برنامه یاد بعضی نفرات
 
22 منظومه حماسی مازندرانی در یک آلبوم
مجموعه «موسیقی حماسی و آیینی مازندران» در آمل رونمایی شد
موسیقی ما - کتاب و آلبوم «موسیقی حماسی و آیینی مازندران» که توسط توسط شرکت فرهنگی و هنری نسیم مهرآوا منتشر شده، با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولین و علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ مازندران در آمل، رونمایی شد.
 
این آلبوم اثر پژوهشی «نبی احمدی» که با صدای استاد «ابوالحسن خوشرو» تهیه شده، دیشب در مراسمی که با همکاری شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا و موسسه چاووش در سالن آمفی تئاتر دانشگاه شمال برگزار شده بود رونمایی شد.
 
این مجموعه شامل 22 منظومه مازندرانی است که در قالب یک کتاب و دو لوح فشرده منتشر شد. به گفته نبی احمدی، تهیه این اثر پس از انجام پژوهش‌های اولیه، در مرحله ضبط و تنظیم حدود 2 سال طول کشید و شرکت «نسیم مهرآوا» انتشار و عرضه آن را به عهده گرفت.
 
«علی‌اکبر شکارچی» نوازنده پیش‌کسوت کمانچه، اعضای شورای شهر قائمشهر، «محمد محمدی» رئیس شورای شهر آمل، «امیر امیرنیا» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد آمل، «ناعمه پازوکی» رئیس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران و «محمد غلامی» مدیرعامل شرکت نسیم مهرآوا، تعدادی از حاضران در سالن بودند.
 
  • خوشرو؛ حافظه شنیداری مازندران
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل در این مراسم خوشرو را حافظه‌ی شنیداری مردم مازندران دانست و گفت: «اگر نواهای گم‌شده‌‌ی مازندرانی با صدای خوشرو زنده نمی‌شد، به فراموشی سپرده می‌شد.»
 
امیر امیرنیا ادامه داد: «نواهایی که خوشرو خلق می‌کند به نوعی مثل اجرای تئاتر است، چون موقع گوش دادن به آن شما فقط نمی‌شنوید، بلکه نواها را طوری اجرا می‌کند که شنونده آن را می‌بیند و درک می‌کند.»
 
  • آوازی از جنس عصیان
«علی‌اکبر شکارچی» نوازنده کمانچه و از مفاخر موسیقی لرستان و ایران هم در این مراسم حضور داشت و اجرای قطعاتی از موسیقی لرستان توسط او بخشی از این مراسم بود که شکارچی اجرای این قطعات را به استاد خوشرو تقدیم کرد.
 
شکارچی با بیان این که موسیقی پاپ، سنتی و نواحی می‌توانند به هم کمک کنند، گفت: «البته باید حمایت‌ها از همه سبک‌ها عادلانه باشد تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. همان‌طور که آلاینده‌ها محیط زیست را آلوده می‌کنند، آلاینده‌های صوتی و موسیقایی هم می‌توانند گوش و اندیشه و ذوق و زیباشناسی شنونده را با بی‌رحمی ویران کنند.»
 
شکارچی که پیشینه همکاری و ارتباطش با خوشرو به حدود 3 دهه قبل می‌رسد، با اشاره به این‌که تحولات اجتماعی در آثار خوشرو بی‌تأثیر نبود و او همواره اندیشه مردم‌گرایانه داشته گفت: «شما در آواز ابوالحسن، مهر، عشق، شفقت، دوستی و عصیان می‌بینید.»
 
این هنرمند برجسته موسیقی سنتی افزود: «وقتی آواز ایشان را موقع خواندن امیری می‌شنیدم، با خودم می‌گفتم که من هم باید مثل او دلیرانه بنوازم. چون آواز ایشان از جنس عصیان بود. این نوع موسیقی بی‌پناه نخواهد ماند و حتماً بعدها هم گلی خواهد رویید.»
 
در بخشی از این مراسم «محمود شریفی» با همراهی سعدی صادقی (نوازنده کمانچه) و محمدرضا هاشمی (نوازنده دایره) به اجرای قطعاتی از آثار ابوالحسن خوشرو پرداخت.
 
این مراسم با استقبال خوبی از سوی اهالی هنر و دوست‌داران موسیقی مازندران مواجه شد.
استاد خوشرو با وجود بیماری و حال نامساعد در این مراسم حضور یافت و با استقبال گرم اهالی هنر مواجه شد. درطول مراسم نیز حاضران در سالن به پاس یک عمر تلاش برای حفظ ارزش‌های موسیقی مازندران، بارها ایشان را ایستاده تشویق کردند.
 
حدود یک ماه پیش نیز در ساری با حضور صدها علاقه‌مند به موسیقی مازندرانی، نشان درجه یک هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد خوشرو اهدا شده بود.
 
قرار است در روزهای آینده توسط شرکت نسیم مهرآوا مراسمی در ساری هم برای این مجموعه برگزار شود.
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 دی 1398 - 15:50

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مجموعه «موسیقی حماسی و آیینی مازندران» در آمل رونمایی شد | موسیقی ما