برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست نقد و بررسی آلبوم «از جان و از دل» به آهنگسازی نوید دهقان با صدای سالار عقیلی عنوان شد؛
در تولید آثار موسیقی به تکرار و حجم زیاد روی آورده‌ایم
موسیقی ما - «نوید دهقان» آهنگساز آلبوم «از جان و از دل» در نشست نقد و بررسی این اثر گفت: از آقای «صدرالدین حسین‌خانی» مدیر شرکت موسیقی  «ایران گام» برای تهیه و انتشار این آلبوم تشکر می‌کنم؛ نشر موسیقی کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و دانلود غیرقانونی، صنعت موسیقی را با مشکل بزرگی مواجه کرده است.

نشست نقد و بررسی آلبوم «از جان و از دل» به آهنگسازی «نوید دهقان» با صدای «سالار عقیلی» به تهیه‌کنندگی و با حضور «صدرالدین حسین‌خانی» مدیریت شرکت «ایران گام»، مؤسسه «نغمه سرای روژین» و پخش «هنر شهر» و همچنین تعدادی از هنرمندان موسیقی از جمله؛ داریوش پیرنیاکان، اردشیر کامکار، علی جهاندار، مهیار علیزاده، کوروش متین و... و با اجرای شهرام صارمی کار‌شناس موسیقی و معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای ارسباران در چهارشنبه ۲۸ مهر ماه در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، ویدیوی تصویری آهنگ «تا باز نیایی» با شعر علیرضا خیابانی برای حاضران در سالن پخش شد و در ادامه نوید دهقان آهنگساز آلبوم  «از جان و از دل» به روی صحنه آمد و در مورد حضورش در این جلسه گفت: خیلی خوشحالم که امروز اینجا هستم و در مقابل شما ایستاده‌ام و خوشحال‌تر از آن اینکه در مقابل اساتیدی قرار گرفته‌ام که همیشه برای من از کودکی الگو بودند و دوست داشتم که آن‌ها را از نزدیک ببینم و هم اکنون لحظاتی که در این اساتید هستم واقعاً برای من جزو عمر حساب نمی‌شود.
 
  • ۱۰ سال فعالیت مدارم گروه موسیقی «قمر»
وی همچنین گفت: گروه موسیقی «قمر» ۱۰ سال که مشغول فعالیت است؛ در این ۱۰ سال کنسرتهای زیادی برگزار و آثار منتشر کرده‌ایم و تا اینکه امروز به آلبوم «از جان و از دل» رسیده‌ایم، برای این اثر دو سال وقت گذاشته شده است و تک تک اعضای گروه مدت ۱۰ است که در کنار همدیگر هستیم و این خیلی با اهمیت و مهم است و مثل یک خانواده هستیم. احساس و مضرابهای تک تک آن‌ها برای خلق این اثر موثر بود. این خیلی با اهمیت است و فکر می‌کنم که همیشه مدیون آن‌ها خواهم بود. به خاطراین همه صبر و حوصله و تحملی که داشتند و احساس بی‌نظیری که در این کار به خرج دادند.

آهنگساز آلبوم «از جان و از دل» در ادامه افزود: نسل امروز با خلأ بزرگی مواجه هست و آن خلأ آموزش است. من از اساتیدم خواهش کردم که آلبوم «از جان و از دل» را بشنود و در همه جوانب و زمینه‌ها اگر نظری دارند بفرمایند و امیدوارم که این روند برای باقی آثاری که منتشر می‌شود ادامه پیدا بکند.
 
  • نشر موسیقی با مشکلات عدیده‌ای روبرو است
نوید دهقان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: واقعاً بایستی در اینجا یک سپاسگذاری ویژه‌ای از آقای «صدرالدین حسین‌خانی» مدیر شرکت موسیقی «ایران گام» داشته باشم؛ ما حدود سه سال است که با همدیگر کار می‌کنیم؛ نشر موسیقی با مشکلات عدیده‌ای روبرو است، یعنی آثاری که تولید  می‌شود، در این سرزمین متأسفانه قانونی کپی رایت وجود ندارد و آثار به صورت غیرقانونی دانلود می‌شود و این واقعاً خیلی بد است و صنعت موسیقی و هنر جدی موسیقی را با یک مشکل بزرگی مواجه کرده است. مردم دیگر رغبتی به خریدن آثار موسیقایی ندارند و دوست دارند آن‌ها را
خیلی راحت در موبایل‌هایشان در اختیار داشته باشند؛ در این شرایط، شرکت موسیقی «ایران گام» که من از نزدیک شاهدم که با چه سختی‌هایی کار می‌کنند و با چه مسائلی مواجه هستند؛ واقعاً جای تشکر دارد و امیدوارم که هنرمند‌ها هم به آن‌ها کمک بتوانند تا بتوانند این روند را ادامه بدهند و
آثار بهتر و بیشتری را تولید بکنند.
 
