برنامه یاد بعضی نفرات
 
«رحموک نصرتی» در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت
از آخرین بازمانده‌گان موسیقی زنان بلوچ درگذشت
موسیقی ما-  رحموک نصرتی، از خوانندگان استان سیستان و بلوچستان و از نسل میراث‌بانان موسیقی نواحی جنوب ایران، در سن ۹۰ سالگی درگذشت. «رحموک نصرتی» به صدای لالایی ایران مشهور بود. او دوم اردیبهشت سال ۱۳۱۰ در شهرستان فنوج متولد شد و یکی از خوانندگان استان سیستان و بلوچستان  و از نسل میراث‌بانان موسیقی نواحی جنوب بود. او در سال ١٣٨۴ در دومین جشنواره بومی زنان مناطق و نواحی ایران حضور داشت و به همراه عصمت هودیانی روی صحنه رفت و هنر خود را به نمایش گذاشت. تخصص اصلی او خواندن لالایی‌ها و «زهیروک‌خوانی» بود.

رحموک نصرتی، مدرک درجه یک هنری داشت و از اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت بود.

در همین رابطه «سید مجتبی حسینی» در پیامی برای درگذشت رحموک نصرتی نوشته است: «رحموک نصرتی گنجینه‌ای ارزشمند از آوازها و تصنیف‌های سیستان و بلوچستان و گنجینه الحان موسیقی ویژه زنان این منطقه بود که‌ در مراسم‌های شادی و غم ویژه زنان، آوازهای محلی می‌خواند و الحان مختلف را اجرا می‌کرد. از گنجینه گرانبهایی که در سینه و جان زنده یاد نصرتی بود آثاری با محتوای آوازهای فولکلور به جای مانده است که روایتگر بخشی از فرهنگ، تاریخ و آیین‌های مردم سیستان و بلوچستان است و می‌تواند مبنای مطالعات فرهنگی، موسیقیایی و مردم شناسی قرار گیرد.

زنان هنرمند نواحی ایران راوی فرهنگ هستند و در استمرار هویت فرهنگی، باورها و آیین ها نقش موثری دارند. زنده یاد رحموک نصرتی از جمله این هنرمندان است که با آوازها و لالایی ها، در تداوم سنت‌ها و آیین‌های فرهنگی و هویتی سیستان و بلوچستان نقش شگرفی دارد. درگذشت این هنرمند گرانقدر را به هنرمندان و هنردوستان و مردم عزیز سیستان و بلوچستان تسلیت می‌گویم و برای هنرمند گرامی نصرتی از درگاه خداوند علو درجات را خواستارم.»
 
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 خرداد 1400 - 12:26

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از آخرین بازمانده‌گان موسیقی زنان بلوچ درگذشت | موسیقی ما