برنامه یاد بعضی نفرات
 
طراح پوستر جشنواره‌ی موسیقی نواحی از این رویداد می‌گوید
کیارش زندی: بحث قومیت‌ها را در پوسترمان لحاظ کردیم
موسیقی ما- «کیارش زندی» (عضو هیات‌علمی دانشکده‌ی هنر دانشگاه سوره و طراح پوستر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران) از روند طراحی پوستر این رویداد سخن گفت و تاکید کرد: طراحی پوستر این رویداد حساسیت‌های بیشتری داشت زیرا بحث قومیت‌ها مطرح بود.
 
کیارش زندی مطرح کرد: «وقتی دبیر جشنواره، آقای دکتر مراتی موضوع طراحی پوستر این جشنواره را با بنده در میان گذاشتند، چند طوفان فکری داشتیم و ایده‌های مختلفی هم مطرح شد. از طرفی طراحی پوستر این رویداد حساسیت بیشتری نسبت به سایر جشنواره‌ها داشت، زیرا بحث قومیت‌های ایران مطرح بود. ایران کشوری است که بر جاده ابریشم نشسته و اقوام مختلفی دارد که صاحبان این سرزمین هستند. اولین ایده‌ای که برای طراحی به ذهنمان آمد، هنر «چهل تکه دوزی» بود و نظرمان این بود که سراغ یک هنر سنتی برویم که ماهیتی ایرانی داشته باشد و هم اینکه از نظر جزئیات با موضوع اصلی جشنواره یعنی «وحدت در کثرت اقوام موسیقایی ایران» که یک نگاه شرقی دارد، همخوانی داشته باشد.»
 
زندی اضافه کرد: «کثرت و وحدت در واقع دو واژه متضاد هستند اما در فلسفه شرق این دو کلمه در معنا به هم می‌آمیزند. کشور ما دقیقا در چنین موقعیتی است و اقوام مختلفی دارد که همگی زنجیره‌های یک پیکر هستند. «چهل تکه» هم یک هنر بومی و دست آفریده بانوان ایران است که از دوخته شدن اجزای مختلف به یکدیگر در نهایت به یک کلیت می‌رسد و این طرح در پوستر پیاده شده است و عدد ۸ برای آن در نظر گرفته شده است. پس از پیاده شدن ایده اصلی ابتدا قرار شد که روی هر تکه، طرح یک ساز بومی جانمایی شود اما ممکن بود طرح خیلی شلوغ به نظر برسد و سازها در این میان گم شوند و به همین دلیل به ایده حضور قومیت‌ها روی پوستر رسیدیم که کار بسیار ظریفی بود.»
 
وی افزود: «در نهایت ما به ایده طراحی نوازنده یعنی به صدا درآورندگان سازهای اقوام ایران رسیدیم و به سمت تصویرگری نوازندگان بومی رفتیم و به صورت فیگوراتیو آن را اجرا کردیم. در بخش چهل تکه‌ها از رنگ‌هایی با کنتراست بالا استفاده شد و برای نوازندگان بومی رنگ‌های پرچم ایران یعنی سبز و سفید و قرمز مورد استفاده قرار گرفت، زیرا دوست داشتیم کار، بار معنایی داشته باشد و در اصطلاح «کانسپت» درستی داشته باشد.»
 
کیارش زندی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون بازخورد خاصی از طراحی پوستر جشنواره گرفته است یا نه؟ پاسخ داد: «مدت زمان زیادی زیادی از رونمایی پوستر نمی‌گذرد اما در همین مدت بسیار کوتاه بازخوردهای خوبی در فضای مجازی داشتم که این نتیجه یک خرد جمعی میان دفتر موسیقی، انجمن موسیقی و مدیران جشنوره امسال است.»
 
چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیررقابتی از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ماه ۱۴۰۰ در شهر کرمان برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مهر 1400 - 13:59

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کیارش زندی: بحث قومیت‌ها را در پوسترمان لحاظ کردیم | موسیقی ما