گفتوگو با بهنام ابوالقاسم و میثم شیخی به بهانهی آلبوم پیش رو و فعالیتهای مشترکشان
ما دیوانهایم!
موسیقی ما - در هر کوچه یک استودیوی ضبط موسیقی است و در هر پسکوچه یک آموزشگاه موسیقی. توی هر شهر و دهات هم یک دانشگاه موسیقی. تعداد دانشجویان و هنرجویان سازها از تعداد هنرجویان تمام سازها در سی چهل سال گذشته بیشترند؛ اما نتیجه؟ میان این همه نوازنده و آهنگساز، تنها چند نفر هستند که میتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند. جز این هم البته انتظاری نیست.
چند نفرشان هستند که میشوند آهنگسازان و نوازندگانی شناختهشده و متبحر. تعدادیشان این بخت را دارند که آثارشان شنیده شود و نامشان مطرح و گزینهی اولِ کسانی که میخواهند در زمینهی موسیقی فعالیت یا اثری را گوش کنند. این عده هم البته باز اَلَک میشوند و بعضیهایشان بعد از سالها همچنان موسیقیشان شنیده میشود.
«بهنام ابوالقاسم» نوازندهی متبحری در پیانو است و جزو اولین گزینههای هر آهنگساز و رهبر ارکستری برای نواختن. کافی است به تعداد کنسرتهایی که همراه با نوازندگان اروپایی داشته، نگاهی بیندازیم. با همهی اینها، او همچنان ساعتها و ساعتها تمرین میکند، کنسرتهایش را میگذارد و تدریس میکند. به قول خودش، خیلی وقتها «روزهی آدم» میگیرد، برای اینکه بیشتر کار کند و بنویسد و بنوازد و بسازد.
حالا او با خوانندهای همراه شده که خلق و خوی شبیه خودش را دارد. «میثم شیخی» خوانندهی بسیار متبحری است. کافی است بار دیگر با دقت به همان قطعهای که پیش از نوروز منتشر کرد، گوش دهید؛ با این حال میگوید نمیخواند برای اینکه مشهور شود و مثل خیلیهای دیگر ره صدساله را یکشبه برود. او آمده تا کار کند و از کار کردن لذت ببرد.
خود ابوالقاسم هم همین نگاه را دارد. کار موسیقی برایشان مثل انجام یک آئین باشکوه است که اول باید آرامشان کند، بهشان انرژی مثبت دهد و در عین حال، با بهترین کیفیت به دست مخاطب برسد. ما که بیشتر از شما، صدای این خواننده را شنیدهایم، امیدوار شدهایم که یک خوانندهی خوشصدا به صداهای اندک موجود اضافه میشود. وقتی شما هم کارهای بیشتری از او بشنوید، همینطور فکر خواهید کرد.
ابوالقاسم: پیانو را به خوبی مینوازد.
شیخی: خیلی جدی نیست.
ابوالقاسم: البته پارامترهای هیت شدن یک قطعه یا معروفشدن یک هنرمند از نظر من خیلی هم مشخص نیست. در این سالها خیلی قطعات بوده که ما فکر میکردیم بسیار شنیده میشود و این اتفاق برایشان رخ نداد و برخی دیگر که فکر میکردیم قطعات خیلی معمولیای هستند، یکباره هیت شدند! البته سیستم پخش و معرفی هم تأثیر بسیار زیادی در این قضیه دارد. من در همین مدت هر جا که میرفتم، آهنگی در حال پخش بود تا اینکه بالاخره کنجکاویام تحریک شد و صدای خوانندهای را شنیدم که فکر کردم اصلاً موفق نمیشود؛ اما همهچیز برخلاف تصور من پیش رفت و او امروز کل ایران را گرفته! البته من اصلاً گزینهی خوبی برای پیشبینی اینکه یک موسیقی میتواند موفق باشد یا نباشد، نیستم. هر قطعهای که دوست دارم هیچکس گوش نمیکند! (خنده)
چند نفرشان هستند که میشوند آهنگسازان و نوازندگانی شناختهشده و متبحر. تعدادیشان این بخت را دارند که آثارشان شنیده شود و نامشان مطرح و گزینهی اولِ کسانی که میخواهند در زمینهی موسیقی فعالیت یا اثری را گوش کنند. این عده هم البته باز اَلَک میشوند و بعضیهایشان بعد از سالها همچنان موسیقیشان شنیده میشود.
