آغاز دور جدید فعالیتهای ارکستر «ایستگاه»
نوروزی: هرگز از ارکسترهای خصوصی حمایت نشده است
موسیقیما - ارکسترهای خصوصی در ایران عمر زیادی ندارد و معمولا بارهزینه های آن به قدری کمرشکن است که فعالیت های اینچنینی نمیتواند به صورت مستمر ادامه دار باشد و تجربه نشان داده که پس از چند اجرا این قبیل گروهها نمیتوانند به کار خود ادامه دهند و مشکلات مالی اجازه فعالیت در گستره زمانی درازمدت را از آنها میگیرد.
البته برخی ارکسترها هم جسته گریخته فعالیتهای خود را در برهههای زمانی مختلف ادامه دادهاند، ارکستر بادی تهران، گروه آوازی و... نمونههای موفق این قبیل ارکسترها هستند و در سالهای اخبر شاهد حضور ارکستر «ایستگاه» به سرپرستی مهدی نوروزی در کشور هستیم که پس از چند اجرای مختلف در تهران، در ماههای گذشته با با ناصر چشم آذر روی صحنه رفتند و این کنسرت پرخبر به خوانندگی مهدی یغمایی بازتاب های جالب توجهی داشت.
چند ماه پس از این کنسرت سرپرست و مدیر ارکستر ایستگاه (مهدی نوروزی و گلناز گلزاری) در گفتگو با سایت «موسیقی ما» درباره مشکلات مدیریت ارکسترهای خصوصی در ایران سخن گفته اند. مهدی یغمایی نیز در این گفتگو حضور داشت و گهگاه اظهاراتی را مطرح می کرد که در ادامه متن کامل این گفتگو را میخوانید:
* هدف گذاری شما چگونه است و قرار است فعالیتتان به کجا ختم شود؟
نوروزی: آن روزی که شروع کردیم میخواستیم فقط در بخش کلاسیک کار کنیم. ولی چون هزینهها فقط به صورت شخصی است و ما هیچوقت در این چند سال اسپانسر نداشتهایم فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که به خاطر بیشتر دیده شدن ارکستر و جذب اسپانسر بهتر است از کار کردن مستقل بیرون بیاییم و با آدم های بزرگ کار کنیم که در کنارشان دیده شویم. با مدیریتی که خانم گلزاری داشت توانستیم به این خواسته برسیم که اولین و مهمترین آن کار کردن در کنار آقای چشم آذر عزیز بود. درمورد اینکه هزینه های ارکستر چگونه تامین می شود باید بگویم بیزینس من ملودی فروختن و تنظیم کردن و تدریس است. درواقع از پاپ درمی آورم و خرج ارکستر می کنم. خوشحالم که تنها ارکستر خصوصی هستیم که در فعالیت هایش تداوم وجود دارد. خیلی از ارکسترها هستند که تمرین می گذارند ولی به اجرا نمی رسند یا حتی اجرا می کنند و پولی گیرشان نمی آید. این دغدغه همیشه وجود دارد و به نظر من بیزینس کلاسیک خیلی ضعیف است. اکثر بچه ها واقعا از دل و جان مایه میگذارند که در ارکسترها میروند و ساز میزنند و به مبالغ ناچیز راضی میشوند. خداروشکر در ارکستر ما این مسائل نبوده است.
