پویا سرایی درسگفتارهای صوتی در تحلیل ردیف و قطعات برجستهی موسیقی دستگاهی ارائه میدهد
گسترشِ فرهنگ تحلیل موسیقی و شناخت عمیقتر و کارآمدتر از ردیف
موسیقی ما - «پویا سرایی» نوازنده سنتور، آهنگساز، منتقد و محقق موسیقی ایرانی به تازگی بهطور رایگان اقدام به تهیه درس گفتارهای صوتی در تحلیل ردیف و دیگر قطعات برجسته از موسیقی دستگاهی و انتشار آن در فضای مجازی کرده است. این مجموعه صوتی با هدف گسترش فرهنگ تحلیل موسیقی و شناخت عمیقتر و کارآمدتر از ردیف موسیقی دستگاهی ایران به همت «پویا سرایی» در حال تولید و انتشار است که سایت «موسیقی ما» نیز بطور اختصاصی قسمتهای مختلف این درس گفتارها را منتشر میکند.
این مدرس و نوازنده سنتور درباره آموزش رایگان «درسگفتارهای صوتی» پیرامون ردیف موسیقی میگوید: «با توجه به اینکه درسگفتارهای با کیفیت پیرامون ردیف موسیقی عمدتاً در مقالهها و تعداد محدودی کتاب تالیفی خلاصه میشود، تصمیم گرفتم در فضای مجازی سلسله درسگفتارهای صوتی را درباره موسیقی ایرانی به صورت رایگان منتشر کنم که خوشبختانه این مجموعه های آموزشی با استقبال مخاطبان مواجه شده است.»
به تازگی قطعهی «شمس الضحی» با آهنگسازی و اجرای «محسن نفر» -آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار- و آواز «حسامالدین سراج» که در اوایل دهه 60 منتشر شد، بعد از سه دهه با ارکستر مجلسی توسط این آهنگساز و نوازنده سنتور تنظیم و ضبط شد. قطعه اصلی، بدون هیچ ساز کوبهای یا حضورِ سازهای دیگر ، تنها با یک گروهِ تار (اونیسون) و یک خواننده ضبط شده بود و تمامی خطوطِ تار این اثر را خود محسن نفر نواخته بود و به همین جهت میتوان گفت «شمس الضحی» از این جهت یکی از منحصر بهفردترین آثار موسیقی ایرانی است، حال «سرایی» این اثر را برای ارکستر مجلسی متشکل از فلوت، ابوا، کلارینت، باسون، سازهای کوبهای و ضرب زورخانه و بندیر، ارکستر زهی، تکخوان و کر تنظیم کرده است. تار هم بعنوان اصلی ترین حلقهی وصلِ این تنظیم به شکل اولیه آن، همچنان نقش سولیستی دارد هرچند خطوط آن عموما با آواز، شکلی پولیفونیک دارد.
این مدرس و نوازنده سنتور درباره آموزش رایگان «درسگفتارهای صوتی» پیرامون ردیف موسیقی میگوید: «با توجه به اینکه درسگفتارهای با کیفیت پیرامون ردیف موسیقی عمدتاً در مقالهها و تعداد محدودی کتاب تالیفی خلاصه میشود، تصمیم گرفتم در فضای مجازی سلسله درسگفتارهای صوتی را درباره موسیقی ایرانی به صورت رایگان منتشر کنم که خوشبختانه این مجموعه های آموزشی با استقبال مخاطبان مواجه شده است.»
به تازگی قطعهی «شمس الضحی» با آهنگسازی و اجرای «محسن نفر» -آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار- و آواز «حسامالدین سراج» که در اوایل دهه 60 منتشر شد، بعد از سه دهه با ارکستر مجلسی توسط این آهنگساز و نوازنده سنتور تنظیم و ضبط شد. قطعه اصلی، بدون هیچ ساز کوبهای یا حضورِ سازهای دیگر ، تنها با یک گروهِ تار (اونیسون) و یک خواننده ضبط شده بود و تمامی خطوطِ تار این اثر را خود محسن نفر نواخته بود و به همین جهت میتوان گفت «شمس الضحی» از این جهت یکی از منحصر بهفردترین آثار موسیقی ایرانی است، حال «سرایی» این اثر را برای ارکستر مجلسی متشکل از فلوت، ابوا، کلارینت، باسون، سازهای کوبهای و ضرب زورخانه و بندیر، ارکستر زهی، تکخوان و کر تنظیم کرده است. تار هم بعنوان اصلی ترین حلقهی وصلِ این تنظیم به شکل اولیه آن، همچنان نقش سولیستی دارد هرچند خطوط آن عموما با آواز، شکلی پولیفونیک دارد.
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1395 - 09:13
افزودن یک دیدگاه جدید