» که آرامش جالبی را در سالن حکمفرما کرد. دقیقاً برخلاف اغلب کنسرت‌های موسیقی که همیشه آهنگی ریتمیک برای شروع برنامه انتخاب می‌شود. پس از پایان این قطعه یکی از نوازندگان گروه ضمن عرض خوش‌آمد به حضار به معرفی قطعات رپرتوار پرداخت و آنها سراغ آهنگ دوم که «واگو» و از ساخته‌های پوریا شیرین‌گو بود رفتند.
پس از پایان قطعه دوم، همان نوازنده جوان گروه توضیحاتی را درباره ارکستر سفیدکوب ارائه کرد. ارکستری که فراخوان تشکیل و آزمون ورودی آن در سال 98 بود و پس از جذب اعضا، ورکشاپ‌هایی برای اعضای آن برگزار می‌شود. در ادامه اولین کنسرت این ارکستر تابستان سال گذشته به صورت آنلاین برگزار می‌شود. در حقیقت اجرای تیرماه 1401 ارکستر سفیدکوب نخستین کنسرت آنها با حضور مخاطبان محسوب می‌شد.

«خیال» عنوان سومین قطعه این کنسرت بود. اثری با فضایی عاشقانه و آرام که یکی از تآثیرات اصلی ساز هنگ درام یعنی القای آرامش را به خوبی به مخاطبان منتقل می‌کرد. آهنگ خیال هم توسط پوریا شیرین‌گو ساخته و توسط «پیروزان حبیبی» برای ارکستر تنظیم شده بود. یکی از بخش‌های این کنسرت که در نوع خود جالب هم بود اجرای دو آهنگ «چری چری» و «فریتیل» از آثار محبوب موسیقی جهان بود. این دو آهنگ که پیش‌تر با سازها و ارکسترهای مختلف شنیده شده بود در این برنامه فقط با هنگ درام برای حاضرین اجرا شد و حس و حال نوستالژیکی برای برخی مخاطبان حاضر در سالن داشت. این دو آهنگ محبوب موسیقی جهان هم توسط پوریا شیرین‌گو و مجید بهبهانی برای ارکستر تنظیم شده بودند.
 
بخش پایانی کنسرت ارکستر سفیدکوب با اجرای یکی از محبوب‌ترین آثار تاریخ موسیقی ایران آغاز شد. آهنگ «مرغ سحر» استاد «محمدرضا شجریان» که برای اجرای این آهنگ نوازنده مهمان ساز تنبک هم روی صحنه حاضر شد. در هنگام اجرای این آهنگ، اعضای گروه شعر مرغ سحر را هم زمزمه می‌کردند که همین موضوع باعث همراهی حاضرین در سالن و همخوانی جالبی با آنها شد. پس از مرغ سحر، آهنگ ریتمیک و پرانرژی «یلدای زیبای من» توسط ارکستر سفیدکوب اجرا شد. این آهنگ برخلاف سایر آثار رپرتوار، انرژی سالن را بیشتر و مخاطبان را با نوازندگان بیشتر همراه کرد.
حسن ختام این کنسرت اجرای آهنگ «سایه» بود و نهایتاً اعضای گروه برای دقایقی مورد تشویق حضار قرار گرفتند. تشویقی که دلیل اصلی آن حمایت از نوازندگانی بود که هرکدام از آنها چند سال دیگر می‌توانند در کنسرت‌ها و آثار سبک‌های مختلف موسیقی ایران درخشش داشته باشند. پوریا شیرین‌گو هم در پایان برنامه به میان هنرجویان خودش روی صحنه رفت و عکسی به یادگار با آنها ثبت کرد.

ژوبین عسگریه، حمیدرضا آداب، رضا دارایی و مهران بیرامی و مهندس محمدحسن آقاجانی هم مهمانان حاضر در سالن بودند.

در توضیحات مربوط به ارکستر سفیدکوب که در این کنسرت قرائت شده بود این موارد ذکر شده بود:« پروژه تاسیس اولین ارکستر هنگدرام در دنیا توسط پوریا شیرین گو در سال ۹۷ شروع شد. نوشتن رپرتوار برای ارکستر هنگدرام اولین قدم برای راه اندازی این ارکستر بود .سر انجام ارکستر هنگدرام سفیدکوب فعالیت رسمی خودش رو از سال 98 آغاز کرد، که در زمستان آن سال اولین آزمون ورودي این ارکستر برگزار شد و براي پذیرفته شدگان به جهت بالا رفتن سطح علمی و عملی ،پیش از شروع تمرین ها ورکشاپ هایی برگزار شد.پس از شیوع بیماري کرونا توقفی در تمرین ها ایجاد شد. پس از مدتی فعالیت های ارکستر سفیدکوب از سر گرفته شد و مجدد آزمون ورودي برگزار شد که با اعضاي جدید مجدد ورکشاپ ها و تمرینات ارکستر هنگدرام سفیدکوب شروع شدند. اما این ارکستر به واسطه ي همه گیري بیماري کرونا، قادر به برگزاري کنسرت با تماشاچی نشد و این کنسرت رو تابستان سال گذشته بدون حضور تماشاچی برگزار کردند  که به صورت ویدیوکلیپ منتشر شد.  پاییز سال گذشته  در فراخوان سوم نفرات جدیدي به اینارکستر ملحق شدند که پس از ماه ها تمرین اولین کنسرت ارکستر هنگدرام سفیدکوب در ۲۳ تیر ماه در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت. قطعات اجرا شده در این کنسرت توسط پوریا شیرین گو آهنگسازی شده و توسط ایشان و مجید بهبهانی برای ارکستر تنظیم شده است این ارکستر به اجرای برخی از قطعات معروف موسیقی جهانی و ایرانی با تنظیم برای ارکستر هنگدرام نیز پرداختند که بسیار مورد توجه مخاطبین قرار گرفت.»
موسس و رهبر ارکستر هنگدرام سفیدکوب: پوریا شیرین گو
__________
 
 
نوازندگان هنگدرام
 
سحر قلی زاده
تانیا قربانی
فاطمه رسولی
نیکی محبی
کوروش کیانی
امیرحسین فرزانیان
النا قاسمی نیا
پرهام انوری
سمیرا مشهدی
مینا ابوالفتحی
،
نوازنده تنبک، دایره و دیجریدو: ثمین موسوی
گزارش تصویری اختصاصی سایت «موسیقی ما» با عکس‌های «لیلی شاهوردی» را در ادامه می‌توانید ببینید:
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تیر 1401 - 20:43

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کنسرت ارکستر «سفیدکوب» برگزار شد | موسیقی ما