برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌وگو با مهسا مرعشی درباره‌ی فعالیت‌‌هایش همراه با گروه آریانا
به قوانین کشورم احترام می‌گذارم
 موسیقی ما- گروه موسیقی بانوان آریانا که به تازگی به همت «مهسا مرعشی» خواننده موسیقی کلاسیک و نوازنده کمانچه تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده، چندی پیش در اولین اجرای خود در تالار وحدت توانست خیل بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی را با خود همراه کند. این ارکستر با سازبندی موسیقی کلاسیک در اولین تجربه صحنهای خود قطعات نوستالژیک موسیقی ایران را به مخاطبان خود ارائه کرد. به بهانه تشکیل این ارکستر با مهسا مرعشی به گفتوگو نشسته‌ایم:
 
  • *شما سالهاست در عرصه موسیقی فعالیت میکنید هم در زمینه آواز و هم نوازندگی کمانچه؛ چه شد که تصمیم به تشکیل ارکستر بانوان گرفتید؟
من از 5 سالگی آموزش موسیقی را آغاز کرده و فعالیت‌های زیادی در این عرصه داشته‌ام و معتقدم که رویای هر هنرمندی فرا گرفتن هنرش و ترویج آن در جامعه است. در این سال‌ها در کنار اساتید بزرگی بوده‌ام و همچنان نیز از محضرشان فیض می برم و در عین حال تلاش کردم تا گروه مستقل خودم را تشکیل دهم و فکر میکنم با تمرکز بیشتر و همراهی ارکستر خوبم که هر کدام از اعضا‌‌ گروه داراى تجارب بسيار خوبى هستند بتوانيم كارهاى ارزشمندی ارائه دهیم.
 
  • *شما در شرایط کنونی موسیقی گروه را تشکیل دادید . مشکلات خاصی برای گروه شما هم بوده است؟
ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که همانند دیگر کشورها قوانین خودش را دارد و بالطبع من در کشوری که زندگی میکنم به قانونش احترام می‌گذارم و معتقدم همینکه امروز این بستر وجود دارد که می‌توانم برای بانوان ایران زمین بخوانم خود پله ای برای پیشرفت است. بالطبع در مسیر فعالیتم در این عرصه  مشکلاتی بوده و هست؛ اما به لطف خدا برطرف شده و ما توانستیم گروه آوای آریانا را تشکیل دهیم؛ ضمن آنکه معتقدم در جامعه ما کمبودهایی در زمینه هنر وجود دارد که فقط مختص موسیقی نیست بر این اساس از همنسلان خودم و نیز بانوان پیشکسوتی که در مسیر ترویج آواز تلاش کرده‌اند، تقاضا دارم برای حفظ و نگهداری آن بکوشند؛ چرا اگر همه با هم و در کنار هم باشیم و از  همدیگر حمایت کنیم حداقل در موسیقی بانوان می توانیم نقش تاثیرگذاری داشته باشیم.
 
  • *شما گفته‌اید برای نزدیکی نسل جوان با موسیقی های گذشته در اولین اجرایتان قطعات را نوستالژیک را برای اجرا انتخاب کردید.
بله من در این کنسرت، قطعات قدیمی را برای اجرا انتخاب کردم؛ چرا که تمایل داشتم  هم همنسلانم آنها را بشنوند و هم برای نسل های قبل مروری بر خاطرات باشد. امروز ما در جامعه ای زندگی می کنیم که مشکلات فراوانی برای همه ما وجود دارد که ناخواسته با آنها درگیر هستیم به همین دلیل قطعاتی را انتخاب کردم  که برای مدت کوتاهی بتوانیم با اجرا و شنیده شدن آن توسط مخاطبان از این مشکلات روزمره  فاصله بگیریم.
 
  • *امروزه توجه به موسیقی سنتی و کلاسیک بسیار کم شده فکر می کنید اجراهایی قطعات گذشته چه قدر می تواند تاثیرگذار باشد؟
احساس من بر این است که تنوع در این ژانرها کم شده .البته پیشکسوتانی هستند که در این زمینه فعالیتهای خوبی انجام می دهند و همچنان در نگهداری و حفظ آن تلاش می کنند.
 
  • *بیشتر گروههای بانوان فعال،در زمینه موسیقی سنتی کار می کنند ولی آوای آریانا ارکستری کلاسیک است . دلیل این سازبندی چه بوده؟
من برای تمامی گروههای فعال بسیار احترام قائلم و امیدوارم همیشه پایدار و موفق باشند. قطعا هر خانمی که بتواند در این عرصه موفق باشد افتخارش برای همه ما بانوان ایرانی است؛ منتها دلیل انتخاب من برای این نوع سازبندی نوع آوازی بوده که روی آن تمرکز دارم به همین دلیل تصمیم گرفتم با ایجاد تنوع در شیوه کارم از سازبندی های ارکسترال استفاده کنم .قطعا ما قطعاتی که اجرا می کنیم  سنتی هستند اما تنظیم آنها برای ارکستر است .
 
  •  *شما آواز کلاسیک می خوانید و ساز کمانچه می نوازید به عنوان هنرمند چه ارتباطی بین این دو برقرار می کنید؟ آیا می توان گفت تلفیقی از موسیقی سنتی و کلاسیک است؟
درست است كه من آواز كلاسيك كار كردم؛ اما يك ايرانى هستم و در خانه‌اى بزرگ شدم كه پدرم آواز اصيل ايرانی مى‌خواند و خواهر و برادرم نیز در موسيقى اصيل ايرانى فعاليت خود را داشتند و من در اين فضا با هنر و فرهنگ ايرانى بزرگ شده ام و بسيار موسيقى سنتى اصيل ايرانى را دوست دارم مدتى از محضر استاد كريم صالح عظيمى فيض برده‌ام و هم اكنون نيز از محضر اساتيد بزرگ بهره‌مند هستم و با تمام وجود به آن گوش جان مى‌سپارم.
 
  • چه برنامه هایی برای آینده ارکستر در نظر دارید؟
ما در کنسرتی که اجرا کردیم، دوستان بسیاری ما را همراهی کردند و بلیتهایمان کاملا فروش رفت قطعا با یک انرژی بسیار خوب و قدرت بسیار جلو خواهیم رفت و برنامه های بزرگتری داریم و از بزرگانی که در این عرصه هستند کمک و راهنمایی می گیریم و کسب تجربه می کنیم .
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 بهمن 1396 - 09:21

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود به قوانین کشورم احترام می‌گذارم | موسیقی ما