برنامه یاد بعضی نفرات
 
نخستین همایش آشیق‌ها به همت خانه‌ی موسیقی برگزار شد
حمیدرضا نوربخش: موسیقی پاپ امروز برنامه‌ریزی‌ سازمان‌یافته‌ای برای خراب کردنِ گوش مردم است
موسیقی ما - نخستین همایش آشیق‌های خانه موسیقی شب گذشته با حضور جمع زیادی از فعالان این موسیقی و همچنین اجراهای متنوع توسط هنرمندانِ آشیق در تالار فرهنگ و هنر برگزار شد. در این جلسه «حمیدرضا نوربخش»‌ -مدیر عامل خانه‌ی موسیقی- با تاکید بر این نکته که خانه‌ی موسیقی از ابتدای تاسیس تلاش کرده تا تمامِ شاخه‌های موسیقی را دور هم جمع کند، اضافه کرد: «این خانه از ابتدا با همگرایی گسترده هنرمندان تشکیل شد و در این مدت نزدیک به بیست سال پربارتر و گسترده‌تر شد و امروز بیش از 16هزار نفر عضو هنرمند از سراسر کشور داریم؛ در این میان بخش مهمی از موسیقی ما در شاخه‌ی نواحی مختلف است و از آن طرف ریشه موسیقی اصیل ما در موسیقی اقوام است. ما به خود می‌بالیم کشوری داریم که شاخه‌های مختلف فرهنگی دارد و تمامی این شاخه‌ها زیر نامِ «ایران عزیز» تعریف می‌شود؛ همچنین بخش پر افتخاری از موسیقی ما موسیقی آذری است و امیدواریم این موسیقی هر روز بتواند مجال بیشتری پیدا کند.»

نوربخش همچنین در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت: «با همه مشکلاتی  که وجود دارد، موسیقی ما امروز در حالِ بالندگی است؛ امروز کودکان و نوجوانانی داریم که با اشتیاق موسیقی را دنبال می کنند؛ البته من نگرانی عمیقی هم دارم که باید آن را به عنوان یک هشدار بیان کنم و آن این است که نباید اصالت های مان را فراموش کنیم. ‌امروزه گوش مردم با اصالت‌ها فاصله گرفته است و این اتفاق برای همه موسیقی‌های خوب رخ داده است؛ در چنین شرایطی رسالت هنرمندان سنگین‌تر می‌شود. وقتی امروز رسانه با ما همکاری و همراهی ندارد باید خود رسانه باشیم و اصالت ها را پاس بداریم؛ چیزی که امروز به عنوان موسیقی پاپ به خورد مردم می‌دهند که قطعا از هنجارهای درست موسیقی پاپ پیروی نمی‌کند، فکر می‌کنم برنامه ریزی‌های سازمان‌یافته‌ای باشد برای اینکه بتوانند گوش مردم را خراب کنند و متاسفانه در خیلی از بخش‌ها این اتفاق افتاده است. افرادی می‌آیند که در مدت کوتاهی مخاطب ده‌ها هزار نفری پیدا می‌کنند در حالی که نه شعرشان و نه موسیقی‌شان درست است و از هیچ هنجاری پیروی نمی کند. فکر می‌کنم این مسئله در موسیقی آذری هم اتفاق افتاده که نباید دستخوش تغییر شود. این موسقی هم باید هنجارهایش، سازهایش و نغمه و نواهایش پاس داشته شود و گسترش پیدا کند.»
 
 نوربخش ادامه داد: «جلسه امروز ما هم پاسداشت نام بزرگانی است که در این عرصه تلاش فراوان کرده‌اند و ما این را وظیفه خودمان می‌دانیم که در همه شاخه های موسیقی نواحی این پاسداشت را انجام دهیم. ما تلاش کردیم تا هر آنچه می‌توانیم و می‌توانستیم در زمینه خدمات هنرمندان موسیقی مثل بیمه و مسائل حقوقی، انجام دهیم. بیمه هنرمندان موسیقی از بیمه تامین اجتماعی گرفته تا بیمه تکمیلی به صورت انحصاری از طریق خانه موسیقی ایران و با همکاری صندوق اعتباری هنر انجام می‌شود. گاهی شنیده می شود افرادی در آذربایجان‌شرقی و غربی لیستی از اسامی هنرمندان جمع می‌کنند و به آن‌ها وعده بیمه می‌دهند که باید این را اینجا اعلام کنم تلاشمان همیشه این بوده که هیچ گاه متفرق نباشیم. از پراکندگی و تفرق کسی سودی نمی برد. ما اگر بخواهیم تشکل های جدا گانه درست کنیم به نفع موسیقی قدم برنداشتیم.»

به گفته‌ی مدیرعامل خانه‌ی موسیقی، این خانه ۱۶ هزار عضو دارد و هر آشیقی می‌تواند بگوید عقبه‌ی من ۱۶ هزار نفر است. شما در خانه موسیقی می‌توانید ادعا کنید که قطره‌ای از یک دریای بیکران هستید.

در این برنامه همچنین داریوش پیرنیاکان، (دبیر و سخنگوی شورای عالی و رئیس کانون نوازندگان سنتی) گفت: «من سال‌ها عضو هیئت مدیره خانه موسیقی بودم و از ابتدا تمام تلاشم را کردم که آشیق‌ها در خانه موسیقی حضور داشته باشند. خیلی از اوقات قصدی بر این بوده که آشیق‌ها از این خانه جدا شوند؛ ولی با توجه به اینکه هنرمندان تمام شاخه‌های موسیقی در خانه موسیقی حضور دارند، اصرار داشتیم این عزیزان هم در اینجا حضور داشته باشند. متاسفانه بعضی بوده و هستند که به ایجاد تفرقه بین آشیق‌ها تلاش کردند که این کار درستی نیست. همه ما ایرانی هستیم و همه جای ایران متعلق به همه ماست و همه کسانی که عَلَم تفرقه بر می‌دارند جاهل به تاریخ هستند. من بسیار خوشحالم بعد از نزدیک به بیست سال این فعالیت‌ها صورت گرفت و باید از زحمات آقای نوربخش هم تشکر کنم. در اینجا از همه هموطنان آذری می‌خواهم در همه عروسی‌ها و جشن‌ها از موسیقی آشیقی استفاده کنید تا این موسیقی پایدار بماند.»‌

در این برنامه گروه ها و هنرمندانی به سرپرستی ایاز شجاعی، علی حسینی، امیر سرابی، آشیق حسن محمدیان، آیت قنبری، رمضان خدابنده لو، عباس ستاری، گلابعلی داوود بیگی، محسن شیری، اکبر باقری، ایمران حیدری، علی بابایی، محبوب خلیلی، از شهر های تهران، کرج، تبریز، میانه، هشتگرد، ساوه، قم و زنجان به اجرای برنامه پرداختند.
 
 
 
این برنامه به همت تشکل موسیقی آشیقی کانون نوازندگان به ریاست ایمران حیدری و اجرای التفات داودی (از فعالان موسیقی آشیقی) برگزار شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 شهریور 1397 - 11:53

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حمیدرضا نوربخش: موسیقی پاپ امروز برنامه‌ریزی‌ سازمان‌یافته‌ای برای خراب کردنِ گوش مردم است | موسیقی ما