برنامه یاد بعضی نفرات
 
گرامیداشت یکصدمین سالروز تولد استاد سنجری در نیاوران برگزار شد
فرهاد فخرالدینی: سنجری سهم عمده‌ای در بالا بردن سطح فرهنگی، هنری و ادبی کشور داشت
موسیقی ما - آیین گرامیداشت یک‌صدمین سالروز تولد «حشمت سنجری» موسیقی‌دان برجسته با حضور «علی مرادخانی» معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسیقی‌دانانی چون محمد سریر، فرهاد فخرالدینی، تقی ضرابی، لوریس چکنواریان و همچنین «مرسده بایگان» همسر مرحوم سنجری،افسانه بایگان و سیدعباس سجادی در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، در این مراسم همچنین از فیلم مستند «رقص دایره» نیز رونمایی شد.
 
در ابتدای این برنامه گروه کر «دیسوناس» به رهبری مهدی جاور سرود ملی ایران را اجرا کردند و در ادامه «سید عباس سجادی» مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، ضمن قدردانی از میهمانان و چهره‌های صاحب نام هنری در این مراسم از سنجری به عنوان هنرمندی یاد کرد که عاشقانه به دنیا آمد، عاشقانه زندگی کرد و عاشقانه از جهان رفت و میراث ارزشمند او به جز عشق چیزی نبود: «این مجموعه برگزاری چنین برنامه‌هایی را  یک وظیفه می‌داند و در همین راستا امیدواریم بتوانیم خدمتگذار اهالی فرهنگ و هنر باشیم. جا دارد که از اقای مرادخانی تشکر کنم چرا که ایشان با با وجود بیماری تاکید داشتند که باید به هر شکل در این برنامه حضور یابند.»‌
 
در ادامه «علی مرادخانی» معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطراتش از استاد سنجری را بیان کرد:‌ «زمانی که به مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی آمدم، استاد سنجری دیگر در ارکستر سمفونیک نبود؛ اما به شرایط ارکستر به شدت توجه داشت. در آن زمان ارکستر وضعیت بسیار متزلزلی داشت به همین دلیل از استاد خواستم که با حضورش ارکستر را سامان دهد. او نیز بسیار علاقمند بود، اما وضعیت جسمانی‌اش گاهی یاری نمی‌کرد. با این حال از هیچ راهنمایی‌ای دریغ نمی‌ورزید. بزرگان زیادی در کشور داشته‌ایم که بعضاً از آنها یاد نمی‌شود یا کمتر یاد می‌شود؛ این درحالی است که باید به بزرگان خود بیشتر توجه کنیم و یاد آنها را زنده نگه داریم.امیدوارم که خداوند به ما توفیقی دهد تا زمانی که بزرگان ما حضور دارند، این سعادت را داشته باشیم که هر از چندگاهی خدمت آنها برسیم و از محضرشان استفاده کنیم.»
 
او همچنین به جوانان توصیه کرد که در مقابل بزرگان کشور زانوی ادب به زمین بزنند چراکه این رفتار در فرهنگ دینی ما همیشه نقش بزرگی در تربیت افراد داشته و به ما کمک می کند که به هویت خودمان برگردیم.
 
در بخش دیگری از این برنامه دکتر «محمد سریر» -مدیرعامل و رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران- با اشاره به شخصیت ارزشمند و فعالیت های تاثیرگذار استاد سنجری به این مساله اشاره داشت که او افق‌های تازه‌ای را به شاگردانش نشان داده است: «بنده در مسیری که گذراندم و تا اندازه‌ای در آن موفق بودم، تاثیر چشمگیر ایشان را مشاهده می‌کنم و باید بگویم کلاس‌های ایشان سرنوشت من را تغییر داد. به همین جهت استاد سنجری را پدر معنوی خود می‌دانم و یادشون در خاطر همه شاگردانی که تغییر و تاثیر را در زندگی داشتند زنده خواهد بود.»
 
فرهاد فخرالدینی نیز به یان مساله اشاره کرد که یاد و خاطره حشمت سنجری همیشه گرامی است و او یک الگو و نمونه خواهد بود: «وقتی انسانی الگو و نمونه می شود، شاگردان او هم همان راه را ادامه می دهند و این راه ادامه پیدا می کند؛ استاد سنجری الگو بود و راه او هنوز ادامه دارد. استاد سنجری زحمت زیادی برای ارکستر سمفونیک ایران کشید، در زمینه مدیریت هنری نیز مدیر بسیار لایق و رهبر ارکستر شایسته ای بود. سنجری در تمام طول زندگی خود برای ایران افتخار آفرید، هر کشوری را با هنر و فرهنگش می شناسند و سنجری سهم عمده ای در بالا بردن سطح فرهنگی، هنری و ادبی کشور داشت.»
 
در بخش دیگری از این آیین خانم «مرسده بایگان» -همسر استاد سنجری- ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این برنامه به بیان خاطراتی از این هنرمند فقید پرداخت: «استاد نسبت به شاگردانش احساس مسئولیت زیادی داشت و زحمت زیادی می‌کشید. در داخل کلاس بسیار جدی بود و خارج از آن مثل پدری مهربان روی آنها تاثیر داشت. او همچنین برای ارکستر زحمت زیادی کشید و فکر می کنم به همین دلیل یادش در میان اهالی موسیقی زنده خواهد ماند. آقای مرادخانی آخرین کسی بود که پیش از مرگ به دیدارش آمد و با او گفت و گو کرد.»
 
در پایان این برنامه با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شمار زیادی از پیشکسوتان و استادان موسیقی، شاگردان استاد سنجری، همسر و خانواده وی از فیلم مستند«رقص  دایره» که «فرزاد فره‌وشی» کارگردانی و تولید آن را برعهده داشته است، رونمایی شد.
تاریخ انتشار : شنبه 21 اسفند 1395 - 11:46

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرهاد فخرالدینی: سنجری سهم عمده‌ای در بالا بردن سطح فرهنگی، هنری و ادبی کشور داشت | موسیقی ما