  • چهار رکن اصلی در یک اثر هنری
در بخش دیگری از نشست نقد و بررسی آلبوم «از جان و از دل» داریوش  پیرنیاکان، اردشیر کامکار، علی جهاندار، مهیار علیزاده و کوروش متین با دعوت شهرام صارمی کار‌شناس موسیقی و مجری مراسم به روی صحنه آمدند و در ابتدا داریوش پیرنیاکان آهنگساز، نوازنده تار و استاد رشته موسیقی دانشگاه تهران گفت: در هر کار هنری بایستی چهار رکن اساسی وجود داشته باشد؛ اولین رکن یک هنر «زیبایی» است، دومین رکن آن «سهل وممتنع» بودن آن است، سومین رکن آن این است که بایستی در آن «آزادگی» وجود داشته باشد یعنی به ما یک رهایی القا بکند و در ‌‌نهایت رکن چهارم آن وجود  «اندیشه» در آن اثر است، اگر اندیشه‌ای در پشت یک کار هنری وجود نداشته باشد آن کار، کار روز است و کاری است که تاریخ مصرف دارد.
 
  • خلق ملودی‌های زیبا در آلبوم «از جان و از دل»
وی همچنین گفت: نوید دهقان شعر را به خوبی می‌فهمد و این حُسن خیلی خوبی است برای کسی که در زمینه تصنیف سازی کار می‌کند، همچنین روح شعر را خیل خوب حس می‌کند و واقعاً ملودی واژه‌ها را پیدا می‌کند؛ خیلی وقت‌ها هست ما ملودی واژه‌ها را نمی‌شناسیم برای کدام واژه چه ملودی بسازیم. این یک بخش از شناخت شعر هست و بخش دیگر آن این است که ما پیام شعر را بگیریم و بدانیم که با چه ملودی ما بیشتر و برجسته‌تر آن را انتقال بدهیم و ایشان این را خوب می‌فهمد و ملودی‌های زیبایی در آلبوم «از جان و از دل» خلق کرده و مدولاسیونهای خیلی خوبی انجام داده است. از نظر من، آلبوم «از جان و از دل» اثر بسیار خوبی است و اثری است که می‌شود روی آن حساب کرد و می‌ شود که پایه قرار بگیرد و جوان‌ها از روی آن کار بکنند

.پیرنیاکان افزود: هنرمند کسی است که بداند جامعه و افراد جامعه به چه چیزی نیاز دارند البته باید توجه داشت که نیاز با خواستن متفاوت است و هنرمند باید بداند جامعه چه چیزی را نیازمند است و آن را به جامعه معرفی کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: متأسفانه ما در تولید آثار موسیقی به تکرار و حجم زیاد روی آورده‌ایم که این به موسیقی لطمه می‌زند. اما درباره این اثر باید بگویم که جملات آوازی به شدت در آن کم دیده می‌شود اما در کل اثر خوبی است و می‌تواند پایه و نمونه این برای نمونه به دیگرجوان‌ها باشد.
 
  • ماندگاری فرهنگ شریف و بنان
در ادامه نشست نقد و بررسی آلبوم «از جان و از دل» علی جهاندار خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی ایران نیز گفت: معتقدم دوستان خواننده باید جمله‌بندی آواز را بشناسند و به عمق و ارزش آواز اهمیت دهند و این مسئله را یا از پیشکسوتان تعلیم ببینند یا تبعیت کنند. هنرجویان باید توجه کنند همه چیز را همه کس می‌دانند. وی همچنین گفت: متأسفانه عمق آواز در چند سال اخیر در حال از بین رفتن است. درست است که آلبوم‌ها تولید می‌شوند و هنرمندان از سوی مخاطبان تشویق می‌شوند اما هنرمند باید بداند ماندگار کسی است که بتواند آثار را زیبا ارائه کند مانند؛ فرهنگ شریف و استاد بنان.
 
  • آلبوم «از جان و از دل» خوب آهنگسازی و تنظیم شده است
در بخش دیگری از این مراسم، اردشیر کامکار آهنگساز و نوازنده کمانچه گفت: شکل گرفتن یک آلبوم خیلی کار سخت و دشواری است و در اینجا به نوید دهقان عزیز تبریک می‌گویم که مدیریت و سرپرستی خوبی انجام دادند؛ آهنگساز امروز فقط درگیر ملودی نوشتن و تنظیم قطعات نیست بلکه دغدغه‌های دیگری نیز دارد. اما درباره این آلبوم باید بگویم این اثر بسیار خوب آهنگسازی و تنظیم شده است.

