برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از برگزاری کنسرت خاطره‌انگیز «باران عشق» در تالار وحدت
ناصر چشم‌آذر: دوباره روی صحنه می‌روم
موسیقی ما - در روزگاری که هر روز شاهد تولید آثار موسیقایی رنگارنگ هستیم و گرد زمان زودتر از همیشه روی آنها می‌نشیند، کمترین کسی است که نام «ناصر چشم‌آذر» را علی‌رغم کم‌کاری نسبی‌اش نسبت به سال‌های گذشته، نشنیده باشد. چشم‌آذر از معدود موزیسین‌هایی است که طیف‌ها و سلیقه‌های متفاوتی با آثارش ارتباط برقرار کرده‌اند که این موضوع شاید یک از مهم‌ترین ویژگی قطعات این آهنگساز هم باشد؛ به عنوان نمونه مجموعه «باران عشق» که چه مخاطبان عادی موسیقی که به موسیقی‌های پاپیولار گرایش دارند و چه مخاطبان جدی موسیقی که سخت‌پسندند با آن ارتباط برقرار می‌کنند. شاید به همین خاطر هم باشد که وقتی خبر حضور دوباره او روی صحنه منتشر شد، این خبر خیلی زود میان دوستداران موسیقی دست به دست شد و همه گوش‌ها برای شنیدن آثار زنده چشم‌آذر تیز شد. بالاخره روز کنسرت فرا رسید و از زمانی که اولین میزان این کنسرت نواخته شد، تونل زمان باز شد و همه به گذشته سفر کردند. در برنامه چشم‌آذر حال و آینده‌ای وجود نداشت و صفر تا صد اجرا، سرشار از خاطره بود.
 
  • می‌خواستم «باران عشق» با ارکستر بزرگ آکوستیک به گوش مردم برسد
گپ‌وگفت‌مان با ناصر چشم‌آذر را از سوال مشترک بسیاری از اهالی موسیقی آغاز می‌کنیم و از او می‌پرسیم دلیل غیبت و دوری طولانی‌مدت او از صحنه چه بوده است؟ اندکی مکث می‌کند و می‌گوید: «حدود 20 سالی از انتشار آلبوم «باران عشق» می‌گذرد و از حدود پنج سال بعد از انتشار آلبوم، در فکر اجرای زنده آن بودم. اما من آن زمان می‌خواستم با امکانات و تجهیزات صحنه‌ای کامل این اجرا را روی صحنه ببرم که به دلیل نبودن سرمایه‌گذار و امکانات، این اجرا تا امروز به تعویق افتاد.»

چشم‌آذر در تمام این سال‌ها می‌خواسته اجرایی باکیفیت را برای مخاطبان‌اش داشته باشد و قصد او کنسرتی با ارکستر بزرگ و به صورت آکوستیک بوده است: «در دو، سه سال اخیر با بعضی از تهیه‌کنندگان در این باره صحبت می‌کردیم که آنها با ارکستر بزرگ مشکل داشتند و می‌خواستند با ارکستر کوچک اجرا شود؛ اما من می‌خواستم «باران عشق» با ارکستر بزرگ آکوستیک به گوش مردم برسد. خوشبختانه این اتفاق سال گذشته قطعی شد و با پیشنهاد همسرم مشغول تدارک و نهایی کردن رپرتوار شدیم. تا این که سرانجام به تاریخ 19 مهر ماه امسال رسیدیم که اتفاقاً به مناسبت گشایش مدارس، قطعه «بوی ماه مهر» که موسیقی متن فیلم «خواهران غریب» بود را هم اجرا کردیم.»
 
  • همه دردسرها و مشکلات اجرای کنسرت «باران عشق»
از همان زمان که خبر کنسرت ناصر چشم‌آذر پیچید، با توجه به استقبالی که از سوی مخاطبان برای حضور در این کنسرت انجام شد، همه توقع داشتند تا این اجرا طی چند شب اجرا شود؛ اما نهایتاً این کنسرت تنها به یک شب اجرا در تالار وحدت ختم شد. چشم‌آذر دراین باره می‌گوید: «ما در آن مقطع زمانی به فاجعه منا برخوردیم و برخی از کنسرت‌ها به همین خاطر لغو شد. مطمئناً ما نمی‌توانستیم این اتفاق را پیش‌بینی کنیم. در پی همین لغو شدن چندروزه کنسرت‌ها، زمان‌بندی اجراها دچار تغییر شد و در نتیجه به تداخل کنسرت‌ها انجامید. ما در ابتدا قرار بود کنسرت را در دو شب برگزار کنیم اما به دلیل همین اتفاق یک شب را کنسل کردیم.»