«بهنام ابوالقاسم» نوازندهی متبحری در پیانو است و جزو اولین گزینههای هر آهنگساز و رهبر ارکستری برای نواختن. کافی است به تعداد کنسرتهایی که همراه با نوازندگان اروپایی داشته، نگاهی بیندازیم. با همهی اینها، او همچنان ساعتها و ساعتها تمرین میکند، کنسرتهایش را میگذارد و تدریس میکند. به قول خودش، خیلی وقتها «روزهی آدم» میگیرد، برای اینکه بیشتر کار کند و بنویسد و بنوازد و بسازد.
حالا او با خوانندهای همراه شده که خلق و خوی شبیه خودش را دارد. «میثم شیخی» خوانندهی بسیار متبحری است. کافی است بار دیگر با دقت به همان قطعهای که پیش از نوروز منتشر کرد، گوش دهید؛ با این حال میگوید نمیخواند برای اینکه مشهور شود و مثل خیلیهای دیگر ره صدساله را یکشبه برود. او آمده تا کار کند و از کار کردن لذت ببرد.
خود ابوالقاسم هم همین نگاه را دارد. کار موسیقی برایشان مثل انجام یک آئین باشکوه است که اول باید آرامشان کند، بهشان انرژی مثبت دهد و در عین حال، با بهترین کیفیت به دست مخاطب برسد. ما که بیشتر از شما، صدای این خواننده را شنیدهایم، امیدوار شدهایم که یک خوانندهی خوشصدا به صداهای اندک موجود اضافه میشود. وقتی شما هم کارهای بیشتری از او بشنوید، همینطور فکر خواهید کرد.
- * چه شد که تصمیم گرفتید اولین آلبومی که به بازار عرضه میکنید، به زبان ترکی باشد؟ این ایده از کجا آمد؟ ترکزبان بودن میثم شیخی دلیل این ماجرا بود یا دلیل دیگری هم داشت؟
- * شما خودتان هم ترکزبان هستید؟
- * پس چهطور با این موسیقی و شعر ارتباط برقرار میکردید؟
- * این موسیقیها برای ما غیرترکها هم جذاب است؛ حتی اگر با کلامش ارتباط برقرار نکنیم و این درست به خاطر قوت بیحد و اندازهی این موسیقی است.
- * و بالاخره چهطور با آقای شیخی آشنا میشوید؟
- * پیش از ایام نوروز یک قطعه از این اثر منتشر شد. فکر میکنید آلبوم چه زمانی به انتشار برسد؟
- * شما به نیاز مخاطب به این نوع موسیقی اشاره کردید و در عین حال میگویید که آقای شیخی خوانندهی بسیار توانایی است. فکر نمیکنید اگر اولین آلبوم ایشان به زبان آذری باشد، دیگر فرصت تبدیل شدن به خوانندهی موسیقی ایرانی را نخواهد داشت.
- * این فعالیتهای متنوع، خواندن به زبانهای مختلف یا سبکهای گوناگون عجیب نیست؟
- * اما کار را سخت میکند.
- * آقای شیخی نسبت شما با موسیقی چه بوده است؟ از کی با موسیقی آشنا شدید؟
- * همکاری با پالت چهطور شکل گرفت؟
- * غیر از آن اجراهایتان در نوجوانی، تجربهی دیگری هم از اجرای صحنهای داشتهاید؟
- * کنسرتها با همراهی گروه «ذاستا» خواهد بود؟
- * البته با توجه به اینکه ملودیهای پاپ و حتی سنتی این روزها به تکرار رسیده، استفاده از گنجینهی موسیقی نواحی همواره کار را جذابتر میکند؛ به شرط اینکه بتوان از این موسیقی بهرهبرداری نوینی کرد.