گلزاری: وقتی من تصمیم گرفتم روند کنسرت ها و اجراهایمان را تغییر دهم به چند نکته فکر کردم. یکی اینکه اجراهای پاپ کلاسیک خیلی کم است و خیلی ها را دیدم که در تالار وحدت یا جاهای دیگر کارهای ارکسترال را میبینند ولی نمیتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. مثلا یک قطعه باخ در تالار وحدت با ارکستر بزرگ سمفونیک نواخته می شود ولی بیشتر مخاطبان نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند. آقای چشم آذر کارهای خاطره انگیز زیادی ساخته است و ارتباط خوبی می توان با کارهای ایشان برقرار کرد. جدا از بحث بیزینس علت همکاری ما با ایشان در همین مورد بود و وقتی موسیقی پاپیولارتری ذاشته باشیم مردم بیشتری با آن ارتباط برقرار میکنند. این آشتی و فرهنگ موسیقی را بالا بردن و اینکه وقتی ارکستر بیشتر در مردم عادی جا می افتد، آدم های نرمال تر و کسانی که سررشته زیادی از موسیقی ندارند ممکن است به ان علاقه مند شوند. در کشورهای دیگر هم بچه ها از دوران کودکی موسیقی های ارکسترال را گوش می دهند و صمیمانه تر با آن ارتباط برقرار می کنند و به نظرم این خیلی بهتر از موسیقی ارکسترالی است که قشر عامه مردم از آن چیزی نفهمند. صحبتهایی که اقای نوروزی در فرق ارکسترهای خصوصی و دولتی گفت به نظر من مشکلات خیلی بیشتری دارد و در این مدتی که من کار کرده ام یکی از معضلات بزرگ سالن های تمرین است. ارکسترهای دولتی محل تمرین خوبی دارند ولی ما در تهران فقط دو سه سالن است که می توانیم از آن استفاده کنیم و برنامه ریزی ها و هماهنگی ها و مسیرهای دور سختی دارند. وقتی اسم ارکستر بزرگی مثل سمفونیک می آید خیلی حمایت ها به سمتش می روند ولی در ارکسترهای خصوصی جلب اعتماد کردن خیلی سخت است و این جلب اعتماد یکی از موارد هدف گذاری ما است.
مهدی یغمایی: در برنامه های ارگانی و شهرستانها عملا این اتفاقها نمی تواند بیفتد. مثلا اگر اگر بخواهی یک کنسرت با تعداد افراد بالا بگذاری که فروش بالایی داشته باشی و کاری که می کنی توجیه مالی داشته باشد باید در استادیوم ورزشی این کار را بکنی. در استادیوم ورزشی امکان ندارد هیچ کنسرتی صدای خوبی داشته باشد. شاید جاهای دیگر این کار را با آکوستیک بالا انجام بدهند ولی ما که ندیدیم و نمی توانیم هم ببینیم چون علم و تکنولوژی آن نیست. در سالن های کوچک هم اولا سن اجازه این اتفاق را نمی دهد، دوما صدابرداری اجازه نمی دهد، از طرف دیگر هم بحث هزینه پیش می آید که حساب کن برای 40 نوازنده ایاب و ذهاب و اسکان و خوراک و دستمزد چقدر می شود. دوتا کنسرت بگذاریم و خانه خود را بفروشیم، کنسرت بعدی ماشین، کنسرت بعدی کلیه خود را بفروشیم و واقعا این مسئله شدنی نیست. در پایتخت احتمال افتادن این اتفاق با شروطی است. اولا خواننده یا تهیه کننده توقع نداشته باشد که از سر و ته کار بزند و دوما بچه های ارکستر هم توقع خود را بالا نبرند. باید کفه ترازو را به گونه ای جلو ببرند که این اتفاق بیفتد و تداوم داشته باشد. امیدوارم روزی بیاید که همه خواننده ها این کار را بکنند اما متاسفانه این روزها موسیقی پاپ به سمتی می رود که لپ تاب حرف اول را می زند و برای مردم هم فرقی ندارد و فقط می خواهند روی هوا باشند.
گلزاری: برنامه دیگری که داریم حمایت از نوازندگان و هنرمندان جوان تر است که استعداد زیادی دارند ولی موقعیت خوب برای آن ها پیش نمی آید. ما در اجراهای کوچکتر و ارگانی خود از این نوازندگان حمایت می کنیم و به آن ها میدان می دهیم تا استیجهای بزرگتر را تجربه کنند و راه خود را پیدا کنند.
البته برخی ارکسترها هم جسته گریخته فعالیتهای خود را در برهههای زمانی مختلف ادامه دادهاند، ارکستر بادی تهران، گروه آوازی و... نمونههای موفق این قبیل ارکسترها هستند و در سالهای اخبر شاهد حضور ارکستر «ایستگاه» به سرپرستی مهدی نوروزی در کشور هستیم که پس از چند اجرای مختلف در تهران، در ماههای گذشته با با ناصر چشم آذر روی صحنه رفتند و این کنسرت پرخبر به خوانندگی مهدی یغمایی بازتاب های جالب توجهی داشت.
