دشواریهای تولید موسیقی در عرصههای آیینی در گفتوگو با «محمدسعید شریفیان»
آهنگسازی روی لبه تیغ
موسیقی ما - ضرورت تولید و ساخت آثار مناسبتی از جمله مباحث و موضوعاتی است که بارها درباره آن صحبت و تأکید شده اما با وجود تکرار مکررات تا به امروز هم نتوانستیم آنطور که باید و شاید چه در زمینه موسیقی و چه فیلم و سینما موفق عمل کنیم. البته تعدادی از هنرمندان بزرگ این مسئولیت را تشخیص دادند و با پرداختن به این موضوع، دین خود را به ائمه علیهمالسلام ادا کردند اما آنقدر تعداد این آثار فاخر محدود و انگشتشمار است که باید هر سال همان کارها را ببینیم و بشنویم. سمفونی «خسوف» هم ازجمله آثار فاخر موسیقی ایران است که به واقعهی عاشورا میپردازد. اثری به آهنگسازی محمد سعید شریفیان؛ موسیقیدانی که تحصیلات خود را از همان ابتدا در خارج از ایران آغاز کرد ودر فیزیک صوت و موسیقی الکترواکوستیک مدرک دکتری از دانشگاه پادوای ایتالیا دریافت نمود. فعالیتهای مستمر او در عرصه موسیقی منجر به تولید حدود 80 اثر در انواع بافتهای صوتی و گروههای مختلف موسیقی اعم از ارکسترال، کرال، مجلسی، موسیقی فیلم، سریالهای تلویزیونی و...بوده است اما سمفونی «خسوف» اولین اثرمذهبی او است که با زبانی جهانی سعی در معرفی شخصیت امام حسین(ع) به دنیا داشته است؛ اتفاق مهم فرهنگی ایران که با همکاری ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک رومانی به رهبری لوریس چکناواریان در سال 1382 انجام شد. طرح موسیقایی خسوف در سال 75 پیریزی شد و پس از ششماه تحقیق روی متون ادبی و جمعآوری ملودیهای نوحههای عاشورا، با گزینش و استفاده نهایی از 9 زمینه از قدیمیترین نوحهها، بعد از دو سال در بهمن 1378 به پایان رسید. موسیقی در قالب یک مقدمه و هفت قسمت مختلف چون حرکت کاروان به سوی مکه، طواف کعبه، حرکت کاروان به سوی کربلا، روز تاسوعا، شب عاشورا و در نهایت، شام غریبان. شریفیان معتقد است «اکثر کارهایی که با عنوان مناسبتی تولید شده بیکیفیت بودهاند و همین امرسبب شده فضای جامعه نسبت به کلمه سفارشی ذهنیت بدی داشته باشد. البته ایرادی به ساخت کارهای سفارشی وجود ندارد سفارش دهنده باید نسبت به کار شناخت و آگاهی داشته باشد و کسی را انتخاب کند که توانمندی ساخت آن اثر را دارد.» گفتوگو با این هنرمند را در ادامه میخوانید.
متأسفانه موسیقی که جدی تر است کمتر مورد استقبال مردم قرارمی گیرد وما موظف هستیم که ازطریق فرهنگ، افکار مردم را تغییر بدهیم. کسانی هستند که تلاش میکنند کارخود را به هرسختی حفظ کنند و ارائه بدهند اما در بخش مدیران فرهنگی توجهی به این موضوع نیست. کنسرت «خسوف» توانست 5 شب متوالی تالاروحدت را پر کند پس به این نتیجه میرسیم علاقهمندان به موسیقی جدی هنوز هم هستند اما هیچ گاه نتوانستند آنها را در زیر یک سقف جمع کنند.تکنولوژی و دراختیار داشتن امکانات لزوماً شما را متعالیتر نمیکند حتی در ایران برعکس هم عمل کرده و سطح فکری مردم پایینتر آمده است.
20 سال گذشته تا به امروز جامعه و ادبیات مردم تغییر کرده است. مدیرانی که متولی فرهنگی هستند باید از جنس خود هنرمندان باشند اگر وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی ما یک هنرمند باشد قطعاً در زمینه فرهنگ و هنر توجه بیشتری میشود وبه همان نسبت حساسیتها هم بیشتر خواهد بود.