- * شما غیر از آواز، با موسیقی یا نواختن سازی هم آشنا هستید؟
ابوالقاسم: پیانو را به خوبی مینوازد.
شیخی: خیلی جدی نیست.
- * گفتید آواز را نزد محمد نوری فرا گرفتهاید. در موسیقی ترکی هم استادی داشتهاید؟
- * موسیقی ترکی استانبولی هم گوش میکنید؟!
- * اما مخاطبان بسیاری دارد.
ابوالقاسم: البته پارامترهای هیت شدن یک قطعه یا معروفشدن یک هنرمند از نظر من خیلی هم مشخص نیست. در این سالها خیلی قطعات بوده که ما فکر میکردیم بسیار شنیده میشود و این اتفاق برایشان رخ نداد و برخی دیگر که فکر میکردیم قطعات خیلی معمولیای هستند، یکباره هیت شدند! البته سیستم پخش و معرفی هم تأثیر بسیار زیادی در این قضیه دارد. من در همین مدت هر جا که میرفتم، آهنگی در حال پخش بود تا اینکه بالاخره کنجکاویام تحریک شد و صدای خوانندهای را شنیدم که فکر کردم اصلاً موفق نمیشود؛ اما همهچیز برخلاف تصور من پیش رفت و او امروز کل ایران را گرفته! البته من اصلاً گزینهی خوبی برای پیشبینی اینکه یک موسیقی میتواند موفق باشد یا نباشد، نیستم. هر قطعهای که دوست دارم هیچکس گوش نمیکند! (خنده)
- * خب شهرت یک چیز است و ماندگاری چیز دیگر. فکر میکنید چهقدر از این چهرهها توان ماندگاری دارند؟
- * اما ما موسیقیهایی داشتهایم که هم با اقبال مخاطب همراه بوده و هم منتقدان. یعنی از نظر موسیقایی هم ارزش زیادی داشتند.
- * تعداد زیاد آثار منتشر شده هم در این قضیه مؤثر است.
- * آقای شیخی شما واقعاً معروف شدن را دوست ندارید؟
- * اما کسی که کار هنری میکند، دوست دارد مخاطب داشته باشد.
- * تحصیلات شما در چه رشتهای است؟
- * خب پس سرچشمهی خیلی از این تفکرات مشخص شد!
- * چیزی که به نظر میرسد این روزها تمام آرتیستها را درگیر کرده، اجرای بیشتر، سالن بزرگتر و مخاطب بیشتر است. حتی گاهی اقداماتی دیده میشود که خلاف ذات این موسیقی است. مثلاً شاید تکنوازی قابلیت جذب چندهزار مخاطب را نداشته باشد. اما میبینیم که گاهی اساتید ما هم درگیر این مسابقه میشوند و به موسیقی عامهپسندتری تن میدهند که تعداد مخاطب بیشتری از کنسرتشان دیدن کند. در این شرایط این حرف شما جالب است.
- * اما فردین خلعتبری قطعات هیت بسیار زیادی دارد.
- * شاید «آدم» به خاطر این کمتر از «مدار صفردرجه» و «شب دهم» شنیده شد که از تلویزیون پخش نشده است.
- * به نظر شما چرا خوانندگان این سالها بیشتر کنسرتهایشان را بر اساس قطعات خاطرهانگیزشان اجرا میکنند و نه آثار جدید؟
- * اصلاً هیت شدن یک قطعه فرمول خاصی دارد؟ آقای چکناواریان مدتی قبل در گفتوگویی با ما به این نکته اشاره کردند که مردم ممکن است خودشان از هنر چیزی ندانند، اما در ارتباط با هنر بسیار سختگیرانه عمل میکنند.
- * و با این شرایط، شما میخواهید آلبوم سولوی پیانو منتشر کنید!
- * البته مردم این روزها بیشتر موسیقی بیکلام گوش میکنند.
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 فروردین 1396 - 15:19
افزودن یک دیدگاه جدید