برنامه یاد بعضی نفرات
 
آهنگساز سریال «زخم کاری» به «موسیقی ما» گفت
حبیب خزایی‌فر: تیتراژ باکلام سریال‌ها اغلب جنبه تبلیغاتی دارد
موسیقی ما طی روزهای آینده پخش سریال «زخم کاری» به کارگردانی «محمدحسین مهدویان» در شبکه نمایش خانگی آغاز می‌شود. سریالی با بازی «جواد عزتی»، «رعنا آزادی ور»، «هانیه توسلی» و «الهه حصاری» و... که ژانر جنایی و اجتماعی دارد. موسیقی این سریال را «حبیب خزایی‌فر» می‌سازد. آهنگسازی که در تمامی فیلم‌های محمدحسین مهدویان همراه این کارگردان بوده و موسیقی پروژه‌هایش را ساخته است. در آستانه پخش اولین قسمت سریال زخم کاری سراغ حبیب خزایی‌فر رفتیم و با این آهنگساز دقایقی را درباره این پروژه گپ زدیم که در ادامه می‌خوانید:

*موسیقی سریال «زخم کاری» همانند اغلب موسیقی متن‌هایی که در گذشته کار کردید فضای ارکسترال دارد؟
این سریال یک فضای جنایی دارد و به همین دلیل خودم هم دوست داشتم که فضای جدیدی را در موسیقی تجربه کنم. موسیقی سریال زخم کاری بیشتر با سازهایی مانند گیتار الکتریک و درامز و گیتاربیس ساخته شده است و از نظر خودم تغییرات زیادی در فضای کاری همیشگی خودم داشتم. یک مقدار هم موسیقی ارکسترال در این پروژه دارم و کلاً این سبک را کنار نگذاشته‌ام اما استفاده محدود داشته‌ام. بخش عمده موسیقی سریال زخم کاری بر مبنای صداهای الکترونیک و سازهایی مانند گیتار الکتریک و درامز است.
 
*معمولاً در فیلم و سریال‌های جنایی ایرانی از موسیقی‌هایی با تمپوی بالا برای القای هیجان استفاده می‌کنند. شما هم این روند را در موسیقی این سریال دارید؟
در شروع موسیقی سریال به دنبال ملودی بودم که فضای جنایی را القا کند و در بخش‌هایی این ملودی را تمپوی خیلی پایین و موسیقی خلوت و صداهای الکترونیک می‌شنوید. در بخش‌هایی هم نزدیک به موسیقی راک می‌شود و موسیقی شلوغی داریم و من سعی کردم ملودی که برای زخم کاری می‌سازم، فضای جنایی را القا کند. فکر می‌کنم این ملودی را با هر سازی بنوازید آن فضا القا می‌شود ولی ما انتخابمان چنین سازهایی بود که کمی برای خود من هم نو باشد.

*ضبط موسیقی در چه مرحله‌ای است و اینکه شما قسمت به قسمت، برای این سریال موسیقی خواهید ساخت؟
ضبط موسیقی دیروز به اتمام رسید و موسیقی نیمی از قسمت‌ها آماده شده است. در مواقعی پروژه ایجاب می‌کند که فضای موسیقی تمامی قسمت‌ها نزدیک به هم باشد اما شرایط دیگری مانند بحث بودجه هم در روند ساخت موسیقی تأثیرگذار است. اما عموماً اینطور است که برای نیمی یا یک سوم از قسمت‌ها موسیقی ساخته می‌شود ولی برای ادامه پروژه براساس بازخوردها و سکانس‌ها ممکن است قطعات جدید هم ساخته شود.
 
*شما و «محمدحسین مهدویان» تا کنون همکاری‌های زیادی داشته‌اید. فکر می‌کنم همکاری آسانی با هم داشته باشید درست است؟
من و «محمدحسین مهدویان» خیلی راحت کار می‌کنیم اما این راحتی باعث نمی‌شود که ایشان از موسیقی به سادگی عبور کند. آقای مهدویان همیشه سخت‌گیری و توجه و غرزدن‌های معروفش را دارد! او وسواس زیادی روی کارش دارد و همه بخش‌ها برایش مهم است. رفاقت من و محمدحسین مهدویان باعث نمی‌شود که روی کیفیت کار خودمان چشم‌پوشی کنیم. این سخت‌گیری‌ها و وسواس ایشان باعث می‌شود که کار بهتری طلب کنند و کیفیت موسیقی هم بالاتر برود.
 