چند ماه پس از این کنسرت سرپرست و مدیر ارکستر ایستگاه (مهدی نوروزی و گلناز گلزاری) در گفتگو با سایت «موسیقی ما» درباره مشکلات مدیریت ارکسترهای خصوصی در ایران سخن گفته اند. مهدی یغمایی نیز در این گفتگو حضور داشت و گهگاه اظهاراتی را مطرح می کرد که در ادامه متن کامل این گفتگو را میخوانید:
- * آقای نوروزی به عنوان صحبت ابتدایی درمورد شکلگیری ارکستر «ایستگاه» بگویید تا به سراغ مباحث اصلیتر برویم.
- * ایده اجرای موسیقی فیلمهای کلاسیک جهان چگونه شکل گرفت و به مرحله اجرا رسید و استقبال از آن به چه صورت بود؟
- * مدیریت چنین ارکستری قطعا کاردشواری است. آن هم به صورت مستقل و شخصی.
- * آقای یغمایی شما چه شناختی از آقای چشم آذر و ارکستر ایستگاه داشتید؟ لطفا درمورد کلیت این همکاری صحبت کنید.
- * ارکسترهای دولتی معمولا انقدر با حاشیه ها و مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کنند مثل ندادن حقوق نوازنده ها، یا تغییر رهبر ارکستر و خیلی موارد مدیریتی دیگر. فکر میکنید ارکسترهای خصوصی چقدر میتوانند این فضا را عوض کنند و اگر وارد فضای رقابتی با ارکسترهای دولتی شوند و بیایند و پر و بال بگیرند قدرت رقابت با ارکسترهای دولتی را دارند؟
* هدف گذاری شما چگونه است و قرار است فعالیتتان به کجا ختم شود؟
نوروزی: آن روزی که شروع کردیم میخواستیم فقط در بخش کلاسیک کار کنیم. ولی چون هزینهها فقط به صورت شخصی است و ما هیچوقت در این چند سال اسپانسر نداشتهایم فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که به خاطر بیشتر دیده شدن ارکستر و جذب اسپانسر بهتر است از کار کردن مستقل بیرون بیاییم و با آدم های بزرگ کار کنیم که در کنارشان دیده شویم. با مدیریتی که خانم گلزاری داشت توانستیم به این خواسته برسیم که اولین و مهمترین آن کار کردن در کنار آقای چشم آذر عزیز بود. درمورد اینکه هزینه های ارکستر چگونه تامین می شود باید بگویم بیزینس من ملودی فروختن و تنظیم کردن و تدریس است. درواقع از پاپ درمی آورم و خرج ارکستر می کنم. خوشحالم که تنها ارکستر خصوصی هستیم که در فعالیت هایش تداوم وجود دارد. خیلی از ارکسترها هستند که تمرین می گذارند ولی به اجرا نمی رسند یا حتی اجرا می کنند و پولی گیرشان نمی آید. این دغدغه همیشه وجود دارد و به نظر من بیزینس کلاسیک خیلی ضعیف است. اکثر بچه ها واقعا از دل و جان مایه میگذارند که در ارکسترها میروند و ساز میزنند و به مبالغ ناچیز راضی میشوند. خداروشکر در ارکستر ما این مسائل نبوده است.