وی گفت: هنر موسیقی، هنر انتزاعی است و هرکسی از نظر خود موسیقی را برداشت می‌کند از این رو کار موزیسین بسیار سخت است زیرا هم باید به احساسات مردم اهمیت بدهد و هم اندیشه خود را در کار بیان کند. از طرفی هنرمند باید در یک اثر موسیقی به تمامی زوایای جامعه از جمله غم،  شکست، پیروزی و شادی نگاه عمیقی داشته باشد تا بتواند این احساسات را در اثر هنری‌اش گنجانده و اثری خلق کند که شنونده را در بالا بردن اندیشه و آزادگی کمک کند.
 
  • تک‌نوازی آلتو و کمانچه خیلی زیبا نواخته شده بود
اردشیر کامکار در بخش دیگری از سخنانش در مورد آلبوم «از جان و از دل» گفت: تک‌نوازی آلتو و کمانچه خیلی زیبا نواخته شده بود و گمان می‌کنم تا امروز کسی با ساز آلتو به صورت تکنوازی اجرا نداشته است اما درباره ایراد این اثر باید بگویم که پیانویی که با آواز استفاده شده بود بسیارناهماهنگ بود.
 
  • هنر خوب، هنری است که قابل درک باشد
در بخش دیگری از این نشست کوروش متین آهنگساز و منقد موسیقی گفت: خوشحالم فضایی ایجاد شده تا استادان موسیقی را در مراسمی غیر از مجالس تحریم ببینم و اینجای امیدواری است. هنر خوب، هنری است که قابل درک باشد اما در هنر معاصر این اتفاق نیفتاده و اثر هنری در بیشتر موارد با مردم ارتباط برقرار نمی‌کند البته این از ویژگی‌های هنر است که می‌تواند به سبک‌های مختلف و استایل‌های متفاوت ارائه شود.
 
  • سالار عقیلی به خوبی ریتم را می‌شناسد
در ادامه، مهیار علیزاده آهنگساز و نوازنده تار نیز گفت: با بیان اینکه مشکل اصلی خوانندگان ایرانی ریتم‌شناسی است؛ گفت: خوشبختانه سالار عقیلی خواننده‌ای است که به خوبی ریتم را می‌شناسد. از‌ آنجا که آلبوم با کلام است و از یک هنرمند استار در آن استفاده شده؛ بهتر بود توجه ویژه‌ای روی کلام می‌شد البته معتقدم که آلبوم باید خلاصه‌تر می‌بود ودر یک سی دی ارائه می‌شد.

بخش پایانی این مراسم، آلبوم تکنوازی تنبک «بر مدار زمان» اثر فرهاد صفری به تهیه‌کنندگی «صدرالدین حسین‌خانی» توسط شرکت «ایران گام» و مؤسسه  «نغمه سرای روژین» رونمایی شد و توسط پخش «هنر شهر» در سراسر کشور منتشر و در اختیار علاقمندان به موسیقی قرار گرفت. «نوید دهقان» سرپرست گروه موسیقی «قمر» در پایان این نشست گفت: فرهاد صفری برای خلق آلبوم تکنوازی تنبک «بر مدار زمان» خیلی زحمت کشید و نوازنده‌ای است که در این راه مرارت و رنجهای زیادی را متحمل شد و اطلاعات گسترده‌ای بر روی سازهای کوبه‌ای ایران دارد، از چهار سال پیشدر گیر انتشار این آلبوم بود و هم اکنون هیچ شرکتی حاضر به انتشار آلبومهای تکنوازی نیست؛ تا اینکه از آقای «صدرالدین حسین‌خانی» خواهش کردم که آلبوم «بر مدار زمان» منتشر بکنند و واقعاً به شکل بسیاز زیبایی آن را منتشر کردند و هم اکنون در اختیار علاقمندان به موسیقی قرار گرفته است. امیدوارم که دوستان آن را بشنوند و آن را تهیه کنند و به دوستانشان هدیه بدهند و آثاری از این شکل بایستی ازطرف علاقمندان به موسیقی مورد استقبال و حمایت قرار گیرد.

گزارش: منصور جهانی
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 1 آبان 1395 - 11:18

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود در تولید آثار موسیقی به تکرار و حجم زیاد روی آورده‌ایم | موسیقی ما