برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفتگو با آهنگساز و تنظیم‌کننده و صدابردار قدیمی پاپ؛
محمد کلهر: برای سه نسل موسیقی ساخته‌ام
موسیقی ما - محمد کلهر از نام‌های قدیمی و خوش نام حوزه موسیقی در کشور است که بارها و بارها نامش در میان آهنگسازان و تنظیم‌کننده‌های آثار پرطرفدار با صدای خواننده‌های مختلف به چشم آمده است. سریال‌های پرخاطره‌ای چون: ستاره حیات، باغ سرهنگ، من یک مستاجرم، بیقرار، راز پنهان... و همچنین موسیقی متن نوروز ۷۵ و ۷۶ (به کارگردانی داریوش کاردان) و همچنین همکاری‌های فراوان با چهره‌هایی چون فرمان فتحعلیان، مهدی مقدم و امید جهان را از نسل قبلی حوزه موسیقی در کارنامه‌اش دارد و علیرضا روزگار، متین معزپور و... از جمله خواننده‌هایی هستند که این آهنگساز و تنظیم کننده قدیمی در دوره جدید کاری اش نیز با آنها همکاری می‌کند.

محمد کلهر از سال 70 تاکنون با نسل‌های مختلف موسیقی در کشور فعالیت کرده است و انتشار آثار جدید این موزیسین قدیمی بهترین بهانه‌ای بود تا پس از سال‌ها سراغش برویم.
 
  • * شما سابقه همکاری با چهره‌های زیادی چون فرمان فتحعلیان، مهدی مقدم، امید جهان، متین معزپور، علیرضا روزگار و ... را در کارنامه کاری‌تان داشته‌اید ولی هرگز حضور رسانه‌ای و گفتگویی از شما نبوده. دلیلی این فاصله از رسانه‌ها چیست؟
درطی ۲۶ سال فعالیت هنری چه به عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده و چه صدابرداری و میکس و مسترینگ اعتقادم بر این بوده که خودِ کار و چیزی که به اسم آهنگ خلق می‌شود، خودش باید حرف بزند و بهترین تبلیغ ارائه کار خوب است. از طرفی هم در کشور ما عوامل ضبط و تولید کار عمدتا همیشه در سایه ستاره‌ی کار یا همان خواننده در نهایت قرار می‌گیرند و عدم حضور بنده در رسانه‌ها هم شاید به طبع بنده برمی‌گردد که همیشه بدون حاشیه سرم به کار خودم بودم.
 
  • * در کارنامه کاری شما رزومه همکاری با چهره‌ای مثل فرمان فتحعلیان به چشم می‌خورد. هنوز هم این همکاری ادامه دارد؟
بله ، فرمان از دوستان صمیمی بنده است و خودم به شخصه به ایشان و هنرشان علاقه خاصی دارم و از همکاری با ایشان در آلبوم «آغوش صدا» بسیار لذت بردم که این همکاری در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
 
  • * به لحاظ سبک کاری شما، همکاری با چهره‌هایی چون امید جهان و علیرضا روزگار کمی با گذشته شما تعارض دارد. از لحاظ محتوایی و ژانر چطور ممکن است آهنگسازی در آن واحد بتواند برای امید جهان و فرمان فتحعلیان اثری تولید کند؟
به نظر من یک موزیسین باید در تمام ژانرهای موسیقی فعالیت داشته باشد و سبک‌های مختلف را تجربه کند. همانطور که من از سال ۷۰ تاکنون با خوانندگان سه نسل باسبک‌های گوناگون چون: بیژن خاوری، مرحوم محمود جهان، چنگیز حبیبیان، رسول نجفیان، فرمان فتحعلیان، علی عبدالمالکی... اولین آلبوم رسمی علیرضا روزگار به نام «بی‌کسی» که با ۱۲ کار در این آلبوم حضور داشتم، حامد محمودزاده (همایون)، امید جهان، شهاب بخارایی تا متین معزپور که جوانترین خواننده مجوزدار کشور که آینده بسیار درخشانی هم برایش پیش بینی می‌کنم، کار کرده‌‌‌ام و اتفاقا کار با سبک‌های مختلف را بسیار لذت بخش می‌دانم.
 
  • * خودتان هرگز به فکر ورود به دنیای خوانندگی نیفتادید؟
نه به هیچ وجه، از نوع فعالیت خودم در موسیقی کمال رضایت را دارم و حتی به خوانندگی فکر هم نکردم.
 
  • * از نسل جدید تنظیم‌کننده‌های پاپ بیشتر اثار کدام آرتیست‌ها را می‌پسندید؟
کار همه همکارانم را گوش می‌دهم و کار همگی قابل احترام است. هر چند ممکن است تعدادی از آنها با سلیقه من سازگار نباشند. امیدوارم موسیقی ما به سمتی پیش برود که برای شنیده شدن کارمان اصول اولیه تنظیم و هارمونی را زیر پا نگذاریم.
 
  • * متین معزپور خواننده جوان و جدیدی‌ست که آثارش با تنظیم شما روانه بازار شده است. درباره استعداد این خواننده و قابلیت‌های عمومی شدن آثارش چه نظری دارید؟
متین پتانسیل بالایی در خواندن و استعداد سرشاری در زمینه یادگیری اصول خوانندگی دارد و با وجود تیم حرفه‌ای که در کنارش فعالیت می‌کنند قابلیت آرتیست شدن و ستاره شدن را دارد‌.
 
  • * آثار جدیدی که در دست انتشار دارید را می‌توانید نام ببرید؟
درحال حاضر تمرکزم روی آلبوم دوم متین معزپور است و در کنار آن تنظیم و میکس و مسترینگ ده ها کار از خوانندگان مختلف در دست دارم و همچنین چندین موسیقی متن و تیتراژ به سفارش آقای محمد هاشمی اصل تهیه کننده‌ی برجسته صدا وسیما در دست ساخت دارم.
 
  • * نظرتان در مورد خوانندگانی که در این یکی دوسال مطرح شده‌اند چیست؟
اعتقادم و تجربه‌ام در این سالیان می‌گوید که خواننده‌ای که با کمتر از حداقل ۲۰ آهنگ معروف می‌شود به همان سرعتی که معروف شده از یادها خواهد رفت. خواننده می‌بایست با قطعات مختلف آرام آرام در دل مخاطب جا باز کند و یا به اصلاح ریشه بدواند و اصلا خوب نیست که خواننده‌ای را فقط با یک ترک معروفش بشناسیم. خوانندگانی چون محمد علیزاده، احسان خواجه‌امیری، محسن یگانه و مرحوم ناصر عبداللهی مثال واضح خوانندگانی هستند که پله پله این مسیر را پیموده‌اند و آثارشان ماندگار شده است.
 
  • * حرفی مانده؟
ابتدا جا دارد یادی بکنم از مرحوم محمود جهان که طی همین هفته‌های اخیر دو تک ترک برای ایشان آماده کرده بودم و قرار بود به زودی پخش شود. امیدوارم حال موسیقی کشورمان همیشه خوب باشد و روز به روز شاهد تولید آثار با کیفیت تر و ماندگارتر باشیم.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1396 - 14:36

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمد کلهر: برای سه نسل موسیقی ساخته‌ام | موسیقی ما