برنامه یاد بعضی نفرات
 
راویان اصالت پرشور نواختند
جشنواره موسیقی نواحی کار خود را آغاز کرد
موسیقی ما - سرانجام از روز گذشته، نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی کار خود را آغاز کرد و در ابتدای این جشنواره، گروه‌های عاشیق‌های تبریز، میسان، شوروم، ژی و... راویان اصالت شدند.

بخش رقابتی نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که به خاطر تغییرات اعمال شده در شیوه‌ی داوری آثار جشنوراه امسال به بخش راویان اصالت تغییر نام داده شده، با استقبال کم نظیر مخاطبان کرمانی و با اجرای پر شور گروه‌ عاشیق‌های تبریز آغاز شد در سالن خانه شهر کرمان آغاز شد. پیش از آغاز اجراهای راویان اصالت، «محمدرضا علیزاده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در سخنانی ضمن خیرمقدم به هنرمندان، هیات داوران، اساتید و علاقه‌مندان موسیقی نواحی که در سان خانه شهر حضور داشتند، گفت: »مردم شهر کرمان مدت‌هاست در انتظار چنین روزی هستند و امروز خوشحالیم که میزبان هنرمندان موسیقی نواحی و مناطق ایران هستیم. این مسئله که دست‌اندرکاران به این نتیجه رسیدند که جشنواره موسیقی نواحی را همانند دوره‌های پیش به صورت مستقل برگزار کنند، نشان از پتانسیل بالای موسیقی نواحی ایران دارد و امیدوارم که برگزاری این جشنواره با روندی که امسال در پیش گرفته در سال‌های آینده نیز به صورت منظم برگزار شود.»

پس از سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و با دعوت مجری برنامه، گروه عاشیق‌های تبریز به عنوان نخستین گروه برای اجرا روی صحنه آمدند. گروه عاشیق‌های تبریز با سرپرستی علی کریمی خواننده و نوازنده روشن‌دل و پیشکسوت قوپوز با همراهی اسماعیل هویی نوازنده بالابان و علی قره‌باقی نوازنده دایره، قطعات اَهری و لایسبی را که از شادمانه‌های موسیقی مقامی محسوب می‌شود، برای حاضران اجرا کردند. گروه میسان با سرپرستی باسم حمادی پیشکسوت نوازنده دایره از اهواز قطعات "یا سیف اجدادی بیک احمی ابلادی"، "یا بوحیله و یا خیال ریض و اطینی علومک" و "الف مبروک" را به زبان عربی اجرا کردند. در این یونس حمادی نوازنده تمپو، حمزه حتاچه‌پور نوازنده نی جفتی و سعید منابی بعنوان خواننده، باسم حمادی را همراهی می‌کردند.

گروه موسیقی شوروم از شهر رشت با سرپرستی شاهین خالق‌پرست اطهری نوازنده دایره و کمانچه، پنج قطعه "آها بگو"، "یه قل دو قل"، "آواز دیلمانی"، "دراز تو منه جان"، "جانه زن مار" و "کنوس کله" از شادمانه‌های استان گیلان برای حاضران در سالن اجرا کردند. در این اجرا حمید گوهرنیا بعنوان خواننده، فرزا شریفی بداغی بعنوان نوازنده تشت و کاسه و رسول عیلجانی بعنوان نوازنده نقاره، خالق‌پرست را همراهی کردند.

گروه تبلاج از با سرپرستی یدالله مصمم (نوازنده لُلِه) از مهدی‌شهر استان سمنان روی صحنه آمده و با خوانندگی فرید رضاییان، نوید بیرقی نوازنده دوسرکوتن و محمدحسین اسکندریانبعنوان نوارنده کمانچه، قطعاتی را برای حاضران اجرا کردند.
همچنین گروه خاک از شهر مریوان متشکل از کاوه کورد نوازنده شمشال، عثمان زاهدی خواننده، فرهاد نادری خواننده و شاهو بهرامی تنبک، گروه گلذار متشکل از علی‌محمد بلوچ نوازنده قیچک بلوچی، نسیم بلوچی نوازنده دهلک بلوچی، عبدالرحمن بلوچ نوازنده تنبورک بلوچی و گل‌محمد بلوچی بعنوان خواننده، گروه بیداد محمودآباد از استان مازندران متشکل از محمد دریایی نوازنده کمانچه، مرتضی محسنی‌راد نوازنده قرنه و لَلِه‌وا، مصطفی محسنی‌راد نوازنده دوتار و رضا اکبری نوزانده نقاره و دایره و گروه ژی از مهاباد متشکل از شهباز شاهین‌پور خواننده، هوره شاهین‌پور نوازنده تنبک کردی، بهمن مولودی نوازنده دوزله، شمشال و نرمه‌نای و شورش محمودی بعنوان خواننده، دیگر گروه‌هایی بودند که در نخستین روز جشنواره موسیقی نواحی در بخش راویان اصالت روی صحنه رفتند.
  • نمایش سه مستند
امسال در بخش نمایش و بررسی فیلم‌های مستند نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، سه فیلم مستند با موضوع موسیقی نواحی، از روز 17 تا 19 اردیبهشت‌ماه با حضور کارگردانان این آثار از ساعت 20 تا 22 در سینما تک هتل پارس کرمان برای علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان در نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران نمایش داده می‌شود.

بر این اساس، فیلم‌های مستند "آوای دریانوردان خلیج فارس" به کارگردانی علیرضا قاسم‌خان، "آخرین بخشی" به کارگردانی فرشاد فدائیان و "دره گوران، گهواره‌ای که تکان می‌خورد" به کارگردانی فرشاد فدائیان، به ترتیب در روزهای 17، 18 و19 اردیبهشت‌ماه جاری در سینما تک هتل پارس شهر کرمان برای علاقه‌مندان نمایش داده می‌شود. همچنین جلسات بررسی فیلم‌ها نیز پس از نمایش فیلم‌ها برگزار خواهد شد.

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری ایرج نعیمایی از روز 17 تا 21 اردیبهشت‌ماه جاری در شهر کرمان برگزار می‌شود.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 18 اردیبهشت 1395 - 13:38

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جشنواره موسیقی نواحی کار خود را آغاز کرد | موسیقی ما