گفتارى از على بوستان درباره اجراى ششانک سوبرامَنيَم، نوازنده پرآوازه فلوت
شانس شنيدن موسیقی ناب

[ علی بوستان - نوازنده ]
موسیقی ما - اجراى ششانک سوبرامَنيَم نوازنده پرآوازه هندى، يكى از بهترين اجراها در جشنواره موسيقى فجر امسال بود. البته من كه پيش از اين به همراه گروه «نور» در فستيوال موسيقى آئينى ناگور در كشور هندوستان شركت كرده بودم، تجربه همراهى با او را در اين فستيوال داشتم كه همانجا هم شيفته نوازندگىاش شدم. ششانک در موسيقى هند، به خصوص در اين ساز قمصورى، پديده است و حضورش در ايران بسيار جالب و افتخارآفرين بود. خود او هم از اين حضور احساس رضايت داشت و نسبت به استقبال از آنها و همچنين روحيات و خلق و خوى گرم مردم، بسيار خرسند شده بود.
درباره موسيقى هند به دليل اينكه خلقالساعه است و هر لحظه آن بداهه محض است، نمىتوان توضيح خاصى داد اما يكى از مواردى كه بايد به آن اشاره كرد، ريتمخوانى با دهان است كه بسيار هم در موسيقى اين كشور مرسوم است. هنرمندان هندى معمولا ادوار مورد استفاده در موسيقى كشورشان را با آوا هم اجرا مىكنند و در اين ميان به سوال و جواب هم مىرسند كه در طول زمان به متد و روشى خاص در موسيقى آنها تبديل شده است. در اين اجرا هم، پروپالى فلگون كه به عنوان نوازنده ساز كوبهاى ششانک را همراهى مىكرد -البته نوازنده همراه او در فستيوال ناگور نبود- يكسرى از ادوار ريتميك را با دهان اجرا مىكرد و فلوت جواب او را مىداد يا اگر فلوت دور ملوديك اجرا مىكرد، ريتم جوابش را مىداد. اين كار در اصل يكى از شيوهها و سنتهايى است كه در نوازندگى و ساختار موسيقى كلاسيك هند، مرسوم است و بسيار هم كاربرد دارد. اجراى ريتم در موسيقى هند يكى از پيچيدهترين الگوهاى موسيقى دنيا است، به همين دليل كار بسيار دشوارى است كه نياز به تمركز و تسلط زيادى هم دارد.
لذت شنيدن اين موسيقى ناب تا حدى است كه بايد آرزو كرد افراد شانس ديدن لحظه به لحظه آن را داشته باشند. چراكه حتى، شايد خود نوازنده هم هر دفعه از اجرا شگفتزده شود و هربار اثر جديدى را خلق كند.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 بهمن 1394 - 15:12
افزودن یک دیدگاه جدید