برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور هنرمندان سرشناس و نوازندگان این ساز
مراسم «شب پژوهشکده سنتور» در برج میلاد برگزار شد
موسیقی ما - مراسم «شب پژوهشکده سنتور» همزمان با دوازدهمین سالگرد اختراع روان کوک، عصر روز جمعه 19 مردادماه و با حضور جمعی از هنرمندان در سالن رودکی برج میلاد تهران برگزار شد. بخش نخست این مراسم که اجرای آن را احسان کرمی برعهده داشت، به رونمایی از آلبوم «خلوتگاه من» به خوانندگی «محمد ذاکرحسین» و آهنگسازی «مسعود شناسا» اختصاص داشت که در ابتدا کلیپی از معرفی این آلبوم برای حضار پخش شد.
 
پس از پخش این کلیپ، مهدی آذرسینا آهنگساز، نوازنده و ردیف دان به پشت جایگاه آمد و دقایقی در مورد این آلبوم به صحبت پرداخت و گفت: «آقای شناسا از دوستان قدیمی من هستند و از سن 30 سالگی به بعد با ایشان آشنا شدم و در آن زمان متوجه شدم ایشان علاوه بر اینکه در دانشکده هنرهای زیبا رشته موسیقی گرایش آهنگسازی را انتخاب کردند، اما طبیعتا مانند سایر افراد باید یک ساز ایرانی می نواختند و ایشان ساز سنتور را انتخاب کردند. در مورد این آلبوم نیز باید بگویم که آقای شناسا اشعار این آلبوم را بسیار هوشمندانه انتخاب کردند و ایشان بسیار پرتلاش هستند و یقینا نتیجه کارهای خودشان را به زودی مشاهده می کنند.»
پس از صحبت های مهدی آذرسینا، مسعود شناسا با تشویق حضار به پشت جایگاه آمد و ضمن خوشامدگویی به حضار لحظاتی به صحبت پرداخت و از گروه موسیقی «تندر» که وی را در تولید این آلبوم یاری کردند تشکر کرد.
سپس کلیپی از صحبت های اساتید سنتور نوازی از جمله میلاد کیایی و اردوان کامکار در مورد روان کوک برای حضار پخش شد.
 
بخش دوم این مراسم با سخنرانی داوود غلامی شیرازی مدیر پژوهشکده سنتور و مخترع روان کوک آغاز شد و وی ضمن خوشامدگویی به حضار، گفت: «حکایت ما حکایت تغییر در یک ساز ایرانی است که در حقیقت عشقی بود که به این ساز داشتیم و داریم و این عشق ما را کوی به کوی و برزن کشید و همراه خودش آورد. من حدود 8 سال با ساز سنتور دست و پنجه نرم می کردم و فکر می کردم که تنها سنتور من است که بد صدا است و کوک در می کند اما پس از تحقیقات فراوان متوجه شدم که اساتید از قدیم با این ساز مشکل داشتند. سعی کردم در این زمینه کاری انجام دهم و با سختی ها و شیرینی هایی که همراه بود بالاخره موفق شدیم تا ساز روان کوک را ابداع کنیم.»
 
وی ادامه داد:«این راه بدون حمایت اساتید و نوازندگان بزرگ هرگز میسر نمی شد و خیلی از افراد حمایت های زیادی کردند که ما توانستیم امشب در کنار شما عزیزان باشیم. از بدو ساخته شدن روان کوک مصائب و مشکلات مختلفی همراه ما بود که این مشکلات از دانشگاه شروع شد و این موضوع بسیار عجیب است اما در نهایت ساز کهن شیرین سنتور ساز بهتری شد و این موضوع واقعا جای خوشحالی دارد.»
 
غلامی شیرازی در پایان خاطرنشان کرد: «معضلی که هم اکنون در موسیقی وجود دارد، موسیقی کودک است و به نظر من یکی از دلایلی که ریشه های موسیقی ما در حال نابود شدن است، این است که ما هیچ ساز و ابزاری برای آموزش موسیقی ایرانی به کودکان نداریم و این موضوع بسیار تاسف آور است. در نتیجه به فکر تولید سازی افتادم که بتوانیم موسیقی ایرانی را به راحتی به کودکان آموزش دهیم.»
 
پس از صحبت های داوود غلامی شیرازی، کلیپی از ساز سنتور برای حضار پخش شد و پس از آن با حضور مجید درخشانی و داوود غلامی شیرازی از «سنتور کودک» رونمایی شد و پس از آن چند نفر از نوازندگان خردسال به روی صحنه آمدند و قطعاتی را با استفاده از «سنتور کودک» و «تمبک» اجرا کردند.
 
در ادامه این مراسم داوود غلامی شیرازی مجدد به روی صحنه آمد و تندیس هایی از دست های در حال سنتور نوازی اردوان و پشنگ کامکار، مسعود شناسا و رضا صلاحی رونمایی شد و تندیس ها را به آن ها اهدا کرد. همچنین تندیس دست های استاد میلاد کیایی نیز به دلیل حضور نداشتن وی در این مراسم، به داوود غلامی شیرازی تحویل داده شد.
پس از اهدای تندیس ها، کلیپی از معرفی سنتورها برای حضار پخش شد و پس از آن، اردوان کامکار نوازنده برجسته سنتور با دعوت احسان کرمی به پشت جایگاه آمد و دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «آقای غلامی شیرازی برای تولید روان کوک از من مشورت گرفتند و بنده نیز ایشان را تشویق به انجام این کار کردم و سرانجام پس از سال هابررسی و تحقیق به نتیجه رسیدند و روان کوک را ابداع کردند.»
 
سپس سیاوش کامکار نوازنده جوان سنتور روی صحنه آمد و دقایقی به تکنوازی سنتور پرداخت و پس از آن کیک دوازده سالگی روان کوک توسط داوود غلامی شیرازی بریده شد و همچنین از لوگوی جدید پژوهشکده سنتور رونمایی شد. در پایان این مراسم نیز قسمتی از کنسرت استاد مسعود شناسا برای حضار پخش شد.
هانا کامکار، علی زندوکیلی، محمود شبیری، پدرام درخشانی و علی قمصری، رضا پرویز زاده،هومن برق نورد، معاونت سازمان صنایع دستی محمد انشایی،محمد اخوان،محمود فرهمند و استاد آذرسینا از جمله مهمانان این مراسم بودند.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 مرداد 1397 - 10:40

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مراسم «شب پژوهشکده سنتور» در برج میلاد برگزار شد | موسیقی ما