گفتوگو با خواننده گروه راک «گره» که بلیت فروشیاش تنها شش دقیقه طول کشید
هادی کیانی: از هر طرف که وارد میشوی، یک جای این موسیقی به گره برمیخوری!
موسیقی ما - فرزان صوفی - سولدتاوتهای زودهنگام این روزها تبدیل به تبلیغات و بازار گرمی برای بسیاری از گروههای پاپ شده که البته شنیده شده سولداوتهای زودهنگام بعضی از آنها، خیلی هم واقعی نیست. حالا در بخش دیگری از موسیقی هم این اتفاق افتاده که خوشبختانه ارتباطی به بخش تجاری این هنرِ اول ندارد؛ گروه راک «گره» که دو سال پیش از همان اولین کنسرتهایش با این پدیده روبهرو شد و در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته اولین گروهی بود که بلیتهایش به اتمام رسید.
با هادی کیانی، وکالیست گروه درباره اجرای پیش رویشان که شش دی برگزار میشود درباره اتفاقات این اجرا و مشکلاتی که اولین روز بلیتفروشی برایشان پیش آمد و منجر به کنسل شدن آن شد و همچنین مشکلات سبک راک، صحبت کردیم.
یکسری از گروهها حاضر نیستند خودشان را تا حدودی با شرایط تطبیق دهند و به این فکر نمیکنند که مثلاً وقتی دث متال مجوز نمیگیرد، کمی فیتیله آن را پایینتر بکشند تا بتوانند حداقل اجرا را شروع کنند. به هر حال ما داریم اینجا زندگی میکنیم و باید واقعیتها را پذیرفت. مثلاً خیلی از گروهها اول اینسترومنتال کار میکنند و بعد دو قطعه وکالدار اضافه میکنند و همینجور کمکم پیش میروند، سعی میکنند اول اعتماد را جلب کنند؛ در نتیجه وقتی احساس شود موجه هستند راحتتر میتوانند مجوز بگیرند. اما بعضی گروهها میخواهند یکباره از ژانرهایی شروع کنند که مجوز نمیگیرد و برای همین هم شروع به تخریب گروههای دیگر میکنند. ما پارسال در جشنواره موسیقی فجر اجرا داشتیم اما به جای اینکه باعث افتخار گروههای راک باشد یک عده گفتند این گروه حکومتی است!
یک چیزهایی هم به فرهنگ ما برمیگردد و نمیتوان منکر این شد که ما فقر فرهنگی داریم. هر کسی که میخواهد بالا برود به جای اینکه سعی کنیم دستش را بگیریم، تمام تلاشمان را میکنیم تا زیر پایش را خالی کنیم. اصلاح این مسائل متأسفانه خیلی سخت است. ما که در نهایت داریم پیش میرویم و به حرف کسی هم گوش نمیکنیم؛ چون اگر میخواستیم به حرف دیگران توجه کنیم اصلاً سراغ راک نمیآمدیم. فعلاً که کفشهای آهنی پا کردهایم و جلو میرویم.
اگر یک صنف داشته باشیم که در خانه موسیقی به ثبت برسد، میتواند اتفاقات بهتری بیفتد. شنیدم که گروه «پیکلاویه» هم مشکل پیدا کرده است، نمیدانم داستان چیست اما این بچهها آلبوم منتشر کردهاند و خب اگر به آلبومشان مجوز دادهاید چرا جلوی فعالیتشان را گرفتهاید؟ این مشکل ریشهای است و تا از ریشه درست نشود، همین خواهد بود؛ حالا یک زمان شرایط کمی بهتر میشود و یک زمان هم بدتر. هر چه بیشتر پیش میرود متوجه میشویم که واقعاً اسم درستی برای گروهمان انتخاب کردهایم؛ چون از هر طرف که وارد میشوی، یک جای این موسیقی به گره بر میخوری!
اما به این منظور نیست که این کار قرار است روند «گره» باشد. به زمانمان هم بستگی دارد؛ اینبار ترک لیستمان را از دو ماه پیش انتخاب کردیم و همه نوازندهها برای تمرین زمان داشتند.
میخواهم این نوید را بدهم که ما در اجرایی که اردیبهشت خواهیم داشت، میخواهیم کنسرت را به سمت گروههای خیلی مدرن ببریم و قطعاتی از گروههایی مثل «آرک» و گروههای مدرن پروگرسیو اجرا کنیم که مطمئناً تکنیکالتر هستند.
بچهها در گروههای دیگر هم ساز میزنند و در این شرایط جمع شدن شش نفر دور هم، کار خیلی سختی است. ما تمرینها را طی این 15 سال انجام دادهایم؛ خود من از هجده سالگی نشده که روزی کمتر از پنج، شش ساعت در روز موسیقی کار کنم برای همین اگر بخواهم یک قطعه را بخوانم، بیشتر از دو ساعت برایم زمان نمیبرد؛ حالا هر چقدر هم تکنیکال باشد.
