برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» برگزار شد
کشورهای همسایه میهمان «نوای مهر» می شوند
موسیقی ما- نشست خبری نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» صبح ٢ بهمن ماه با حضور دست‌اندركاران این رویداد هنری در تالار رودكی برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست سید مرتضی حسینی (مدیرکل فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و دبیر نخستین جشنواره ملی موسیقی نوای مهر) در سخنانی مطرح كرد:«اداره کل امور هنری یا گروه تلویزیونی «شاهد» در راستای ترویج ایثار، مقاومت و شهادت تولیدات متنوعی دارد که در حوزه فیلم و انیمیشن، هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی انجام می شود. البته قبلا به طور پراكنده نماهنگ و قطعات موسیقی هم در این سازمان تولید كردیم و ٤ سمفونی هم ساختیم كه خیلی مورد توجه قرار گرفت و از شبکه‌های مختلف تلویزیونی نیز هم پخش شد. این رویداد، رویداد متفاوتی است، چون توجه خاصی در آن  به قشر جوان، نوجوان و گروه های دانش آموزی شده است. البته در این مسیر، مجموعه‌ها و سازمان‌های مختلف سازمان ها و نهادهایی ما را حمایت كردند و مشاركت دارند.»
 
حسینی درباره میزان تاثیرگزاری این جشنواره نیز توضیح داد: «بنده چون پژوهشگر هستم به مقوله اثربخشی خیلی فكر می كنم. باید بگویم که این بی سابقه است كه ٤٠٠ بار یك تیزر از شبکه های تلویزیونی پخش شود؛ این یعنی محتوا تكنیك و كیفیت جشنواره در سطح بالایی است. ما در اداره كل هنری گروهی تشكیل دادیم كه متشکل از كارشناسان، هنرمندان و مستندسازان هستند. حتی مستندسازی این جشنواره را به جوانی از چهارمحال بختیاری سپردیم كه خودش از برگزیدگان جشنواره های سابق ما در حوزه فیلم است. این كیفیت و اثربخشی برای مهم است و یك میدان برای رقابت نسل جوان و نوجوان خواهد بود. ما در حد بضاعت خود كار كیفی می كنیم و ایده برگزاری این جشنواره را هم معاونت فرهنگی بنیاد شهید به ما ابلاغ كرد.»‌
 
دبیر جشنواره درباره سرنوشت گروه های شرکت کننده نیز گفت: «قطعا به گروه‌های شناسایی شده در جشنواره در آینده كار سفارش خواهیم داد. بنده اصلا به آمار فكر نمی كنم و به معنای واقعی به كیفیت و تكنیك توجه می كنیم و بعد از جشنواره نیز قطعا ارزیابی میدانی خواهیم داشت.»‌
 
مدیرکل فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: «به طور حتم جامعه هدف ما خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگر است اما مهم‌ترین مولفه ای که در نظر داریم کیفیت آثار است که برای آن برنامه‌ریزی مناسبی خواهیم داشت.»
 
در ادامه این نشست، محمد لارتی (دبیر هنری جشنواره ملی موسیقی نوای مهر) در سخنانی توضیح داد: «همزمان با پایان دی ماه، مهلت ارسال آثار به اتمام رسید و خوشبختانه در این ایام شاهد استقبال بسیارخوبی از سوی شرکت کنندگان بودیم که ما را شگفت زده کرد. این نشان‌دهنده این بود که ما باید توجه بیشتر و مناسب‌تری نسبت به هنرمندان فعال این حوزه داشته باشیم. به زعم بنده «نوای مهر» می‌تواند آغازگر فعالیت‌های اثر بخش در حوزه موسیقی با در نظر گرفتن اهداف فرهنگی بنیاد شهید باشد. جشنواره نوای مهر تمام تلاش خود را می‌کند که با تهیه سند چشم‌انداز یک جشنواره تولید محور در دوره‌های آینده باشد. البته ین جشنواره در اول راه هست و الان نباید آن را قضاوت كرد و باید صبر کنیم به پایان راه برسیم. این جشنواره نوپاست و البته هر پیشنهادی را برای بهتر شدن تولیدات می پذیریم.»
لارتی ادامه داد: «جشنواره به نوعی از فردا كار خود را به طور رسمی با شروع داوری ها آغاز خواهد.  این در حالی است که در یکی از شبکه‌های تلویزیونی ترتیب تولید و پخش برنامه‌هایی را داده ایم که به نام «ترانه ایثار» پخش خواهد شد. برای خروجی آثار جشنواره نیز کارهای مختلفی را در نظر گرفتیم که از جمله آنها می‌توانیم به تولید آلبوم برای برگزیدگان، حمایت از تولیدات آتی گروه‌های منتخب و شرکت کننده در جشنواره، پخش و نمایش آثار موسیقایی در قالب‌های مختلف اشاره کنیم. در بخش موسیقی ملل هم تولیدات ارائه شده با موضوع صلح و ایثار اجتماعی در قالب تولیدات قبلی شان است.«
 
دبیر هنری درباره بخش «سرود» نیز توضیح داد: «سرود» در دو بخش برگزار خواهد شد؛ بخش اول بر مبنای تولیدات و کارهای آماده هست که در سایت قابل دانلود شدن است و بخش دوم هم مربوط به کارهای تولید و خلاقانه‌ای است که برای گروه‌های سرود در نظر گرفته شده است. در این بخش هم تلاش شده که بحث گروه‌های سرود و گروه‌های کر شناسایی شوند و پس از شناسایی در قالب آثار تولید محور پروژه‌های مختلفی را ارائه بدهند.در حوزه موسیقی نواحی نیز برنامه هایی در نظر داریم و حتی از روستاهای دورافتاده هم کارهایی برای ما رسید که خیلی برایمان جالب توجه بود. اتفاقاً این حجم از تولید بود که ما را بر آن داشت فضای جشنواره را در بخش‌های دیگر نیز تعمیم دهیم که بعدها بدانیم در چه حوزه‌هایی از موسیقی می‌توانیم تمرکز بیشتری داشته باشیم.
 
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 - 20:19

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کشورهای همسایه میهمان «نوای مهر» می شوند | موسیقی ما