گلزاری: وقتی من تصمیم گرفتم روند کنسرت ها و اجراهایمان را تغییر دهم به چند نکته فکر کردم. یکی اینکه اجراهای پاپ کلاسیک خیلی کم است و خیلی ها را دیدم که در تالار وحدت یا جاهای دیگر کارهای ارکسترال را میبینند ولی نمیتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. مثلا یک قطعه باخ در تالار وحدت با ارکستر بزرگ سمفونیک نواخته می شود ولی بیشتر مخاطبان نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند. آقای چشم آذر کارهای خاطره انگیز زیادی ساخته است و ارتباط خوبی می توان با کارهای ایشان برقرار کرد. جدا از بحث بیزینس علت همکاری ما با ایشان در همین مورد بود و وقتی موسیقی پاپیولارتری ذاشته باشیم مردم بیشتری با آن ارتباط برقرار میکنند. این آشتی و فرهنگ موسیقی را بالا بردن و اینکه وقتی ارکستر بیشتر در مردم عادی جا می افتد، آدم های نرمال تر و کسانی که سررشته زیادی از موسیقی ندارند ممکن است به ان علاقه مند شوند. در کشورهای دیگر هم بچه ها از دوران کودکی موسیقی های ارکسترال را گوش می دهند و صمیمانه تر با آن ارتباط برقرار می کنند و به نظرم این خیلی بهتر از موسیقی ارکسترالی است که قشر عامه مردم از آن چیزی نفهمند. صحبتهایی که اقای نوروزی در فرق ارکسترهای خصوصی و دولتی گفت به نظر من مشکلات خیلی بیشتری دارد و در این مدتی که من کار کرده ام یکی از معضلات بزرگ سالن های تمرین است. ارکسترهای دولتی محل تمرین خوبی دارند ولی ما در تهران فقط دو سه سالن است که می توانیم از آن استفاده کنیم و برنامه ریزی ها و هماهنگی ها و مسیرهای دور سختی دارند. وقتی اسم ارکستر بزرگی مثل سمفونیک می آید خیلی حمایت ها به سمتش می روند ولی در ارکسترهای خصوصی جلب اعتماد کردن خیلی سخت است و این جلب اعتماد یکی از موارد هدف گذاری ما است.
- * ارکستر ایستگاه قرار است در آینده وارد اجراهای جدید با خوانندگان پاپ شود. شاید اولین گروهی هستید که این فعالیت ها را انجام می دهید و می تواند به بیشتر دیده شدن ارکستر کمک کند. درمورد این تصمیم صحبت کنید و اینکه قرار است بیشتر وارد فضای پاپ شوید و این ورود آیا می تواند به بیشتر دیده شدن شما کمک کند. آیا این امر باعث نمی شود محتوای کاری شما تغییر پیدا کند و به سمت پاپ تر شدن پیش بروید؟
مهدی یغمایی: در برنامه های ارگانی و شهرستانها عملا این اتفاقها نمی تواند بیفتد. مثلا اگر اگر بخواهی یک کنسرت با تعداد افراد بالا بگذاری که فروش بالایی داشته باشی و کاری که می کنی توجیه مالی داشته باشد باید در استادیوم ورزشی این کار را بکنی. در استادیوم ورزشی امکان ندارد هیچ کنسرتی صدای خوبی داشته باشد. شاید جاهای دیگر این کار را با آکوستیک بالا انجام بدهند ولی ما که ندیدیم و نمی توانیم هم ببینیم چون علم و تکنولوژی آن نیست. در سالن های کوچک هم اولا سن اجازه این اتفاق را نمی دهد، دوما صدابرداری اجازه نمی دهد، از طرف دیگر هم بحث هزینه پیش می آید که حساب کن برای 40 نوازنده ایاب و ذهاب و اسکان و خوراک و دستمزد چقدر می شود. دوتا کنسرت بگذاریم و خانه خود را بفروشیم، کنسرت بعدی ماشین، کنسرت بعدی کلیه خود را بفروشیم و واقعا این مسئله شدنی نیست. در پایتخت احتمال افتادن این اتفاق با شروطی است. اولا خواننده یا تهیه کننده توقع نداشته باشد که از سر و ته کار بزند و دوما بچه های ارکستر هم توقع خود را بالا نبرند. باید کفه ترازو را به گونه ای جلو ببرند که این اتفاق بیفتد و تداوم داشته باشد. امیدوارم روزی بیاید که همه خواننده ها این کار را بکنند اما متاسفانه این روزها موسیقی پاپ به سمتی می رود که لپ تاب حرف اول را می زند و برای مردم هم فرقی ندارد و فقط می خواهند روی هوا باشند.
- * صحبت پایانی درمورد آینده باشد. قرار است چه اتفاقاتی برای ارکستر ایستگاه بیفتد؟
گلزاری: برنامه دیگری که داریم حمایت از نوازندگان و هنرمندان جوان تر است که استعداد زیادی دارند ولی موقعیت خوب برای آن ها پیش نمی آید. ما در اجراهای کوچکتر و ارگانی خود از این نوازندگان حمایت می کنیم و به آن ها میدان می دهیم تا استیجهای بزرگتر را تجربه کنند و راه خود را پیدا کنند.
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 اردیبهشت 1396 - 09:32
افزودن یک دیدگاه جدید