برنامه یاد بعضی نفرات
 
افتخاری برای یک موزیسین ایرانی؛
«در ساحل لته» در فستیوال نودو شرکت می‌کند
موسیقی ما - «در ساحل لته» به آهنگسازی «آیدین صمیمی مفخم» و «مارتینا کوسسکا» در تاریخ 28 جون در فستیوال نودو اجرا می‌شود.

به گزارش «موسیقی ما»، «در ساحل لِته» نام اپرایی است از آیدین صمیمی‌ مفخم (آهنگساز) و مارتینا کوسسکا (لیبرتو و بخش الکترونیک) که به سفارش پطر کوتیک برای «فستیوال نودو» ۲۰۱۶ در شهر استراوا در جمهوری چک نوشته شده است و در تاریخ ۸ تیر ۱۳۹۵ (۲۸ جون ۲۰۱۶) در کنار اپراهایی از «یانیس  زناکیس»، «گیورگی لیگتی»، «ریچارد آیرس» و «پطر کوتیک» اولین اجرای جهانی‌ خود را روی صحنه خواهد برد.

آیدین صمیمی مفخم در گفتگو با «موسیقی ما» درباره ایده شکل‌گیری این اپرا در گفت: «در افسانه‌های یونان «لِته» به معنای رود فراموشی، یکی‌ از ۵ رود جاری در هادس است. مردگانی که به هادس می‌رفتند از آب آن‌ نوشیده و زندگی‌ گذشته خود را فراموش می‌کردند. کاراکتر‌های این اپرا در برزخ در انتظار رویارویی و قضاوت «لِته» هستند. اگرچه او به سادگی‌ نماینده «بانو عدالت» نیست اما نماینده وجدان بشر است که شاهد «خود داوری» کاراکتر‌ها براساس اعمال و کردار خود یا آن چه بر آن ها گذشته، است. «دون کارلو جزوالدو»، «روبرت شومان»، «ادوارد مورداک» و «آلفرد اشنیتکه» افرادی هستند که با لِته روبه‌رو می‌شوند، هرکدام از این افراد با روایت آن چه بر آن‌ها گذشته این سوال را برای ما پیش می‌آو‌رند که آیا حق با من بوده یا او؟»

صمیمی‌مفخم در ادامه هنرمندان اپرا را معرفی کرد و گفت: «متن این اپرا توسط مارتینا کوسسکا و بر اساس طرحی از بنده و مارتینا نوشته شده است. در این اجرا، آلما صمیمی‌ (متزو‌سوپرانو)، آدریان روساس (باس)، آرش روزبهی (باریتون)، عبدالرضا رستمیان (تنور) و کارول بارتوسینسکی (کنتر‌تنور) ایفای نقش خواهند کرد و رولف گوپتا از کشور نروژ ارکستر «استراوسکا باندا» را رهبری خواهد کرد.

این اجرا حاصل همکاری «مرکز موسیقی‌ نوین اسپکترو» (ایران - لهستان)، «مرکز موسیقی‌ نوین استراوا»، «مرکز هنرهای تجربی کول‌تور» و «مرکز تئاتر ملی‌ موراویان - سیلسیان» از کشور جمهوری چک است.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 خرداد 1395 - 10:15

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «در ساحل لته» در فستیوال نودو شرکت می‌کند | موسیقی ما