برنامه یاد بعضی نفرات
 
«شاید هرگز تو را نبینم» با اجرای چند قطعه از این اثر رونمایی شد
صبا علیزاده: همه‌ی ما با امید زنده‌ایم و به روشنایی امیدوار
موسیقی ما- پنج‌شنبه‌ای که گذشت، «صبا علیزاده» نسخه‌ی فیزیکی دومین آلبوم موسیقی خود با عنوان «شاید هرگز تو را نبینم» را در «فرهنگان فرشته» رونمایی کرد. در این مراسم که در قالب چهار اجرای کوتاه برگزار شد، این آهنگساز قطعاتی از تازه‌ترین آلبوم خود را برای مخاطبانش اجرا کرد. «سکوت‌­های در میان»، «شاید هرگز تو را نبینم»، «سایه‌های مخدوش» و «نوروز ۹۹» قطعاتی بودند که در قالب موسیقی الکترونیک و الکتروآکوستیک روی صحنه اجرا شدند.

«شاید هرگز تو را نبینم» به عنوانِ‌ دومین تجربه‌ی آهنگ‌سازی «صبا» در 9 قطعه منتشر شده است. او در این آلبوم نیز همانند اثر قبلی‌اش علاوه بر موسیقی الکترونیک، از ساز کمانچه بهره برده و علاوه بر آن یک قطعه را با همکاری روژین شرفی (آهنگساز الکترونیک) ساخته است.
 
آندریاس اشپکتل هم که پیش از این در کنسرت «یادهای پراکنده» به عنوان نوازنده و خواننده حضور داشت، در دو قطعه از آلبوم تازه‌ صبا علیزاده به عنوان خواننده شرکت کرده است.

هر یک از قطعات آلبوم «شاید هرگز تو را نبینم» علاوه بر فضای موسیقایی متفاوت، روایت داستانی و صوتی خاص خود را دارند. به عنوان مثال در قطعه‌ «سکوت‌های در میان»، آهنگساز با انتخاب و برش سکوت‌های بین سخنرانی‌ سیاست‌مداران دوران رایش سوم (نازی‌ها) و پخش دوباره‌ آنها در بناهای معماری همان دوران و ضبط طنین این صداها تلاش کرده تا قطعه‌ای تازه خلق کند که فضایی ملانکولیک و تأثیرگذار ایجاد کرده است.

«صبا علیزاده» در مراسم رونمایی آلبومش درباره‌ی نحوه‌ی ساخت قطعات اجرا شده، توضیح داد که در طول مدتی که در این دو سال مشغول آهنگ‌سازی بوده، موسیقی او نیز تحت تاثیر محیط پیرامون و‌ ‌شرایط اجتماعی قرار گرفته است.

او درباره‌ی قطعه «سکوت­‌های درمیان» گفت: «مدتی پیش  به فیلم یکی از سخنرانی‌­های هیتلر برخوردم. چیزی که نظر مرا جلب کرد سکوت­‌های بین جملات بود. در آن فیلم تصویر از صورت هیتلر به انبوه جمعیت کات می‌خورد که طنین صدای هیتلر روی صورت­‌شان را می‌شنیدی. من حس کردم باید در مواجهه با این سکوت­‌ها کاری کنم. به همین دلیل بعضی از مهم‌­ترین سخنرانی‌های رایش سوم را جمع‌­آوری کردم و سکوت­‌های بین جملات را بریدم و به یک متریال صوتی رسیدم و آن را در بناهایی که مربوط به رایش سوم بود پخش و طنین آنها را دوباره ضبط کردم. این شد که با متریال صوتی به دست آمده در نهایت قطعه را ساختم.»

این آهنگساز در ادامه قطعه‌­ی «شاید هرگز تو را نبینم» را اجرا کرد و گفت: «این قطعه بخشی از موسیقی سکانس پایانی انیمشین «نوازنده» است که تا یک قدمی فهرست نهایی نامزدهای دریافت جایزه اسکار هم رفت . قطعه­ای که تداعی کننده­ی لحظه­ی وداع دو عاشق است که یکدیگر را بعد از مدت‌ها دیده­اند و باز هم به ناچار با هم وداع می‌کنند.»

این نوازنده و آهنگساز به عنوان سومین قطعه، « سایه­‌های مخدوش»  را اجرا کرد که در آلبوم به همراه آندریاس اشپکتل اجرا شده است.

 «نوروز 99» آخرین قطعه‌­ای بود که در این مراسم توسط صبا علیزاده اجرا شد. او درباره­‌ی این قطعه گفت: «برای من اتفاقات نوروز 99 فراموش نشدنی است و سایه‌ی سیاهی که بر زندگی همه­‌ی ما افتاد به طوری که هرگز نتوانستم آن تصاویر را از ذهنم پاک کنم؛ اما من براین باورم که همه ما با امید زنده‌­ایم و به روشنایی امیدوار.»

«شاید هرگز تو را نبینم» حاصل دو سال تجربه ی زیسته صبا علیزاده است. این آهنگساز معتقد است سنگینی و تیرگی که در این دو سال بر آثارش سایه انداخته است بی تاثیر از محیط پیرامونش نیست. در هر کدام از قطعات این آلبوم نیز قصه ای نهفته که متاثر از فضای جامعه و پیرامون آن است که صبا علیزاده را لاجرم به بازگوکردنش ترغیب می‌کند. 

در این پروژه کارگاه نوفه، موسسه این سیتو و کارگاه تصویر تهران به عنوان حامیان اصلی برگزاری بودند و ضبط و میکس آلبوم «شاید هرگزتو را نبینم» در کارگاه نوفه تهران انجام شده و صبا علیزاده به عنوان نوازنده کمانچه و تنبک و بخش الکترونیک اثر حضور داشته است. ضمن اینکه آذین حقیقی (کارگردان پروژه)، ساناز سلطانی (مدیر هنری و طراح گرافیک)، آذین نفر حقیقی (مشاور هنری و مدیراجرا)، رضا فرهادی (صدابردار)، نیوشا مزید آبادی (مشاور رسانه­ای)، سیمین علایی (ویرایش متن فارسی)، ندا منعم (ترجمه فارسی به انگلیسی)، سیاوش نقشبندی (عکس داخل دفترچه) دیگر عوامل اجرایی آلبوم را تشکیل می­‌دهند.
منبع: 
عکاس: سینا شیری
تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 - 13:12

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود صبا علیزاده: همه‌ی ما با امید زنده‌ایم و به روشنایی امیدوار | موسیقی ما