تداخل اجراهای صحنه‌ای یک دردسر دیگر هم برای برگزاری کنسرتی که بسیاری انتظارش را می‌کشیدند، ایجاد کرد: «ما برای شش جلسه تمرین با ارکستر قرار داشتیم که متأسفانه چون به تداخل کنسرت‌ها برخوردیم و در نتیجه برخی نوازندگان آن اجراها با ارکستر ما مشترک بودند، یک‌مقدار در تمرینات بی‌نظمی به وجود آمد. با این تفاسیر، سعی کردیم در این شش جلسه، خودمان را آماده کنیم چون امکان به تعویق انداختن برنامه وجود نداشت. من از ارکستر راضی بودم که البته تحت کنترل فرهاد هراتی که رهبری ارکستر را بر عهده داشتند، اجرای خوبی داشتند.»
 
  • حال خوب مردم در کنسرت «باران عشق»
در ادامه وقتی از این آهنگساز می‌پرسیم برگزاری کنسرت بعد از سی‌وپنج سال چه حس و حالی دارد، می‌گوید: «نمی‌دانم این سی سال از کجا باب شد؟ من حدود 15، 20 سال پیش برای مجله ماهنامه فیلم، شب منتقدان و در یک سمینار بین‌المللی سینمایی بعد از انقلاب در انجمن سفارت ایران و آمریکا اجرای زنده داشتم. این عدد سی انگار به گونه‌ای استعاره‌ای شده برای دوستان اما همانطور که شما گفتید، این اجراها به شکل یک کنسرت رسمی که در تالار وحدت برگزار شد، نبودند و با ارکستر کوچک‌تری آنها را روی صحنه بردیم. اما در پاسخ به سوال‌تان باید بگویم که آن شب آن‌قدر مردم حال خوبی را به من منتقل کردند که از تمام بخش‌ها و قطعات راضی بودم. معمولاً در کنسرت‌ها هر قدر اجرا به پایان خود نزدیک می‌شود، حس مردم شدت پیدا می‌کند و فینال این برنامه هم با شور و حال زیادی از طرف مردم همراهی شد. بازخوردها بسیار عالی، با محبت و با شکوه همراه بود و من قدردان تمام عزیزانی هستم که هم آن شب حضور داشتند و هم دوستانی که متأسفانه به دلیل یک شب اجرا قسمت نشد در خدمت‌شان باشیم.»
 
  • دوباره روی صحنه می‌روم
خیلی از افرادی که نتوانستند به کنسرت اخیر ناصر چشم‌آذر برسند، منتظرند تا ببینند آیا این آهنگساز طی ماه‌های پیشِ رو دوباره روی صحنه می‌رود یا خیر. چشم‌آذر بازخوردهایی که از این برنامه گرفته را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «با بازخوردی که برنامه داشت و استقبالی که مردم کردند، طبیعتاً هر کسی را تشویق می‌کند که باز کنسرت را تکرار کند. من هم تصمیم دارم دوباره روی صحنه روم که البته بستگی به توافقات بعدی با تهیه‌کننده‌ها دارد. در اجراهای آینده تصمیم دارم علاوه بر «باران عشق»، قطعات جدید دیگری را نیز به رپرتوار اضافه کنم؛ از جمله چندین ترک از کارهای قدیمی، موسیقی فیلم‌ها و قطعاتی که بعد از انقلاب ساخته‌ام.»
 