صد البته که با تمرینهای بیشتر، میتوان نتیجه بهتری گرفت اما فعلاً که تا اینجا جواب داده و خودمان هم به فرمولی رسیدهایم که بتوانیم اجراهای خوبی داشته باشیم.
اما در کل خود من به این فکر کردم که اگر قرار است نوازنده مهمان داشته باشیم، یکبار هم در بخش وکال این اتفاق بیفتد.
با هادی کیانی، وکالیست گروه درباره اجرای پیش رویشان که شش دی برگزار میشود درباره اتفاقات این اجرا و مشکلاتی که اولین روز بلیتفروشی برایشان پیش آمد و منجر به کنسل شدن آن شد و همچنین مشکلات سبک راک، صحبت کردیم.
- * این روزها اتفاقهایی در حوزه موسیقی راک افتاده که به نظر میرسد هنرمندانی که در این بخش فعالیت میکنند خیلی پشت یکدیگر نیستند؛ البته به جز یک تعداد مثل فرشید اعرابی، گروه تندر، فرشاد رمضانی و... که از قدیمیهای این حوزه هستند و همیشه سعی کردهاند گروههای این ژانر را ساپورت کنند.
- * موسیقی راک متأسفانه نسبت به دیگر ژانرها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند؛ به نظر شما که سالها است در این ژانر فعالیت میکنند، چطور میتوان حداقل بخشی از مشکلات این موسیقی را حل کرد؟
یکسری از گروهها حاضر نیستند خودشان را تا حدودی با شرایط تطبیق دهند و به این فکر نمیکنند که مثلاً وقتی دث متال مجوز نمیگیرد، کمی فیتیله آن را پایینتر بکشند تا بتوانند حداقل اجرا را شروع کنند. به هر حال ما داریم اینجا زندگی میکنیم و باید واقعیتها را پذیرفت. مثلاً خیلی از گروهها اول اینسترومنتال کار میکنند و بعد دو قطعه وکالدار اضافه میکنند و همینجور کمکم پیش میروند، سعی میکنند اول اعتماد را جلب کنند؛ در نتیجه وقتی احساس شود موجه هستند راحتتر میتوانند مجوز بگیرند. اما بعضی گروهها میخواهند یکباره از ژانرهایی شروع کنند که مجوز نمیگیرد و برای همین هم شروع به تخریب گروههای دیگر میکنند. ما پارسال در جشنواره موسیقی فجر اجرا داشتیم اما به جای اینکه باعث افتخار گروههای راک باشد یک عده گفتند این گروه حکومتی است!
یک چیزهایی هم به فرهنگ ما برمیگردد و نمیتوان منکر این شد که ما فقر فرهنگی داریم. هر کسی که میخواهد بالا برود به جای اینکه سعی کنیم دستش را بگیریم، تمام تلاشمان را میکنیم تا زیر پایش را خالی کنیم. اصلاح این مسائل متأسفانه خیلی سخت است. ما که در نهایت داریم پیش میرویم و به حرف کسی هم گوش نمیکنیم؛ چون اگر میخواستیم به حرف دیگران توجه کنیم اصلاً سراغ راک نمیآمدیم. فعلاً که کفشهای آهنی پا کردهایم و جلو میرویم.
- * به فکر تشکیل یک مجمع راک نیستید؟
اگر یک صنف داشته باشیم که در خانه موسیقی به ثبت برسد، میتواند اتفاقات بهتری بیفتد. شنیدم که گروه «پیکلاویه» هم مشکل پیدا کرده است، نمیدانم داستان چیست اما این بچهها آلبوم منتشر کردهاند و خب اگر به آلبومشان مجوز دادهاید چرا جلوی فعالیتشان را گرفتهاید؟ این مشکل ریشهای است و تا از ریشه درست نشود، همین خواهد بود؛ حالا یک زمان شرایط کمی بهتر میشود و یک زمان هم بدتر. هر چه بیشتر پیش میرود متوجه میشویم که واقعاً اسم درستی برای گروهمان انتخاب کردهایم؛ چون از هر طرف که وارد میشوی، یک جای این موسیقی به گره بر میخوری!
