برنامه یاد بعضی نفرات
 
«تمرینِ آخر» و «تعزیه» به نمایش درمیابد
نمایشِ دو فیلمِ موسیقایی از ناصر تقوایی
موسیقی ما - این روزها سه مستند از «ناصر تقوایی» -کارگردانِ مولف ایران- در حالی روی پرده است که درون‌مایه تمامی آنها را موسیقی تشکیل می‌دهد. او در مستند «کشتی یونانی» مراسم زار را به تصویر کشیده و در «تمرینِ آخر» و «تعزیه»، این سنتِ موسیقایی-مذهبی که بسیاری آن را اپرای ایرانی می‌دانند. این مستندها در سینماهای هنر و تجربه، در حال نمایش است.
 
«کشتی یونانی»، «تعزیه» و «تمرین آخر»، عنوان سه فیلمی است که از این کارگردان نامی در حالِ اکران است. تقوایی با فیلم «کشتی یونانی» در سال ۱۹۹۹ نامزد دریافت نخل طلایی جشنواره فیلم کن شد. «کشتی یونانی» عنوان اپیزود اول فیلمی چند اپیزودی با نام «قصه‌های کیش» است که در سال ۱۳۷۷ با هدف انجام کاری مشترک بین چند کارگردان مطرح سینمای ایران مقابل دوربین رفت. قصه‌ی این فیلم به مراسم «زار» اختصاص دارد که یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های موسیقایی مردمِ جنوبِ ایران است. او پیش از این، در «باد جن» هم به این ماجرا پرداخته بود. طی این سال‌ها، با وجود تمامی تغییرات در جنوبِ ایران، موسیقی همان است. او در این مستند محله «خواجه‌اتا»ی بندرعباس را به همراهِ بابازار و مامازار به تصویر کشیده است. «باد جن» یکی از معدود تصاویر موجود از مراسم «زار» است و شاید یکی از هنرمندانه‌ترین تصاویر آن.
 
«زار» و مراسمش شکل درمانی دارد، برای مردمی که رنج برایشان روزمرگی است. که گرچه سرزمین مردمان آرام است، اما بادهای اهل هوا آنها را بی نصیب نمی گذارد. و بابازارها و مامازارها انگار پزشکان آنهایند. «باد جن» را تقوایی در سال 1348 در سفری به بندر لنگه ساخت.
 
ناصر تقوایی مستندهای «تمرین آخر» و «تعزیه» را نیز با موضوع «تعزیه» مقابل دوربین برده که این مستندها برای ثبت هنر تعزیه در فهرست میراث جهانی در سال ۱۳۸۳ به یونسکو ارسال شده است. این فیلم‌ساز، متولد ۲۰ تیر ۱۳۲۰ است و فیلم‌هایی چون «ناخدا خورشید»، «ای ایران»، «کاغذ بی‌خط» و ... را کارگردانی کرده است. در کارنامه هنری او سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «کاغذ بی‌خط» و پلنگ برنزی جشنواره فیلم لوکارنو برای فیلم «ناخدا خورشید» دیده می‌شود.
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1395 - 10:10

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نمایشِ دو فیلمِ موسیقایی از ناصر تقوایی | موسیقی ما