  • داستان حضور هفت کیبورد روی صحنه
ناصر چشم‌آذر در اجرای اخیرش در کنار نوازندگی آکاردئون هم نوازنده پیانو بود و هم کیبورد. او در به پاسخ به این سوال که آیا نمی‌خواهید در اجراهای بعدی از هنرمندان دیگری مثل بهروز صفاریان، پدرام کشتکار، رضا تاجبخش و دیگران به عنوان نوازنده کیبورد استفاده کنید، نیز می‌گوید: «این سوال من را یاد طرحی می‌اندازد که حدود هفت، هشت سال پیش در سر داشتم و قرار بود روی صحنه هفت کیبورد داشته باشم و بر همین اساس با هنرمندانی چون بهروز صفاریان، پدرام کشتکار، محمدرضا عقیلی و رضا تاجبخش صحبت کرده بودم؛ اما به دلیل گرفتاری‌هایی که هر کدام از دوستان برای خود دارند، این طرح به مرحله عمل نرسید. با این حال مطمئناً اگر صحنه نیاز داشته باشد، کیبورد دیگری هم در کنسرت بعدی خواهم داشت. اگرنه که همان یک کیبورد را استفاده می‌کنم.»
 
  • در «جشن سالانه موسیقی ما» همه چیز بسیار خوب و دقیق اتفاق افتاد
درست یک شب پیش از اجرای «باران عشق» در تالار وحدت، «سومین جشن سالانه موسیقی ما» در این تالار برگزار شد که ناصر چشم‌آذر هم در این جشن حضور پیدا کرد. او درباره حضورش در این مراسم می‌گوید: «شب اولی بود که در جشن «موسیقی ما» شرکت داشتم و همه‌چیز را بسیار خوب و دقیق دیدم و باید بگویم که شب بسیار خوبی بود. آرزومندم آنهایی که باید به حق‌شان رسیده باشند و جوایز به حق اهدا شده باشد که با دقت نظری که مدیریت «موسیقی ما» داشته‌اند، حتماً هم این اتفاق افتاده است.»
 
  • آثار بداهه چشم‌آذر چه زمانی منتشر می‌شود؟
ناصر چشم‌آذر پیش‌تر درباره برخی آثار بداهه‌ای که ساخته بود، سخن به میان آورده بود. اما او تا به امروز این بخش از آثارش را منتشر نکرده است. او درباره چرایی این اتفاق می‌گوید: «این کارها، تجربه‌‌های شخصی من بوده که در مناسبت‌های مختلف (میلادها و شهادت‌ها) برای انبیا ساخته‌ام و هیچ‌وقت جدی به این فکر نکرده‌ام که آنها را در بازار موسیقی عرضه کنم؛ چراکه آنها را برای دل خود ساخته‌ام. اما اگر زمانی برسد که تشخیص بدهم آنها را روانه بازار کنم، برای آن اقدام خواهم کرد.»
 
  • تهیه‌کننده کنسرت «باران عشق» همسرم بود
آهنگساز «باران عشق» ترجیح می‌دهد تا بخش پایانی این گفت‌وگوی کوتاه را به انجام تشکرهایی از عوامل برگزاری این کنسرت اختصاص دهد: «از همه دوستانی که برای برگزاری این کنسرت زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم. به ویژه موسسه فرهنگی هنری آوای دوران با مدیریت سمیه کاویانی و رسول ترابی که مجری طرح این کنسرت بود. البته به این نکته باید اشاره کنم که در برخی سایت‌ها تهیه‌کننده کنسرت اشتباه ذکر شده بود که توضیح می‌دهم، تهیه‌کنندگی آن شب با همسر بنده، خانم «شیرین احمدلو» بوده است. همچنین می‌خواهم تشکر ویژه از مایستر ارکستر، «همایون رحیمیان» و همچنین «علی جعفری‌پویان» که آن شب دو اجرای سولو داشت (موسیقی قطعات «قارچ سمی» و «می‌خواهم زنده بمانم») داشته باشم و البته تشکر بسیار صمیمانه از «فرهاد هراتی» رهبر ارکستر که بسیار همراه و همدل من بود و همچنین «حمیدرضا گلشن» عزیز که به عنوان خواننده مهمان در یکی از قطعات ما را همراهی کرد.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آبان 1394 - 12:53

دیدگاه‌ها

سه شنبه 5 آبان 1394 - 18:35

البوم باران عشق فوق العاده و ماندگاره.منتظر اومدن البوم جدیدشون هستم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ناصر چشم‌آذر: دوباره روی صحنه می‌روم | موسیقی ما