- * برویم سراغ کنسرت پیشروی گروه «گره»؛ تفاوت این کنسرت با اجرای قبلی شما چیست؟
- * صدابردار هم همچنان بهروز منزه است؟
- * «گره» معمولا در سِت لیستش قطعاتی را برای کاور انتخاب میکند که در ژانرهای مختلفی هستند در صورتیکه گروههای دیگر معمولا یکی، دو ژانر را برای اجرا انتخاب میکنند؛ اما در مورد «گره» اینطور نیست و سعی میکند قطعات مختلفی در رپرتوآرش وجود داشته باشد؛ با اینکار میخواهید طرفداران بیشتری جذب کنید؟
- * به نظر روند اجرای «گره» -با توجه به سِت لیستهایش از ابتدا تا به امروز- به گونهای است که انگار به سمت اجرای قطعات تکنیکیتر در حال حرکت است. قرار است روند «گره» اینگونه باشد؟
اما به این منظور نیست که این کار قرار است روند «گره» باشد. به زمانمان هم بستگی دارد؛ اینبار ترک لیستمان را از دو ماه پیش انتخاب کردیم و همه نوازندهها برای تمرین زمان داشتند.
میخواهم این نوید را بدهم که ما در اجرایی که اردیبهشت خواهیم داشت، میخواهیم کنسرت را به سمت گروههای خیلی مدرن ببریم و قطعاتی از گروههایی مثل «آرک» و گروههای مدرن پروگرسیو اجرا کنیم که مطمئناً تکنیکالتر هستند.
- * درباره تمرین کردن اعضای گروه صحبت کردید؛ «گره» معمولاً چند جلسه برای کنسرتهایش تمرین میکند؟
بچهها در گروههای دیگر هم ساز میزنند و در این شرایط جمع شدن شش نفر دور هم، کار خیلی سختی است. ما تمرینها را طی این 15 سال انجام دادهایم؛ خود من از هجده سالگی نشده که روزی کمتر از پنج، شش ساعت در روز موسیقی کار کنم برای همین اگر بخواهم یک قطعه را بخوانم، بیشتر از دو ساعت برایم زمان نمیبرد؛ حالا هر چقدر هم تکنیکال باشد.
صد البته که با تمرینهای بیشتر، میتوان نتیجه بهتری گرفت اما فعلاً که تا اینجا جواب داده و خودمان هم به فرمولی رسیدهایم که بتوانیم اجراهای خوبی داشته باشیم.
- * در این اجرا قرار است امیر شهابی به عنوان نوازنده مهمان گروه را همراهی کند. شما در اجراهایتان قبلاً هم از نوازنده مهمان مثل امیر دانایی یا احسان ایمانی استفاده کرده بودید. نکته اینجا است که شما همیشه از «نوازنده» مهمان در کنسرتهایتان استفاده میکنید و تا به حال از «خواننده» مهمان دعوت نکردهاید؛ این موضوع دلیل خاصی دارد؟ به نظرتان خواننده استانداری در این ژانر وجود ندارد؟
- * امیر شهابی یک جَزمن است. قرار است با چه سبک و شیوهای روی استیج «گره» حاضر شود؟
- * نوید رهبر دیگر قرار نیست به عنوان پیانیست گروه را همراهی کند؟
- * قرار است به همین شیوه پلیبک ادامه بدهید یا به فکر همکاری با یک کیبوردیست جدید هستید؟
- * خودتان چرا پیانو نمینوازید؟
- * من جواب این سوالم را نگرفتم که دلیل دعوت نکردن از خواننده مهمان در گروهتان چه بوده است؟ گفتید بنا به نیاز گروه، از نوازنده مهمان استفاده کردهاید؛ شما سال گذشته در یک کنسرت نتوانستید «گره» را همراهی کنید، میخواهم بدانم آن زمان این نیاز را برای اضافه شدن خواننده مهمان احساس نکردید یا خوانندههایی که بتوانند به شکل استاندارد در این ژانر فعالیت کنند تعدادشان محدود است؟
اما در کل خود من به این فکر کردم که اگر قرار است نوازنده مهمان داشته باشیم، یکبار هم در بخش وکال این اتفاق بیفتد.
- * الان دو سال است که گروه «گره» اعلام موجودیت کرده است؛ گروه موفقی که با کنسرت اولش خودش را معرفی کرد و از همان ابتدا هم توانست به سولداوتهای زودهنگام دست پیدا کند. گام بعدی گروه چیست؟ به هر حال اعضای گروه تواناییهای زیادی دارند و به نظر میرسد در این دو سال دارید صرفاً یک مسیر تکراری را طی میکنید؛ در صورتیکه با چنین ویژگیهایی میتوانید اتفاقهای متفاوتتری را رقم بزنید. البته بعید میدانم خودتان هم فقط به همین کنسرت گذاشتن و سولداوت کردن زودهنگام راضی باشید.
- * برای شما این امکان که در شهرستانها اجرا داشته باشید وجود دارد؟
- * اجراهای بینالمللی چطور؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 آذر 1397 - 17:45
افزودن یک دیدگاه جدید