گفتوگو با آهنگساز تئاتر «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی
مهدی حسینی: «اعتراف» از معدود تئاترهایی است که هفتاد دقیقه موسیقی دارد
موسیقی ما - چهار آلبوم مجموعه آلبومهای گروه «هفت»، عمدهترین فعالیت مهدی حسینی قبل از سال 1387 بود. مجموعهای که برادر بزرگش شهاب، در دو آلبوم آن به عنوان خواننده و در دو آلبوم هم با دکلمه حضور داشت. تولید این مجموعه، در سال 87 متوقف شد و او مدتی از کار حرفهای در زمینه موسیقی دور بود تا اینکه در سال 1390 و اینبار با موسیقی فیلم برگشت و فعالیتهای نسبتاً خوبی هم در این زمینه داشت.
مهدی حسینی این شبها، با «اعتراف»، نمایشی که با بازی و کارگردانی شهاب حسینی و حضور استاد علی نصیریان روی صحنه تئاتر شهر است، یکبار دیگر حضور موثر و فعالی را در زمینه موسیقی نشان داده است.
این نمایش بسیار مورد توجه و پرفروش شده و حضور موسیقی هم در آن چشمگیر است. مهدی حسینی برای نمایش «اعتراف» هفتاد دقیقه موسیقی نوشته و این یعنی اینکه، کارگردان روی موسیقی نمایشاش حساب ویژهای باز کرده است.
در ارتباط با موسیقی «اعتراف» گفتوگویی با مهدی حسینی انجام دادهایم که میخوانید.
مهدی حسینی این شبها، با «اعتراف»، نمایشی که با بازی و کارگردانی شهاب حسینی و حضور استاد علی نصیریان روی صحنه تئاتر شهر است، یکبار دیگر حضور موثر و فعالی را در زمینه موسیقی نشان داده است.
این نمایش بسیار مورد توجه و پرفروش شده و حضور موسیقی هم در آن چشمگیر است. مهدی حسینی برای نمایش «اعتراف» هفتاد دقیقه موسیقی نوشته و این یعنی اینکه، کارگردان روی موسیقی نمایشاش حساب ویژهای باز کرده است.
در ارتباط با موسیقی «اعتراف» گفتوگویی با مهدی حسینی انجام دادهایم که میخوانید.
- * اولین کار موسیقایی برادرتان شهاب حسینی در همکاری با شما، در پروژه گروه «هفت» بود. چرا آن پروژه ادامه پیدا نکرد؟
- * یعنی در سال هشتاد و هفت کار گروه «هفت» متوقف شد؟
- * چرا نخواستید برای دیگر خوانندههای موسیقی پاپ آهنگسازی کنید؟
- * اجازه بدهید کمی هم درباره موسیقی نمایش «اعتراف» و ساختار آن صحبت کنیم. این کار از نظر موسیقایی از همان ابتدا با یک پارادوکس شروع میشود؛ یعنی فضا، فضای کلیسا است و کل اتفاقات هم در همین لوکیشن کلی میافتد. البته در پردههای مختلف، لوکیشنهای دیگری را هم در داخل همین لوکیشن داریم اما به هر حال بالای صحنه هم پنجرههای کلیسا را میبینیم. با این حال موسیقی اینترو (ابتدایی) و موسیقیهای بعدی نه تنها موسیقی کلیسایی نیستند، بلکه دور از آن فضا و خیلی خشنتر از این نوع موسیقی است. آیا عمداً این کار را کردید تا نشان دهید قرار است فاجعهای اتفاق بیافتد؟
- * کاراکتر اصلی این آدم هم براساس همین کودکی ساخته میشود.
- * ولی موسیقی تغییر نمیکند و ما در کل این بخش، یک موسیقی را به صورت پیوسته میشنویم.
- * اما همیشه این برگشتها وجود دارد و وسط کار، ما به ناقوس کلیسا بر میگردیم و صدای ناقوس را هم میشنویم. در همان موسیقی ابتدایی هم، موسیقی با صدای ناقوس قطع میشود.
- * و جایی که گره از این داستان باز میشود، موسیقی هم ملایمتر و نزدیک به موسیقی کلیسایی میشود.
- * اما در کلیت کار، موسیقی افکتیو غالب بود و توقع اینکه در یک فضا که حالت کلیسا دارد، گیتار الکتریک بشنویم در ابتدا وجود ندارد. برای همین هم هست که گفتم حالت پارادوکسیکال دارد و در ابتدا، روی دادن یک فاجعه را نشان میدهد.
- * در طول زمان اجرا، موسیقی تغییر کرده یا همانی است که از ابتدا تولید کردید؟
- * نوازندگانی که با شما در این کار همکاری کردند چه کسانی بودند؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 13:32
افزودن یک دیدگاه جدید