آهنگساز و خواننده پروژه «طرحی نو در اندازیم» در تالار وحدت به «موسیقی ما» گفتند
کار ما تکرار کنسرت-نمایش «سی» نیست
موسیقی ما - آخرین روزهای هفتهی گذشته، «سالار عقیلی» به همراه «مهیار علیزاده»، پروژهی «طرحی نو در اندازیم» را در تالار وحدت تهران روی صحنه بردند. کنسرت-نمایشی که با استقبال زیاد مخاطبان همراه شد و به زودی قرار است بار دیگر و در سالنی بزرگتر روی صحنه رود. کارگردانی بخش نمایش این اثر را «رضا موسوی» بر عهده داشت و «مارال فرجاد» نیز به عنوان بازیگر در آن حضور داشت. در یکی از شبهای برگزاری این برنامه، با سالار عقیلی و مهیار علیزاده درباره جزئیات و روند شکلگیری آن دقایقی همکلام شدیم که در ادامه میخوانید
:
دلایل دیگر این ماجرا، رونق اقتصادیای است که در پروژه «سی» شاهد آن بودیم. چون برای موسیقی ایرانی عجیب است که یک کنسرت موسیقی بیش از صدهزار بیننده داشته باشد. اگر همایون شجریان و سهراب پورناظری بهترین کارهایشان را اجرا کنند، شاید بیستهزار نفر مخاطب داشته باشند؛ ولی وقتی چهرههای شاخصی مثل بهرام رادان یا صابر ابر -که قبلاً با خود من همکاری کرده بود- وارد پروژهای شوند، مخاطب را چهار یا پنج برابر میکنند.
دلیل جانبی دیگر این است که چون ما هیچ وقت اپرا و ترکیب موسیقی و نمایش نداشتهایم، پیش از این تبدیل به یک چیز غیرقابل دسترس شده بوده و الان که باب شده، موزیسینهایی که امکانش را دارند، به سمتش میروند.
:
---[ سالار عقیلی: همیشه باید در کار، تنوع وجود داشته باشد ]---
- * آقای عقیلی! لطفاً دربارهی پروژهی «طرحی نو در اندازیم» توضیح دهید و اینکه نگاه خودتان به آن چیست؟
- * دلیل انتخاب این قطعات چه بود؟
- * آیا شما تجربهای متفاوت به عنوان خواننده در این اثر داشتید؟
- * این روزها خیلی از اهالی موسیقی به سمت اجرای کنسرت-نمایش رفتهاند. تحلیل شما در این باره چیست؟
- * برخی بر این باورند که تعدد اجرای کنسرت-نمایشها، به خاطر کمبود مخاطب در عرصهی موسیقی سنتی است.
- * مثلاً؟
- * که پیش از این نیز تجربهاش را داشتید؟
- * اما تکرار نشد.
---[ مهیار علیزاده: موسیقی سنتی دیگر به تنهایی مخاطب ندارد ]---
- * آقای علیزاده شما مدتی طولانی با «علیرضا قربانی» همکاری داشتید و پروژههای متعددی را نیز با یکدیگر به انجام رساندید. این پروژه «طرحی نو دراندازیم» با همکاری «سالار عقیلی» روی صحنه رفت و میتوان آن را اولین همکاری شما دانست. چه شد که سراغ سالار عقیلی رفتید؟
- * و البته تعدادی از قطعات خاطرهانگیز سالار عقیلی نیز اجرا شدند.
- * انتخاب اشعار بر چه اساسی صورت گرفت؟
- * به نظر میرسد که بعد از استقبال از کنسرت-نمایش «سی»، برگزاری برنامههایی به این شکل در فضای موسیقی ایران بیشتر شده است. اینطور نیست؟
- * اصلاً دلیل افزایش این میزان کنسرت-نمایش چیست؟
دلایل دیگر این ماجرا، رونق اقتصادیای است که در پروژه «سی» شاهد آن بودیم. چون برای موسیقی ایرانی عجیب است که یک کنسرت موسیقی بیش از صدهزار بیننده داشته باشد. اگر همایون شجریان و سهراب پورناظری بهترین کارهایشان را اجرا کنند، شاید بیستهزار نفر مخاطب داشته باشند؛ ولی وقتی چهرههای شاخصی مثل بهرام رادان یا صابر ابر -که قبلاً با خود من همکاری کرده بود- وارد پروژهای شوند، مخاطب را چهار یا پنج برابر میکنند.
دلیل جانبی دیگر این است که چون ما هیچ وقت اپرا و ترکیب موسیقی و نمایش نداشتهایم، پیش از این تبدیل به یک چیز غیرقابل دسترس شده بوده و الان که باب شده، موزیسینهایی که امکانش را دارند، به سمتش میروند.
- * آقای علیزاده! واقعاً به گمان شما موسیقی سنتی دیگر به تنهایی مخاطب ندارد؟
- * چرا «طرحی نو در اندازیم»؟
- * شاید برخی از این حواشی به این دلیل باشد که بیشتر همکاریهای شما با علیرضا قربانی بوده است. دلیل عدم همکاری با او در این پروژه چیست؟
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 مرداد 1397 - 11:18
افزودن یک دیدگاه جدید