*طی سال‌های گذشته موسیقی برخی از سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی در خارج از ایران و به خصوص کشور ترکیه ضبط شدند. به نظر شما ضبط موسیقی در خارج از ایران یا با حضور نوازندگان خارجی تأثیری در کیفیت موسیقی دارد؟
احساس می‌کنم ضبط موسیقی در خارج از ایران برای همه فیلم‌ها و سریال‌ها مناسب نیست. به دلیل اینکه لهجه نوازنده‌ها و مدل ضبط در خارج از ایران فرق می‌کند و زمانی که موسیقی را می‌شنوید، کاملاً متوجه می‌شوید که این موسیقی در خارج ضبط شده و ایرانی نیست. معمولاً هم چنین موسیقی‌هایی خیلی روی فیلم‌ها ما چفت نمی‌شود. همانطور که مدل فیلمبرداری و بازی‌ها همگی یک حال و هوایی دارد که مشخص است که برای خودمان است. در موسیقی هم چنین اتفاقی رخ می‌دهد و احساس می‌کنم موسیقی که در خارج ضبط شده باشد از فیلم یا سریال جدا می‌شود. ممکن است فیلمی فضای غربی زیادی داشته باشد و در آن پروژه شاید ضبط موسیقی در خارج از کشور مناسب باشد ولی به نظرم برای فیلم و سریال‌های معمول خیلی مناسب نباشد.
 
*شنیدم که فعلاً این سریال، تیتراژ با کلام ندارد. دلیلش چیست و اینکه کلاً حضور خواننده در سریال‌ها از نظر شما چه تأثیراتی دارد؟
در جریان صحبتی که با آقای مهدویان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که نیازی نیست از حضور خواننده در سریال زخم کاری استفاده کنیم. به نظر من تیتراژ باکلام سریال‌ها و حضور خواننده‌ها در هشتاد درصد مواقع جنبه تبلیغاتی دارد و کمک خاصی به فیلم نمی‌کند. در حقیقت از کنار شهرت آن خواننده و طرفدارانی که دارد، بیننده‌های آن سریال هم بیشتر می‌شود. در بیست درصد مواقع است که حضور خواننده باعث می‌شود تا تیتراژی را بشنویم که حرفی برای گفتن دارد و به سریال هم کمک می‌کند.
 
*در همان بیست درصدی که گفتید کدام تیتراژ بوده که توجه شما را جلب کرده باشد؟
سریال‌ها را دقیق دنبال نمی‌کنم و دلیلش این است که گاهی فرصت نمی‌شود و گاهی هم تنبلی می‌کند و به همین دلیل الان حضور ذهن ندارم. اما آهنگ‌های «محسن چاوشی» برای سریال «شهرزاد» تأثیرگذار و به جا بودند. موسیقی‌های باکلام سریال شهرزاد از همان بیست درصد بود که حرف برای گفتن داشت.
 
*از سایر پروژه‌های شخصی خودتان چه خبر؟
فعلاً مشغول تولید یک تک‌آهنگ و موسیقی متن یک فیلم‌سینمایی هستم که طی روزهای آینده جزئیات بیشتر این دو پروژه اعلام می‌شود. آن تک‌آهنگ یک کار ملی برای تلویزیون است که هنوز خواننده آن قطعی نیست. البته چون انتشار این آهنگ با زمان انتخابات تقارن دارد و با توجه به حواشی حضور خواننده‌ها در دوره‌های گذشته حدس می‌زنم خواننده مطرحی پای کار این آهنگ نیاید.
 
*و کلام آخر؟
زخم کاری تجربه جدیدی برای خودم بود و موسیقی آن با سایر کارهایی که تا کنون ساخته‌ام متفاوت است. امیدوارم مخاطبان از این پروژه و موسیقی که برایش ساخته شده است استقبال خوبی داشته باشند. این فیلم سینمایی که مشغول تولید موسیقی آن هستم هم تجربه کاملاً جدیدی برای خودم است و در این ژانر کار نکرده بودم.
 
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : شنبه 1 خرداد 1400 - 16:13

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حبیب خزایی‌فر: تیتراژ باکلام سریال‌ها اغلب جنبه تبلیغاتی دارد | موسیقی ما