- سمفونی«خسوف»از جمله آثار فاخر موسیقی ایران است که اربعین سال 82 نخستین اجرای آن در تهران برگزار شد. ایده این کارچگونه شکل گرفت؟
- اگر امروز«خسوف» بهعنوان یک کارمناسبتی درایران شناخته میشود شاید به این دلیل بوده که طی این سالها کارهای فاخر و در شأن ایامی چون عاشورا کمتر یا اصلاً ساخته نشده و این تولیدات کم باعث تکرارآثاری از این دست شده است به مانند «نی نوا» اثراستاد حسین علیزاده؛ که شاید ایشان هم هیچ گاه علاقهمند نبود «نی نوا» با عنوان یک کار مناسبتی معرفی شود.
- با توجه به محدود بودن تولید چنین کارهایی چرا «خسوف» تنها همان سال در ایران اجرا شد.
- اگرشرایط مهیا شود با نوازندههای خارجی وتک خوان خانم روی صحنه خواهید رفت؟
- در این سالها شاهد پیشرفت چندانی در ارکستر سمفونیک نبوده ایم؛ علت را در چه میدانید؟
- «خسوف» اثری است که درقالب زمان نمیگنجد و یک اثر بینالمللی است که شرایط اجرای آن درهر کشوری وجود دارد. استقبال از این اثر خارج ازکشور به چه صورت بود؟
- قرار بود «خسوف دو» هم ساخته شود، سمفونیای که روایتی ازعصرعاشورا تا اربعین است آیا این کارانجام شد؟
- تصمیم به ساخت کلیپ هم داشتید؟
- سمفونی «خسوف» با 107دقیقه زمان چه پیامی از عاشورا را به شما منتقل میکند؟
- با گذشت سالها از ساخت چنین آثاری و ورود موسیقیهای مختلف آیا باز هم جامعه ما پذیرش شنیدن موسیقیهای آیینی و مذهبی را دارد؟
- به نظر شما آیا قرار گرفتن موسیقی ایران در یک چارچوب خاص دلیلی بر جهانی نشدن موسیقی ما تا به امروز است؟
- آیا درفرهنگ وهنر ما ملیگرایی وجود دارد؟
- باتوجه به تجربه شما موسیقیهایی که با عنوان موسیقیهای مذهبی تولید میشود آیا پیوندی با موسیقی دستگاهی دارد! چرا که امروزه موسیقیهای مذهبی ایران در قالبهای موسیقی پاپ هم شنیده میشود.
- چرا موسیقی مذهبی یا موسیقی ایران در این سالها تغییرمسیر داده است؟
- بهعنوان یک موسیقیدان و یکی از اعضای پیوسته فرهنگستان هنر چه راهکار و پیشنهادی برای اعتلای موسیقی وجود دارد؟
- بهنظر شما ساخت کارهای مناسبتی بر کیفیت کار اثر میگذارد؟
- آیا تا به حال به فکر ساخت موسیقی با شرایط امروز جامعه بودهاید؟
متأسفانه موسیقی که جدی تر است کمتر مورد استقبال مردم قرارمی گیرد وما موظف هستیم که ازطریق فرهنگ، افکار مردم را تغییر بدهیم. کسانی هستند که تلاش میکنند کارخود را به هرسختی حفظ کنند و ارائه بدهند اما در بخش مدیران فرهنگی توجهی به این موضوع نیست. کنسرت «خسوف» توانست 5 شب متوالی تالاروحدت را پر کند پس به این نتیجه میرسیم علاقهمندان به موسیقی جدی هنوز هم هستند اما هیچ گاه نتوانستند آنها را در زیر یک سقف جمع کنند.تکنولوژی و دراختیار داشتن امکانات لزوماً شما را متعالیتر نمیکند حتی در ایران برعکس هم عمل کرده و سطح فکری مردم پایینتر آمده است.
- درحال حاضر چه فعالیتی انجام میدهید.
- در بحث آثار مکتوب و پژوهشی چه کارهایی در دست دارید؟
- آیا همچنان به ساخت آثاری در خصوص موسیقی فیلم ادامه خواهید داد؟
- چشمانداز شما از آینده موسیقی ایران چیست؟
20 سال گذشته تا به امروز جامعه و ادبیات مردم تغییر کرده است. مدیرانی که متولی فرهنگی هستند باید از جنس خود هنرمندان باشند اگر وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی ما یک هنرمند باشد قطعاً در زمینه فرهنگ و هنر توجه بیشتری میشود وبه همان نسبت حساسیتها هم بیشتر خواهد بود.
منبع:
روزنامه ایران
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 آبان 1397 - 15:01
افزودن یک دیدگاه جدید